Решение по дело №147/2022 на Окръжен съд - Плевен

Номер на акта: 93
Дата: 10 октомври 2022 г.
Съдия: Екатерина Тихомирова Георгиева-Панова
Дело: 20224400900147
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 3 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 93
гр. Плевен, 10.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ПЛЕВЕН в закрито заседание на десети октомври
през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:ЕКАТЕРИНА Т. ГЕОРГИЕВА-

ПАНОВА
като разгледа докладваното от ЕКАТЕРИНА Т. ГЕОРГИЕВА-ПАНОВА
Търговско дело № 20224400900147 по описа за 2022 година
Производството е по чл. 25 от ЗТР.
Пред Пл ОС е постъпила жалба от В.И.Т. срещу отказ №
20220921170503/23.09.2022 г на длъжностното лице по регистрацията при
АВ – ТР досежно вписване на „Синдикат на служителите в министерството
на правосъдието“. Възразява се, че отказът е незаконосъобразен, тъй като ДЛ
неправилно е приело, че организациите на работниците и служителите се
отличават от останалите сдружения с нестопанска цел и са регламентирани в
трудовото законодателство като е нецелесъобразно смесването на режимите
за регистрация, а в ЗТРРЮЛНЦ е предвидено, че не се прилага по отношение
на синдикалните и работодателски организации. В жалбата се възразява, че
ЗЮЛНЦ е в сила от 01.01.2001 г. В ал.1 на §2 от ПЗР към ЗЮЛНЦ е
предвидено, че организациите, които имат за цел извършването на
политическа, синдикална и дейност, присъща на вероизповедание, както и
читалищата, се уреждат с отделен закон. Съгласно ал.2, до влизането в сила
на този отделен закон регистрацията на нови синдикални организации се
извършват по реда на глава първа на ЗЮЛНЦ. Като отделен закон по смисъла
на ал.1 на §2 от ПЗР към ЗЮЛНЦ се третира КТ, който в своя чл.49, ал.1
предвижда, че синдикалните организации и организациите на работодателите
придобиват качеството на юридическо лице след вписването им в регистър на
синдикални и работодателски организации към съответния окръжен съд по
1
седалището им. Според жалбоподателя ЗМВР и ЗДС не са отделни закони по
смисъла на ал.1 на §2 от ПЗР към ЗЮЛНЦ, доколкото техните съответно
чл.243, ал.1 и чл.45, ал.1 препращат към реда за вписване на сдруженията с
нестопанска цел, т.е. този по ЗТРРЮЛНЦ.. Съгласно чл.1, ал.1 от
ЗТРРЮЛНЦ, този закон урежда регистрацията, воденето, съхраняването и
достъпа до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с
нестопанска цел, както и действието на вписванията, заличаванията и
обявяванията в тях. Възразява се също така, че в постановения отказ не са
обсъдени всички представени документи, тъй като е неясно как ДЛ е
преценило, че не са представени препис от учредителния акт и препис от
решението за учредяване на сдружението.Претендира се постановяване на
решение за отмяна на постановения отказ и даване на указания за
извършване на вписването.
ЖАЛБАТА е ДОПУСТИМА
Видно от представените с жалбата доказателства е налице
постановен отказ № 20220921170503/23.09.2022 г на длъжностното лице по
регистрацията при АВ – ТР досежно вписване на „Синдикат на служителите
в министерството на правосъдието“ като е прието, че вписването не следва
да се извършва по реда на ЗТРРЮЛНЦ и не са представени преписи от
учредителния акт и от решението за учредяване на дружеството. На
изпратената жалба до Пл ОС липсва датен печат, но писмото от АВ е
изпратено на 30.09.2022г, видно от пощенското клеймо, поради което следва
да се приеме, че жалбата е в срок и като подадена от легитимирано за това
лице е допустима.
Налице е отговор на постъпилата жалба от АВ, в който се
възпроизвеждат мотивите от отказа на длъжностното лице.
ОТКАЗЪТ е незаконосъобразен
Съгласно чл.21,длъжностното лице по регистрацията проверява
дали:1) е подадено заявление за исканото вписване, заличаване или обявяване
при спазване на предвидените за това форма и ред;2). заявеното
обстоятелство подлежи на вписване и не е вписано или представеният акт
подлежи на обявяване и не е обявен в търговския регистър и регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел; 3). заявлението изхожда от
оправомощено лице; 4) към заявлението са приложени всички документи
2
съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт; 5)
съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му
със закона се установяват от представените документи по т. 4, съответно дали
подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на
изискванията на закона;6) е представена декларация по чл. 13, ал. 4; 7) друго
лице няма права върху фирмата или наименованието и те отговарят на
изискванията на чл. 7, ал. 2 от Търговския закон при първоначално вписване
или промяна на фирмата на търговец, съответно на чл. 7 от Закона за
юридическите лица с нестопанска цел при първоначално вписване или
промяна на наименованието на юридическо лице с нестопанска
цел;8)документите, които по силата на закон се съставят с нотариално
удостоверен подпис или с нотариално удостоверен подпис и съдържание, са
въведени в базата данни на Информационната система по чл. 28б от Закона за
нотариусите и нотариалната дейност, и дали представените документи
съответстват на въведените данни за тях в Информационната система;9) е
платена дължимата държавна такса.
Съгласно чл.22, длъжностното лице по регистрацията
извършва в съответния срок по чл. 19 вписване или заличаване на вписването,
съответно обявяване на представения акт, когато са налице предвидените в
чл. 21 изисквания. Когато към заявлението за вписване, заличаване или
обявяване на търговеца или юридическото лице с нестопанска цел не са
приложени всички документи, които се изискват по закон, или когато не е
платена дължимата държавна такса, длъжностното лице по регистрацията
дава указания на заявителя за отстраняване на нередовността. Указанията се
оповестяват по електронната партида на търговеца или юридическото лице с
нестопанска цел, а когато е подадено заявление за регистрация на търговеца
или юридическото лице с нестопанска цел – на електронната страница на
агенцията, не по-късно от следващия работен ден от постъпването на
заявлението в регистъра. В случаите, когато заявителят е посочил електронна
поща, указанията се изпращат и на нея в срока по изречение второ.
Заявителят може да изпълни дадените указания и да представи съответните
документи чрез заявление по образец, определен с наредбата по чл. 31.
Длъжностното лице постановява отказ, ако тези указания не са изпълнени до
изтичането на срока по чл. 19, ал. 2.
Заявлението за вписване в ТР за вписване на промени по
3
партидата на търговското дружество е входирано при спазване на
предвидените за това форма и ред. Към заявлението е била приложена
разписка за внесена д.т. Представени са писмени доказателства за
обстоятелствата, за които се иска вписване.
Длъжностното лице по регистрацията е изложило
мотиви,които касаят липсата на основание за вписване на исканото
сдружение по реда на ЗТРРЮЛНЦ и липсата на изискуемите от закона
документи в пълен обем.
Пл ОС в настоящия си състав счита, че първото основание за
отказа не е налице. Действително в ал.1 на §2 от ПЗР към ЗЮЛНЦ е
предвидено, че организациите, които имат за цел извършването на
политическа, синдикална и дейност, присъща на вероизповедание, както и
читалищата, се уреждат с отделен закон. Съгласно ал.2, до влизането в сила
на този отделен закон регистрацията на нови синдикални организации се
извършват по реда на глава първа на ЗЮЛНЦ . В жалбата са възпроизведени
изводи на Плевенски окръжен съд в постановения от него съдебен акт по т.д.
№ 125/2022г, образувано отново по жалба та същия жалбоподател. Тези
изводи са посочени в подкрепа на твърденията в жалбата, както и с оглед
наличието на съдебна практика по този спорен въпрос.
Следва да се отбележи, че съществения елемент от посочената
разпоредба е наличието на отделен закон. От представените с искането за
вписване доказателство е видно, че се касае за служители, наети по служебно
правоотношение на осн. Чл. 19 ал.1 т.1 вр. с чл. 19 ал.2 от ЗИНЗС. Това се
установява от представения устав на сдружението – чл. 12 ал.2 от същия,
както и от представените служебни бележки и заповеди. В този смисъл не
може да се приеме, че е приложим реда по чл. 49 от КТ при приемане, че КТ
съответства на определението „отделен закон“ от ЗТРРЮЛНЦ. Доколкото
липсва „отделен закон“ за въпросните лица по служебно правоотношение, тъй
като ЗМВР и ЗДС не са отделни закони по смисъла на ал.1 на §2 от ПЗР към
ЗЮЛНЦ, доколкото техните съответно чл.243, ал.1 и чл.45, ал.1 препращат
към реда за вписване на сдруженията с нестопанска цел, т.е. този по
ЗТРРЮЛНЦ, то вписването следва да се извърши от АВ по реда на
ЗТРРЮЛНЦ. Не може да се отрече правото на служителите по служебно
правоотношение в МП да създават свое сдружение с посочените цели.В този
4
смисъл Пл ОС не споделя мотивите за отказ на ДЛ при АВ.
Видно от преписката е налице препис от уредителния акт и
решението за учредяване на дружеството, а дори и да не са налице, то ,както е
посочено по – горе, ДЛ има съответни задължения по даване на указания за
отстраняване на непълноти и нередовности, каквито в случая не са налице. В
случай, че такива се установят от ДЛ то няма пречка и след връщането на
преписката да се дадат съответни указания.

Предвид гореизложеното следва да се отмени отказа и да се
върне преписката за извършване на исканото вписване. С оглед на изхода на
спора не следва да се присъжда юрк. възнаграждение.

Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ ОТКАЗ № 20220921170503/23.09.2022 г на
длъжностното лице по регистрацията в Агенция по вписванията – търговски
регистър за вписване на „СИНДИКАТ НА СЛУЖИТЕЛИТЕ В
МИНИСТЕРСТВО НА ПРАВОСЪДИЕТО“ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН
ВРЪЩА преписката на Агенция по вписванията, Търговски
регистър, за извършване на исканото вписване
Решението подлежи на обжалване пред ВТАС в 7-дневен срок
от съобщаването от жалбоподателя и АГЕНЦИЯ ПО ВПИСВАНИЯТА
Съдия при Окръжен съд – Плевен: _______________________
5