АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 122 |
||||||||||
гр.
Видин, 25.07.2023
г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
Първи административен състав |
|||||||||
в открито заседание
на тттридесетиддвадеседва |
двадесет и седми юни |
|||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
|
|
|||||||||
при секретаря |
Катерина Борисова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Антония Генадиева |
|
||||||||
Адм. дело № |
120 |
по описа за |
2023 |
година |
||||||
и за да се произнесе, съобрази следното: Производството е с правно основание чл.45, ал.7 и ал.8 от ЗМСМА. Делото е образувано по заповед на Областния управител на област Видин, с която
се оспорва решение № 70, взето с протокол № 4/19.04.2023 г. на Общински съвет
Видин, в частта му по т.5, т.6 и т.7. Със заповедта е оспорено, решението на общинския
съвет, като постановено в нарушение на разпоредби от ЗМСМА, Закона за общинската
собственост и Закона за предучилищното и училищното образование. Иска се да бъде постановено решение, с което
да се отмени обжалваното решение на Общинския съвет. Ответникът по делото – Общински съвет – Видин
/ОбщС/, не взема становище. Заинтересованата страна Сдружение „Видински фонд
„Читалища“ гр.Видин, представлявано от своя председател, оспорва заповедта и моли
съда да не я уважава. Въз основа на събраните по делото доказателства,
съдът намира за установено следното от фактическа страна: Със Заповед № РД-25-16/02.05.2023г. (л.14), Областният
управител е върнал за ново разглеждане решение № 70, взето с протокол № 4/19.04.2023г.
на Общински съвет Видин, в частта му по т.5, т.6 и т.7. Заповедта за връщане е
връчена на Председателя на ОбщС и Кмета на общината с вх.№ РД-02-09-264/02.05.2023г.
(л.13). По делото не са представени доказателства в законовия
14-дневен срок по чл.45, ал.7 от ЗМСМА, ОбщС да е преразгледал върнатото за ново
разглеждане решение. Това не се установява и при проверка на електронната страница
на община Видин. Поради горното, Областният управител, при условията и в срока
по ал.8 на чл.45 от ЗМСМА е внесъл в Административен съд Видин Заповед № РД25-21/15.05.2023г.
за оспорване на горепосоченото решение на ОбщС. С оспореното решение № 70, в частта му по т.5, ОбщС Видин е дал съгласие
да бъде предоставен за безвъзмездно управление за срок от 10 (десет) години на
Сдружение „Видински фонд „Читалища“, имот с местонахождение: село Синаговци, ул.
„Първа“ № 55, поземлен имот с идентификатор 66473.501.118, с площ от 4123 кв.м.,
с трайно предназначение на територията – урбанизирана и начин на трайно ползване
– незастроен имот за жилищни нужди, ведно с едноетажна масивна сграда с идентификатор
66473.501.118.1 със ЗП: 704 кв.м. и предназначение – административна, делова сграда
(бивше училище), публична общинска собственост, съгласно АОС № 426/16.06.1999г.
В т.6 на оспореното решение, ОбщС е приел консумативите
/ел. енергия и вода/, които се изразходват от Сдружение „Видински фонд „Читалища“
– Видин, във връзка с ползването на имота, да се заплащат от ползвателя. С т.7 е упълномощил Кмета на Община Видин да
сключи договор за безвъзмездно управление на имота със Сдружение „Видински фонд
„Читалища“ за срок от 10 (десет) години. Мотивите на решението са, че направеното предложение
е целесъобразно и законосъобразно, съгласно разпоредбите на чл.21, ал.1, т.8 от
ЗМСМА, във връзка с чл.12, ал.3 от ЗОС и чл.15, ал.1, ал.2 и ал.3 от Наредбата
за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на територията
на община Видин и чл.305, ал.1 от Закона за предучилищното и училищното образование. Доказателствата от административната преписка
установяват, че предложението за решението е направено от Кмета на Община Видин.
В т.4 на оспореното решение № 70, но без да се
оспорва тя самата, е предвидено да бъде закрит филиал „Детелина“, с.Синаговци
към ДГ „Детелина“, считано от влизането на решението. С административната преписка е представена извадка
до чл.6, т.8 от Устава на Сдружение
„Видински фонд „Читалища“ гр.Видин, от който е видно, че същото е регистрирано
по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел и не е юридическо лице
или звено на общинска бюджетна издръжка. Горната фактическа обстановка се доказва от събраните
писмени доказателства, между които няма противоречие и си кореспондират. Заповедта, с която се оспорва решението на ОбщС
Видин е издадена от компетентен административен орган и е допустима за разглеждане
по същество. От доказателствата по делото, във връзка с основанията
на заповедта, Административният съд, намира същата за основателни. Според чл.168,ал.1 от АПК съдът не се ограничава
само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен, въз основа
на представените от страните доказателства, да провери законосъобразността на
оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК - липса на
компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административно
производствени правила, противоречие с материалния закон и несъответствие с целта
на закона. От събраните по делото доказателства се установява,
че в хода на административното производство са допуснати съществени нарушения
на императивни разпоредби, които обуславят незаконосъобразност на процесното решение. Безспорно е, че именно Общинският съвет е органът,
който се произнася по отношение на управлението и разпореждането на вещите общинска
собственост. В случая се касае за предоставяне за безвъзмездно
управление на имот публична общинска собственост на сдружение с нестопанска цел.
ЗОбС в ал.1 на чл.12 предоставя такава възможност само и единствено, ако се предоставя
безвъзмездно за управление на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка.
Заинтересованата страна по делото - Сдружение „Видински фонд „Читалища“ гр.Видин,
която е следвало да придобие безвъзмездното управление на имота, не попада в нито
една от двете хипотези на закона и не е на бюджетна издръжка. Съгласно чл.1 (л.42) на устава му, то е доброволно
сдружение на читалища, физически и юридически лица, регистрирано по ЗЮЛНЦ. При направената справка в Търговски регистър
и регистър на юридическите лица с нестопанска цел се установява, че сдружението
е вписано с ЕИК ********* и в актуалния му устав финансирането е уредено в раздел
IV. Съгласно чл.7, имуществото му се състои от правото на собственост и други вещни права върху
основни и оборотни средства, имуществени вноски на членовете, вземания и други
права, в зависимост от действащите нормативни актове. От чл.8 става ясно, че източниците на средствата за финансиране са задължителния
членски внос, целеви вноски на членовете на сдружението, предоставен заем от членовете
на сдружението, дарения от физически и юридически лица, договори за спонсорство,
целево финансиране по проекти, участие в сдружения и търговски дружества. В нито една от разпоредбите на устава не е предвидено,
че финансирането произтича от бюджета на община Видин. Не са представени доказателства
община Видин да е член на Сдружение „Видински фонд „Читалища“ гр.Видин. При това положение, каквато и дейност да развива
сдружението, след като не е общинско звено или на бюджетна издръжка, то не попада
в хипотезата на чл.12, ал.1 от ЗОбщС и не би могло да получи безвъзмездно управлението,
на който и да било имот публична общинска собственост, включително и процесния
такъв. В допълнение на горното следва да се посочи,
че към момента на постановяване на обжалваното решение, в неговите т.5 до т.6,
останалата част от него, а именно т.4 безспорно не е била влязла в сила, респ.
имота все още е бил филиал на детска градина “Детелина“, поради което и не би
могъл да бъде предоставян на когото и да било, към онзи момент. В този смисъл
и този довод на Областния управител е правилен и още едно основание за незаконосъобразност
на решението на общинския съвет. Съдът не споделя обаче твърдението на Областния
управител, че Законът за общинската собственост е специален по отношение на Закона
за предучилищното и училищното образование. Двата закона уреждат различни материи
и не се конкурират по между си, съответно нито един от тях не е специален по отношение
на другия. Цитирания текст на чл.305, ал.1 от ЗПУО, препраща към ЗОбщС, а не създава
конкуренция. Съгласно чл.170,ал.1 от АПК административният
орган и лицата, за които оспореният административен акт е благоприятен, трябва
да установят съществуването на фактическите основания, посочени в него, и изпълнението
на законовите изисквания при издаването му. Общински съвет Видин не ангажира доказателства
в подкрепа на тезата си за законосъобразност на обжалваното решение. Заинтересованата страна също не ангажира доказателства
в подкрепа на основанието си за получаване за безвъзмездно управление на закрития
филиал „Детелина“, с.Синаговци. С оглед гореизложеното, оспореното решение се
оказва незаконосъобразно, като издадено при неспазване на процесуалните правила
и като такова следва да бъде отменено. Поради липсата на претенция за направени разноски,
Съдът не следва да се произнася по отношение на присъждането на такива. Водим от горното, Административният съд Р Е Ш И: ОТМЕНЯ решение № 70, взето с протокол № 4/19.04.2023г.
на Общински съвет Видин, в частта му по т.5, т.6 и т.7, като незаконосъобразно. Решението е постановено при участието на заинтересованата
страна
Сдружение „Видински фонд „Читалища“
гр.Видин. Решението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението на страните. СЪДИЯ: |
||||||||||
Решение по дело №120/2023 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | Не е посочен |
Дата: | 25 юли 2023 г. |
Съдия: | Антония Благовестова Генадиева |
Дело: | 20237070700120 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 15 май 2023 г. |