Решение по дело №422/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 340
Дата: 21 декември 2022 г. (в сила от 21 декември 2022 г.)
Съдия: Диана Борисова Калоянова Христова
Дело: 20227200700422
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

   44                                 21.12.2022 г.                     град Русе

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, четвърти състав, на първи декември две хиляди двадесет и втора година в публично заседание в следния състав:

 

   СЪДИЯ: Диана Калоянова

 

при секретаря Диана Михайлова като разгледа докладваното от съдия Калоянова административно дело номер 422 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба на „Деид 24“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Русе, пл. „Свобода“ № 7, вх. 1, ет. 1, ап. 2, представлявано от Д.И.С. – управител и адрес за призоваване гр. Русе, ул. „Александровска“ № 10, вх. 1, ет. 1, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 22-1085-000533/12.09.2022 г., издадена от началник група към ОД МВР - Русе, Сектор „Пътна полиция" – Русе. С обжалваната заповед,  на основание чл. 171, т. 2А, буква А от Закона за движение по пътищата (ЗДвП), на дружеството е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) Прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство за срок от 6 месеца до една година, а именно за 6 месеца. ПАМ е наложена спрямо специален автомобил „Мерцедес Актрос“ рег. № Р****КН, собственост на дружеството, като са отнети регистрационните табели на автомобила. В жалбата са изложени подробни съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт като издаден при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправни разпоредби и в несъответствие с целта на закона. Иска се от съда да постанови решение, с което да отмени издадената ЗППАМ. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител адв. Св. М.,***, жалбоподателят поддържа жалбата на основания, изложени в нея и прави възражение срещу размера на търсеното юрисконсултско възнаграждение.

 Ответникът по делото – Началник група към ОД МВР – Русе, Сектор „Пътна полиция“, се представлява от главен юрисконсулт Гергана Димитрова, която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана; иска от съда да я отхвърли и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

От фактическа страна по делото се установява следното:

Жалбата е подадена от процесуално легитимирана страна - адресат на акта, която е засегната от него неблагоприятно; в преклузивния срок; при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, тя е неоснователна.

 Със ЗППАМ № 22-1085-000533/12.09.2022 г., издадена от началник група към ОД МВР - Русе, Сектор „Пътна полиция" – Русе спрямо дружеството жалбоподател „Деид 24“ ЕООД е приложена ПАМ по чл. 171, т. 2А, буква А от ЗДвП – Прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство за срок от 6 месеца до една година, а именно за 6 месеца. ПАМ е наложена спрямо специален автомобил „Мерцедес Актрос“ рег. № Р****КН, собственост на дружеството, като са отнети регистрационните табели на автомобила. Заповедта е мотивирана с обстоятелството, че посоченото МПС е управлявано от Д. М. К., ЕГН **********, който е неправоспособен водач. К. е управлявал МПС със свидетелство за управление на моторно превозно средство (СУМПС) № *********, което е обявено за неистински официален документ връзка с Протоколно определение № 77/22.02.2022 г. по НОХД № 2690/2021 г. на Районен съд – Русе. Посоченото дело, по искане на жалбоподателя, е приложено за послужване за целите на настоящото производство.

Въз основа на влязлото в сила споразумение, което има сила на влязла в сила присъда, с писмо № 4539/2021 от 28.02.2022 г., Районна прокуратура - Русе е уведомила началник сектор „Пътна полиция“ при ОД МВР Русе за проведеното досъдебно наказателно производство по прокурорска преписка № 4539/2020 г. по описа на Районна прокуратура - Русе, ДП № 336-ДП-315/2021 г. по описа на ОД МВР Русе, като в хода на разследването към наказателна отговорност бил привлечен Д. М. К. от гр. Русе, с оглед извършено от него престъпление по чл. 316 във връзка с чл. 308, ал. 2 във връзка с ал. 1 от НК, тъй като на 03.07.2013 г. в гр. Русе, съзнателно се ползвал от неистински официален документ за завършено образование - Дубликат на Свидетелство за завършено основно образование № 331/15.06.1991г., Серия ДО 2123673, peг. № 23-14/15.06.2001 г. от 162-ро ОУ „Отец Паисий" гр. София, на което е придаден вид, че е издадено от директора на 162-ро ОУ „Отец Паисий" гр. София, като от него за самото му съставяне не може да се търси наказателна отговорност. Посочено е още, че след като се снабдил с неистинското свидетелство за завършено основно образование обвиняемият К. го представил пред Директора на ПГМ „Юрий Гагарин" гр. Русе, където бил записан като ученик в гимназиален етап, в задочна форма на обучение, след завършването на който на обвиняемия било издадено свидетелство за завършено средно образование. Впоследствие Д.К. се записал на шофьорски курсове, като след успешното положен практико-теоретичен изпит му било издадено и съответно СУМПС.

От Протокол № 77/22.02.2022 г. по НОХД № 2690/2021 г. се установява, че Районен съд – Русе е одобрил Споразумение на основание чл. 384 във връзка с чл. 381, ал. 5, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс, сключено между подсъдимия Д. М.К. и Районна прокуратура – Русе, с което лицето се признава за виновен в това, че на 03.07.2013 г. в гр. Русе съзнателно се е ползвал от неистински официален документ за завършено образование – Дубликат на Свидетелство за завършено основно образование № ***/15.06.1991 г., серия ДО ***, рег. № ***/15.06.2021г. от 162-ро ОУ „Отец Паисий“ гр. София, на което е придаден вид, че е издаден от директора на 162-ро ОУ „Отец Паисий“ гр. София, като от К. за самото му съставяне не може да се търси наказателна отговорност – престъпление по чл. 316 във връзка с чл. 308, ал. 2 във връзка с ал. 1 от Наказателния кодекс. В писмото се сочи, че административният орган следва да предприеме действия по компетентност, свързани с изземване на издаденото на Д.М. К. СУМПС и лишаването му от право да управлява МПС, тъй като същият не отговаря на законовите изисквания за придобиване на правоспособност като водач на МПС поради обстоятелството, че не е завършил изискуемото за това основно образование.

След сезирането от Районна прокуратура – Русе, административният орган (ВПД началник „Охранителна полиция“ и началник сектор ООРТП при ОД МВР Русе) е издал Решение № 336р-11741/21.04.2022 г. относно възобновяване на производство по издаване на СУМПС. В мотивната част на решението е посочено, че на 14.05.2018 г. в сектор „Пътна полиция" към отдел „Охранителна полиция" при ОД МВР Русе Д. М. К., ЕГН ********** е подал заявление за издаване на документ за самоличност на български граждани per. № 1156162, по причина придобиване на нова категория, с приложено копие на диплома за средно образование Серия С-17, № **** per. № ****/15.06.2017 г., издадена от Професионална гимназия по механотехника „Юрий Гагарин" - гр. Русе. Във връзка с посоченото заявление е реализирано производство по издаване на СУМПС на К., което е приключило с издаване на СУМПС № ****/15.05.2018 г. за категории В, В1, BE, С, С1, СЕ, С1Е, Ткт и АМ и е връчено на лицето на 16.05.2018 г. Описано е съдържанието на писмо № 4539/2021 от 28.02.2022 г., Районна прокуратура – Русе. Направен е извод, че са открити нови обстоятелства по смисъла на чл. 99, т. 2 от АПК, които са от съществено значение за издаването на акта и които обстоятелства при решаването на въпроса от административния орган не са могли да му бъдат известни. Освен това, по надлежния съдебен ред е било установено престъпно деяние на страната, което е дало отражение върху решаването на въпроса - предмет на административното производство. Посочено е още, че съгласно чл. 19 от Наредба № 1-157/01.10.2002 г. за условията и реда за издаване на  свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина за свидетелство за управление на МПС, издадено или подменено въз основава документ с невярно съдържание, неистински или преправен документ или не по реда, установен в тази наредба, административното производство във връзка с издаването се възобновява. Безспорно е установено, че в конкретния случай е нарушен редът за издаване на СУМПС № ****, тъй като представената от Д. М. К. диплома за средно образование Серия С-***, № **, рег. № ****/15.06.2017 г. е била неправомерно придобита и това води до възобновяване на производството. С решението компетентният административен орган, на основание чл. 19 от Наредба №1-157/01.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина; чл. 103, ал. 2 и ал. 4 и чл. 97, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 99, т. 2. и т. 3 от АПК е възобновил производството по издаване на СУМПС, инициирано със Заявление per. № 1156162/14.05.2018 г., подадено от Д. М. К.. Постановено е също така отмяна на волеизявлението на административния орган - началник сектор „Пътна полиция" към отдел „Охранителна полиция" при ОД МВР - Русе за издаване на СУМПС № *****/15.05.2018 г. на Д. М.К..

         По делото е представен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) Серия АД бл. № 042439/12.09.2022 г., съставен на К. затова, че на 12.09.2022 г., около 04,00 часа, в гр. Русе, ГКПП Дунав мост, управлява по пътищата, отворени за обществено ползване състав от ППС, собственост на „Деид 24“ ЕООД без да е правоспособен водач, с което е нарушил чл. 150 от ЗДвП. К. е подписал съставения АУАН без възражения.

         Във връзка с установеното по надлежен ред административно нарушение, началник група сектор „Пътна полиция“, ОД МВР Русе е издал обжалваната ЗППАМ № 22-1085-000533/12.09.2022 г., с която  на основание чл. 171, т. 2А, буква А от ЗДвП, на дружеството е наложена ПАМ Прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство за срок от 6 месеца до една година, а именно за 6 месеца спрямо специален автомобил „Мерцедес Актрос“ рег. № Р****КН, собственост на дружеството, като са отнети регистрационните табели на автомобила. Заповедта е връчена на управителя на дружеството на 17.09.2022 г.

         В жалбата, с която е сезиран съда, се въвеждат възражения за незаконосъобразност на обжалваната заповед – издадена при съществено нарушение на административнопроизводствените правила поради неизяснена фактическа обстановка, защото управителят на дружеството не е уведомен за споразумението на К. (като служител на дружеството) и Районна прокуратура – Русе, с което служителят на практика става неправоспособен водач на МПС. Сочи се още, че заповедта противоречи на материалноправни разпоредби, защото управителят на дружеството е назначил К. на работа като водач на МПС с Трудов договор № 009/16.07.2019 г. Според жалбоподателя заповедта е постановена в несъответствие с целите на закона, защото остава неясно как ще се гарантира правния резултат от наложената ПАМ.

С Разпореждане от 27.09.2022 г. съдът е конституирал страните, насрочил е съдебно заседание и е разпределил тежестта на доказване между страните. Указал е на жалбоподателя, че на основание чл. 171, ал. 4 от АПК негова е доказателствената тежест за установяване на фактите и обстоятелствата от които черпи благоприятни правни последици, както и твърдяната от него незаконосъобразност на обжалвания административен акт. Дал е указание на ответника, че основание чл. 170, ал. 1 от АПК трябва да установи съществуването на фактическите основания, посочени в обжалвания административен акт и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.

При така установената фактическа обстановка,, съдът достига до следните правни изводи:

Според чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки от вида на процесната се налагат с мотивирана писмена заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. По делото е представена Заповед № 336з-3170/31.12.2021 г. на директора на ОД на МВР – Русе, с която той е оправомощил длъжностни лица, които да прилагат с мотивирана заповед ПАМ по ЗДвП, между които по т. 2, изречение 2 и началник на сектор "Пътна полиция" към Областната дирекция. Заповедта е издадена на основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и Заповед рег. № 8121з-1632/02.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи. Последната заповед не е приложена по делото, но е служебно известна на съда и с нея министърът е определил Областните дирекции на МВР като служби за контрол по смисъла на чл. 165, ал. 1 от ЗДвП. По тази причина и в съответствие с нормата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, директорът на ОД на МВР - Русе, с горецитираната Заповед № 336з-3170/31.12.2021 г. е делегирал правомощията си по издаване на заповеди за налагане на ПАМ по ЗДвП, включително и на началниците на групи в сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Русе. В този смисъл заповедта е издадена от компетентен орган.

При издаване на ЗППАМ е спазена законоустановената писмена форма - заповедта съдържа реквизитите по чл. 172, ал. 1 от ЗДвП и чл. 59, ал. 2 от АПК, включително фактически и правни основания за издаването й.

В производството по издаването на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, въпреки оплакванията в жалбата за обратното. В жалбата, с която е сезиран съда, се твърди, че са налице съществено нарушение на административнопроизводствените правила, изразяващо се в неизясняване на фактическата обстановка преди издаването на заповедта. Сочи се, че административният орган не е изпълнил задължението си по чл. 35 и чл. 36 от АПК, което впоследствие е довело до неправилно приложение на материалния закон. Според жалбоподателя, след като съставения АУАН и процесната заповед са издадени на една и съща дата – 12.09.2022 г., то не е възможно да са събрани необходимите доказателства във връзка с последната. Твърди, че административният орган е следвало да изясни дали управителя на дружеството жалбоподател е знаел за факта, че притежаваното и използваното от дружеството МПС ще бъде управлявано от неправоспособен водач. Сочи се още, че и след издаване на ЗППАМ е неясно защо е отнето СУМПС на К.. Твърди, че в периода на проведеното разследване относно истинността на дипломата на К., той е подновил удостоверението си за психологическа годност. Твърди се, че актът, с който е отнето СУМПС на К. следва да подлежи на съдебен контрол. Посочено е още, че „Оставам с впечатлението, че съм умишлено игнориран и подведен, така, че да бъда репресиран“. Съдът намира посочените твърдения за несъстоятелни. Фактическата обстановка е напълно изяснена и тя е свързана с факта, че К. е неправоспособен водач поради лишаване от СУМПС, и по-точно поради възобновяване на производството по неговото заявление за издаване на СУМПС и постановената отмяна на волеизявлението на административния орган да издаде СУМПС. Административният орган налага процесната ПАМ в условията на обвързана компетентност и няма право на преценка дали да я наложи или не. Хипотезите, в които процесната ПАМ се налага са ясни и точни и не включват изясняването на факта, дали собственика на МПС знае на кого възлага управлението на същото. Наличието на удостоверение за психологическа годност е без значение относно налагането на ПАМ. Съдът посочва, че като страна (жалбоподател) в съдебното производство е конституирано юридическото лице „Деид 24“ ЕООД, а не неговия управител, поради което ирелевантни са психическите състояния на управителя на дружеството. Отделно от това, ноторен факт е, че ПАМ няма характер на репресия в българското законодателство.

В конкретния случай се касае за производство, което се реализира по АПК и в случая мярката не е наложена на водача, а на собственик на автомобила. Фактическите основания за издаване на заповедта се съдържат и в АУАН Серия АД бл. № 042439/12.09.2022 г., към който акт изрично се препраща в мотивите на обжалваната заповед, което съдът намира допустимо (съгласно Тълкувателно решение № 16/31.03.1975 г., ОСГК).

В жалбата се оспорва правилното приложение на материалния закон. Съдът приема, че обжалваната заповед е издадена при правилно приложение на материалния закон. Според  чл. 171, т. 2а, буква А от ЗДвП За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки:2а)прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: а) без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства - за срок от 6 месеца до една година;

В конкретния казус са налице материалноправните предпоставки за прилагане на ПАМ по  чл. 171, т. 2А, буква А от ЗДвП. При анализ на цитираната разпоредба е видно, че тя съдържа няколко хипотези, които са предвидени алтернативно, а не кумулативно. Самостоятелното осъществяване на която и да е от тях дава възможност на органа да упражни властническата си компетентност с цел преустановяване на констатираното нарушение на правилата за движение по пътищата. Описаните в заповедта факти представляват фактическото основание за издаването й и юридически факт, от който органът черпи правомощията си и въз основа на който се извършва последващата съдебна преценка за законосъобразността на властническото произнасяне. Посочената норма не изисква знание у собственика относно тези обстоятелства. След като собственика е преценил, че може да предостави управлението на друго лице (включително служител, на който той е работодател), той е длъжен да положи всички усилия и да установи дали лицето, на което предоставя управлението, е правоспособен водач. Фактът, че в периода от датата на постигнатото споразумение – 22.02.2022 г. до датата на постановяване на процесната ЗППАМ, К. е управлявал други превозни средства, собственост на дружеството, само показва в още по-голяма степен липсата на контрол от страна на работодателя. Въпреки това, изрично трябва да се подчертае, че с влизането в сила на Решение № 336р-11741/21.04.2022 г., издадено от ВПД началник „Охранителна полиция“ и началник сектор ООРТП при ОД МВР Русе, СУМПС на К. е невалиден документ, който е престанал да бъде удостоверителен такъв по смисъла на чл. 50, ал. 1 от Закона за българските лични документи и в този смисъл без значение е факта, че това свидетелство не е иззето физически от компетентните органи. Съдът намира за необходимо да посочи, че в настоящото производство изложените разсъждения относно правото на обжалване на К. са ирелевантни, тъй като предмет на съдебния спор е ЗППАМ, а не решението, с което се отменя издаденото СУМПС.

Събраните доказателства се субсумират под фактическия състав на чл. 171, т. 2А, буква А от ЗДвП, като основание за налагане на ПАМ от вида на процесната. При налагането й административният орган действа при условията на обвързана компетентност. Не са изложени мотиви във връзка с определения срок на действие на приложената ПАМ, но тъй като тя е определена от административния орган в минималния срок, предвиден в закона, съдът намира нарушението за несъществено.

Обжалваният акт е съобразен и с целта на закона, заявена в чл. 171 от ЗДвП, а именно осигуряване на безопасността на движението по пътищата, отворени за обществено ползване и преустановяване на административните нарушения по същия закон. Всички разсъждения относно противоречието на заповедта с целта на закона са неотносими, особено в частта, в която се твърди, че административният орган на практика репресира дружеството. Съдът вече посочи, че не е налице никаква санкция или репресия. В доктрината съществуват множество източници на информация относно същността и характера на принудителните административни мерки, поради което този съдебен състав не намира за необходимо да излага доводи в тази насока.

По изложените съображения жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

По делото искане за присъждане на разноски е направено от двете страни. Като съобрази нормата на чл. 143, ал. 3 от АПК и изхода на спора, настоящия съдебен състав намира, че в полза на ОД МВР Русе следва да се присъди сумата от 100 лева юрисконсултско възнаграждение, определена по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, във връзка с чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, субсидиарно приложими на основание чл. 144 от АПК; Решение № 10/29.09.2016 г. на Конституционния съд по к.д. № 3/2016 г. и ТР № 3/13.05.2010 г. по т.д. № 5/2009 г. на ВАС. Жалбоподателят е направил възражение за прекомерност на разноските на основание чл. 78, ал. 5 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК, посочени в представения списък в размер на 240 лева.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Русе, четвърти състав

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Деид 24“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Русе, пл. „Свобода“ № 7, вх. 1, ет. 1, ап. 2, представлявано от Д.И.С. – управител и адрес за призоваване гр. Русе, ул. „Александровска“ № 10, вх. 1, ет. 1, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1085-000533/12.09.2022 г., издадена от началник група към ОД МВР - Русе, Сектор „Пътна полиция" – Русе

ОСЪЖДА „Деид 24“ ЕООД, ЕИК ********* да заплати на Областна  дирекция на МВР – Русе сума от 100 (сто) лева - юрисконсултско възнаграждение.

 Решението не подлежи на обжалване.                

 

 

                                                           СЪДИЯ: