Определение по дело №2464/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2231
Дата: 9 ноември 2021 г. (в сила от 11 януари 2022 г.)
Съдия: Димитър Христов Гальов
Дело: 20217040702464
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 2231                                   09.11.2021 година                                 гр.Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД–БУРГАС, първи състав, в закрито заседание на девети ноември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                      Съдия: Димитър Гальов

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 2464 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

     Производството е образувано по заявление от А.Х.А., лишен от свобода, изтърпяващ наказание в Затвора – Бургас. Сочи се, че се подава на основание чл.250-252 от АПК и чл.76 от ППЗИНЗС. Иска се Административен съд-Бургас да осъществи административен контрол във връзка с неоснователни действия на Началника на Затвора-Бургас. Описват се факти и обстоятелства относно връчване на изпратена до заявителя прокурорска резолюция от 30.09.2021г., вследствие на което лишеният от свобода е изведен от спално помещение № 121, което отговаряло на изискуемите стандарти и е настанен в спално помещение № 129, което не било годно. Подал молба, с рег.№ 3468 от 15.10.2021г., която не била взета предвид. Без заповед, т.е. на административен акт, въз основа на която да бъде осъществено преместването на затворника от едно в друго спално помещение, е отнета правото да обжалва действията и бездействията на адм. орган, който не е издал акт по чл.21 от АПК, който да бъде оспорен пред съда.

        Иска се да бъде задължен органът да издаде такъв акт, съобразно изискванията на чл.21 от АПК, а освен това да бъде задължен началника на затвора да конкретизира от коя решетка според него започва 1-ва ЗПС, а именно дали от първата или от втората решетка започва 1-ва ЗПС. Иска се и съдът да задължи връщането на лишения от свобода в спално помещение № 121.

         Иска се освобождаване от внасяне на държавна такса и предоставяне на правна помощ.

          Препис от заявлението е изпратен на Началника на Затвора- Бургас, с оглед окомплектоване с преписката по преместване на заявителя в друго спално помещение на Затвора- Бургас, като бъдат представени относимите към осъщественото преместване актове и документи.

          В справка постъпила по делото /с вх.№ 11248 от 03.11.2021г./ се сочи, че л.св. А.Х.А. изтърпяващ наказание „доживотен затвор без замяна“ в Затвора-Бургас е настанен на 15.10.2021г. в спално помещение № 129 на 1-ва зона за повишена сигурност, с оглед спазване на принципа за равномерно настаняване на лишените от свобода по помещенията и осигуряване на законово регламентирана жилищна площ. Преместването от спално помещение № 121 в помещение № 129 е извършено след проведен разговор между длъжностните лица на затворническата администрация, по съображения на режима и сигурността на района на 1-ва зона за повишена сигурност, където са настанени лишените от свобода изтърпяващи наказание „доживотен затвор“ и „доживотен затвор без замяна“. Сочи се, че преместването е извършено по реда на чл.27а, ал.1, вр. с чл.27, ал.1 от ППЗИНЗС, с устно разпореждане на инспектор Петър Леков „Социална дейност и възпитателна работа“/СДВР/ и не е обективирано в нарочен административен акт.

          Административен съд– град Бургас, като взе предвид доводите на ищеца и обективираните в заявлението обстоятелства, на които се основава искането до съда, въз основа разпоредбите на закона, за да се произнесе по ДОПУСТИМОСТТА на искането, съобрази следното:

          В случай, че се депозира искане, с правно основание чл.250 от АПК, съдът следва на основание чл.252, ал.2 от АПК, да задължи другата страна да представи по делото в указания срок данни за основанието на извършените действия. В процесният случай, въпреки позоваването на тази норма, искането, въз основа на което е образувано настоящото производство е недопустимо. Заявеният от ищеца „административен контрол“, който следва да се извърши чрез издаване на съдебно разпореждане, не намира опора в нормативната уредба.

           С настоящото искане се оспорват по същество действия на административен орган, които обаче не са „фактически“, а се основават на правомощието на органите по изпълнение на наказанията, съгласно чл.27а, ал.1 от ППЗИНЗС, според които „преместването на лишени от свобода в друго спално помещение се извършва с разпореждане на инспектора по социални дейности и възпитателна работа…“ /за краткост инспектор „СДВР“/ законът не изисква наличието на писмен акт, като условие за валидността на неговата форма, а само се указва, че се издава разпореждане. Последното обаче не съставлява фактическо действие по смисъла на закона, а се основава на указано от нормативната уредба правомощие на съответното длъжностно лице- инспектор „СДВР“.

        Защитата по чл.250 от АПК има съвсем различна сфера. В константната си практика Върховният административен съд на Република България приема, че защитата по  чл.250, ал. 1 от АПК е срещу фактически действия, като същата може да бъде осъществена само при наличието на три изискуеми в кумулация предпоставки - да е налице фактическо действие, което се извършва от административен орган или длъжностно лице в администрацията, това действие да не се основава на административен акт или на закона и към момента на търсене на защита, действието да не е прекратено. Целта на защита е незабавно и безусловно прекратяване на фактическите действия, извършвани без правно основание.

         В настоящият случай, се търси защита не срещу фактически действия, а срещу осъществено преместване от едно в друго спално помещение, което се основава на разпореждане с правно основание чл.27а, ал.1 от ППЗИНЗС, т.е. съставлява правомощие на съответното длъжностно лице, произтичащо от закона. Защита по чл.250 от АПК обективно е лишено от предмет, поради което такъв контрол по принцип е недопустим и не може да се осъществява в производство по този ред.

              Отделно от изложеното, преместване на жалбоподателя в друго спално помещение, на същото място за изтърпяване на наказанието - Затвора –Бургас, без да се променя режима на изтърпяваното наказание съставлява рутинна дейност на администрацията по изпълнение на наказанието лишаване от свобода, която е вътрешноорганизационна и вътрешноведомствена по разпределение на лишените от свобода в зависимост от определеното от съда тип на затворническото заведение в зависимост от условията и възможностите на администрацията да обезпечи изпълнението на вече определеното наказание, при която дори да са издадени актове, за същите не е предвиден съдебен контрол за законосъобразност.

              В резултат на тази организационна дейност въз основа на издадено устно разпореждане от посоченият инспектор „СДВР“, заявителят- л. св. А. е разпределен от спално помещение № 121 в спално помещение № 129 на Затвора - Бургас. Това правоотношение между лишения от свобода и органите по изпълнение на наказанието няма административен характер, а волеизявленията на органите не са административни актове, за които в специалния ЗИНЗС предвижда съдебен контрол. По своята правна природа същите са в изпълнение на определеното от съда наказание, респективно към организация на изпълнението му. В тази връзка, съдът няма правомощие да задължава органите по изпълнение на наказанието, по-конкретно Началника на Затвора- Бургас да издава акт, по смисъла на чл.21 от АПК, каквото искане се прави от заявителя. Посочената разпоредба е относима към издаване на индивидуалните административни актове, а в случаят процесното преместване се основава на вътрешноведомствена дейност на органите по изпълнение на наказанието, която няма характер на правоотношение, за което са относими посочените разпоредби. Лишени от предмет са и исканията да бъде уточнено от ответника да бъде конкретизирано дали от 1-ва или от 2-ра решетка започвала 1-ва ЗПС. Следователно, съдът не разполага с правомощие да нарежда на органите по изпълнение на наказанието л.св. да бъде върнат обратно в спално помещение № 121, от където е преместен в спално помещение № 129, респективно производството е лишено от предмет.

           Искането за освобождаване от внасяне на държавна такса е основателно предвид ангажираните от заявителя декларации за семейно имотно състояние и имуществено положение, както и представената от затворническата администрация справка, според които същият не разполага с достатъчно средства, поради което е налице основание за освобождаването му от държавни такси в настоящото производство до окончателното му приключване.

            По отношение направеното искане за предоставяне на правна помощ, съдът намира, че същото е неоснователно:

 Въпреки липсата на средства за ангажиране на процесуален представител по делото предоставянето на правна помощ не е безусловно. Този извод следва от приложимите норми на Закона за правната помощ, а именно хипотезите, при които такава помощ не се предоставя, съгласно чл.24 от ЗПП. Нормата на чл.24, т.1 от ЗПП сочи, че правна помощ по чл.21, т.3 от ЗПП/ процесуално представителство/, каквото в случаят се иска, не се предоставя когато предоставянето на правна помощ не е оправдано от гледна точка на ползата, която тя би донесла на лицето, кандидатстващо за правна помощ“, а съгласно чл.24, т.2 от ЗПП правна помощ не се предоставя, когато „претенцията е очевидно неоснователна, необоснована или недопустима“. В случаят, заявлението съдържа искания, които са недопустими, както с оглед характера на търсената защита, така и предвид естеството на действията, а именно вътрешноведомствена дейност, за която не е предвиден контрол за законосъобразност.

Освен това, в заявлението за предоставяне на правна помощ се иска съдът да се съобрази с личният избор на адвокат, като е посочен конкретен процесуален представител, а именно адвокат Стефан Лазов, цитиран от заявителя А. в нарочно попълнено заявление за предоставяне на правна помощ. Според разпоредбата на чл.18, т.3 ЗПП Адвокатските съвети организират предоставянето на правна помощ в съответния съдебен район, като: съгласно чл. 25, ал. 5 и 6 определят адвокат от колегията, вписан в Националния регистър за правна помощ, за осъществяване на правната помощ, като съобразяват професионалния опит и квалификацията на адвоката с вида, фактическата и правната сложност на случая, други назначения по реда на този закон и степента на неговата ангажираност. При тези факти, в случаят исканата правна помощ не се предоставя, защото в хипотезата на чл.21, т.3 ЗПП макар решението за предоставяне на правна помощ да се взема от органа, който ръководи процесуалните действия, същият не е компетентен да определи конкретния адвокат, който да осъществи правата помощ в искания обхват, по аргумент от чл. 18, т.3 ЗПП, поради което претенцията за предоставяне на правна помощ следва да се отхвърли и като недопустима, по смисъла на чл. 24, т.2 ЗПП. В този смисъл е и утвърдената съдебна практика на ВАС на РБ, например Определение № 10997 от 02.11.2021г. по адм. дело № 8943 от 2021г. на ВАС на РБ.

              По изложените съображения, оспорващият следва да бъде освободен от внасяне на дължимите държавни такси в производството до неговото приключване, да се отхвърли искането му за предоставяне на правна помощ, а заявлението, с посочено от ищеца правно основание чл.250-252 от АПК и чл.76 от ППЗИНЗС следва да се остави без разглеждане, респективно да се прекрати образуваното съдебно производство, на основание чл.159, т.1 от АПК.

           По изложените съображения, Административен съд -гр.Бургас,

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСВОБОЖДАВА А.Х.А. от внасянето на държавни такси в производството до неговото приключване.

ОТХВЪРЛЯ заявлението за предоставяне на правна помощ на лишения от свобода А.Х.А., изразяваща се в процесуално представителство в настоящото производство от страна на адвокат Стефан Лазов, на основание чл.24, т.1 и т.2 от Закона за правната помощ.      

        ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ заявлението от А.Х.А., изтърпяващ наказание в Затвора-Бургас, с посочени в него правни основания чл.250-252 от АПК и чл.76 от ППЗИНЗС, обективиращо исканията, както следва:

                 да бъде задължен Началника на Затвора-Бургас да издаде административен акт, съобразно изискванията на чл.21 от АПК относно преместването на заявителя от спално помещение № 121 в спално помещение № 129;

                 да бъде задължен началника на затвора да конкретизира от коя решетка според него започва 1-ва ЗПС, а именно дали от първата или от втората решетка започва 1-ва ЗПС;

               Административен съд- гр.Бургас да разпореди връщането на лишения от свобода А.Х.А. в спално помещение № 121“, като процесуално НЕДОПУСТИМО.

            ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 2464 по описа за 2021г. на Административен съд- гр.Бургас.

            ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба, пред Върховния административен съд на Република България, в седмодневен срок от съобщаването му на страните.

                                                   

                                                          СЪДИЯ: