Решение по дело №471/2020 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 56
Дата: 22 февруари 2021 г. (в сила от 22 февруари 2021 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20207110700471
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е № 56

гр.Кюстендил, 22.02.2021 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на двадесет и шести януари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

          Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

и секретар Лидия Стоилова, като разгледа докладваното от съдия Демиревски адм.д. № 471/2020 г. по описа на КнАС, за да се произнесе взе предвид:

 

                Д.Е.А. ***, със съдебен адрес ***, чрез адвокат В. З., оспорва Решение № 19/23.09.2020 г. на Директора на 2 СУ „Акад. Емилиян Станев“ – гр. София за предоставяне на достъп до обществена информация. Изложени са съображения за незаконосъобразност на акта, свързани с непълнота на неговото съдържание във връзка с разпоредбата на чл. 34 ал. 1 от ЗДОИ. Претендират се разноски по делото, съгласно приложен списък. В писмени бележки жалбоподателката лично поддържа жалбата си.

                Ответникът, чрез процесуалния си представител, в о.с.з. и в писмени бележки в придружително писмо, изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендират се разноски, съгласно приложен договор за правна защита и съдействие.

                Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                Производството по издаването на оспорения акт е започнало по заявление за достъп до обществена информация вх. № 4571/11.09.2020 г. на Д.Е.А.. Иска се предоставяне на информация за: 1. Броя на лицата, придобили и упражнили правото си на пенсия, но продължавали да работят във 2 - ро СУ, София,  ведно с причините за това – за 2018 г. или за времето от 1 януари 2018 г. до 31 декември 2018 г., т.е. за цялата бюджетна и финансова 2018 г.; 2. Броя на лицата, придобили право на пенсия във 2 - ро СУ, София, но неупражнили го, ведно с причините за това – за 2018 г. или за времето от 1 януари 2018 г. до 31 декември 2018 г., т.е. за цялата бюджетна и финансова 2018 г.; 3. Броя на лицата без педагогическа правоспособност във 2 - ро СУ, София за 2018 г. или за времето от 1 януари 2018 г. до 31 декември 2018 г., т.е. за цялата бюджетна и финансова 2018 г. Като форма за предоставяне на обществената информация е посочена тази по чл. 26 ал. 1 т. 1 и т. 4 от ЗДОИ – преглед на оригиналите на документите, носители на информацията и при нужда – предоставяне на част от документите на електронен носител (без информация за плащания за финансови операции с гриф държавна тайна или класифицирани по закона  и без лични данни на трети лица).

С оспореният акт е разрешен достъп до обществената информация, съдържаща се в подаденото заявление, като е посочено, че същата ще бъде предоставена след конкретизиране на начина на предоставяне. Същевременно е изготвена и справка  изх. № 120/25.09.2020 г. към решението, в която в която има следните данни, относими към конкретното заявление: за 2018 г. – 5 лица, които са пенсионирани и напуснали по желание; 3 лица, които са придобили и упражнили правото на пенсия, но продължили да работят; няма лица, които да са придобили и неупражнили правото на пенсия, но продължили да работят, 1 лице, което работи в училището без педагогическа правоспособност, поради липса на редовни кандидати.

Решението е изпратено на заявителя по пощата с известие за доставяне и получено от А. на 01.10.2020 г.

               С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима като подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, в срок /жалбата е подадена на 15.10.2020 г./, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд.

След служебна проверка законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл. 146 от АПК и по реда на чл. 168 от АПК, съдът намира жалбата за неоснователна, по следните съображения:

                 Разпоредбите на ЗДОИ уреждат обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация. Съгласно легалната дефиниция в чл. 2 ал. 1 от ЗДОИ „обществена информация“ е всяка информация, свързана с обществения живот в РБългария, която дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти по чл. 3. В обхвата на понятието попадат всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от тези субекти. Разпоредбите на закона не се прилагат за информация, която се предоставя във връзка с административното обслужване на гражданите и юридическите лица или се съхранява в Националния архивен фонд на Р. България.

След анализа на сочените законови разпоредби относно реализацията на обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, съдът приема, че заявлението на Д.А. е депозирано до задължен субект по смисъла на чл. 3 ал. 1 от ЗДОИ. Исканата от жалбоподателя информация е обществена – служебна по см. на чл. 11 от ЗДОИ, доколкото се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органа.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган – директорът на средно общинско училище, който представлява училището, в писмена форма и при спазване на изискването на чл. 28 ал. 2 от ЗДОИ. Решението е връчено на заявителя при хипотезата на чл. 34 ал. 3 пр. 2 от ЗДОИ.

Съгласно разпоредбата на чл. 34 ал. 1 от ЗДОИ компетентният административен орган се произнася по искането за достъп до обществена информация с акт в писмена форма - решение, което следва да съдържа определени реквизити. Видно от съдържанието на Решение № 19/23.09.2020 г. е, че е разрешен исканият достъп до информацията, предмет на заявление вх. № 4571/11.09.2020 г. Към решението е издадена справка изх. № 120/25.09.2020 г., в която са посочени  в табличен вид данни, вкл. и такива относими към 2018 г. От същата се установява, че за посочения период пет лица са пенсионирани и напуснали по желание; три лица, които  са придобили и упражнили правото на пенсия, но продължили да работят, поради започнат випуск; няма лица, които  да са придобили и неупражнили правото на пенсия, но продължили да работят; едно лице  работи в училището без педагогическа правоспособност, поради липса на редовни кандидати. Анализът на съдържанието на оспореното решение, ведно с приложената справка, обуславя извод за предоставяне на достъп до исканата обществена информация в пълен обем, независимо че не е във формата, посочена от заявителя. Това е така, тъй като реално няма никакви други документи, които следва да бъдат предоставени на А. по подаденото от нея заявление. На жалбоподателката не е отказан достъп до исканата информация, като дори да се приеме, че административният акт има пропуски, то същите не са от категорията на съществените, които да засягат правото и на защита в конкретния случай. Съществени са онези процесуални нарушения, които създават вероятност за неистинност на фактите от значение за съществуването на разпореденото или отказано субективно право и които органът е счел за установени, както и онези, които се свързват с нарушаване правото на защита. В случая няма такова нарушение на правото на защита на жалбоподателката. В този смисъл се явяват и неоснователни релевираните възражения за незаконосъобразност на решението във връзка със съдържанието му, досежно реквизитите по чл. 34 ал. 1, т. 2, т. 3, т. 4 и т. 5 от ЗДОИ. Изводът на съда за законосъобразност на оспорения акт се подкрепя и от изведеното от практиката на ВАС определение за обществена информация като съвкупност от данни, структурирани по определен критерий и с определена цел и предназначение, както и всяко сведение за някое положение или за някаква дейност, които са свързани с обществения живот в Р. България, които дават възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Достъпът се свежда до предоставяне на информация, записана в каквато и да е форма, изготвена или получена и същевременно кумулативно - съхранявана от публичните институции в съществуващ документ.

Гореизложеното води до извод за законосъобразност на Решение № 19/23.09.2020 г. на Директора на 2 СУ „Акад. Емилиян Станев“ – гр. София за предоставяне на достъп до обществена информация. Жалбата ще бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода от правния спор съдът ще присъди разноски на ответника, на основание чл. 143 ал. 1 от АПК.

 

                  Воден от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Д.Е.А. *** срещу Решение № 19/23.09.2020 г. на Директора на 2 СУ „Акад. Емилиян Станев“ – гр. София за предоставяне на достъп до обществена информация.

ОСЪЖДА Д.Е.А. ***, да заплати на 2 СУ „Акад. Емилиян Станев“ гр. София, с адрес: гр. София, ул. „Генерал Суворов“ № 36, съдебни разноски в размер на 500 /петстотин/ лева.

                  Решението е окончателно.

 

 

                                                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: