Решение по дело №142/2020 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 260011
Дата: 7 октомври 2020 г. (в сила от 26 октомври 2020 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20205540200142
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                         07.10.2020 г.                             град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН                                                                     ПЪРВИ СЪСТАВ

На седми октомври                                            две хиляди и двадесета година

В открито заседание в следния състав:

                                                                            Председател: Атанас Динков

 

Секретар: Донка Василева

 

като разгледа докладваното от председателя Атанас Динков АНД № 142 по описа за 2020 година и за да се произнесе съобрази:

 

Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Съдът е сезиран с жалба от М.Н.Н., ЕГН **********, против Електронен фиш, Серия К, № 3083945, издаден от ОДМВР - Стара Загора, за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система (EФ), с който на основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), за нарушение по чл. 21, ал. 2, във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, му е било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лева.

Жалбоподателят М.Н.Н. моли електронния фиш да бъде отменен по посочените в жалбата съображения.

Въззиваемата страна ОДМВР – Стара Загора, моли електронния фиш да бъде потвърден.

Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок от надлежна страна – санкционирано лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу акт подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

С обжалвания ЕФ жалбоподателят М.Н.Н., ЕГН ********** е санкциониран на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата ("При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение..."), във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП ("Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване от 41 до 50 km/h - с глоба 400 лв."), за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП ("Когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак"), във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, изразяващо се в това, че на 21.09.2019 г. в 10.25 часа в обл. Стара Загора, АМ Тракия, км. 170, в посока гр. Бургас, при ограничение на скоростта 90 км/ч, въведено с пътен знак В26 ("Забранено е движението със скорост, по-висока от означената"), съгласно Заповед№ РД-11-362/29.03.2019 г. на АПИ е управлявал лек автомобил „**“, с регистрационен номер **, със скорост 130 км/ч, при отчетен толеранс от - 3 %, като нарушението (превишаване на разрешената скорост с 40 км/ч) е било установено и заснето с мобилна радарна система (автоматизирано техническо средство) №  ТFR1-М 657.

На първо място, в случая неправилно е била приложена санкционната разпоредба на чл. 182, ал. 2 т. 5 от ЗДвП, която предвижда санкция за превишаване на скорост от 41 до 50 км/ч, тъй като в електронния фиш е посочена превишена скорост от 40 км/ч. Правилната санкция в случая е следвало да бъде реализирана по чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП. Посоченото несъответствие обуславя различна от посочената в електронния фиш правна квалификация на нарушението, налице е очевидно несъответствие между посочените в ЕФ съставомерни факти, касаещи скоростта, с която се е движил процесният автомобил, съответно - превишаването на въведеното с пътен знак ограничение на скоростта, с действителните такива. Посочената нередовност съставлява обективна пречка да се преценява правилността на издадения електронен фиш по същество и е предпоставка за цялостната му отмяна като незаконосъобразен.

На следващо място, в обжалвания електронен фиш е посочено, че ограничението на скоростта – 90 км/ч е било въведено с пътен знак В26, въз основа на Заповед № РД-11-362/29.03.2019 г. на АПИ. В съдебното производство по обжалване на наказателно постановление, респ. на електронен фиш за налагане на глоба, наказващият орган е длъжен да установи и докаже при условията на пълно главно доказване наличието на всички релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти и обстоятелства, които обуславят административнонаказателната отговорност. В процесния случай предмета на това доказване включва и представянето на доказателства за валидно въведено с пътен знак „В-26“, ограничение на скоростта от 90 км/ч при движение по участъка от АМ Тракия, при км. 170, към датата на извършване на санкционираното нарушение. Доколкото твърдяното нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП се свързва с неспазване на въведено съгласно посочената заповед на АПИ ограничение на скоростния режим, очевидно е, че именно санкциониращият орган следва да установи и докаже както влизането в сила на заповедта, съобразно предвидените в нея условия за въвеждането на ограничението, така и датата, считано от която действа това ограничение. От обвързването на въвеждането на ограничението на скоростта със Заповед № РД-11-362/29.03.2019 г. на АПИ, следва извода, че извършването на твърдяното нарушение е обусловено от изпълнението на посочените в заповедта като условия за влизането й в сила.

В случая, наказващия орган не представя доказателства за установяване на релевантните за съставомерността на деянието факти и обстоятелства (в това число и цитираната Заповед № РД-11-362/29.03.2019 г. на АПИ), независимо, че в изпълнение на принципа за служебното начало, съдът с нарочно определение е изискал от санкциониращия орган да представи. Съответно непредставянето на доказателства в посочения по-горе смисъл има за последица недоказаност извършването на санкционираното с електронния фиш  нарушение (В този смисъл е постоянната практика на касационната инстанция, обективирана в Решение № 399 от 28.11.2019 г. по КАН дело № 408 по описа за 2019г., Решение № 472 от 10.01.2020 г. по КАН дело № 455 по описа за 2019 г., Решение № 189 от 10.07.2020 г. по КАН дело № 126 по описа за 2020 г. всички на Административен съд – Стара Загора и др.).

В тази връзка следва да се посочи също така, че не се представиха доказателства от санкциониращия орган, че процедурата по ограничението на скоростта на АМ Тракия в процесния участък е била проведена по законоустановения ред - чл. 79, вр. с Приложение 16 към чл. 79, ал. 2 от Наредба 18/23.07.2001 г. за сигнализиране на пътищата с пътни знаци (редакция от 15.05.2015 г.), действаща към датата на твърдяното нарушение - 21.09.2019 г.,  съгласно който „Когато скоростта се ограничава с повече от 20 km/h, тя неколкократно се намалява с 20 km/h, като пътен знак В26 се поставя на разстояния съгласно приложение № 16“. Въведено ограничение е необосновано, тъй като не се представиха доказателства от санкциониращия орган, че водачите са били уведомени с допълнителна указваща табела за причината за въвеждане на ограничение от 90 км/ч на автомагистралата (ремонт на пътния участък, заради лоши метеорологични условия в участъка, неравности, концентрация на ПТП или други предвидени в ЗДВП).

На следващо място, от служебно изисканата в хода на съдебното следствие справка от „ТИНЕЛ Електроникс“ ООД, производител на мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение ТFR1-М (л. 64 от делото) се установява, че точката с координати ЕL: 25.23333° и NL: 42.18333° се намира по пряка линия, перпендикулярно на около 1150 метра от най-близката точка от АМ Тракия и от нея е невъзможно АТСС ТFR1-М, № 657 да измери скорост на МПС, движещо се по АМ Тракия. Клипът представлява веществено доказателствено средство, по смисъла на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП и установява извършването на съставомерно деяние по чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 2, т. 5, във вр. с чл. 21, ал. 2, във вр. ал. 1 от ЗДвП (В този смисъл Решение № 229 от 27.06.2018 г. по КАН дело № 219 по описа  за 2018 г. на Административен съд - Стара Загора).

Установените факти водят до правен извод, че процесното нарушение е недоказано, тъй като от точка с географски координати ЕL: 25.23333° и NL: 42.18333°, посочена в приложения от АНО снимков материал от клип (л. 6 от делото), обозначаваща местоположението на АТСС № TRF-1М, № 657, не е било възможно да се извършва измерване на скоростта на превозни средства, движещи се по АМ Тракия, в частност на скоростта на процесния автомобил. Т.е. в случая не е било спазено изискването на чл. 8 от Наредба № 8121з-532 от 12 май 2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата мястото за разполагане на АТСС да се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта. По делото не са ангажирани опровергаващи доказателства, с оглед на което не може да се приеме, че на посочените в ЕФ място, място и час е управлявано МПС с отчетеното превишение на скоростта (В този смисъл Решение № 208 от 15.07.2020 г. по КАН дело № 156 по описа  за 2020 г. на Административен съд – Стара Загора).

По изложените съображения, обжалвания електронен фиш е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

На основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, в съдебните производства по ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Жалбоподателят не представя доказателства за сторени съдебни и деловодни разходи (в договора за правна защита и съдействие от 20.05.2020 г. е вписано, че процесуалното представителство е безплатно по чл. 38, ал. 2, във вр. ал. 1, т. 3 от Закона за адвокатурата – л. 26 от делото), поради което такива не му се дължат.

Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш, Серия К, № 3083945, издаден от ОДМВР - Стара Загора, за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд - Стара Загора.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: