Решение по дело №1028/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 233
Дата: 29 април 2021 г. (в сила от 2 ноември 2021 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20207170701028
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н       И       Е

 

  233/29.04.2021г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На тридесет и първи март  2021г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Милена Кръстева

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 1028/2020г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на ЗКПУ „Витска долина – 94“- с. Крушовица, обл. Плевен, представлявано от председателя Д.И.А., чрез адв. М. *** срещу Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от програмата за развитие на селските райони за кампания 2019г.  с Изх. № 01-6400/11 от 11.11.2020г.  на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – София, издаден на осн. чл. 18 ал.3 т.3 от Наредба № 7/24.02.2015г., поради неспазване на изискванията на чл. 20 ал.4 от същата наредба.

Жалбоподателят оспорва акта като незаконосъобразен и иска неговата отмяна, поради липса на мотиви, съществени процесуални нарушения, несъответствие с материалния закон и с целта на закона. Сочи, че липсва произнасяне защо не е прието направеното възражение. Твърди, че не е налице неизпълнение на поетите задължения, тъй като описаните парцели попадат в землището на с. Петърница, което видно от приложение №1 към Наредба № 7 е в списъка на землищата, в които има местообитания на зимуващи видове гъски и то с цялото си землище и счита, че са налице предпоставките на чл.5 ал.3 т.1 от наредбата. Описаните площи попадат изцяло в специализирания слой на местообитанията на зимуващите гъски по приложение № 1 за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“. В случай че ДФЗ от своя страна едностранно е променил допустимите площи, без да се съобразява с наредбата, то се обезсмисля изобщо поемането на петгодишен агроекологичен ангажимент от земеделските стопани. Наредбата е подзаконов нормативен акт, издадена въз основа на законовата делегация на чл. 9а ЗПЗП и е недопустимо да се изменя извън установения нормативен ред. Претендира разноски.

Ответникът – Зам.Изпълнителния директор на ДФЗ– София, чрез юрк. Х. изразява становище за неоснователност на жалбата. Излага подробни аргументи в подкрепа на тезата, че двата парцела не попадат изцяло в специализирания слой и затова правилно са изключени от подпомагане, респективно законосъобразно е прекратен агроекологичния ангажимент, за което в акта се съдържат мотиви. Претендира юрисконсултско възнаграждение и направените разноски за в.л. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, платено от жалбоподателя.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК.

Актът е връчен на  18.11.2020г. с писмо с обр. разписка. Жалбата е подадена по пощата на 24.11.2020г.  в законния 14-дневен срок, от активно легитимирана страна и срещу подлежащ на обжалване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От приложената по делото административна преписка и представените в хода на съдебното производство писмени доказателства с помощта на назначената и изслушана съдебно-агроикономическа експертиза, приета по делото,  могат да се направят следните фактически и правни изводи:

ЗКПУ „Витска долина 94“ – с. Крушовица , обл. Плевен е регистрирана като земеделски производител с УРН 183592 в ИСАК.

С Уведомително писмо от 19.05.2016г. по подадено заявление от 2015г. е одобрен за участие по направление „поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение /ВПС 4.1/ от мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г., с което е поел 5-годишен агроекологичен ангажимент за площ от 506.42 ха. В уведомителното писмо изрично е посочено, че одобрената площ може да бъде намалена с не повече от 10 % спрямо площта, за която има поет ангажимент.

За  кампания 2016г. одобрената площ по мярката е увеличена на 516,38 ха.

За кампания 2019г. /пета година от поемането на агроекологичния ангажимент/ е подал заявление по мярката като е декларирал площ от 466,76ха. Сред заявените парцели за подпомагане по тази мярка за първи път е декларирал и парцели № 56201-598-1-1 от 4,15 ха и № 56201-639-1-1 от 0,86 ха в землището на с. Петърница. През 2015г. и през 2016г. не е декларирал тези парцели по мярката. През 2018г. парцелите са декларирани, но по друга мярка.

При автоматичните проверки на заявлението е дадено предупреждение, за посочените два парцела, че целия парцел или част от него попада във физически блок, който не попада изцяло в слоя със зимуващи гъски, както и че е декларирана по-малка площ по направление /ВПС 4.1/, тъй като заявената площ с ангажимент е 516,38 ха, а декларираната за текущата кампания 2019г. е 466,76 ха. Земеделският производител е запознат с тази информация. С писмена декларация от 08.05.2019г. /л.51/ Д.А. – председател на кооперацията е заявила, че е намалена площта на поетия ангажимент, тъй като през текущата стопанска година кооперацията няма необходимата площ на БЗС, попадаща в слой гъсти, което доказва че е била запозната и е била наясно с това обстоятелство още при подаване на заявлението. 

Съгласно чл. 20 ал.6 от Наредба № 7/24.02.2015г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., при увеличение на общата одобрена площ по съответното направление с до 20 на сто, но с не повече от 10 хектара земеделските стопани не поемат нов петгодишен ангажимент, а го разширяват с новите площи за оставащия период, ако новите площи отговарят на изискванията на наредбата и са изпълнени условията по ал.1,2 и 4. Одобрената декларирана площ за 2016г. е 516,38ха спрямо одобрената за 2015г. – 506,42 ха т.е. под 20% и по-малко от 10 ха, поради което референтната площ за оставащия период от ангажимента е 516,38 ха и спрямо тази площ земеделският производител следва да спазва поставените изисквания.

Съгласно чл. 20 ал.3 агроекологичните дейности по направленията по чл. 3 т.2  от Наредба № 7 „поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи с орнитологично значение“ могат да не се прилагат върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство за периода на поемане на агроекологичния ангажимент. Но според ал.4 – одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности по направлението може да бъде намалена с не повече от 10 на сто спрямо площта, за която има поет агроекологичен ангажимент по реда на глава пета или в случаите по ал.6 и 7.

С писмо от 04.03.2020г. жалбоподателят е уведомен за откриване на производството по издаване на административен акт за прекратяване на многогодишния ангажимент по мярката. Посочено е, че при извършените административни проверки на подаденото заявление за плащане за 2019г. в ИСАК процентът на допустимата заявена площ през текущата кампания спрямо размера на одобрената референтна площ по направлението е 89,42% видно от Приложение 1. И съгласно чл. 18 ал.3 т.3 от Наредба № 7 предстои прекратяване на агроекологичния ангажимент и възстановяване на получената финансова помощ по направлението съгласно условията на ал.4, защото не са спазени изискванията на чл. 20 ал.4 от Наредба № 7. В Приложение № 1 като основание за прекратяване е посочена референтната /одобрена/ площ – 516,38ха, заявената площ в текущата кампания – 466,76ха и заявената допустима за подпомагане площ в текущата кампания – 461,75 ха и процентът на припокриване на допустимата площ в текущата кампания спрямо референтната площ, който е автоматично изчислен чрез ИСАК на 89,42%. В Таблица 2 от Приложение № 1 към уведомлението са посочени заявените недопустими за подпомагане площи и основанието за недопустимост. В таблицата са записани двата парцела № 56201-598-1-1 от 4,15 ха и № 56201-639-1-1 от 0,86 ха в землището на с. Петърница, които не са били одобрени с цялата си площ. Посочено е основанието за недопустимост за подпомагане – поради това че заявеният парцел или част от него попада извън териториите, определени в чл. 5 ал.3 т.1 и чл. 4 ал.1 от Наредба № 7 и съгласно чл. 26 т.6 от посочената наредба не е одобрен за подпомагане.

След получаване на уведомлението жалбоподателят е подал писмени възражения, че посочените два парцела са допустими за подпомагане, тъй като попадат в землището на с. Петърница, което видно от Приложение № 1 към Наредба № 7 е в списъка на местообитания на зимуващи видове гъски и то с цялото землище. Затова счита за неясно защо административния орган е отказал да одобри парцелите, при положение че са налице предпоставките на чл. 5 ал.3 т.1 от Наредба 7.

С писмо от 07.08.2020г. Зам.Изпълнителния директор на ДФЗ е отговорил, че счита възражението за неоснователно. Цитирал е приложимите разпоредби на ч. 20 ал.3 и ал.4 от Наредба № 7 и се позовал на чл. 5 ал.3 т.1 от същата наредба, според който са допустими за подпомагане земеделски парцели, които с цялата си площ попадат в списъка на землищата, в които има местообитания на зимуващи видове гъски съгласно приложение №1 и специализиран слой на орнитологично значими места и слоя по чл.4 ал.1. Изтъкнато е, че още при автоматичните проверки в ИСАК за процесните два парцела в секция предупреждения е отразена грешката, а именно, че заявения парцел или част от него попада във физически блок, който не попада изцяло в слоя със зимуващи гъски и с подписа си председателят на кооперацията е удостоверил, че е запознат с предупреждението. С второ възражение от 27.08.2020г. земеделската кооперация поддържа тезата си и изразява несъгласие с това тълкуване.

Зам. Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ – София издал процесния  Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от програмата за развитие на селските райони за кампания 2019г.  с Изх. № 01-6400/11 от 11.11.2020г. на осн. чл. 18 ал.3 т.3 от Наредба № 7/24.02.2015г., поради неспазване от ЗКПУ „Витска долина – 94“ – с. Крушовица на изискванията на чл. 20 ал.4 от същата наредба. В мотивите на акта е посочил, че не приема възраженията за основателни и възприел изцяло съображенията, изложени в уведомлението за започване на административното производство като фактически и правни основания, които кореспондират с изложените в останалите материали по преписката.

Съгласно чл. 18 ал.3 т.3 от Наредба 7 – ДФЗ – РА прекратява агроекологичния ангажимент и земеделските стопани възстановяват получената финансова помощ по съответното направление, съгласно условията на ал.4, когато не са спазили изискванията на чл. 20 ал.2 и ал.4.

В случая приложим е чл. 20 ал.4 от Наредба 7, според който одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности по направленията по чл. 3 т.2 може да бъде намалена с не повече от 10 на сто спрямо площта, за която има поет агроекологичен ангажимент по реда на глава пета или в случаите по ал.6 и ал.7.

Двата заявени парцела за кампания 2019г. не са били одобрени за подпомагане на осн. чл. 26 т.6 от Наредба 7, тъй като целият парцел или част от него попада извън териториите, определени в чл. 5 ал.3 т.1 и чл. 4 ал.1 от същата наредба. Съгласно чл. 5 ал.3 т.1 от наредбата за прилагането на агроекологичните дейности по направлението по чл.3 т.2 са допустими за подпомагане земеделски парцели, които с цялата си площ попадат в списък на землищата, в които има местообитания на зимуващи видове гъски съгласно приложение №1 и специализиран слой на орнитологично значими места, включващ зоните на местообитанията и слоя по чл.4 ал.1. Съгласно чл.4 ал.1 за направлението по чл. 3 т.2 се предоставя подпомагане във физически блокове, попадащи в специализирания слой на земи с висока природна стойност. Според чл. 26 т.6 от Наредба 7, не се одобряват за участие в мярка 10 „Агроекология и климат“ парцели, заявени с дейности по чл.3 т.2, които не попадат с цялата си площ в съответните специализирани слоеве за зимуващите видове гъски.

Според заключението на в.л., представено и нагледно с карти-схеми приложения – парцел № 56201-598-1-1 от 4,15 ха попада само частично в специализирания слой за зимуващите видове гъски, а парцел № 56201-639-1-1 от 0,86 ха е изцяло извън слоя, а не с цялата си площ и затова правилно на осн. чл. 26 т.6 от Наредба 7 двата парцела не са били одобрени за подпомагане и са изключени от одобрената площ. Специализираният слой е одобрен през 2016г., когато жалбоподателят е увеличил референтната площ, а двата парцела са заявени за подпомагане по тази мярка за първи път през 2019г., т.е. първоначално поетият ангажимент през 2015г. и увеличената площ на ангажимента през 2016г., формираща референтната площ не включва тези два парцела и с одобряването на слоя през 2016г. не са променени условията на първоначално поетия от земеделската кооперация ангажимент по мярката.

Съгласно Приложение № 1 към Наредба 7 – цялото землище на с. Петърница е включено като местообитание на зимуващи видове гъски, но съгласно чл. 5 ал.3 т.1 за преценка допустимостта за подпомагане по мярката се взема предвид и одобрения специализиран слой на орнитологично значимите места, включващ зоните на местообитанията им в това землище. Най-ясно това условие е формулирано в чл. 26 т.6 от наредбата. Двата парцела не попадат с цялата си площ в този слой и затова правилно са изключени от подпомагане, с което допустимата площ за кампания 2019г. по тази мярка е намалена на 461, 75 ха.

Процентът на припокриване на заявената допустима площ през текущата кампания 2019г. – 461,75 ха спрямо увеличената през 2016г. референтната площ от 516,38 ха е 89,42 %. С което не е изпълнено изискването на чл. 20 ал.4 от Наредба 7, която допуска намаляване на одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности по направлението по чл. 3 т.2 с не повече от 10 % спрямо площта, за която има поет агроекологичен ангажимент. Чл. 20 ал.3 допуска агроекологичните дейности по направлението да не се прилагат върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство за периода на поемане на агроекологичния ангажимент, но намалението на одобрената площ не може да е повече от 10 %. В случая намалението е над 10 %. Неспазването на това изискване на чл. 20 ал.4 е основание съгласно чл. 18 ал.3 т.3 от наредбата за прекратяване на агроекологичния ангажимент и възстановяване на получената от земеделските стопани финансова помощ по направлението съгласно условията на чл. 18 ал.4 в зависимост от годината, в която се прекратява ангажимента.

Актът е издаден от Заместник-изпълнителния директор на ДФЗ – П.С., на която изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал на осн. чл. 20а ал.3 и ал.4 от ЗПЗП правомощията си със Заповед № 03-РД/2891/23.07.2019г. –т.7 да издава и подписва актове за прекратяване на  ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания“, мярка 10. Изпълнителният директор на ДФЗ е едновременно и изпълнителен директор на разплащателната агенция, оторизирана да извършва плащанията. Зам.Изпълнителният директор на ДФЗ е действал в рамките на делегираните му от изпълнителния директор на фонда правомощия. Делегирането на правомощия изрично е допуснато с разпоредбата на чл. 20а ал.3 и ал.4 от ЗПЗП. В този смисъл актът е издаден от компетентен орган в рамките на предоставените правомощия.

 Конкретните фактически и правни основания са посочени в акта и Приложение № 1 към него в табличен вид и се съдържат в материалите по приложената административна преписка. В този смисъл в акта се съдържат фактическите и правни основания, които го мотивират, както в текстовата част, така и в таблица 1 и 2 от Приложение № 1, неразделна част от него. След съпоставка и анализ с приложените по преписката материали изводите  на административния орган се доказват. В този смисъл доводите за липса на мотиви са неоснователни.

Земеделският производител е уведомен за започване на административното производство. Дадена му е възможност за възражения и за представяне на доказателства. Актът е издаден след изясняване на всички факти по случая с участието на заинтересованата страна. Разписаната административна процедура е била спазена.

Както подробно се изясни по-горе при анализа на доказателствата и приложимите правни норми, налице са посочените в акта правни и фактически основания за прекратяване на агроекологичния ангажимент, които обосновават законосъобразното прекратяване на поетия агроекологичен ангажимент на посоченото основание – чл. 18 ал.3 т.3 от Наредба № 7, предвид неспазването на изискванията на чл. 20 ал.4 от същата наредба за допустимо намаляване на одобрената площ с не повече от 10 %.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя за липса на мотиви и допуснати съществени процесуални нарушения, неправилно е и тълкуването му на приложимите материално правни разпоредби.

Подробни мотиви са изложени, както в уведомлението за започване на производството, така и в окончателния акт за прекратяване на агроекологичния ангажимент. По-ясно са посочени всички фактически и правни основания в отговора на първото възражение, в който се съдържа и обосновка защо доводите на жалбоподателя са счетени за неоснователни. Преди издаването на акта са установени относимите факти относно размера на референтната площ, заявената площ, допустимата за подпомагане за кампания 2019г., изключените за подпомагане парцели и причините и законовите основания за това изключване, съответно процентното съотношение на допустимата спрямо референтната площ и начина на изчисляването. Жалбоподателят е запознат още при подаване на заявлението и извършването на автоматичните проверки с установените несъответствията и последиците, които влекат. Затова той е могъл до изтичане на срока за подаване и поправка на заявленията да посочи други допустими площи, за да изпълни изискването за допустимо до 10 % намаляване на общата площ по поетия ангажимент.  В допустимите за подпомагане по мярката площи съгласно Приложение №1 на Наредба 7, се включват цялото землище на с. Петърница и специализирания слой на местообитанията на зимуващите гъски. Двата изключени парцела не попадат с цялата си площ в този слой, каквото е законовото изискване. Неправилно жалбоподателят счита, че разпоредбите на Наредба № 7  следва да се тълкуват в смисъл, че всички парцели, попадащи в землището на с. Петърница, както е посочено в Приложение №1 се счита, че попадат в този слой, тъй като в приложението е посочено – цялото землище на с. Петърница. От цялото землище на с. Петърница, както е посочено в Приложение № 1, подходящи за подпомагане са само включените парцели в специализирания слой на зоните на местообитанията на зимуващите гъски, и то с цялата си площ. Специализираният слой е част от ИСАК, чрез която се извършва автоматично сравнение и съпоставка на географското местоположение за съответствие и припокриване на заявените площи с включените в слоя зони на местообитания. Специализираният слой на зоните на местообитанията на зимуващите гъски е одобрен през 2016г., когато земеделската кооперация е заявила увеличение на площите и така разширила поетия ангажимент с новите площи за оставащия период като се е задължила да спазва поетите изисквания до края на ангажимента за съотношение между одобрената след увеличението площ и заявената одобрена площ за следващите кампании до края на периода. Затова неоснователен е доводът за настъпили едностранни изменения на нормативните и други условия от страна на фонда след поемането на ангажимента.

Актът е съобразен с материално правните разпоредби и в съответствие с целта на закона за подпомагане на земеделските производители, отговарящи на всички законови изисквания за подпомагане.

По изложените съображения актът за прекратяване на агроекологичния ангажимент е законосъобразен, а жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

При този изход на делото, в полза на ответника следва да се присъдят направените деловодни разноски за в.л. в размер на 250 лв. и минимално юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. съгласно чл. 78 ал.8 от ГПК вр. чл. 37 от Закона за правната помощ.

Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2  от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЗКПУ „Витска долина – 94“- с. Крушовица, обл. Плевен, представлявано от председателя Д.И.А., чрез адв. М. *** срещу Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от програмата за развитие на селските райони за кампания 2019г.  с Изх. № 01-6400/11 от 11.11.2020г.  на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – София, издаден на осн. чл. 18 ал.3 т.3 от Наредба № 7/24.02.2015г., поради неспазване на изискванията на чл. 20 ал.4 от същата наредба.

ОСЪЖДА ЗКПУ „Витска долина – 94“- с. Крушовица, обл. Плевен, представлявано от председателя Д.И.А. да заплати на Държавен фонд „Земеделие” – София деловодни разноски за в.л. в размер на 250 лв. и юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :/П/