Решение по дело №443/2024 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 534
Дата: 8 април 2025 г. (в сила от 26 април 2025 г.)
Съдия: Ваня Бянова-Нейкова
Дело: 20247280700443
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 декември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 534

Ямбол, 08.04.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - I касационен състав, в съдебно заседание на тринадесети март две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
Членове: ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
СТОЯН ВЪЛЧЕВ

При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА и с участието на прокурора ДИМИТРИНКА ТОДОРОВА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20247280700443 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството пред Административен съд - Ямбол е образувано по протест изх. № 6036/24 от 19.12.2024 г. от Снежина Стоянова – прокурор при Районна прокуратура Ямбол, против Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища, приета с Решение № 142/14/2 от 31.10.2024г. на Общински съвет - Елхово.

Посочва се, че с отмяната на т.6 в разпоредбата на чл.4, ал.1 от действащата наредба е премахнато условието за максимален брутен месечен доход на член от семейството/домакинството, съответно и изискването за прилагане на документи, доказващи размера на дохода на нуждаещите се от жилища граждани.Твърдят се допуснати съществени нарушения на административно - производствените правила, като мотивите към проекта на подзаконовия нормативен акт не изпълват дължимото по чл. 28, ал. 2 от Закона за нормативните актове(ЗНА) съдържание. Посочва се, че не са изложени конкретни съображения и факти, налагащи приемането на изцяло нов нормативен акт за изменение на съществуващ такъв. Считат се за бланкетни и лаконични мотивите към проекта на наредбата - периодични промени в осигурителното законодателство, нарастващата инфлация и ръста на минималната работна заплата налагат често актуализиране на определени текстове, в т.ч. размера на брутния месечен доход на лицата, които имат право да кандидатстват за настаняване под наем в общинско жилище. Счита се, че отменяването на наредба и нейната замяна с нова, е допустимо само когато промените са многобройни и важни. В конкретния случай е отменена една единствена т.6 от чл.4, ал.1 от наредбата, за твърде повърхностни се считат мотивите в частта относно целите, които се поставят с приемането й, а именно: управление на общинския жилищен фонд в полза на местната общност; осигуряване на нормални условия на живот на жителите на общината, които са изпаднали в затруднено положение и облекчаване на условията и необходимите документи за кандидатстване за картотекиране на граждани с жилищни нужди. Още повече, че липсата на точно конкретизиран размер на максимален брутен месечен доход на член от семейството/домакинството би затруднило лицата, желаещи да кандидатстват за настаняване под наем в общинско жилище, както и картотекирането на същите от съответната комисия. Липсва и анализ за съответствие с правото на ЕС.Липсата на мотиви или мотиви, неизпълващи дължимото по чл. 28, ал. 2 от ЗНА съдържание, всякога съставлява съществено нарушение на административно - производствените правила, тъй като нарушава принципа на обоснованост и лишава обществеността от възможността да участва в консултациите, както и лишава компетентните органи от възможност за последващ контрол, тъй като издаващият орган не е изложил съображения и факти, които могат да се ценят при контрол върху същия.Предвид твърдяните като допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, с протеста се моли съдът да отмени Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища, приета с Решение № 142/14/2 от 31.10.2024г. на Общински съвет - Елхово.Претендира се присъждане на направените в хода на производството разноски.

По протеста е депозиран отговор от Общински съвет-Елхово, със съображения на първо място, че общинският съвет не е приел изцяло нова наредба, на второ място - за липса на сочените от прокурора като съществени процесуални нарушения и съответстващо съдържание по чл. 28, ал. 2 от ЗНА.

Посочва се, че Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища е приета с Решение № 23/4/4 от 25.01.2024 г. на Общински съвет - Елхово.От представената по настоящото дело преписка е видно, че с Решение № 142/14/2 от 31.10.2024 г. Общински съвет - Елхово не е отменена действаща наредба, а са внесени изменения във вече съществуващ нормативен акт. Изцяло нова Наредба за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища е приета с Решение № 23/4/4 от 25.01.2024 г. на четвъртото заседание на Общински съвет - Елхово. Именно с цитираното решение е отменена Наредба № 11 за реда за управление и разпореждане с общински жилища, приета с решение по протокол 19 на заседание на Общински съвет - Елхово, проведено на 20.06.2005 г. В тази връзка, като доказателство за изложените факти към писмения отговор е приложено Решение № 23/4/4/ по Протокол № 4/25.01.2024 г. на Общински съвет - Елхово.

На следващо място, ответникът счита, че е спазил условията, регламентирани в чл. 26 и чл. 28 от ЗНА за публикуване и обсъждане на проекта за нормативен акт.Видно от представената по делото преписка, проектът на Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища и мотивите към него са публикувани на интернет страницата на Община Елхово в секция „Проекти на нормативни актове" - https://elhovo.bg/?page_id=25980 и на стената за обществен достъп в сградата на общинска администрация на 24.09.2024 г., като по този начин е дадена възможност на заинтересованите лица в 30-дневен срок за предложения и становища по проекта. Справка за постъпили предложения по проекта на Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища е публикувана на официалната интернет страница на Община Елхово в секция „Проекти на нормативни актове" - https://elhovo.bg/?page_id=42440 на 25.10.2024 г. С писмения отговор в тази връзка се представят и разпечатки от администраторския панел от интернет страницата на Община Елхово, удостоверяващ датата на публикуване на проекта на нормативния акт и мотивите към него на 24.09.2024 г. в 11.49 ч. и датата на публикуване на справка за постъпилите предложения на 25.10.2024г. Поради това се счита, че с публикуване на интернет страницата на Община Елхово и на стената за обществен достъп в сградата на общинска администрация на проекта за изменение на подзаконовия нормативен акт, ведно с мотивите към него е предоставена възможност на заинтересованите лица да дадат становища относно предложението за отмяна на изискването за определен размер на брутния месечен доход на член семейството/домакинството, както и да участват ефективно в производството по приемането на акта. След изтичане на срока за становища и предложения по проекта, същият е разгледан и приет от Общински съвет - Елхово с Решение № 142/14/2 от 31.10.2024 г. при спазване на изискванията за кворум и мнозинство.

Счита се за спазена и разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗНА. Мотивите към проекта на Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища съдържат конкретно изброени причини, които налагат отмяната на условието за определен размер на брутния месечен доход на член от семейството. Вносителят на проекта ясно визира, че динамиката на икономическите условия и нарастващата инфлация, ръста на доходите свързан с минималната работна заплата, както и промените в максималния осигурителен доход на лицата в Република България налага честа промяна на определени тестове от наредбата. В тази връзка, периодичното увеличаване размера на максималния осигурителен доход (например за 2024 г. - 3 750 лв.), увеличаването на минималната работна заплата в страната налагат по често и точно прецизиране на условията за картотекиране на нуждаещите се от жилища граждани. В чл. 4, ал. 1 от Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища са уредени кумулативно условията, на които следва да отговарят гражданите и техните семейства, за да имат право да кандидатстват за настаняване под наем в общинско жилище. Освен това, с отпадането на условието за определен размер на брутния месечен доход на член от семейството, се улеснят гражданите с жилищни нужди при подготовката на документите за кандидатстване за настаняване под наем в общинско жилище. С отмяната на т. б на чл. 4, ал. 1 от Наредбата отпада и изискването към заявлението за картотекиране да се прилагат документи за дохода на членовете на семейството, както и удостоверение от ТП на НОИ за размера на получаваната пенсия - за пенсионерите или удостоверение за размера на получаваното обезщетение за безработните лица.В тази връзка не се споделят твърденията на прокурора, че липсата на точно конкретизиран размер на максималния брутен месечен доход на член от семейството/домакинството би затруднило лицата желаещи да кандидатстват за настаняване под наем в общинско жилище. Напротив, както е посочено в частта относно целите в мотивите към проекта на наредбата, промяната води до облекчаване на условията за кандидатстване и подготовката на изискуемите документи за картотекиране на граждани с жилищни нужди. Предвиждат се по - малко изисквания, на които трябва да отговарят кандидатите за картотекиране и настаняване в общински жилища с оглед осигуряване на нормални условия на живот на жителите на общината, които са изпаднали в затруднено положение и се нуждаят от общинско жилище.

От друга страна, чрез законовата делегация на чл. 45а от Закона за общинската собственост ЗОС) законодателят е предоставил в компетентност на Общински съвет да определи с наредба условията и реда за установяване на жилищни нужди и за настаняване под наем в общински жилища. Предоставена е възможност на общинските съвети, по своя преценка, съобразно спецификите на общината, нуждите на населението и др. подобни съображения, да преценят условията, на които следва да отговарят граждани и техните семейства, за да имат право да кандидатстват за настаняване под наем в общинско жилище, както и документите, с които се удостоверяват изискванията. В конкретния случай, Общински съвет - Елхово е преценил, че определен размер на брутния месечен доход на член семейството/домакинството не обуславя жилищната нужда. Следователно, отмяната на т. 6 на чл. 4, ал. 1 от Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища не противоречи на разпоредбите на Закона за общинската собственост (Глава пета. „Общински жилища").Сравнителният анализ на законовата регламентация и на оспорената Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища, приета с Решение № 142/14/2 от 31.10.2024 г., обосновава извода за това, че Общинският съвет е уредил обществени отношения, за които не съществува уредба в нормативен акт от по - висока степен. Подзаконовият нормативен акт е приет в предписаната от закона форма от териториално и материално компетентен орган, при спазване на материалния закон и административнопроизводствените правила.

Не на последно място, в Общински съвет - Елхово е входирана Резолюция с вх. 366 от 03.12.2024 г., с която е уведомен, че при извършена проверка за законност върху актовете на Общински съвет, приети на проведеното на 31.10.2024 г. заседание, не са констатирани закононарушения от Районна прокуратура - Ямбол. Именно на цитираното заседание е приета оспорената наредба, въпреки че не са констатирани нарушения на материалния и процесуалния закон при приемане на решенията на Четиринадесето заседание на Общински съвет – Елхово, в Административен съд - Ямбол е подаден настоящият протест.Резолюцията е приложена към писмения отговор.

Оспорването е обнародвано в Държавен вестник, бр. 8/28.01.2025 година, обявление е поставено на определеното за това място в Административен съд Ямбол и публикувано на Интернет страницата на Върховния административен съд.

В съдебно заседание за вносителя на протеста се явява прокурор Янислав Димов от Районна прокуратура-Ямбол. Моли съдът да постанови решение, с което да отмени така приетата от Общински съвет - Елхово наредба като унищожаема поради непълнота на мотивите, съответно и поради наличие на процесуални нарушения при приемането.

За ответната страна Общински съвет – Елхово се явява главен юрисконсулт Л. К., която застъпва становище, че условията, регламентирани в чл. 26 и чл. 28 от Закона за нормативните актове, за публикуване и обсъждане на проекта на нормативен акт са спазени. Проектът на Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища и мотивите към него са публикувани както на интернет страницата на общината, така и на стената за обществен достъп в сградата на Общинска администрация. Мотивите към проекта за наредбата съдържат конкретни причини, които налагат отмяната на условието за определен размер на брутния месечен доход на член от семейството. В същите е посочено изрично, че с отпадане на условието за определен размер на брутния месечен доход се улесняват гражданите с жилищни нужди при подготовката на документите за кандидатстване за настаняване под наем в общинско жилище. Определен е 30-дневен срок, в който не са постъпили предложения от заинтересованите лица и за това обстоятелство е изготвена и публикувана справка на сайта на община Елхово.Отмяната на т. 6 на чл. 4, ал. 1 от Наредба № 11 е съобразена и с разпоредбите на Закона за общинската собственост. В чл. 45а от същия нормативен акт законодателят е предоставил компетентност на общински съвет да определи с наредба условията и реда за установяване на жилищни нужди и настаняване под наем в общински жилища. В тази връзка счита, че подзаконовият нормативен акт е приет в предписаната от закона форма при спазване на материалния закон и административно-производствените правила.С оглед изложеното, счита, че протестът на прокуратурата е неоснователен и като такъв следва да бъде отхвърлен.

Участващият прокурор от Окръжна прокуратура-Ямбол намира за основателен протеста, по изложените в него съображения, и моли същият да бъде уважен.

Съдът, като взе предвид изложеното в протеста, доказателствата по делото, приема за установено следното:

Протестът е процесуално допустим. Подаден е против административен акт, който подлежи на съдебен контрол, от оправомощено лице. Наредбата за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища, приета с Решение № 142/14/2 от 31.10.2024г. на Общински съвет - Елхово, по дефиницията на чл. 75, ал. 1 от АПК, чл. 7, ал. 2 и чл. 8 от ЗНА, и чл. 21, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация(ЗМСМА) представлява подзаконов нормативен административен акт. Съобразно разпоредбите на чл. 185, ал. 1 и чл. 187, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс(АПК), подзаконовият нормативен акт подлежи на безсрочно оспорване пред съда, като това право има и прокурорът, който може да подаде протест срещу акта - чл. 186, ал. 2 от АПК.В този смисъл наличието на Резолюция с вх. 366 от 03.12.2024 г., с която ответникът е уведомен, че при извършена проверка за законност върху актовете на Общински съвет-Елхово, приети на проведеното на 31.10.2024 г. заседание, не са констатирани закононарушения от Районна прокуратура – Ямбол, не препятства провеждане на настоящото съдебно производство, процесуална пречка би била налице само при вече проведено оспорване на подзаконовия нормативен акт пред съд на същото основание, а такива доказателства не се сочат.

Разгледан по същество, протестът е неоснователен.

Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища на Общински съвет – Елхово(Наредба №11) е действащ нормативен акт, публикуван на интернет страницата на община Елхово (https://elhovo.bg/?page_id=2024).Приета е от Общински съвет - Елхово с Решение № 23/4/4/ от 25.01.2024 г., изменена и допълнена с Решение № 128/13/4/ от 26.09.2024 г. и с Решение № 142/14/2/ от 31.10.2024 г.

Предмет на протестиране са измененията в Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища на Общински съвет – Елхово, приети с Решение № 142/14/2/ от 31.10.2024 г., които касаят отпадането на съществуващото в чл.4, ал.1, т.6 условие за максимален брутен месечен доход на член от семейството/домакинството, и съответните документи за прилагане в тази връзка.

С Решение № 23/4/4/ от 25.01.2024 г. Общински съвет Елхово е приел предложения от кмета проект на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища.Текстовете са достъпни на сайта на община Елхово https://elhovo.bg/?page_id=37129 и редакцията на чл.4, ал.1 и ал.2, на чл.6, ал.2 и чл.15 преди измененията с протестираната наредба е следната:

Чл.4. (1) Право да кандидатстват за настаняване под наем в общинско жилище по чл.3, ал. 1, т. 1 имат граждани и техните семейства, които отговарят едновременно на следните условия:

1. не притежават жилище или вила, годни за обитаване или идеална част от такива, които да задоволяват техните жилищни нужди - минимум 15 кв. м. жилищна и сервизна площ на член от семейството;

2. не притежават поземлен имот, предназначен за жилищно или вилно застрояване в район на населено място от I, II или III категория, утвърдени със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството; поземлени имоти в курортни зони и комплекси и във вилните зони към тях; земи до 10 км. от морската брегова ивица;

3. не са продавали или прехвърляли имоти по т. 1 и т. 2 на други лица 10 години преди датата на подаване на заявлението за картотекиране, с изключение на прекратяване на съсобственост или дарение в полза на държавата, общината или ЮЛ с нестопанска цел;

4. не притежават МПС с обща застрахователна стойност над 3000 лв.; 5. не притежават имущество в акции, дивиденти, земеделски земи над 5 дка., фабрики, работилници, магазини, складове за търговска и стопанска дейност и ателиета;

6. имат брутен месечен доход на член от семейството/домакинството до 1.5 минимални работни заплати за едночленните семейства, до 1.25 минимални работни заплати за двучленните семейства/домакинства, а за тричленни и с по-голяма численост семейства/домакинства - до 1 минимална работна заплата на член от семейството;

7. лицето, подало заявление за картотекиране да има постоянен или настоящ адрес в населено място на територията на Община Елхово през последните 5 години без прекъсване;

8. не са се самонастанявали в общински жилища;

9. не притежават учредено право на ползване върху жилищен или вилен имот на територията на общината и в населени места от I или III категория на територията на страната.

(2) Обстоятелствата по ал. 2, т. 1, т. 2, т. 3 /служебно/, т. 5, т. 7 /служебно/, т. 8 и т. 9 се установяват с декларация по образец от гражданите, а за т. 4 и т. 6 се прилага и документ за застрахователна стойност и документ за доход.

Чл.6. (1) Община Елхово съставя и поддържа картотека на нуждаещите се от жилища лица и семейства, които отговарят на условията по чл. 4.

(2) Картотекирането на нуждаещите се от жилища граждани се извършва въз основа на заявление и декларация по образец, утвърден от кмета на общината, в които се посочват обстоятелствата по чл. 4, като се приложат следните документи:

- за дохода на членовете на семейството/домакинството;

- Решение на ТЕЛК/НЕЛК за определена степен на трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане;

- Удостоверение от ТП на НОИ за размера на получаваната пенсия – за пенсионерите или удостоверение за размера на получаваното обезщетение от безработните лица;

- Документ за застрахователна стойност на притежаваните МПС;

- Копие на договора за наем, когато лицата и членовете на техните семейства/домакинства живеят под наем на свободно договаряне

Чл.15. Преди издаване на настанителната заповед гражданите подават нова декларация за обстоятелствата по чл. 4, ал. 1 и чл. 5, както и документи по чл. 4, ал. 1, т. 4 и т. 6. Настъпилите промени се вземат предвид при настаняването.

С приетата Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища, измененията на горепосочените текстове са следните:

"§1. В чл. 4 се правят следните изменения:

1.В ал. 1 се правят следните изменения:

1.1.Точка 6 се отменя.

1.2.Точка 7 става точка 6.

1.3.Точка 8 става точка 7.

1.4.Точка 9 става точка 8.

2.Алинея 2 се изменя така:

„(2) Обстоятелствата по ал. 1, т. 1, т. 2, т. 3 /служебно/, т. 5, т. 6 /служебно/, т. 7 и т. 8 се установяват с декларация по образец от гражданите, а за т. 4 се прилага и документ за застрахователна стойност."

§2. В чл. 6, ал. 2 първото и третото тире се заличават.

§3. В чл. 15 думите „и т. 6" се заличават."

По същество е отпаднало условието по чл.4, ал.1, т.6 от Наредба №11. Поради това са преномерирани следващите т.7, т.8 и т.9 в същата разпоредба, редактиран е чл.4, ал.2 във връзка с отпадналата т.6 на ал.1 и преномерирането на следващите точки.В тази връзка са и измененията по §2 и §3 от наредбата за изменение - заличени са като изискуеми документите по чл.6, ал.2, първо и трето тире(за дохода на членовете на семейството/домакинството; Удостоверение от ТП на НОИ за размера на получаваната пенсия – за пенсионерите или удостоверение за размера на получаваното обезщетение от безработните лица); в чл.15 са заличени думите „и т.6“(отменената разпоредба на чл.4, ал.1, т.6). В§4 и §5 от Заключителните разпоредби на наредбата за изменение на Наредба №11 са посочени правните основания за приемане на наредбата за изменение по чл.45а от Закона за общинската собственост, чл.79 от АПК и решението на общинския съвет, съответно - влизане в сила на наредбата за изменение от деня на обнародването й в местно печатно издание – в тази част в протеста не се излагат съображения за незаконосъобразност, поради което предмет на съдебен контрол са измененията по §1, §2 и §3 от Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища, приета с Решение № 142/14/2 от 31.10.2024г. на Общински съвет - Елхово.

По отношение на валидността на акта, съдът взе предвид следното:

Общинският съвет като орган на местно самоуправление на територията на община Елхово, решава самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност. По силата на чл. 76, ал. 3 от АПК вр. чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА в изпълнение на предоставените му правомощия, той е овластен да издава административни актове, сред които и нормативни административни актове под формата на наредби. На заседанието на Общински съвет-Елхово на 31.10.2024 г. изменението на Наредба №11 е прието по предложение на кмета на общината, при спазване на изискванията за кворум и мнозинство, предвидени в чл. 27, ал. 2 и ал. 3 от ЗМСМА. Видно от протокола за проведеното заседание, присъствали са 15 от общия брой 17 общински съветници, предложението от кмета е включено като т. 2 от дневния ред, гласувано е с мнозинство 10 гласа"за", 0"против" и 5"въздържали се". С оглед на това съдът счита, че е налице валидно приет подзаконов нормативен акт при спазване на изискванията за кворум(повече от половината общински съветници-чл.27, ал.2 ЗМСМА) и мнозинство(чл.27, ал.3 ЗМСМА), от орган с предоставена обща компетентност по чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и специална по чл. 45а от ЗОбС - съгласно тази специална уредба, условията и редът за установяване на жилищни нужди и за настаняване под наем в жилища на общината(за отдаване под наем, резервни жилища, ведомствени жилища) се определят с наредба на общинския съвет. Промяната е обнародвана в общински вестник “Елховска дума“, брой 7/21.11.2024г., с което фактическият състав на приетото изменение в наредбата е завършен.

Аргументите, които се сочат като основания за отмяна в протеста на прокурора от Районна прокуратура – Ямбол, не са налице. Не са допуснати съществени процесуални нарушения – липса на мотиви или неосигуряване на възможност за участие на трети лица.

С приетата Наредба за изменения на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища на Общински съвет – Елхово, са внесени изменения в съществуващ нормативен акт. Проект на приетия акт е публикуван и достъпен на официалния сайт на община Елхово https://elhovo.bg/?page_id=42440, ведно с мотиви за приемане на акта, както и Справка на постъпилите предложения.Кмета на общината е внесъл до Общински съвет Елхово предложение с вх. №335/21.10.2024г. То съдържа информация за публикуването на проекта за наредба, възпроизвежда и мотивите за приемане на акта, изложени в проекта, които изпълват съдържанието на чл. 28, ал. 2 от Закона за нормативните актове.Посочени са:

1.Причините, които налагат приемането на Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища: Настъпили промени в действащото осигурително законодателство, което налага определени текстове от наредбата да бъдат периодично актуализирани. Необходимост от ежегодно обновяване, съобразено с динамиката на икономическите условия и нарастващата инфлация, ръста на доходите свързан с минималната работна заплата, както и промените в максималния осигурителен доход на лицата в Република България.

Визирана е конкретната разпоредба от сега действащата наредба, в която са уредени кумулативно условията, на които следва да отговарят гражданите и техните семейства, за да имат право да кандидатстват за настаняване под наем в общинско жилище, регламентираното в точка 6 от нея условие по отношение размера на брутния месечен доход на лицата, а именно: брутен месечен доход на член от семейството/домакинството до 1.5 минимални работни заплати за едночленните семейства, до 1.25 минимални работни заплати за двучленните семейства/домакинства, а за тричленни и с по-голяма численост семейства/домакинства – до 1 минимални работни заплати на член от семейството.Следват конкретни мотиви за изменението в тази част - Периодичното увеличаване размера на максималния осигурителен доход (например за 2024 г. – 3 750 лв.), увеличаването на минималната работна заплата в страната налагат по често и точно прецизиране на условията за картотекиране на нуждаещите се; отмяната на условието за определен размер на брутния месечен доход на член от семейството ще улесни гражданите с жилищни нужди при подготовката на документите; в предложения проект е предвидено да отпадне изискването към заявлението за картотекиране да се прилагат документи за дохода на членовете на семейството, както и удостоверение от ТП на НОИ за размера на получаваната пенсия – за пенсионерите или удостоверение за размера на получаваното обезщетение за безработните лица.

2.Цели, които се поставят с приемането на Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища:Управление на общинския жилищен фонд в полза на местната общност;Осигуряване на нормални условия на живот на жители на общината, които са изпаднали в затруднено положение;Облекчаване на условията и необходими документи за кандидатстване за картотекиране на гражданите с жилищни нужди.

3.Финансови средства, необходими за прилагането на Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища.За прилагането на наредбата не са необходими допълнителни финансови средства от бюджета на Община Елхово.

4.Очаквани резултати от прилагането на Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища.Очакваните резултати от прилагане на проекта на наредба са:Подобряване работата по прилагането на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища;Удовлетворяване на интересите на гражданите и на общинска администрация;Прецизиране на процедурите по картотекиране на гражданите с жилищни нужди;По – малко изисквания, на които трябва да отговарят кандидатите за картотекиране и настаняване в общински жилища.

5.Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.Европейското законодателство е изградено върху водещите принципи на откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, което съответства на целите, поставени с предлаганата наредба.Предлаганият проект на наредба е разработен в съответствие с действащата нормативна уредба на Република България, така и на европейското законодателство.

Предвид горното, настоящият съдебен състав не споделя доводите в протеста, че мотивите към проекта за наредба са бланкетни. Точно обратното – изложени са конкретни мотиви за отпадане на едно от съществущите условия(размер на доход) за лицата, които имат право да кандидатстват за настаняване под наем в общинско жилище, както и за изискваните в тази връзка документи.Несъмнено това е в интерес на гражданите, тъй като облекчава режима за кандидатстване, а не както в протеста се твърди, че би ги затруднило. Във връзка с възражението в протеста, че не е извършен анализ за съответствие на наредбата с правото на ЕС, следва да се има предвид обстоятелството, че Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища на Общински съвет – Елхово е подзаконов акт по приложението на Закона за общинската собственост, т. е. основна цел е доразвиване на уредбата в подзаконовия нормативен акт в съответствие със закона, а посочването на водещите принципи на откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти на европейското законодателство като цел и на приетата наредба е достатъчно като мотив за съответствие с основополагащи принципи от правото на Европейския съюз.

В настоящия случай, с публикуване на интернет страницата на Община Елхово на проекта за изменение на подзаконовия нормативен акт, ведно с мотивите към него е предоставена възможност на заинтересованите лица да дадат становища относно предложението за отмяна на изискването за определен размер на брутния месечен доход на член семейството/домакинството, както и да участват ефективно в производството по приемането на акта. Решението е прието след изтичане на 30-дневния срок за предложения, след констатация, че такива не са постъпили, т.е. условията по чл.26, ал.2-5 от ЗНА са спазени.

Съгласно предписаното в чл.10, ал.2 от ЗНА - обществени отношения, които спадат към област, за която има издаден нормативен акт, се уреждат с неговото допълнение или изменение, а не с отделен акт от същата степен. Съгласно чл.11, ал.3 от ЗНА - нормативните актове се отменят, изменят или допълват с изрична разпоредба на новия, изменящия или допълващия акт.С оглед на това, спазен е и видът на акта, с който са изменени разпоредби от съществуващ такъв нормативен акт-Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища.

В заключение съдът приема, че оспорената Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища, приета с Решение № 142/14/2 от 31.10.2024г. на Общински съвет - Елхово, е акт на компетентен орган, издаден на валидно правно основание, при спазване на изискванията за кворум и мнозинство. Наредбата е обоснована с достатъчно мотиви и при осигурена възможност за участие на заинтересовани лица, поради което протестът с искане на отмяната й поради допуснати съществени процесуални нарушения следва да се отхвърли като неоснователен, ведно с претенцията за разноски.

Водим от горното, на основание чл. 193, ал. 1 от АПК съдът

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ протеста на Снежина Стоянова – прокурор при Районна прокуратура Ямбол, против Наредба за изменение на Наредба № 11 за реда и условията за установяване на жилищни нужди, настаняване и продажба на общински жилища, приета с Решение № 142/14/2 от 31.10.2024г. на Общински съвет - Елхово.

ОТХВЪРЛЯ претенцията на Районна прокуратура – Ямбол за присъждане на разноски по делото.

Решението подлежи на оспорване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок.

Препис да се връчи на страните.

Председател:
Членове: