№ 31
гр. Стара Загора , 13.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА в закрито заседание на тринадесети
юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Христо В. Симитчиев
като разгледа докладваното от Христо В. Симитчиев Търговско дело №
20215500901167 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.25 ал.4 от ЗТР.
Образувано е по жалба от адв. Ю.А., като пълномощник на Сдружение
"А.П.Д.", ЕИК ******* против Отказ № 20210525185853-3/31.05.2021г. на
длъжностно лице при АВ – ТРРЮЛНЦ по повод заявление вх. №
20210525185853/25.05.2021г. от Ю.А. за вписване на промени в
обстоятелствата по партидата на Сдружение "А.П.Д.".
Твърди се, че отказът е незаконосъобразен, за което се излагат
подробни съображения. Иска се отменя на отказа и даване задължителни
указания на длъжностното лице за вписване на заявените обстоятелства.
От Агенция по вписванията е подаден отговор по жалбата, с който се
взема становище за неоснователност на същата, за което се излагат подробни
съображения.
Съдът намира, че жалбата е допустима, тъй като е подадена в
законоустановения срок и изхожда от легитимирана страна. Предмет на
обжалване е горепосочения отказ, в частта му, касаеща отказа за вписване на
следните заявени обстоятелства:
- по т.6 б. „Цели“: 1. Да работи активно, насочвайки всички усилия, за
утвърждаване на основните права на децата, застъпени в Конвенцията за
1
правата на детето и националното законодателство на Република България; 2.
Да подпомага и подкрепя надарените деца и децата - таланти и да предоставя
помощ на тези деца и техните родители във връзка с персоналното им
развитие още от най-ранна детска възраст на национално и международно
ниво; 3. Да предоставя възможност на талантливите български деца да
участват в инициативи, свързани с актьорското и певческо изкуство,
музикалните изпълнения, танцовото и изобразително изкуство, както и
литературно творчество; 4. В условията на гарантиране правото на децата за
свободно изразяване и на собствено мнение, да работи за гарантиране
участието им в социалния, културния и спортния живот на национално и
международно ниво; 5. При гарантиране спазване на принципа за защита на
основния интерес на децата, да работи за тяхното персонално развитие и за
усъвършенстване в максимална степен на способностите и капацитета им.
- по т.6 в. „Средства за постигане на целите“ : 1. Реализира културни
инициативи в страната и чужбина, свързани с актьорското и певческо
изкуство, музикалните изпълнения, танцовото и изобразително изкуство,
както и литературно творчество; 2. Организира и провежда дарителски и
благотворителни кампании за събиране на средства за подпомагане на
надарени деца и деца - таланти; 3. Организира: конгреси, семинари, обучения,
конференции, кръгли маси и други инициативи на национално и
международно ниво с участието на водещи специалисти по правата на децата,
правата на човека и недискриминацията от различните сфери на обществения
живот, по семейно право, психолози и др.п.; 4. Реализира проекти,
финансирани официално на европейско и международно ниво; 5. Организира
обучения и спектакли на деца-таланти и осигурява финансиране на участията
им в състезания, олимпиади, различни форуми, обучения в страната и
чужбина.
- по т.12 г. „Органи: Специален борд – заличаване.
- по т.12д. Органи на управление: П.Е.П., ЕГН *****, държава:
БЪЛГАРИЯ, В.Л.М.-К., ЕГН *****, държава: БЪЛГАРИЯ, Б.Г.Т.-И., ЕГН
*****, държава: БЪЛГАРИЯ, А.С.М., ЕГН *****, държава: БЪЛГАРИЯ
- обявяване на променен устав.
2
Не се обжалва отказът в частта му, да се впише промяна на седалището
на сдружението.
За да постанови отказ за вписване на горепосочените промени на
вписани в обстоятелства по партидата на сдружението и да обяви устава с
приетите промени, дл. лице е приело на първо място, че видно от приложения
към заявлението протокол от общо събрание на сдружението, проведено на
15.05.2021 г., е взето решение за промяна в текста на чл.21, ал.1 от
действащия устав на сдружението, като е предвидено, че общото събрание
може да взема решения и по въпроси, които не са включени в дневния ред,
ако присъстват или са представени поне 2/3 от членовете му и никой не
възразява повдигнатите въпроси да бъдат поставени за обсъждане. Това
правило според дл. лице противоречи на императивната разпоредба на чл.29,
ал.3 от ЗЮЛНЦ, според който, по въпроси, които не са включени в обявения в
поканата дневен ред, не може да се вземат решения. Изложени са
съображения, че смисълът на посочената разпоредба и изискването по Устава
на сдружението, обективирано в чл .14, ал.4 от устава, във връзка с чл.26, ал.2
от ЗЮЛНЦ, а именно - конкретно посочване в поканата за свикване на общо
събрание на въпросите, по които ще се вземе решение, е да гарантира правата
на членовете на сдружението. Това позволява всеки член на сдружението да
се подготви и да формира воля, като прецени дали да упражни или не правото
си на участие в общото събрание, на което да изрази аргументирано
становище. По тази причина, според дл. лице, е приета и императивната
норма на чл.29, ал .3 от ЗЮЛНЦ, което прави недопустимо кръгът въпроси от
дневния ред да бъде разширяван при провеждане на общото събрание,
независимо от броя присъстващи членове на сдружението.
Освен констатацията, че правилото на чл.21, ал .1 от представения
променен устав на сдружението противоречи на императивна разпоредба на
закона - чл. 29, ал.3 от ЗЮЛНЦ, в отказа са изложени съображения, че
правилата относно възникването на членство след извършените промени в
устава са неясни и противоречиви.
Конкретно се визира, че съгласно чл.20, ал .1, т.3 от същия,
приемането на нови членове и учредяването на почетно членство е от
компетентността на общото събрание, което може да овласти с тези права
3
Управителния борд за времето между две събрания. В същото време, в чл .24
в т.8 е предвидено, че Управителният борд приема нови членове, почетни
членове или прекратява членство, а в т.9 - по възлагане на общото събрание
приема и освобождава членове. По - надолу в чл.32 е уреден редът за
приемане на нови членове от Управителния борд, а в чл.33 - учредяване на
почетно членство от общото събрание по предложение на председателя на
Управителния борд.
В отказа се посочва също, че видно от представения протокол от
проведено общо събрание на сдружението на 15.05.2021 г., като част от
промените в устава на сдружението е променен броя на членовете на
управителния орган.
Формиран е извод, че незаконосъобразността на промените в устава и
невъзможността същият да бъде законосъобразно обявен в регистъра на
юридическите лица с нестопанска цел по реда на чл .18, ал.4, във връзка с
ал.2, т.2 от ЗЮЛНЦ води до невъзможност за вписване на всички заявени
промени, в това число и тези в състава на управителния орган.
В допълнение, се посочва, че решението на общото събрание относно
промените в чл.24 от устава относно т.8 е неясно и неточно.
В заключение, дл. лице приема, че от представените към заявлението
писмени доказателства се установява несъответствието на заявените за
вписване обстоятелства с изискванията закона, което е основание за отказ
съгласно чл .21, т.5 от ЗТРРЮЛНЦ.
Съдът не споделя изложените в отказа мотиви, че правилото на чл.21,
ал.1 от представения променен устав на сдружението противоречи на
императивна разпоредба на закона - чл .29, ал.3 от ЗЮЛНЦ. Ако се направи
по-задълбочена преценка на новия текст от устава, според който, общото
събрание може да взема решения и по въпроси, които не са включени в
дневния ред, ако присъстват или са представени поне 2/3 от членовете му и
никой не възразява повдигнатите въпроси да бъдат поставени за обсъждане, е
видно, че с тази формулировка дори се въвежда по-голямо мнозинство за
включване на въпроси, които не са били включени в дневния ред (2/3 от
всички членове), отколкото законът предвижда при самото вземане на
4
решения по чл. 25, ал. 1, т. 1 и 7 ЗЮЛНЦ (за изменение и допълнение на
устава и за преобразуване или прекратяване на сдружението), за които
законът изисква „квалифицирано“ мнозинство 2/3 от присъстващите. Освен
завишените изисквания за кворум, при който би могло да се вземе решение за
включване на нови точки в дневния ред, в устава е предвидено и че всеки
един от представените поне 2/3 от всички членове трябва да няма възражения
за това, т.е. освен кворума, е предвидено и единодушно съгласие на всички
присъстващи по този въпрос. Очевидно е според съда, че при тези завишени
изисквания за кворум и съгласие на всички представени на събранието
членове при включване на нови точки в дневния ред и вземане на решения по
тях, се касае за възможност, която ще се реализира по-скоро по изключение.
Същевременно, доколкото не се променят изискуемите по закон кворум и
мнозинство за вземане на решения съгласно чл.27 и чл.29, ал.1 и 2 ЗЮЛНЦ,
нито пък се ограничава правото на всеки заинтересован член да оспорва взети
в негово отсъствие решения пред ОС на сдружението или пред съда (чл.25,
ал.5 и 6, вр. ал.4 ЗЮЛНЦ), приетата промяна на чл.21, ал.1 от устава не е нито
в колизия със закона, нито засяга, респ. ограничава правата на членовете на
сдружението.
В тази връзка, съдът не споделя виждането на дл. лице, че нормата на
чл.29, ал.3 от ЗЮЛНЦ е с императивен характер, а счита, че същата е
диспозитивна. Това естествено не означава, че тази законова норма може да
се нарушава, а че е допустимо да е уговорено друго в устава, което не
противоречи императивните норми, целта и духа на ЗЮЛНЦ и което в
достатъчна степен гарантира правата на членовете на сдружението.
В настоящия случай, именно на извода на дл. лице, че текста на чл.21,
ал.1 от представения променен устав на сдружението противоречи на
императивна разпоредба на закона - чл .29, ал.3 от ЗЮЛНЦ, на практика е
основан и постановения отказ за вписване на всички заявени промени, тъй
като се приема в мотивите му, че след като не може да се обяви устава по
реда на чл.18, ал.4, във връзка с ал.2, т.2 от ЗЮЛНЦ, това води до
невъзможност за вписване на всички заявени промени, в това число и тези в
състава на управителния орган. Всъщност, като се изключи доводът за
противоречие на горепосоченият текст от устава със закона, в атакувания
отказ липсват други конкретни изводи за наличието на отрицателни
5
предпоставки за вписването на заявените промени, в рамките на
правомощията на дл. лице по чл.21 ЗТРРЮЛНЦ. Или с други думи, в отказът
не се съдържат констатации и изводи, че заявените за вписване обстоятелства
противоречат на закона, в това число на общите и специалните изисквания в
ЗЮЛНЦ относно сдружения, определени за извършване на дейност в
обществена полза, нито че съществуването им не се установява от
представените със заявлението доказателства. В крайна сметка, дори да има
известно дублиране на правомощията по приемане и освобождаване на
членове между органите на сдружението в цитираните по-горе нови текстове
от устава, в този им вид според съда те не противоречат на закона. До
противоположен обоснован извод (освен тезата за неяснота и неточност) дори
не е стигнало и дл. лице, постановило отказа.
Не може да се сподели възражението на Агенция по вписвания в
отговора на жалбата, че тъй като отказът не е обжалван относно промяната на
седалището, промененият устав не може да бъде законосъобразно обявен,
като съдържащ невписано седалище. Обявяването на устава на сдружението е
предвидено съгласно чл.18, ал.2, т.2 ЗЮЛНЦ. В случая, промененият устав на
сдружението, в това число относно новото седалище, е приет в съответствие с
изискванията на закона, на редовно проведено събрание, при спазване на
закона и действащия устав, поради което се касае за едно законосъобразно
действие на сдружението, чрез органите му, което поначало подлежи на
обявяване в РЮЛНЦ. Съдът намира, че обстоятелството, че отказът не е
обжалван в частта, с която се отказва вписване на промяна на седалището,
рефлектира единствено върху липсата на основание да се променят основните
данни по партидата на сдружението в РЮЛНЦ, касаещи седалището и адреса
му на управление, които ще останат непроменени. Съответно, тази
информация ще се счита известна на всички трети добросъвестни лица, които
имат достъп до партидата на сдружението в РЮЛНЦ, а не приетата промяна в
устава относно новото седалище, която няма да бъде вписана. Седалището и
адресът на управление подлежат на вписване съгласно чл.18, ал.1 ЗЮЛНЦ и
действието на вписването, регламентирано в чл.7, ал.1 ЗТРРЮЛНЦ, касаещо
третите добросъвестни лица, ще е относимо именно към вписаните по
партидата на сдружението обстоятелства. Съответно, дори да се обяви
новоприетия устав, в който е посочено друго седалище и адрес на управление,
6
след като последното не е вписано поради необжалване на отказа в тази част,
това няма да рефлектира върху правата и интересите на третите
добросъвестни лица, които ще се водят от вписаните основни данни по
партидата на сдружението, в това число относно седалището и адреса на
управление. Обявяването на устава също дава публичност на този акт
съгласно чл.9, ал.1 ЗТРРЮЛНЦ, но в частта относно седалището на
сдружението, релевантни за третите лица ще са само вписаните по партидата,
на основание чл.18, ал.1 ЗЮЛНЦ, данни за седалище и адрес на управление,
за които обстоятелства изрично е предвидено вписване.
По изложените съображения, съдът намира, че обжалваният отказ
Отказ № 20210525185853-3/31.05.2021г. на длъжностно лице при АВ –
ТРРЮЛНЦ по повод заявление вх. № 20210525185853/25.05.2021г. от Ю.А. за
вписване на промени в обстоятелствата по партидата на Сдружение "А.П.Д.",
както следва:
- по т.6 б. „Цели“: 1. Да работи активно, насочвайки всички усилия, за
утвърждаване на основните права на децата, застъпени в Конвенцията за
правата на детето и националното законодателство на Република България; 2.
Да подпомага и подкрепя надарените деца и децата - таланти и да предоставя
помощ на тези деца и техните родители във връзка с персоналното им
развитие още от най-ранна детска възраст на национално и международно
ниво; 3. Да предоставя възможност на талантливите български деца да
участват в инициативи, свързани с актьорското и певческо изкуство,
музикалните изпълнения, танцовото и изобразително изкуство, както и
литературно творчество; 4. В условията на гарантиране правото на децата за
свободно изразяване и на собствено мнение, да работи за гарантиране
участието им в социалния, културния и спортния живот на национално и
международно ниво; 5. При гарантиране спазване на принципа за защита на
основния интерес на децата, да работи за тяхното персонално развитие и за
усъвършенстване в максимална степен на способностите и капацитета им.
- по т.6 в. „Средства за постигане на целите“ : 1. Реализира културни
инициативи в страната и чужбина, свързани с актьорското и певческо
изкуство, музикалните изпълнения, танцовото и изобразително изкуство,
както и литературно творчество; 2. Организира и провежда дарителски и
7
благотворителни кампании за събиране на средства за подпомагане на
надарени деца и деца - таланти; 3. Организира: конгреси, семинари, обучения,
конференции, кръгли маси и други инициативи на национално и
международно ниво с участието на водещи специалисти по правата на децата,
правата на човека и недискриминацията от различните сфери на обществения
живот, по семейно право, психолози и др.п.; 4. Реализира проекти,
финансирани официално на европейско и международно ниво; 5. Организира
обучения и спектакли на деца-таланти и осигурява финансиране на участията
им в състезания, олимпиади, различни форуми, обучения в страната и
чужбина.
- по т.12 г. „Органи: Специален борд – заличаване.
- по т.12д. Органи на управление: П.Е.П., ЕГН *****, държава:
БЪЛГАРИЯ, В.Л.М.-К., ЕГН *****, държава: БЪЛГАРИЯ, Б.Г.Т.-И., ЕГН
*****, държава: БЪЛГАРИЯ, А.С.М., ЕГН *****, държава: БЪЛГАРИЯ
- обявяване на променен устав,
е незаконосъобразен и следва да се отмени, като АВ – ТР ще се
задължи да впише заявените обстоятелства и да обяви променения устав.
Мотивиран от изложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Отказ № 20210525185853-3/31.05.2021г. на длъжностно лице
при АВ – ТРРЮЛНЦ по заявление вх. № 20210525185853/25.05.2021г. от
Ю.А. за вписване на промени в обстоятелствата по партидата на Сдружение
"А.П.Д.", ЕИК *******, както следва:
- по т.6 б. „Цели“: 1. Да работи активно, насочвайки всички усилия, за
утвърждаване на основните права на децата, застъпени в Конвенцията за
правата на детето и националното законодателство на Република България; 2.
Да подпомага и подкрепя надарените деца и децата - таланти и да предоставя
помощ на тези деца и техните родители във връзка с персоналното им
развитие още от най-ранна детска възраст на национално и международно
ниво; 3. Да предоставя възможност на талантливите български деца да
8
участват в инициативи, свързани с актьорското и певческо изкуство,
музикалните изпълнения, танцовото и изобразително изкуство, както и
литературно творчество; 4. В условията на гарантиране правото на децата за
свободно изразяване и на собствено мнение, да работи за гарантиране
участието им в социалния, културния и спортния живот на национално и
международно ниво; 5. При гарантиране спазване на принципа за защита на
основния интерес на децата, да работи за тяхното персонално развитие и за
усъвършенстване в максимална степен на способностите и капацитета им.
- по т.6 в. „Средства за постигане на целите“ : 1. Реализира културни
инициативи в страната и чужбина, свързани с актьорското и певческо
изкуство, музикалните изпълнения, танцовото и изобразително изкуство,
както и литературно творчество; 2. Организира и провежда дарителски и
благотворителни кампании за събиране на средства за подпомагане на
надарени деца и деца - таланти; 3. Организира: конгреси, семинари, обучения,
конференции, кръгли маси и други инициативи на национално и
международно ниво с участието на водещи специалисти по правата на децата,
правата на човека и недискриминацията от различните сфери на обществения
живот, по семейно право, психолози и др.п.; 4. Реализира проекти,
финансирани официално на европейско и международно ниво; 5. Организира
обучения и спектакли на деца-таланти и осигурява финансиране на участията
им в състезания, олимпиади, различни форуми, обучения в страната и
чужбина.
- по т.12 г. „Органи: Специален борд – заличаване.
- по т.12д. „Органи на управление“: П.Е.П., ЕГН *****, държава:
БЪЛГАРИЯ, В.Л.М.-К., ЕГН *****, държава: БЪЛГАРИЯ, Б.Г.Т.-И., ЕГН
*****, държава: БЪЛГАРИЯ, А.С.М., ЕГН *****, държава:
БЪЛГАРИЯ, както и за обявяване на променен устав.
ЗАДЪЛЖАВА Агенция по вписване – търговски регистър да впише
заявените обстоятелства по Заявление вх. № 20161202170729/02.12.2016г. по
партидата на “ЕВ ЗИН“ООД, както следва:
- по т.6 б. „Цели“: 1. Да работи активно, насочвайки всички усилия, за
утвърждаване на основните права на децата, застъпени в Конвенцията за
9
правата на детето и националното законодателство на Република България; 2.
Да подпомага и подкрепя надарените деца и децата - таланти и да предоставя
помощ на тези деца и техните родители във връзка с персоналното им
развитие още от най-ранна детска възраст на национално и международно
ниво; 3. Да предоставя възможност на талантливите български деца да
участват в инициативи, свързани с актьорското и певческо изкуство,
музикалните изпълнения, танцовото и изобразително изкуство, както и
литературно творчество; 4. В условията на гарантиране правото на децата за
свободно изразяване и на собствено мнение, да работи за гарантиране
участието им в социалния, културния и спортния живот на национално и
международно ниво; 5. При гарантиране спазване на принципа за защита на
основния интерес на децата, да работи за тяхното персонално развитие и за
усъвършенстване в максимална степен на способностите и капацитета им.
- по т.6 в. „Средства за постигане на целите“ : 1. Реализира културни
инициативи в страната и чужбина, свързани с актьорското и певческо
изкуство, музикалните изпълнения, танцовото и изобразително изкуство,
както и литературно творчество; 2. Организира и провежда дарителски и
благотворителни кампании за събиране на средства за подпомагане на
надарени деца и деца - таланти; 3. Организира: конгреси, семинари, обучения,
конференции, кръгли маси и други инициативи на национално и
международно ниво с участието на водещи специалисти по правата на децата,
правата на човека и недискриминацията от различните сфери на обществения
живот, по семейно право, психолози и др.п.; 4. Реализира проекти,
финансирани официално на европейско и международно ниво; 5. Организира
обучения и спектакли на деца-таланти и осигурява финансиране на участията
им в състезания, олимпиади, различни форуми, обучения в страната и
чужбина.
- по т.12 г. „Органи“: Специален борд – заличаване.
- по т.12д. „Органи на управление“: П.Е.П., ЕГН *****, държава:
БЪЛГАРИЯ, В.Л.М.-К., ЕГН *****, държава: БЪЛГАРИЯ, Б.Г.Т.-И., ЕГН
*****, държава: БЪЛГАРИЯ, А.С.М., ЕГН *****, държава: БЪЛГАРИЯ,
както и да обяви представения със Заявление вх. №
20161202170729/02.12.2016г. променен устав на Сдружение "А.П.Д.".
10
Решението подлежи на обжалване пред Пловдивския апелативен съд в
1-седмичен срок от връчването му. След влизане в сила, решението да се
изпрати на Агенция по вписвания-ТРРЮЛНЦ за изпълнение.
Съдия при Окръжен съд – Стара Загора: _______________________
11