Присъда по дело №2107/2018 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 139
Дата: 16 октомври 2018 г. (в сила от 1 ноември 2018 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20185530202107
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 2 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

П Р И С Ъ Д А

 

Номер: 139                                        16.10.2018 година                      Град: Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд                                                    ХІV-ти наказателен състав

На шестнадесети октомври                                                                              Година: 2018

В публичното заседание в следния състав:

 

                            Председател: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: КРЕМЕНА ПАНАЙОТОВА

Прокурор: ДЕСИСЛАВА КАЛАЙДЖИЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

НОХД № 2107 по описа за 2018 година

 

П Р И С Ъ Д И :

 

ПРИЗНАВА подсъдимия Д.Ц.И., ЕГН: **********, роден на ***г. в гр. Чирпан, живущ ***. *** № 30, вх. Б , ет. 2, ап. 28, българин, български гражданин, разведен, работи като търговски представител в „ Изохим“ ООД, гр. Пловдив, с висше образование, неосъждан, ЗА ВИНОВЕН в това, че на 30.09.2014г., в гр. Стара Загора, потвърдил неистина в писмена декларация с входящ номер ДК 54008858БЦ/30.09.2014г., която по силата на закон - чл. 54, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси, се дава пред орган на властта - служител на отдел “Местни Данъци и такси“ в „Дирекция Финанси, бюджет и счетоводни дейности“ при Община Стара Загора, за удостоверяване на истинността на някои обстоятелства, а именно, че собственият му лек автомобил марка /модел „ СААБ 9-3 “, с рег. № СТ ****, е с мощност на двигателя 74 kw, при действителни 110 kw, като деянието е извършено с цел да се избегне заплащане на дължимия данък върху превозното средство – престъпление по чл. 313, ал. 2, вр. с ал. 1 НК, поради което на основание чл. 78а НК, ГО ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност за извършеното престъпление и МУ НАЛАГА административно наказание глоба в размер на 1000 (хиляда) лева, която да заплати на Държавата в полза на Съдебната власт по бюджетната сметка на Старозагорския районен съд.

 

ОСЪЖДА подсъдимия Д.Ц.И., със снета самоличност, да заплати в полза на Държавата по бюджетната сметка на ОД на МВР – Стара Загора сумата от 32,18 лв. /тридесет и два лева и осемнадесет стотинки/, представляващи направените разноски по ДП № 349 зм 177/2018г. по описа на ОД на МВР – Стара Загора.

 

Присъдата подлежи на обжалване и протестиране в 15-дневен срок от днес пред Старозагорския окръжен съд.

 

 

                                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

Съдържание на мотивите Свали мотивите

МОТИВИ КЪМ ПРИСЪДА № 139, постановена на 16.10.2018г.
по НОХД №2107/2018г. по описа на Районен съд – Стара Загора

 

Районна прокуратура – Стара Загора е внесла обвинителен акт срещу Д.Ц.И. за това, че на 30.09.2014г., в гр.Стара Загора, потвърдил неистина в писмена декларация с входящ номер ДК 54008858 БЦ/30.09.2014г., която по силата на закон - чл. 54, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси, се дава пред орган на властта - служител на Отдел “Местни Данъци и такси“ в Дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности“ при Община Стара Загора, за удостоверяване на истинността на някой обстоятелства, а именно, че собственият му лек автомобил марка: СААБ, модел: 9-3 рег. № СТ ****, е с мощност на двигателя 74 kw, при действителни 110 kw, като деянието е извършено с цел да се избегне заплащане на дължимия данък върху превозното средство – престъпление по чл. 313, ал. 2, вр. с ал. 1 НК.

 

В съдебно заседание прокурорът поддържа повдигнатото обвинение срещу подсъдимия Д.Ц.И.. Счита, че от събраните по делото доказателства се установява по несъмнен начин, че от обективна и субективна страна И. е извършил вмененото му престъпление така, както същото е описано в обвинителния акт. Заявява също, че в случая спрямо подсъдимия е приложима разпоредбата на чл. 78а НК, поради което и последният следва да бъде освободен от наказателна отговорност и да му бъде наложено административно наказание глоба към минималния размер, предвиден в закона.

 

Подсъдимият Д.И. и неговият защитник – адв. С.Р. заявяват, че с оглед чистото съдебно минало на подсъдимия и добрите му характеристични данни, следва да му бъде освободен от наказателна отговорност на основание чл. 78а НК и да му бъде наложено административно наказание в минимален размер.

В последната си дума подсъдимият И. моли за налагане на минимално наказание.

 

Съдът като обсъди събраните по делото доказателствени материали поотделно и в тяхната съвкупност и съобрази доводите на страните, приема за установено следното:

 

ПО ФАКТИТЕ:

Подсъдимият Д.Ц.И., Д.Ц.И., с ЕГН: ********** е роден на ***г. в гр. Чирпан. Живее в гр. Стара Загора, ул. Ген. Иван Пашинов № 30, вх. Б , ет. 2, ап. 28. Българин е. Български гражданин. Разведен. С висше образование. Работи като търговски представител в „ Изохим“ ООД, гр. Пловдив. Не е осъждан.

 

През 2014г. подсъдимият Д.Ц.И. закупил МПС - лек автомобил марка: СААБ, модел: 9-3, който на 16.09.2014г. регистрирал в сектор "Пътна Полиция" при ОД на МВР - Стара Загора и получил регистрационен номер СТ ****, както и свидетелство за регистрация на МПС.

В свидетелство за регистрация - част І с № *********/16.09.2014г., издаден за л.а. марка: СААБ, модел: 9-3, с рег. № СТ ****, в графа (Р.2), била изрично отразена мощността му, а именно 110 kw /киловата/, която е и действителната мощност на автомобила, съответстваща на придружаващите автомобила документи.

На 30.09.2014г. подсъдимият, отишъл в Отдел “Местни Данъци и такси“ при Община град Стара Загора, където на съответното гише попълнил декларация по чл. 54, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси за притежавания от него лек автомобил марка: СААБ, модел: 9-3, с рег. № СТ ****., в която посочил, че мощността на автомобила е 74 kw /киловата/, вместо действителните 110 kw /киловата/. Целта му била да заплаща значително по-малък размер на годишния данък за автомобила си.

Попълнената и подписана лично от него декларация подал пред орган на властта - длъжностното лице в отдел “Местни Данъци и такси“, Дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности“ при Община Стара Загора –  старши инспектор по приходите М.Ж.Г., която я приела и завела с входящ номер ДК 54008858 БЦ на 30.09.2014г.

Към декларацията подсъдимият И. приложил изискуемите по закон документи – копие на свидетелство за регистрация част I № *********/16.09.14г., в което в графа (Р.2) била отразена мощност на двигателя 74 kw /киловата/, вместо 110 kw /киловата/ и копие от договор за покупко-продажба от 15.09.2014г., нотариално заверен.

Дължимият годишен данък върху превозните средства за процесния лек автомобил, при декларирана мощност на двигателя 74 kw /киловата/ бил 29,97 лв., а при реална мощност от 110 kw /киловата/ - 181,50 лв.

 

ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на следните доказателства:

 

На първо място от показанията на разпитаните в хода на досъдебното производство свидетели: И.С.И., П.Т.Ж., Т.Н.Б., М.С.П., Т.Д.Г., М.Г.Н., К.М.Д., Н.К.М. и М.Ж.Г., всички служители в Отдел „Местни данъци и такси“ при Община Стара Загора, така и от изготвената почеркова експертиза – протокол № 580/13.10.2017г. и писмените доказателства: процедура за приемане, проверка и обработка на декларации по закона за местните данъци и такси, утвърдена със заповед № РД-25-824 /10.05.2012г. на Кмета на Община Стара Загора, приемо-предавателен протокол от м. юни 2015г., с който оригиналната декларация с вх. № ДК 54008858 БЦ/30.09.2014г. е предадена за целите на разследването, приемо-предавателен протокол от 07.05.2015г.; справка, изготвена във връзка с искане с рег. № 349000-8001 от 19.05.2015г. на ОД на МВР – Стара Загора, в която е посочена мощността на МПС с рег. № СТ **** съобразно посоченото в декларацията по чл. 54, ал. 1 ЗМДТ от подсъдимия И. и съобразно данните, предоставени от ОД на МВР – Стара Загора, както и дължимият данък в двата случая за 2014 и 2015г.; справка от Община Стара Загора за платения данък върху превозните средства от датата на деклариране до 06.06.2018г.; писмо УРИ 1228р-11811/19.11.2015г. на ОД на МВР – Стара Загора, ведно с приложените към него: договор за покупко-продажба на МПС от 15.09.2014г.; справка за регистрация на лек автомобил СААБ 9-3; СРМПС – част 1 за л.а. СААБ 9-3, с вписана мощност на двигателя 110 KW, модел: 9-3, с рег. № СТ ****, свидетелство за регистрация част I № ********* и договор за покупко-продажба на лек автомобил от 14.08.2014г.; справка за регистрация на лек автомобил СААБ 9-3; протокол за доброволно предаване от 22.02.2016г., ведно със свидетелство за регистрация част І с вписана мощност на двигателя от 110 kw /киловата/; декларация по чл. 54, ал. 1 ЗМДТ с вх. № ДК 54008858БЦ/30.09.14г., ведно с приложените към нея: договор за покупко-продажба на лек автомобил от 15.09.2014г., СРМПС – част 1 за л.а. СААБ 9-3, с вписана мощност на двигателя 74 KW; протокол за вземане на образци за сравнително изследване от 22.02.2016г.; трудов договор № 230/25.11.2005г., допълнително споразумение № 416/31.07.2012г. и длъжностна характеристика Дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности”, Отдел ”Местни данъци и такси” при Община Стара Загора на М.Ж.Г.; трудов договор № 235/25.11.2005г., допълнително споразумение № 431/31.07.2012г. и длъжностна характеристика Дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности”, Отдел ”Местни данъци и такси” при Община Стара Загора на М.Г.Н.; трудов договор № 238/25.11.2005г., допълнително споразумение № 433/31.07.2012г. и длъжностна характеристика Дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности”, Отдел ”Местни данъци и такси” при Община Стара Загора на М.С.П.; трудов договор № 024/20.03.2006г., допълнително споразумение № 417/31.07.2012г. и длъжностна характеристика Дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности”, Отдел ”Местни данъци и такси” при Община Стара Загора на Т.Д.Г.; трудов договор № 90/24.09.2012г., допълнително споразумение № 23/22.02.2013г. и длъжностна характеристика Дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности”, Отдел ”Местни данъци и такси” при Община Стара Загора на К.М.Д.; трудов договор № 236/25.11.2005г., допълнително споразумение № 432/31.07.2013г. и длъжностна характеристика Дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности”, Отдел ”Местни данъци и такси” при Община Стара Загора на Н.К.М.; трудов договор № 229/25.11.2005г., допълнително споразумение № 415/31.07.2012г. и длъжностна характеристика Дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности”, Отдел ”Местни данъци и такси” при Община Стара Загора на Т.Н.Б.; трудов договор № 231/25.11.2005г., допълнително споразумение № 434/31.07.2012г. и длъжностна характеристика Дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности”, Отдел ”Местни данъци и такси” при Община Стара Загора на Р.В.З.;

От приложените по делото справки за съдимост с рег. № 2438/03.07.2018г. по описа на Районен съд - Стара Загора и справка за съдимост с рег. № 589/11.10.2018г. по описа на Районен съд - Чирпан е видно, че до приключване на съдебното следствие подсъдимият не е бил осъждан. А от декларацията му за семейно и материално положение и имотно състояние от 19.07.2018г. се установява, че семейството му се състои от него и дъщеря му Тония Диннкова Иванова, получава доходи от трудови правоотношения в размер на 19000 лева годишно и притежава лек автомобил марка: Ситроен, модел: АХ.

 

Съдът прие, че не са налице спорни въпроси относно авторството на деянието, обстоятелствата и начинът, при които е извършено, поради което и не намира за необходимо да обсъжда всички доказателства по отделно.

 

ОТ ПРАВНА СТРАНА:

Подсъдимият Д.Ц.И. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъплението по чл. 313, ал. 2, вр. с ал. 1 НК.

 

От обективна страна подсъдимият на 30.09.2014г., в гр.Стара Загора, потвърдил неистина в писмена декларация с входящ номер ДК 54008858 БЦ/30.09.2014г., която по силата на закон - чл. 54, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси, се дава пред орган на властта - служител на Отдел “Местни Данъци и такси“ в Дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности“ при Община Стара Загора, за удостоверяване на истинността на някой обстоятелства, а именно, че собственият му лек автомобил марка: СААБ, модел: А 3, с рег. № СТ ****, е с мощност на двигателя 74 kw, при действителни 110 kw, като деянието е извършено с цел да се избегне заплащане на дължимия данък върху превозното средство.

 

Легалното определение на „Орган на власт“ е дадено в чл. 93, т. 3 НК, където изрично е посочено, че орган на власт са органите на държавната власт, органите на държавно управление, органите на съдебната власт, както и служителите при тях, които са натоварени с властнически функции.

 

Конституцията на Република България в чл. 1, ал. 2 предвижда, че цялата държавна власт произтича от народа и се осъществява от него непосредствено и чрез органите, предвидени в тази Конституция.

В глава 7 от Конституцията е предвидено, че местното самоуправление се осъществява от Общините.

Съгласно разпоредбите на чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси „Установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.“

Съгласно чл. 4, ал. 3 „В производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите …“, а съгласно ал. 4 – те се определят със заповед на Кмета на общината.

 

Като взе предвид посочените по-горе законови разпоредби, както и приложените към досъдебното производство писмени доказателства - процедура за приемане, проверка и обработка на декларации по закона за местните данъци и такси, утвърдена със заповед № РД-25-824 /10.05.2012г. на Кмета на Община Стара Загора, трудов договор № 230/25.11.2005г., допълнително споразумение № 416/31.07.2012г. и длъжностна характеристика Дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности”, Отдел ”Местни данъци и такси” при Община Стара Загора на М.Ж.Г. - съдът прие, че Господинова, която е старши инспектор по приходите в Отдел „Местни данъци и такси“, в Дирекция „Финанси, бюджет и счетоводни дейности“ при Община Стара Загора е служител при орган на власт по смисъла на чл. 93, т. 3 НК, който при приемането и обработването на декларациите по чл. 54, ал. 1 ЗМДТ осъществява властнически правомощия по установяване на местните данъци.

 

От субективна страна деянието е извършено виновно при условията на пряк умисъл – подсъдимият е съзнавал общественоопасния характер на деянието си, предвиждал е неговите общественоопасни последици и е искал настъпването им.

 

И. е извършил деянието с цел да се избегне заплащане на дължимия данък върху превозното средство в пълен размер. Съгласно разпоредбата на чл. 55, ал. 1 ЗМДТ размерът на данъка върху превозните средства се определя с наредба на съответната Община съобразно мощността на двигателя, коригиран с коефициент в зависимост от годината на производство.

Следователно посочването на по-малка мощност на двигателя има за резултат определяне на дължимия данък върху превозното средство в по-нисък размер.

От приложените по делото писмени доказателства е видно, че И. е заплащал до 2018г. процесния данък в размер по-нисък от действително дължимия.

 

Макар обвинението срещу Д.Ц.И. да е повдигнато с обвинителен акт, съдът прие, че в конкретния случай са налице предпоставките на чл. 78а НК.

 

На първо място, престъплението по чл. 313, ал. 2, вр. с ал. 1 НК е извършено умишлено от подсъдимия и за него се предвижда наказание лишаване от свобода до 3 години и глоба до 1000лв.

На второ място, деецът не е осъждан за престъпление от общ характер.

На трето място, от деянието не са настъпили съставомерни имуществени вреди. Действително в резултат на деянието са били причинени вреди за бюджета на Община Стара Загора, но те не са част от състава на престъплението.

 

Водим от горното, съдът прие, че подсъдимият Д.Ц.И. следва да бъде освободен от наказателна отговорност, като му бъде наложено административно наказание глоба в размер на 1000 лева.

 

Съдът определи размера на административното наказание към законоустановения минимум, тъй като от една страна, съобрази липсата на отегчаващи отговорността обстоятелства, а от друга, ниската степен на обществена опасност на подсъдимия – чистото му съдебно минало, както и  семейното му и материално положение – работи по трудово правоотношение и се грижи за дъщеря си, притежава само един лек автомобил.

 

ПО РАЗНОСКИТЕ

 

На основание чл. 189, ал. 3 НПК съдът осъди подсъдимия да заплати в полза на Държавата по бюджетната сметка на Старозагорския районен съд сумата от 32,18 лева, представляваща направените разноски по ДП № 349 зм 177/2018г. по описа на ОД на МВР – Стара Загора за изготвянето на почеркова експертиза.

 

С оглед на изложеното съдът постанови присъдата.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: