Решение по дело №1268/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 548
Дата: 28 юни 2022 г.
Съдия: Светомир Витков Бабаков
Дело: 20217150701268
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

548/28.6.2022г.

 

гр. Пазарджик,

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  ПАЗАРДЖИК, VІІI състав, в открито съдебно заседание на втори юни две хиляди и двадесет и втора  година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОМИР БАБАКОВ

при секретаря Янка Вукева, като разгледа докладваното от съдия Бабаков  адм. дело № 1268 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 от АПК, във връзка с чл. 73 от ЗУСЕСИФ  и е образувано по жалба на „ЕТ ВИКТОРИ- ДАНИЕЛА ПЕТРОВА- ПИЛАФОВА“, ГР. Пазарджик, ул. „Рила“ 44, ет.З, ап.6 против решение № 13/312/02550/3/01/04/02/11.10.2021 г. на Б.А.- зам. Изпълнителен директор на ДФЗ.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на атакувания административния акт, противоречието му със закона и нарушаване на процесуалните правила и се моли да бъде отменено изцяло.

 В съдебно заседание процесуалния представители на жалбоподателя поддържа жалбата. Излагат се доводи, че производството по налагане на финансова корекция е инициирано след изтичането на петгодишния мониторингов период. Освен това се твърди, че неизпълнението на бизнес плана не е част от самата инвестиция, че проектът се изпълнява в прогресираща градация и всяка следваща година е по- добра от предишната, т.е. последиците от неизпълнението се отстраняват по приемлив начин.

 

Ответникът по жалбата – Зам изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“, чрез процесуалния си представител, счита жалбата за неоснователна и желае да се потвърди процесното решение за налагане на ФК. Моли за присъждане на разноски. Подробни съображения излага в писмена защита.

 

Административен съд Пазарджик, след запознаване с жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа страна:

С писмо с изх. № 01-6500/7936 от 15.10.2019 г. ДФ „Земеделие” - РА е открил производство по издаване на Акт за установяване на публично държавно вземане на основание чл. 26, ал. 1 във връзка с чл. 34, ал. 3 от АПК. Производството е открито във връзка с констатации, направени по договор № 13/312/02550 по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия” от Програма за развитие на селските райони (ПРСР) 2007-2013 г. Между ДФ „Земеделие" - РА и ЕТ „Виктори - Д.П.-П.“ има сключен договор за подпомагане № 13/312/02550 от 22.10.2014 г. по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия,” от ПРСР 2007 - 2013 г., предмет на който е „Вилна сграда - къща за гости в УПИ III 139, кв. 82, обл. Пазарджик, общ. Батак, гр. Батак”, по който е изплатена субсидия в размер на 321 185.20 лв.        

При извършване в периода 24.06.2019 г. - 27.06.2019 г. на извънредна проверка на място след плащане по проект № 13/312/02550 от 22.10.2014 г., назначена със Заповед № 373954/17.06.2019 г., както и след извършени допълнителни административни проверки е констатирано неизпълнение на задължения, съгласно одобрения бизнес план с договор № 13/312/02550 от 22.10.2014 г., а именно:

1. В представения и одобрен с договора за подпомагане бизнес план са залегнали финансови показатели, на базата на които проектът е определен като допустим, сключен е договор за подпомагане и е изплатена субсидията по него. При проверката на място са представени документи (счетоводен баланс 2015 - 2019 г., отчет за приходи и разходи 2015 - 2019 г , хронологична справка на сметки 410 и 702 2016 - 2С19 г.) за 3 (три) пълни финансови години — 2016-та финансова година, 2017-та финансова година и 2018-та финансова година, както и за периода 01.01.-31.05.2019 г. Установеното изпълнение на бизнес плана средноаритметично за 3 (три) пълни финансови години (2016 г., 2017 г. и 2018 г.) е в размер на 9,31% от заложените прихода. В одобрения бизнес план са заложени за всяка една година от изпълнението му годишни приходи от нощувки в размер на 72 000 лв.

Конкретните стойности, въз основа на които е извършена оценката на изпълнението на одобрения бизнес план за три последователни пълни финансови години са следните:

За финансовата 2016 година: Приходи от нощувки в двойна стая и нощувки в апартамент - 4 233,63 лв.; Общо приходи за 2016 г.  - 4 233,63 лв., което представлява 5,88 % изпълнение на одобрения бизнес план за годината.

За финансовата 2017 година: Съгласно резултатите от извършената на 24 06.2019 г. - 27.06.2019 г. проверка на място: Общо приходи за 2017 г. - 7395,38 лв., което представлява 10,27 % изпълнение на одобрения бизнес план за годината.

За финансовата 2018 година: Съгласно резултатите от извършената в периода 24.06.2019 г. - 27.06.2019 г. проверка на място: Общо приходи за 2018 г. - 8479,95 лв., което представлява 11.78 % изпълнение на одобрения бизнес план за годината.

За периода 01.01. - 31.05. 2019 година: Съгласно резултатите от извършената в периода 24.06.2019 - 27.06.2019 г. проверка на място: Общо прихода за периода 01.01. – 31.05.2019 година - 490.83 лв., което представлява 0,68% изпълнение спрямо заложените приходи за период от 5 месеца в одобрения от ДФ „Земеделие” - РА бизнес план. Доколкото към датата на извършване на проверката на място не била изтекла цялата финансова 2019 година, този резултат не е взет под внимание при оценката на изпълнението на финансовите показатели на бизнес плана.

С оглед така установеното и изхождайки от договорено в Точка 4.12 от договор за подпомагане № 13/312/02550 от 22.10.2014 г., който изрично фиксирал задължение: „Ползвателят е длъжен да извърши изцяло сдобрената инвестиция в срока по този договор и в съответствие с одобрения бизнес план и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи”, Точка 4.18 от същия договор: „Ползвателят е длъжен да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на настоящия договор“ и Точка 4.4 от договор № 13/312/02550 от 22.10.2014 г.: „Фондът има право да откаже изплащане на цялата или на част от финансовата помощ, както и да претендира възстановяване от Ползвателя на цялата или на част от изплатената финансова помощ, когато: буква б/ Ползвателят не е изпълнил някое от задълженията си по този договор и по Наредба № 29 от 11.08.2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“, на основание на т. 4.4, буква “б“ и т. 8.1 от Договор № 13/312/02550 от 22.10.2014 г. във връзка с неизпълнението на т. 4.12 и т, 4.18 от същия договор, чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 29/11.08.2008г., и публикуваните в брой 69 от 30.08 2019г. на Държавен вестник „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г.“ административният орган приел, че на ЕТ „Виктори – Д. П. – П.“ следва да бъде наложена финансова санкция и издаден акт за установяване на публично държавно вземане.

За констатираното нарушение, свързано с неизпълнение на одобрения проект (непостигане на нивата на показатели, предвидени в бизнес плана) за 3 (три) цели финансови години (2016 г., 2017 г. и 2018 г.), съгласно точка 30 от Приложение към раздел . „Общи положения“ от „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г.“, когато реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени средноаритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 20% от предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за съшия период и това е продължило над две финансови години, размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ е 100 % от предоставената финансова помощ по договора. Общият размер на задължението, за което ДФ „Земеделие” следвало да издаде акт за установяване на публично държавно вземане е в размер на 321 185,20 лв. (словом: триста двадесет и една хиляди сто осемдесет и пет лева и двадесет ст.), представляващи 100% от получената субсидия.

Предоставена е възможност за излагане на писмени възражения по основателността и размера на публичното вземане. В указания 14-дневен срок, с писмо с вх. № 01-6500/7936 от 24.13.2019 г. в ДФ „Земеделие“ е депозирано възражение относно основателността и размера на публичното вземане. Във връзка с изложените факти и обстоятелства във възражението и след анализ на представените документи, ДФ „Земеделие“ не приело посочените във възражението мотиви за основателни.

Съгласно приетите в бр. 69 на Държавен вестник Правила, публикувани в сайта на ДФ „Земеделие”, безвъзмездна финансова помощ подлежи на възстановяване при отклонения по-големи от 50% спрямо първоначално заложените, тоест приет е един изключително голям толеранс от 50%, като е отчетен фактът, че пазарните отношения не са статични, подлежат на промени във времето, които не могат да бъдат предвидени изцяло към момента на изготвянето на бизнес плана, а това от своя страна изисква определянето на допустим, разумен и приемлив толеранс за бенефициентите, с оглед преценяване на степента и тежестта на установеното нарушение. Ето защо ДФ „Земеделие” не приело представените възражения за основателни за неизпълнение на поетите договорни ангажименти. Не били представени документи, доказващи форсмажорни обстоятелства или настъпването на непреодолима сила, които да доведат до невъзможност да бъдат изпълнени поетите задължения по договор № 136312/02250 от 22.10.2014 г. Във връзка с така приетото, Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“  София на основание чл. 46 ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г, както и на т. 8.1 от Договор № 13/312-02550 от 22.10.2014 г,, във връзка с неизпълнението на чл. 2 и чл. 16, ал 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г., както и т. 4.12 и т. 4.18 от договор № 1312/02550 от 22.10.2014 г., както и на основание чл. 59, ал. 1 и 2 от Административно-процесуалния кодекс и във връзка с чл. 162 и чл. 166 от Данъчно-процесуалния кодекс, чл.20а, ал.1 и 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители, е издал  Акт за установяване на публично държавно вземане № 13/312/02550/3/01/04/01, с който е определи за ЕТ „Виктори – Д. П..“, подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 321 185,20 лв. По изложената фактическа обстановка няма спор между страните по делото. Освен това същата се доказва и от събраните доказателства в хода на съдебното производство.

Визираният АУПДВ бил оспорен по съдебен ред, като с решение № 826 от 26.10.2020 на АС Пазарджик по адм.д. 155/20 г. същият бил отменен. Визираното решение било обжалвано пред ВАС, като с решение № 6897/08.06.21 г. по адм. д. 705/21 г. на ВАС същото било оставено в сила. Върховната съдебна инстанция приела, че вместо АУПДВ е следвало да бъде издадено решение за налагане на финансова корекция на основание чл. 27 ал.6 от ЗПЗП.

В тази връзка ДФ „Земеделие”  открил производство по налагане на финансова корекция на основание чл. /1, ал 2 от „Закона за управление на средствата от структурните и инвестиционни фондове“ (ЗУСЕСИФ). Общият размер на наложената финансова корекция е 321 185,20 лв. (словом: триста двадесет и една хиляди сто осемдесет и пет лева и двадесет ст.), представляваща 100% от получената субсидия.

С писмо с изх. № 01-6500/7936# 18 от 23.07.2021 г. е предоставена възможност на ползвателя в 14-дневен срок от получаване му да представи писмени възражения по отношение на основателността и размера на финансовата корекция. Същото е връчено на адресата на 30.07.2021 г.

В указания 14-дневен срок, с писмо с вх. № 01-6500/7936# 19 от 13.08.2021 г., в ДФ „Земеделие” е депозирано възражение относно основателността и размера на финансовата корекция.

Възражението било обсъдено от УО и изложените в него доводи били приети за неоснователни.

При изложената конкретика било издадено решение № 13/312/02550/3/01/04/02/11.10.2021 г. на Б.А.- зам. Изпълнителен директор на ДФЗ.

По делото е изготвено и прието заключение на съдебно- счетоводна експертиза, което съдът кредитира като компетентно дадено и неоспорено от страните. Съгласно същото, за 2016 г., 2017 и 2018 г. отчетените приходи от подпомаганата дейност представляват съответно 5,88 %; 10,27% и 11,78 % от планираните приходи. През периода 2015-2019 приходите от туризма са нарасвали от 5 до 9 на сто. Намаляват през 2020 г. в резултат на наложените ограничения от пандемията, а през 2021 г. се възстановяват на нивата от 2015. Процесният договор № 13/312/02550 е сключен на 22.10.2014 и мониторинговият период е изтекъл на 23.10.2019 г.

Така изложената фактическа обстановка обуславя следните правни изводи:

          Жалбата е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.

          Оспореното решение е валиден административен акт- издадено е от компетентен орган. Зам- изпълнителния директор на ДФЗ София, оправомощена със Заповед № 03-РД/1734/16.06.2021 г. на Изпълнителния директор на фонда. Същото е подробно мотивирано, а в рамките на проведеното административно производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Предоставена е на основание чл. 73 ал.2 от ЗУСЕСИФ възможност на жалбоподателя да направи възражения и такива са депозирани в предоставения 14- дневен срок.

          На първо място следва да се посочи, че извършването на нарушението е безспорно установено, като в тази насока са и мотивите на решение № 6897/08.06.2021 г. по адм. д. 705/21 г. на ВАС. Непостигането на заложените финансови показатели в бизнес плана представлява неизпълнение на одобрените индикатори и е налице основанието на чл. 70 ал.1 т.7 от ЗУСЕСИФ за извършване на финансова корекция. В случая е налице неизпълнение на одобрените индикатори за три пълни години- 2016, 2017 и 2018 г, като отчетените приходи от подпомаганата дейност представляват съответно 5,88 %; 10,27% и 11,78 % от планираните приходи. Ето защо, правилно на основание чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г., както и на основание на т. 8.1 от договор № 13/312/02550 от 22.10.2014 г., във връзка с неизпълнението на т. 4.12 и т. 4.18 от договора, респективно чл. 16, ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г,, и съгласно точка 30, предложение второ от Приложение към раздел I „Общи положения“ от публикуваните в брой 69 от 30.08.2019 г. на Държавен вестник „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 -2013 г.” е наложена финансова корекция в размер на 321 185, 20 лв., представляваща 100 % от отпуснатата финансова помощ.

          Основното възражение на жалбоподателката е свързано с твърдението, че производството по издаване на РФК е открито  след изтичането на мониторинговия период- същият е изтекъл на 23.10.2019 г., а  производството по издаване на РФК е открито на 23.07.2021 г. Това възражение е неоснователно, тъй като проверката за установяване на нарушението е извършена на 24-27.06.2019 г. и към този момент петгодишния срок на мониторинг не е изтекъл. Обстоятелството, че производствтото по издаване на РФК е открито на 23.07.2021 г. и жалбоподателката е уведомена за възможността да депозира възраженията си по чл. 73 ал 2 от ЗУСЕСИФ не променя този извод, тъй като неизпълнението на договора, което е дало основание за налагането на ФК, е констатирано на 27.06.2019 г., когато този петгодишен период от сключването му, още не е бил изтекъл. В тази насока е и константната практика на ВАС- напр. Решение № 9703/28.09.21 г. по адм. д.2903 на ВАС 1 отд.

          Неоснователно е и другото възражение- за изтекла давност за упражняване на правомощието за налагане на ФК. Давността за упражняване на правомощието за определяне на финансови корекции, съгласно член 3, параграф 3 от Регламент № 2988/95 е четири години и започва да тече от датата, на която продължаваната или повторно извършена нередност е прекратена. В случая няма никакво съмнение, че се касае за продължено нарушение- тъй като неизпълнението на одобрени индикатори касае три поредни пълни години- 2016-2018 г., като липсват данни, нередността да е прекратена и за следващата година, когато изтича срока на договора.  Ето защо следва да се приеме, че давността е започнала да тече от 23.10.2019 г. датата на която е изтекъл срока на договора и до датата на издаване на РФК, тази давност не е била изтекла.

          Ирелевантно за спора е обстоятелството че финансираното оборудване е работещо и налично, както и че проектът се изпълнява в прогресираща градация, след като е констатирано неизпълнение на договорни задължения – неспазване на бизнес плана за три пълни години, като неизпълнението е значително.

          По изложените съображения следва да се приеме, че атакуваното решение е материално  законосъобразно и жалбата против него като неоснователна следва да се отхвърли. В последното по делото съдебно заседание беше направено искане съдът да спре предварителното изпълнение на РФК по реда на чл. 166 ал.2 от АПК в случай, че бъде уважена жалбата. С оглед изхода на делото, а и предвид факта, че не са са налице каквито и да е нови обстоятелства по смисъла на чл. 166 ал.2 от АПК, съдът намира искането за неоснователно.

          При този изход на делото и с оглед направеното искане от страна на процесуалния представител на ответника   за присъждане на разноски, съдът следва да осъди жалбоподателката да ги заплати. Същите са в размер на 7190,22 лв., от които заплатен адвокатски хонорар в размер на 6890,22 лв. /представени са и доказателства за реалното му изплащане/  и депозит за вещо лице в размер на 300 лв., съгласно списък по чл. 80 от ГПК.

Водим от горното, Административен съд Пазарджик, VIII състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ЕТ ВИКТОРИ- Д.П.- П.“, ГР. Пазарджик, ул. „Рила“ 44, ет.З, ап.6 против решение № 13/312/02550/3/01/04/02/11.10.2021 г. на Б.А.- зам. Изпълнителен директор на ДФЗ.

ОСЪЖДА „ЕТ ВИКТОРИ- Д. П.- П.“, гр. Пазарджик да заплати на ДФ „Земеделие“ София  сумата от 7190,22/седем хиляди сто и деветдесет лева и 22 ст./ разноски.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на „ЕТ ВИКТОРИ- Д.П.- П.“, ГР. Пазарджик, ул. „Рила“ 44, ет.З, ап.6, чрез адв. Т.К. за спиране на изпълнението решение № 13/312/02550/3/01/04/02/11.10.2021 г. на Б.А.- зам. Изпълнителен директор на ДФЗ, като неоснователно.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщението за постановяването му.

 

СЪДИЯ: /п/