Решение по дело №795/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260353
Дата: 19 април 2021 г. (в сила от 22 май 2021 г.)
Съдия: Петя Кръстева Георгиева
Дело: 20212120200795
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

 

 

РЕШЕНИЕ  

260353,  гр.Бургас, 19.04.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

       Бургаският районен съд,  осми наказателен състав,

на тринадесети април, две хиляди двадесет и първа година,

в публичното заседание в следния състав :

                                                                               Председател: Петя Г.                                                                                       Секретар : Гергана Стефанова

Прокурор : ………………

като разгледа докладваното от съдия Г. наказателно административен характер дело номер 795 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе  взе предвид следното :

      

      Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по повод жалбата на „А” ООД,  ЕИК по Булстат **** със седалище и адрес на управление **** против наказателно постановление № 529398-F557566/ 05.01.2021г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ – ЦУ на НАП- Бургас, с което за нарушение на чл.25, ал.1, т.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. чл.118, ал.1 от ЗДДС на основание чл.185, чл.1 от ЗДДС на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева. С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като се навеждат доводи за незаконосъобразност и необоснованост. Направено е алтернативно искане за изменение на обжалваното постановление по отношение на санкцията до предвидения минимум.

   Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна и е допустима.

   Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, в контекста на правомощията си по съдебния контрол, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

    На 05.01.2021г. в 17:19 часа е извършена проверка на търговски обект по смисъла на § 1, т.41 от ДР на ЗДДС – бар „Д.“, находящ се в гр.С., къмпинг “С.“, стопанисван от „А” ООД,  ЕИК по Булстат ****. При проверката е установено, че за извършена покупка на 2 броя  фроузън лимонада на обща стойност 13,00 лева е извършено плащане от Г.Г.Ж. - инспектор по приходите, с банкнота от 20 лева, за което плащане, не е издадена фискална касова бележка от фискалното устройство модел „Datecs DP-150 и фискална памет  № 02764683. Плащането е прието от Н. Г. У= ЕГН ******** за сметка на „А” ООД,  ЕИК по Булстат ****. Плащането е извършено преди легитимиране на органите по приходите. След легитимиране на органите на НАП е отпечатан дневен финансов „Х“ отчет № 0002420/05.07.2020г. и КЛЕН за 05.07.2020г. от които е видно, че гореспоменатата продажба не е отразена, като регистрирана чрез издаване на фискална касова бележка.

   Като доказателство за резултатите от проверката към преписката е приложен протокол за извършена проверка сер.АА № 0040953/05.07.2020г., съставен на основание чл.110, ал.4 във вр. чл.50, ал.1 от ДОПК.

   На 05.01.2021г. на жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно за нарушение по чл.25, ал.1, т.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. чл.118, ал.1 от ЗДДС. Актът е съставен в присъствието на управителя на дружеството, като е връчен препис от акта. Възражения и обяснения при съставяне на акта не са направени. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН не са депозирани писмени възражения.

    Сезиран с преписката административнонаказващият орган е приел фактическите обстоятелства за доказани, поради което е издал обжалваното наказателно постановление, с което за нарушение на чл.25, ал.1, т.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. чл.118, ал.1 от ЗДДС на основание чл.185, ал.1 от ЗДДС е наложил на жалбоподателя имуществена санкция в размер на 2000 лева.

    Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл.34 от ЗАНН, а наказателното постановление е издадено в предвидения шестмесечен срок. Не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до опорочаване на производството.

    От показанията на свидетеля Т.Г. се установи, че проверката на контролните органи е започнала с контролната покупка, извършена от Гергана Жекова, за която е извършила плащане в брой, прието от бармана на търговския обект без издаден фискален бон от фискалното устройство.

   Установените с акта фактически обстоятелства се потвърждават от приложените към административнонаказателната преписка протокол за извършена проверка, представляващи официални документи по смисъла на чл.93, т.5 от НК вр. чл.85 от ЗАНН, копия на ДФО, КЛЕН и описа на паричните средства в касата към започване на проверката.

   Съгласно императивната норма на чл.118, ал.1 от ЗДДС всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство /фискален бон/ или чрез издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност /системен бон/, независимо от това дали е поискан друг данъчен документ. Получателят е длъжен да получи фискалния или системния бон и да ги съхранява до напускането на обекта. Алинея 4 на чл.118 от ЗДДС предвижда, че министърът на финансите издава наредба, с която се определят условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност; сервизното обслужване, експертизите и контролът на фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, техническите и функционалните изисквания към тях; изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната агенция за приходите; издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат, видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им. В случая такава се явява Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

   Разпоредбата на чл.3, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин задължава всяко лице да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги в или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство, освен когато плащането се извършва чрез кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги. Съгласно чл.25, ал.1, т.1 от горепосочената наредба, независимо от документирането с първичен счетоводен документ задължително се издава фискална касова бележка от фискално устройство или касова бележка от ИАСУТД за всяка продажба на лицата по чл.3, ал.1 - за всяко плащане с изключение на случаите, когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, чрез наличен паричен превод или пощенски паричен превод по чл.3, ал.1, какъвто не е настоящият случай.

   Нарушението се установява по безспорен начин от събраните по делото гласни и писмени доказателства. В проверявания обект е била извършена продажба, заплатена в брой, за която не е бил издаден фискален бон от въведеното в експлоатация и работещо фискално устройство. Процесният бар е търговски обект по смисъла на дефинитивната норма на §1, т.41 от ДР ЗДДС, според която такъв е всяко място, помещение или съоръжение /например: маси, сергии и други подобни/ на открито или под навеси, в или от което се извършват продажби на стоки или услуги, независимо че помещението или съоръжението може да служи същевременно и за други цели /например: офис, жилище или други подобни/, да е част от притежаван недвижим имот /например: гараж, мазе, стая или други подобни/ или да е производствен склад или превозно средство, от което се извършват продажби. От обективна страна деянието е осъществено чрез бездействие, тъй като не е изпълнено задължението да се издаде касова бележка от фискално устройство в търговския обект за извършената продажба, като от субективна страна въпросът за вината не следва да се обсъжда, предвид обстоятелството, че субектът на нарушението е юридическо лице.

   Деянието не представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, тъй като не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните нарушения от същия вид. Обстоятелството, че нарушението е първо по ред и стойността на нерегистрираната продажба, очевидно е било отчетено от наказващия орган при определяне размера на санкцията. В чл.185, ал.1 от ЗДДС е предвидена глоба за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лева, и имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лева. Наложената санкция е индивидуализирана в размер на максимума и според съда е неоснователно завишена, без изложени мотиви за това. Административнонаказващият орган не е съобразил тежестта на нарушението, както и обстоятелството, че е извършено за първи път. Според съда глоба в размер в размер на предвидения минимум, би съответствала на целите на административните наказания, поради което наказателното постановление следва да бъде изменено в тази му част.

    Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Бургаският районен съд

                                                                   Р Е Ш И:

     ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 529398-F557566/ 05.01.2021г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ – ЦУ на НАП- Бургас, с което за нарушение на чл.25, ал.1, т.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин вр. чл.118, ал.1 от ЗДДС на основание чл.185, чл.1 от ЗДДС на „А” ООД,  ЕИК по Булстат **** със седалище и адрес на управление **** е наложена имуществена санкция в размер на 2000 /две хиляди/ лева, като намалява размера на наложената санкция от 2000 / две хиляди/ лева на 500 /петстотин/ лева. 

 

   Решението подлежи на обжалване по касационен ред пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщението.

                                                                                         Председател:

Вярно с оригинала: Г.ст.