Решение по дело №189/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 ноември 2022 г. (в сила от 1 ноември 2022 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20227190700189
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 165

 

Гр. Разград, 01 ноември 2022 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на двадесет и пети октомври две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

 

при секретаря Ралица Вълчева  и в присъствието на прокурора …..  разгледа докладваното от съдията дело № 189 по описа за 2022 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 92, ал. 14 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР).

Образувано е по жалба на С. Р. А. от с. Я. Г., общ. И., обл. Р., действащ лично за себе си и като баща и законен представител на малолетните Е. Н. Р. А. и Е. Р. А. против Заповед № 466/15.07.2022 г. на кмета на Община Исперих, с която е разпоредено заличаване на адресната им регистрация по постоянен адрес *****.

В жалбата и по същество се излагат доводи, че оспореният акт е незаконосъобразен, като издаден при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие на материалния закон, поради което се иска неговата отмяна, ведно с произтичащите от това законни последици. Претендират и за заплащане на деловодните разноски.

          Ответникът по жалбата, чрез своя процесуален представител, заявява, че тя е основателна, тъй като в хода на административното производство е допуснато съществено процесуално нарушение, което е лишило жалбоподателите от възможността да участват в него и да защитят правата си.  В този смисъл предлага на съда да  постанови своето решение.

          Разградският административен съд, след като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

          Жалбата е допустима, като подадена от надлежни страни в законоустановения срок срещу акт, който подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Разгледана по същество тя е основателна.

Събраните писмени доказателства установяват, че административното производство е образувано по повод подаден сигнал от ОДМВР- Разград до кмета на Община Исперих ( Писмо изх. №330000-23932/12.07.2022г.).

В него е посочено, че при изпълнение на правомощията си по чл. 70, ал. 2 от ЗМВР във връзка с установяване самоличността на лицата Е. Н. Р. А. и Е. Р. А., служители от РУ МВР- Исперих посетили имота, където са регистрирани и установили, че там няма къща. В тази връзка е изискано от кмета на Община Исперих да предприеме съответните действия в кръга на неговата компетентност относно регистрацията на всички лица на процесния адрес в с. Я. Г., общ. И., ул. *****.

С оглед на това, със своя Заповед №459/13.07.2022г. кметът на Община Исперих е назначил комисия, която да извърши проверка на твърденията в писмото. Комисията е посетила посочения адрес и установила, че в имота няма жилищна сграда, а само останки от основи и струпан чакъл. Въз основа на тези констатации тя предложила да се заличи адресът като жилищен и да се заличат адресните регистрации по постоянен адрес на посочените лица, тъй като там не съществува постройка, която да служи за жилищни нужди, както и не отговаря на изискванията на чл. 93, ал. 5 и ал. 6 от ЗГР. Тези обстоятелства са отразени в приложения Протокол № 1 от 14.07.2022 г.

Въз основа на тях е издадена процесната Заповед № 466/15.07.2022 г. на кмета на Община Исперих, с която е разпоредено заличаване на адресната регистрация по постоянен адрес ***** на лицата С. Р. А., Е. Н. Р. А. и Е. Р. А.

Тази заповед е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Оспорената заповед е валиден административен акт, като издадена в писмена форма от компетентен орган. Тя обаче е постановена при допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административното производство.

Обществените отношения, свързани с адресната регистрация на лицата, пребиваващи на територията на Република България са уредени в ЗГР и Наредба №РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация (Наредбата).  

Относими към казуса са разпоредбите на чл. 99б от ЗГР и чл. 140а от Наредбата. Според тях при подаден писмен сигнал кметът на общината  издава заповед за определяне на комисия, която да извърши проверка за спазване на изискванията за извършване на адресна регистрация или промяна на адрес. Тази заповед се издава в тридневен срок от получаването му и се обявява на таблото за обявления и на интернет страницата на общината. Проверката се извършва в 7-дневен срок, като за резултатите от нея се съставя протокол, който се предава на кмета на общината за издаване на заповед за заличаване на адресни регистрации в случаите, за които е установено, че са извършени в нарушение на чл. 92 или 99а от ЗГР.

Въз основа на отразените там констатации и при спазване на чл. 35 от АПК кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на изискванията ЗГР.

В хода на развилото се административно производство тези правила и норми не са съобразени. Жалбоподателите не са били надлежно уведомени както за образуваното административно производство, така и за резултатите от извършената проверка и служебно събраните доказателства, с което е допуснато нарушение на чл. 26, чл. 34 и чл. 35 от АПК.

Нормата на чл. 26, ал. 1 АПК вменява задължение на административния орган да уведоми заинтересовани граждани и организации за започналото административно производство.  

С разпоредбата на чл. 34 от АПК се гарантира правото на страната да участва активно в това производство, като се запознае с представените доказателства и изрази своето становище по тях, да депозира своите възражения и искания.

В чл. 35 от АПК е посочено, че индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации.

В случая административният орган не е информирал жалбоподателите за образуваното административно производство и не им е предоставил възможност да се запознаят с констатациите на комисията, да заявят своето становище, да ангажират доказателства във връзка с твърденията и възраженията си, да участват активно в производството и достатъчно ефективно да защитят своите права и интереси.  

Допуснатите нарушения се явяват съществени процесуални нарушения по смисъла на чл.146, т. 3 от АПК, поради което оспорената заповед следва да се отмени като незаконосъобразна. С оглед разпоредбата на чл. 173, ал. 2 АПК преписката следва да се върне на органа за ново произнасяне, при спазване на процесуалните правила и  норми, регламентирани както в общия закон ( АПК), така и в специалните закони (ЗГР и Наредба №РД-02-20-9 за функциониране на Единната система за гражданска регистрация).

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в тежест на ответната страна следва да се присъдят направените деловодни разноски от жалбоподателите. Същите са своевременно предявени и доказани в размер на 705, 00 лв., от които 30 лв. заплатена  държавна такса  и 675 лв. заплатено в брой адвокатско възнаграждение.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

 

Р       Е       Ш     И       :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 466/15.07.2022 г. на кмета на Община Исперих, с която е разпоредено заличаване на адресната регистрация по постоянен адрес ***** на лицата С. Р. А., Е. Н. Р. А. и Е. Р. А.

ВРЪЩА  преписката на административния орган за произнасяне по компетентност съобразно дадените от съда указания.

ОСЪЖДА  Община Исперих да заплати на С. Р. А. от с. Я. Г., общ. И., обл. Р., действащ лично за себе си и като баща и законен представител на малолетните Е. Н. Р. А. и Е. Р. А., сумата от 705, 00 (седемстотин и пет) лева - дължими деловодни разноски.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

СЪДИЯ : /п/