Решение по дело №62/2022 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 март 2022 г. (в сила от 28 март 2022 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20227140700062
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

                              Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е                                                                 № 138/28.03.2022г.

                                 В името на народа

 

Административен съд - Монтана ,ІІІ състав ,в ОТКРИТО съдебно заседание на четиринадесети март , през две хиляди  двадесет и втора година в състав :  

 

                                              Председател : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Александрина Александрова като……разгледа….докладваното………от съдията………БИСЕРКА БОЙЧЕВА… адм.д.№62/2022г. по описа на Административен съд Монтана и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.160 във вр. с чл.144 ,ал.1 ДОПК във вр. с чл.107,ал.3 ДОПК.

Делото е образувано по жалба от П.Ц.Г. *** против Акт за установяване на задължение по декларация №945/19.02.2021г. на Светлана Миронова- Главен експерт в отдел „Местни приходи“ в Общинска администрация- Монтана, потвърден с Решение№1/31.01.2022г. на началник отдел „МП“ в Община Монтана .

 Съгласно §2 от ДР на ДОПК във вр. с чл.145,ал.2,т.1 АПК на оспорване пред съд подлежи първоначалния административен акт. АУЗД№945/19.02.2021г.  е за данък МПС в размер на  215,46лв. ,ведно с лихви върху него в размер на 30,01лв. или общо за сумата от 245,47лв.,за период:2016,2017,2018,2019 и 2020г. дължими дънъци върху моторно превозно средство, подробно описано с всички данни, като в жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на акта, като постановен в противоречие с материалния закон и при нарушение на административно-производствените правила, като по същество се отрича дължимостта на данъка. Прави се искане за отмяна ,респективно нищожност на административния акт.

В съдебно заседание се явява лично жалбоподателят П.Г. ,който твърди ,че не дължи данък МПС ,т.к. е придобил автомобила през 2010г. и на 31.03.2010г. го е  продал на румънски гражданин с договор за покупко-продажба на МПС/л.4/. Моли да бъде отменен АУЗД ,като незаконосъобразен.Не претендира разноски.

Ответната страна- началник отдел „МП“ в Община Монтана не се явява ,не изпраща представител ,но в писмено становище вх.№541/10.03.2022г.,чрез  процесуалния си представител адв.Й.А. излага подробни аргументи за потвърждаване на оспорения акт ,като издаден при правилно приложение на материалния и процесуалния закон.Твърди ,че МПС е регистрирано през 2010г. ,но макар и  продадено същата година ,регистрацията е снета на 09.10.2020г. ,а съгласно чл.58,ал.4 ЗМДТ за превозни средства ,на които е прекратена регистрацията,данък не се дължи от месеца ,следващ месеца на прекратяване на регистрацията за движение ,при което данък за това МПС  е дължим  от 2016г. до 2020г.

АС-Монтана-ІІІ състав , като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, както и след проверка за допустимостта на жалбата и за законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 от АПК и съобразно критериите по чл. 146 ,т.1-5 от АПК, счита жалбата за процесуално допустима, а разгледана по същество - за неоснователна. Съображенията за това са следните:

Жалбата е подадена от адресата на акта и в установения срок ,при което е допустима за разглеждане. Решение№1/31.01.2022г. е връчено на адресата на 09.02.2022г. ,а жалбата е подадена директно до съда на 15.02.2022г.,т.е. в срок.

По същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна не се спори, че товарния автомобил ,за който е начислен данък МПС с настоящия АУЗД ,е собственост на жалбоподателя  П.Г. /л.20,21/ ,който е подал декларация по 54,ал.4 от ЗМДТ  за облагане с данък върху притежаван товарен  автомобил, подробно описан в АУЗД-товарен автомобил“Ивеко“ с рег.№М7042ВА.

Данъкът върху превозното средство е определен съгласно ЗМДТ и Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Монтана .

С Акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 от ДОПК945/19.02.2021г. на Светлана Миронова- Главен експерт в отдел „Местни приходи“ в Общинска администрация- Монтана  е установено жалбоподателя да заплати задължения общо в размер на 245,47 лева /главница и лихви/. Актът е връчен на адресата на 03.12.2021г. ,като е последвала жалба срещу същия с вх. № ИО-01-04-185/07.12.2021г.пред  Началник на отдел "МП" в Община Монтана ,който с Решение №1/31.01.2022г. го е потвърдил. Последният като решаващ орган, съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ във вр. с чл. 107, ал. 4 от ДОПК, се е произнесъл при условията на чл. 155, ал. 1 и 2 от ДОПК. В този смисъл, оспореният акт е издаден от компетентен орган, в писмена форма и с необходимото съдържание по чл. 59, ал. 2 от АПК.

В чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ е предвидено, че установяването, обезпечаването и събирането на местни данъци се извършват от служителите на общинската администрация по реда на ДОПК. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по местонахождение на общината, в чийто район  е възникнало задължението по същия ред. В ал. 2 е предвидено, че невнесените в срок данъци по този закон се събират заедно с лихвите по Закона за лихвите върху данъци, такси и др. подобни държавни вземания по реда на ДОПК; според ал. 3 в производствата по ал. 1, служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения – на публични изпълнители.; според ал. 4 служителите по ал. 3 се определят със заповед на кмета на общината, а според ал. 5 кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община – на териториален директор на НАП.

В гл. ХІV от ДОПК са регламентирани способите за установяване на данъци и задължителните осигурителни вноски, като от тях за местните данъци и такси са приложими два способа: предварително установяване, което се осъществява с акт за установяване на задължение по данни от декларация по чл. 107, ал. 3 от ДОПК и установяване, което се осъществява с ревизионен акт по чл. 108 от ДОПК. В конкретният случай, се касае до определяне на задължение на данък върху МПС по реда на чл. 107, ал. 3 от ДОПК.

В случая е издадена Заповед № 3005/22.11.2010 г. /л.33/ на Кмета на Община Монтана, с която Светлана Миронова – гл.експерт в отдел „МП“ в общината  е определена и има качеството на орган по приходите по см. на чл. 4, ал. 3 и ал. 4 от ЗМДТ, поради което е с правомощие по установяване на задължения за местни данъци и ТБО, съгласно регламентацията на чл. 107, ал. 3 от ДОПК във вр. с чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ.

Когато с акт са установени задължения за местни данъци и такси, предвид препращащата разпоредба на чл. 9б от ЗМДТ, /правомощията на териториален директор на НАП се осъществяват от ръководителя на звеното за местни приходи при съответната община/. Решение №1/31.01.2022г. е издадено от Емил Благоев-началник отдел "МП",който е решаващ орган да се произнесе по законосъобразността и целесъобразността на АУЗД№945/19.02.2021г.

Предвид изложените съображения, в производството по обжалване на акта за местни данъци и такси, издаден по реда на чл. 107, ал. 3 от ДОПК, приложим на основание чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ, компетентният орган да осъществи задължителния административен контрол е ръководителя на звеното за местни приходи при общината и с неговото произнасяне приключва производството по обжалване на акта за установяване на публично общинско вземане, а по съдебен ред е по реда и при условията на чл. 156 от ДОПК.  

По съществото на спора, съдът счита, че оспорения административен акт е постановен в съответствие с материалния закон и целите на закона, т. е. констатира се съответствие между фактическите обстоятелства и приложената правна норма в рамките на доказателствата по делото.

Деклараторът на превозното средство и настоящ жалбоподател П.Ц.Г.  е задължено лице по смисъла на чл. 53 от ЗМДТ във вр. с чл. 1, ал. 1, т. 5 от ЗМДТ.

Определянето и администрирането на местните данъци е предоставено на общинския съвет, който съгласно чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ приема наредба за определянето и администрирането на местните данъци.

Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Монтана  е приета с Решение №36/12.02.2008 г./; изм. с р-е 231/29.01.09 г.;398/21.01.2010г./; 568/25.01.2011 г.; 789/19.12.2013 г.; 1177/27.01.2015 г.; 273/13.09.2016 г.; 336/24.11.2016 г.; 106/27.02.2020 г.; 542/28.10.2021г.  /доп. и изм. /П.Г. е бил поканен да заплати начисления данък в посочения в АУЗД размер, което той не е направил в предвидения законов срок .Затова и органът в процедура по чл.107,ал.3 ДОПК е издал оспорения АУЗД№945/19.02.2021г.,потвърден с Решение №1/31.01.2022г. на началник отдел „МП“ в община Монтана.

Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че не дължи данък за посоченото в АУЗД МПС, за посочения период 2016-2020г.,позовавайки се на фактът ,че го е продал още през 2010г. веднага след като го е закупил,съгласно приложения договор.

Съгласно разпоредбата на чл. 52, т. 1 от ЗМДТ с данък върху превозните средства се облагат превозните средства, регистрирани за движение по пътната мрежа в Р. България, а според чл. 53 от ЗМДТ данъкът се заплаща от собствениците на превозните средства.В чл. 58, ал. 4 от Закона за местните данъци и такси е посочено, че за превозните средства, на които е прекратена регистрацията, данък не се дължи от месеца ,следващ месеца на прекратяване на регистрацията за движение.В конкретния случай,на 13.10.2020г. в отдел „Местни приходи" в Община Монтана е пристигнала информация чрез файл, изпратен от ОДМВР - Монтана Сектор „КАТ-ПЪТНА ПОЛИЦИЯ" гр.Монтана, че товарният автомобил регистриран на името на П.Ц.Г. е с прекратена регистрация към 09.10.2020г., като причината е прекратяване при уведомление на ПС в държава - членка на ЕС, ЕСИП или Конфедерация Швейцария. Въз основа на тези данни партидата на посоченото МПС е закрита в информационния масив на „Местни приходи" в Община Монтана към 09.10.2020г.Следователно данък МПС не се дължи от месеца ,следващ месеца ,в който е прекратена регистрацията ,т.е. от 01.11.2020г.,при което правилно и законосъобразно е начислен данък МПС на жалбоподателя ,в съответствие с разпоредбите на чл. 54 и сл. от ЗМДТ и чл. 38 и сл. от Наредбата за определяне на местните данъци на територията на Община Монтана. За дължимостта на данък МПС от значение е момента на прекратяване на регистрацията му ,което не се оспорва ,че е станало към 09.10.2020г./видно от извлечение от системата на л.19/,при което данък се дължи. В случая, поради недоказването по надлежния ред на твърдяното в жалбата изявление от жалбоподателя, че въпросното моторно превозно средство не е негово притежание води до продължаване на данъчното облагане по смисъла на ЗМДТ, тъй като прекратяването на регистрацията на превозното средство е законово възприето като правопогасяващ факт относно това облагане.

 Административният орган се е позовал на чл. 107, ал. 3 от ДОПК, във вр. с чл. 4, ал. 15, чл. 1, ал. 2, чл. 9 от ЗМДТ. С неплащането на задълженията за данък върху превозно средство в нормативно регламентираните срокове, задълженото физическо лице е изпаднало в забава и дължи лихви, които административният орган по чл. 9б, вр. с чл. 4, ал. 3 и чл. 4 от ЗМДТ е изчислил, съгласно Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания.

Изложените по – горе съображения и писмени доказателства, категорично потвърждават дължимите суми за данък върху товарния автомобил.

На последно място, не е изтекла и погасителната давност по задължението. Съгласно чл. 171, ал. 1 от ДОПК, публичните задължения се погасяват с изтичането на 5 – годишен давностен срок, считано от 01 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по – кратък срок, а съгласно ал. 2 с изтичането на 10 – годишен давностен срок, считано от 01 януари на годината следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, се погасяват всички публични вземания независимо от спирането или прекъсването на давността, освен в случаите, когато задължението е отстрочено или разсрочено, или изпълнението е спряно по искане на длъжника. Съгласно чл. 172, ал. 2 от ДОПК, давността се прекъсва с издаването на акта за установяване на публично общинско вземане или с предприемане на действия по принудително изпълнение. АУЗД за данък върху превозно средство №945/19.02.2021г. е издаден на 19.02.2021 г. и касае задължения за 2016-2020г. , т. е. давностният срок за дължимите задължения не е изтекъл.

Разпределена е и тежестта на доказване от съда с разпореждане от 23.02.2022г.,съгласно чл. 170,ал.3  от АПК, като съдът е указал на административният орган, за който оспореният административен акт е благоприятен, че трябва да установи фактическите основания посочени в него и изпълнението на законовите изисквания при издаването му. В случая, доказателствата по делото подкрепят издаването на Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 945/19.02.2021г. на Светлана Миронова- Главен експерт в отдел „Местни приходи“ в Общинска администрация- Монтана .

Предвид изложеното, АУЗД ,като издаден от компетентен орган ,в установената форма,и при спазване на процесуалните правила и материалния закон и целта на закона се явява законосъобразен.Жалбата ,като неоснователна ,следва да бъде отхвърлена.

Разноски не са претендирани от ответника и не следва да се присъждат от съда.

При главница на публичното вземане под 750лв. без лихвите /215,46лв./,за физическо лице,съгласно чл.160,ал.7 ДОПК ,решението е необжалваемо.

Воден от горното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК,  АС-Монтана,ІІІ състав

 

                                     Р Е Ш И:

 

 ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на П.Ц.Г. *** против Акт за установяване на задължение по декларация №945/19.02.2021г. на Светлана Миронова- Главен експерт в отдел „Местни приходи“ в Общинска администрация- Монтана, потвърден с Решение№1/31.01.2022г. на началник отдел „МП“ в Община Монтана .

 Решението не подлежи на обжалване ,съгласно чл.160,ал.7 от ДОПК.

 Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото по реда на чл.138,ал.3 АПК.

 

 

 

 

 

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: