Разпореждане по дело №490/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 август 2020 г. (в сила от 11 август 2020 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20207240700490
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 5 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  А  З  П  О Р  Е   Ж  Д   А  Н  Е

 

                    

                             284     06.08.2020г.      град Стара Загора

 

 

Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в закрито заседание на шести август през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                            

СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

 

 

при секретар                                                                                                            и с участието

            на прокурора                                                                                                           като разгледа

            докладваното от съдия    ИРЕНА ЯНКОВА   административно дело № 490 по описа за  2020г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

       Производството е по реда на чл. 250 – чл. 253 от Административно процесуалния кодекс АПК).

 

 

Образувано е по искане на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията , със седалище и адрес на управление гр. Варна, бул „ Владислав Варненчик” № 133, бл. 40, вх. А, ап. 43, представлявано от Ю.А.Ч., за прекратяване на неоснователни действия извършвани от длъжностни лица в Министерство на вътрешните работи (МВР)гр. Стара Загора , изразяващи се в блокиране на автомобили по пътя Стара Загора – Хасково и се иска незабавното  и безусловно освобождаване Според сдружението тези действия на органите на ОД на МВР Стара Загора не се извършат в изпълнение на административен акт или на закона. 

В  молба от 06.08.200 година в 10,39 часа сдружението уточнява, че оспорва единствено основанията за блокиране на автомобилите към момента на подаване на искането си 13,55 часа на 05.08.2020 година и след този момент. 

На основание чл. 252, ал. 2 от АПК съдът е задължил длъжностните лица в  ОД на МВР Стара Загора незабавно да предоставят данни за основанието на извършените действия, от които да е видно дали извършените действия се основават на административен акт или закона. В изпълнение на задължението по чл. 252, ал. 2 от АПК  директорът  на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи гр. Стара Загора е уведомил съда, че на 30.07.2020 година в община Стара Загора е заведено писмо с уведомление за гражданки протест и автомобилно шествие , което ще се проведе на 31.07.2020 година от 18,30 часа до 21 часа Мероприятието е с предвиден маршрут: тръгване от паркинг на езерото „ Загорка „ в гр. Стара Загора по бул. „ Патриарх Евтимий” в посока кв. „ Кольо Ганчев” и обратно по същия маршрут. В ОД на МВР гр. Стара Загора е получена информация , че шествието вместо по одобрения от община Стара Загора маршрут ще стигне до автомагистрала „ Тракия” , където ще се блокира пътното движение в двете посоки. Органите на ОД на МВР гр. Стара Загора са  уведомили  участниците в протеста, че се отклоняват от маршрута си за предвижване  че следва да се върнат в града Автомобилите са спрени в района на летището Стара Загора и им е указано ,че следва да се приберат в града Според изложеното протестиращите са заявили , че няма да си тръгнат докато не се осъществи блокада на автомагистрала „Тракия”.   Излага се, че една от основните дейности на МВР визирани в Закона  на МВР създават организация , ,като действията им по контрол е и превенция по чл. 165,ал.1, т.1 .т.7 и т. 9 от ЗДвП , както и съобразно чл. 6,ал.1,т.2, т. 7 и т. 8 от ЗМВР , чл. 14,ал. 2 т. 5 от ЗМВР и чл. 30а,ал.2 т.2 от ЗМВР . Според изложеното  с действията протестиращите са нарушили разпоредбите на чл. 5,ал. 1, т.2 , ал.2 т.2 от ЗДвП , чл. 9,ал.3 от ЗДвП и чл. 55,ал.2 от ЗДвП. Констатирано е , че протестиращите са поставили палатки, шатри и столове на пътното платно , като по този начин се възпрепятства движението на превозни средства по път І-5 и се създава предпоставки са нарушения на обществения ред и ПТП От ОД на МВР гр. Стара Загора е създадена временна организация на движението , определени са обходни маршрути, което създава възможност за свободно предвижване на автомобили С оглед на което релевират доводи, че действията на служителите на ОД на МВР е по създаване на организация и се извършват  с цел опазване живота и здравето на хората , както и опазване на обществения ред.

 Към отговора е приложено  писмо от Община Стара Загора ,, с което с оглед на правомощията си по чл. 44,ал.1т.4 от ЗМСМА община Стара Загора е уведомила ОД на МВР за провеждане на протеста с оглед на компетенциите й  по опазване на обществени ред .

В представена справка , изготвена от началник сектор „ ООРТП” е видно, че към момента на проверката на път І-5км. 236+ 200 в района на отбивката за летище гр. Стара Загора са разположени 8 броя автомобила, паркирани в две редици, 4 броя палатки , 1 брой шатра, маса, постелки , плакати и бутилки с минерална вода . Не са се установили блокирани автомобили на граждани , а такива паркирани от протестриращите Движението е пренасочено по обходни маршрути. Към справката е приложен и снимков  материал 

 

Съдът, като прецени събраните данните събрани от проверката, представените по делото доказателства и доводите на молителя, намира за установено следното:

Производството по чл. 250254 от АПК се отнася до извършването на фактически действия от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона. Предмет на защита по чл. 250, ал. 1 от АПК могат да бъдат само застрашените или нарушени права от неоснователни фактически действия на административен орган или длъжностно лице. Установеният от АПК критерий да се определи определено фактическо действие като неоснователно е то да не представлява административен акт и да не се основава на административен акт или на закона. Следователно не следва да е налице правно основание за извършването на това фактическо действие. Съгласно разпоредбата на чл. 252, ал. 1 от АПК, съдът е длъжен да разгледа искането за прекратяването на фактическите действия незабавно, а съгласно чл. 253, ал. 1 от АПК той трябва да се произнесе веднага след приключване на проверката, като се основава на събраните от нея данни и представените от страните доказателства.

Не се спори за факта, че към момента на път І-5 в района на летището са разположени автомобил на протестиращи и че органите на ОД на МВР – Стара Загора са създали маршрут за предвижване на гражданите От друга страна от молителя не са направени твърдения и не са приложени доказателства, че по отношение на протеста осъществяван в периода 05.08.2020 г. – в 13,55 часа е спазено изискването на чл. 8 и чл. 11 от ЗМСМ – за писмено уведомяване на кмета на Стара Загора с посочване на организатора, целта, мястото и времето на протеста, съответно - времето и пътя на движението на протестиращите Наред с това липсват данни за дадени от организаторите на протестните шествия указания относно запазването на реда съгласно изискването на чл. 10, ал. 2 от ЗСММ. Напротив – по преписката са налице данни, че при провеждането на протестите са правени опити за нарушаване на обществения ред, чрез опит за блокиране автомагистрала „Тракия” с цел недопускане на движението по нея.

Органите на МВР  извършват дейностите по чл. 6 от ЗМВР, в това число тази по т.2 охранителна  В чл. 14 от ЗМВР е дадена легална дефиниция на това понятието, а  именно това е дейност по опазване на обществения ред и осигуряване безопасността на движението по пътищата в Република България. Съгласно чл. 14,ал.2 , т. 5 от ЗМВР.   органите на ОД на МВР са задължени да  осигурят обществения ред при провеждане на мероприятия . От друга страна според нормата на чл. 165,ал.1т.1 от ЗДвП те  контролират спазването на правилата за движение от участниците в движението, а според т. 9 от същата разпоредба могат да създават и временна организация на движението. Видно е че към момента на проверката на пътя са разположени палатки и автомобили, който препятстват движението по пътното платно  Съгласно чл. 9,ал.3 от ЗДвП  поставянето на предмети или извършването на дейност в обхвата на пътя, несвързани с предназначението му, може да става само след разрешение от собственика. По делото липсва данни за дадено разрешение от община Стара Загора за поставяне на предмети върху пътното платно Съгласно чл. 55,ал.2 от ЗДвП на автомагистрала или скоростен път е забранено движението на превозни средства с рекламна цел, провеждането на технически изпитания на автомобили и мотоциклети, организирането на демонстрации и движението на рекламни и други шествия. Предвид изложеното по горе се установява, че действията, за които е сезиран съдът – изразяващи се в създаване на организация по движение по път І-5, поради блокирането му от протестиращи    се основават на законовата разпоредба на чл. 14,ал.2 т.5 от ЗМВР, даваща правомощие на полицейските органи да осигуряват обществения ред при протести , като и чл. 167,ал.1, т.1 от ЗДвП . Те изпълняват предвидените в закона дейности, посочени по-горе по  опазване на обществения ред и осигуряване на безопасността на движението по път І-5  

С оглед посоченото, съдът намира, че действията на длъжностните лица от МВР не са фактически по смисъла чл. 250 от АПК, а се извършват в изпълнение на регламентирани в закона правомощия. Не са налице основания да се разпореди прекратяване на обжалваните действия. Искането се явява неоснователно и следва да бъде отхвърлено

       По изложените съображения и на основание чл. 253, ал. 1 и 2 от АПК, Административен съд Стара Загора

 

                             Р А З П О Р Е Д И:

 

ОТХВЪРЛЯ искане на Сдружение за оптимизиране на правосъдието и администрацията , със седалище и адрес на управление гр. Варна, бул „ Владислав Варненчик” № 133, бл. 40, вх. А, ап. 43, представлявано от Ю.А.Ч., за прекратяване на неоснователни действия извършвани от длъжностни лица в Министерство на вътрешните работи гр. Стара Загора, изразяващи се в блокиране на автомобили по пътя Стара Загора – Хасково.

Разпореждането подлежи на обжалване с частна жалба в 3 дневен срок от издаването му пред Върховния административен съд.

                                                                      

                                                                        СЪДИЯ: