Решение по дело №385/2018 на Районен съд - Бяла

Номер на акта: 121
Дата: 17 май 2019 г. (в сила от 7 декември 2019 г.)
Съдия: Пламен Тодоров Дочев
Дело: 20184510100385
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 16 април 2018 г.

Съдържание на акта

  Р Е Ш Е Н И Е

№ 121

     Гр.Бяла, 17.05.2019г.

 

                                                  В ИМЕТО НА НАРОДА

 

           БЕЛЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, първи граждански състав, в публично съдебно заседание на седми май две хиляди и деветнадесета година, в състав:

           

                                                                       Председател:   ПЛАМЕН ДОЧЕВ

 

         при участието на секретаря Валентина Великова, като разгледа докладваното от съдията гр. дело № 385 по описа за 2018г., за да се произнесе съобрази следното:

Производството е по реда на чл.79, вр.чл.266 и чл.86 от ЗЗД.

 Ищецът моли съда да постанови решение, с което да осъди ответника ОБЩИНА ЦЕНОВО, ЕИК ***, с адрес на управление в с.Ценово, общ.Ценово, обл.Русе, ул.“Цар Освободител“ № 66, представлявана от Кмет на община Ценово: д-р П.П. да заплати на „ФЕНИКС 2“ ООД, с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление в гр.Свищов, обл.Велико Търново, ул.“Княз Борис I-ви“ № 37, представлявано от П.К.Г., с ЕГН **********, сумата от 14 444,00 лв. (четиринадесет хиляди четиристотин четиридесет и четири лева и 00ст.), представляваща общия размер на дължими, но неплатени и договорени съгласно Договор № 03516032017ДЗ от 16.03.2017г., Договор № 03616032017ДЗ/16.03.2017г. и Договор № 03716032017ДЗ/16.03.2017г., компенсации, съгласно Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии, във вътрешно градския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (Приета с ПМС № 163от 29.06.2015г., обн. ДВ, бр.51 от 07.07.2015г.), за периода от 16.03.2017г. до 31.12.2017г., включително, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба до окончателното й изплащане. Претендира и направените разноски.

 При условията на чл.131 от ГПК в дадения едномесечен срок ответникът е възразил по исковете като неоснователни.

По делото е конституирано трето лице помагач - ИА“ Автомобилна администрация“ - гр.София.

Съдът, след като се запозна със събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в съвкупност, приема установеното от фактическа страна, като извежда следните правни изводи:

На 16.03.2017г. и на основание Заповед № 071 от 25.02.2016г. на Кмета на Община Ценово, с.Ценово, обл.Русе и чл.5, ал.2, т.9, чл.7, ал.1, праговете на чл.20, ал.З от Закона за обществените поръчки (ЗОП), търговското дружество в качеството си на изпълнител е сключило с Община Ценово, обл.Русе в качеството си на възложител съответно три договора, както следва: 1. № 03516032017ДЗ/16.03.2017г.; 2. № 03616032017ДЗ/16.03.2017г. и 3. № 03716032017ДЗ/16.03.2017г.

Предмета на Договор № 03516032017ДЗ/16.03.2017г., съгласно раздел II, чл.1 от същия е изпълнение на услуга с предмет: „Възлагане на автобусни линии от областната транспортна схема от квотата на община Ценово“ по обособена позиция № 1 Обществен превоз на пътници по автобусна линия с.Б. - гр.Б., съгласно утвърдена Областна транспортна схема по маршрутно разписание, с час на тръгване от с.Б. - 06.50 часа и на 12.00 часа от гр.Б., със забележка Маршрутното разписание се изпълнява целогодишно в делнични дни от понеделник до петък, посочена в Техническото задание, неразделна част от договора.

Съгласно Раздел III, чл.5 от същия договор, срокът на изпълнение на договора е договорен за 48 (четиридесет и осем) месеца, считано от датата на сключването му. С чл.7 от раздел IV от договора: „Изпълнителят (търговското дружество) се задължава да предоставя намаление на цените за транспорт на лица, съгласно Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии, във вътрешно градския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите по списък, ползващи намаление.

В чл.8, ал.1 от същия раздел е посочено, че Договорената цена е окончателна и не подлежи на промяна, освен в случаите предвидени от Закона за обществените поръчки. Съгласно чл.8, ал.2 от договора е посочено, че: Общата прогнозна стойност договора за целия срок на изпълнение на услугата е 14 393,83 лв. (четиринадесет хиляди триста деветдесет и три лева и 83 ст.) без ДДС или 17 272,60 лв. (седемнадесет хиляди двеста седемдесет и два лева и 60 ст.) с ДДС. В чл.8, ал.З от договора е уговорено, че компенсациите ще се изплащат на Изпълнителя всеки месец за срока на договора, след представяне на опис - сметки и фактури, съгласно цитираната по-горе Наредба и по банкова сметка ***: Уни Кредит Булбанк, съответно: IBAN ***, BIC: ***.

Предмета на Договор № 03616032017ДЗ/16.03.2017г., съгласно раздел II, чл.1 от същия е изпълнение на услуга с предмет: „Възлагане на автобусни линии от областната транспортна схема от квотата на община Ценово“ по обособена позиция № 2 Обществен превоз на пътници по автобусна линия с.Б. - гр.Б., съгласно утвърдена Областна транспортна схема по маршрутно разписание, с час на тръгване от с.Б. - 08.00 часа и на 11.00 часа от гр.Б., със забележка Маршрутното разписание се изпълнява целогодишно в празнични, почивни дни и четвъртък, посочена в Техническото задание, неразделна част от договора.

Съгласно Раздел III, чл.5 от същия договор, срокът на изпълнение на договора е договорен за 48 (четиридесет и осем) месеца, считано от датата на сключването му.

С чл.7 от раздел IV от договора: „Изпълнителят (търговското дружество) се задължава да предоставя намаление на цените за транспорт на лица, съгласно Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии, във вътрешно градския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите по списък, ползващи намаление.

В чл.8, ал.1 от същия раздел е посочено, че Договорената цена е окончателна и не подлежи на промяна, освен в случаите предвидени от Закона за обществените поръчки. Съгласно чл.8, ал.2 от договора е посочено, че: Общата прогнозна стойност договора за целия срок на изпълнение на услугата е 16 617,30лв. (шестнадесет хиляди шестстотин и седемнадесет лева и 30 ст.) без ДДС или 19 940,76 лв. (деветнадесет хиляди деветстотин и четиридесет лева и 76 ст.) с ДДС. В чл.8, ал.З от договора е уговорено, че компенсациите ще се изплащат на изпълнителя всеки месец за срока на договора, след представяне на опис - сметки и фактури, съгласно цитираната по - горе Наредба и по банкова сметка ***: Уни Кредит Булбанк, съответно: IBAN ***, BIC: ***.

Предмета на Договор № 03716032017ДЗ/16.03.2017г., съгласно раздел II, чл.1 от същия е изпълнение на услуга с предмет: „Възлагане на автобусни линии от областната транспортна схема от квотата на община Ценово“ по обособена позиция № 3 Обществен превоз на пътници по автобусна линия с.Б. - гр.Б., съгласно утвърдена Областна транспортна схема по маршрутно разписание, с час на тръгване от с.Б. - 13,30 часа и на 16.30 часа от гр.Б., със забележка Маршрутното разписание се изпълнява целогодишно в празнични, почивни дни и делнични дни, посочена в Техническото задание, неразделна част от договора.

Съгласно Раздел III, чл.5 от същия договор, срокът на изпълнение на договора е договорен за 48 (четиридесет и осем) месеца, считано от датата на сключването му.

С чл.7 от раздел IV от договора: „Изпълнителят (търговското дружество) се задължава да предоставя намаление на цените за транспорт на лица, съгласно Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии, във вътрешно градския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите по списък, ползващи намаление.

В чл.8, ал.1 от същия раздел е посочено, че Договорената цена е окончателна и не подлежи на промяна, освен в случаите предвидени от Закона за обществените поръчки. Съгласно чл.8, ал.2 от договора е посочено, че: Общата прогнозна стойност договора за целия срок на изпълнение на услугата е 24 510,00лв. (двадесет и четири хиляди петстотин и десет лева и 00 ст.) без ДДС или 29 412,00лв. (двадесет и девет хиляди четиристотин и дванадесет лева и 00ст.) с ДДС. В чл.8, ал.З от договора е уговорено, че компенсациите ще се изплащат на изпълнителя всеки месец за срока на договора, след представяне на опис - сметки и фактури, съгласно цитираната по - горе Наредба и по банкова сметка ***: Уни Кредит Булбанк, съответно: IBAN ***, BIC: ***.

Изпълнителя по трите договора „ФЕНИКС 2“ ООД, с ЕИК ****, представлявано от П.К.Г. с ЕГН ********** е поело задълженията си и по трите сключени с Община Ценово, обл.Русе договора, като е извършвало превоза на пътници по възложената автобусна линия с.Б. гр.Б. в посочените, в договорите маршрутни разписания дни и часове.

За целта и след всеки извършен месечен пробег по възложените автолинии „ФЕНИКС 2“ ООД, с ЕИК *** е изготвяла и представяла в Община Ценово справки за всяка автолиния, по курсове пробег, общ пробег в км и процент на изпълнение на задължението си по сключените три договора.

Така за периода, считано от 16.03.2017г. до 31.12.2017г. търговското дружество е представило по месеци 10 бр. (десет броя) справки за изпълнението на услугата възложена му с трите договора и по установените с тях автолинии, пробег в километри и процент на изпълнение. Тези справки са заведени в община Ценово, обл.Русе под вх. номера, както следва: вх. № 1124 /04.04.2017г.; вх.№ 1429/04.05.2017г., вх. № 2103/30.06.2017г.; вх. № 2605/ 07.08.2017г.; вх. № 3067/05.09.2017г.; вх. № 3264/21.09.2017г.; вх. № 4356/ 14.12.2017г.; вх. № 4357/14.12.2017г.; вх. № 4358/14.12.2017 г.;

За периода 31.03.2017г. до 31.12.2017г. превозвача Феникс 2 ООД, с ЕИК *** е депозирал в Община Ценово, обл.Русе за извършената си дейност по сключените три договора Справки за финансовите резултати за всеки месец в края на всеки календарен месец от годината за посочения по - горе период.

Справките по месеци от м. март до м. декември включително са с номера съответно: вх.№ 1123/04.04.2017г.; вх.№ 1430/04.05.2017г.; вх. № 1762/05.06.2017г.; вх. № 2104/30.06.2017г.; вх. № 2604/07.08.2017г.; вх. № 3068/05.09.2017г.; вх. № 3263/21.09.2017г.; вх. № 4359/14.12.2017г.; вх. 4360/14.2.2017г. и вх. № 4361/14.12.2017г.;

Ищецът сочи, че след първата справка, всяка следваща от описаните по - горе е с натрупване на всеки един от показателите посочен в нея, като резултат от извършената от търговеца дейност по трите договора с община Ценово за периода 31.03.2017 г. до 31.12.2017 г. и се свежда до следните факти:

Общо разходи за дейността по предоставяне на компенсирани (субсидирани) превозни услуги за целия период е в размер на 27 110 лв. (двадесет и седем хиляди сто и десет лева). В посочената сума са включени всички разходи за горива, масла, гуми, авторемонтни услуги, разходи за възнаграждения и осигуровки, разходи за суровини и материали и пр. Общо приходите от дейността на търговеца по трите договори с община Ценово за посочения период възлиза на стойност от 12 666,00лв. (дванадесет хиляди шестстотин шестдесет и шест лева), в която сума се включва сумата от 7820 лв. нетни приходи от продажби от извършената дейност и 4 846,00лв. (четири хиляди осемстотин четиридесет и шест лева) и получени от търговеца компенсации от централния бюджет за целия процесен период. Сумата от 4,846,00лв. представляваща получени компенсации от централния бюджет, чрез община Ценово, обл.Русе се установява от справка издадени документи, в която по фактури с номера съответно: № ********** / 01.03.2017г.; № ********** / 14.03.2017г.; № ********** / 12.04.2017г.; № ********** / 16.05.2017г.; № ********** / 12.06.2017г.; № ********** / 17.07.2017г.; № ********** / 14.08.2017г.; № ********** / 20.09.2017г.; № ********** / 04.10.2017г.; № ********** / 19.12.2017г. търговеца превозвач е получил общо сумата от 4 845,94лв.

Разликата между двете суми общо разходи от 27 110,00лв. и общо приходи в размер на 12 666,00лв. прави сумата от 14 444,00лв. (четиринадесет хиляди лева и четиристотин четиридесет и четири лева), като тази сума от 14 444,00 лв. представлява реално претърпяна загуба за търговеца от субсидираната дейност по сключените с Община Ценово, обл.Русе три договора от 16.03.2017г., още повече, че в сключените договори от 16.03.2017г. от една страна не е предвидена никаква печалба, а видно и от последната справка към 31.12.2017г. реализираната загуба в размер на 14 444,00 лв. е равна на полагащата се субсидия за целия посочен период 16.03.2017г. - 31.12.2017г.

От изложеното до тук следва извод, че търговецът е осъществил договорената с Община Ценово, обл.Русе услуга за превоза на пътници, която дейност с договорите от 16.03.2017г. е била уговорена, както и че до момента няма данни или факти, които да установяват, че търговеца не е реализирал законосъобразно дейността си и съобразно изискванията за нея, разписана в процесиите три договора с Община Ценово, обл.Русе.

От друга страна се налага извод, че в хода на извършваната по договорите от 16.03.2017г. с Община Ценово, обл.Русе услуга, търговецът е претърпял реални имуществени вреди от дейността си, възлизаща на стойност от 14 444,00 лв. (четиринадесет хиляди четиристотин четиридесет и четири лева) при това пряко по вина на възложителя по договорите от 16.03.2017г., а именно Община Ценово, с.Ценово, обл.Русе.

Неизпълнението на договорните задължения на Община Ценово, с.Ценово, обл.Русе за заплащане на уговорената с търговеца цена и в сроковете, разписани с договорите от 16.03.2017 г. е довело да причиняване на преки имуществени вреди за изпълнителя по договорите „ФЕНИКС 2“ ООД, с ЕИК *** в размер на полагащата се по месеци субсидия за процесния период на действие на договорите, считано от 16.03.2017г. до 31.12.2017г. в общ размер на 14 444,00 лв.

Едва ли би могло да има спор или съмнение, че процесната Наредба, въз основа на която страните по договорите от 16.03.2017 г. са ги сключили е израз на приета от държавата политика, за подпомагане на превозвачите, изпълняващи задължения за извършване на обществени услуги за безплатни и по намалени цени пътнически превози и за вътрешноградски и междуселищни пътнически превози в слабонаселени, планински и други райони в страната.

Съгласно сключените три договора Община Ценово, обл.Русе е поела задължение да разпределя и превежда необходимите средство за компенсиране на безплатните или по намалени цени пътувания на основата на представени справки от страна на изпълнителя, по реда на действащите нормативни документи.

Ответникът - възложител, видно от процесиите договори е договорно задължен да компенсира ищеца - изпълнител намалените приходи от извършените безплатни или по намалени цени пътувания, като въпросът за начина на осигуряване на необходимите за това средства е ирелевантен спрямо изпълнението на това свое задължение.

С два национални нормативни акта законодателството урежда правоотношенията –  НАРЕДБА за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите  и Наредба № 2 от 2002 г. на министъра на транспорта и съобщенията за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси (обн., ДВ, бр. 32 от 2002г.; изм. и доп., бр. 32 от 2003г., бр. 45 от 2006г. и бр. 44 от 2011г.).

  Общината като възложител на превозни услуги пък не е изплатила компенсация в нормативно определения в правото на  ЕС размер, а се е възползвала от услугата за пътнически превози.  
Съдът  намира, че от приетите писмени доказателства доказателствата по  делото стр.71-72 е видно,  че правото  на компенсация на ищеца не произтича само  от договорен източник, а е нормативно установено с разпоредбите на Регламент № 1370/2007г. на ЕО. Доколкото в тази връзка  са представени доказателства за неизпълнението на задълженията на ответника - Община -Ценово по реда на чл.12, ал.1 и чл.48 от НУРПСКНППЦОППАТ пред ИА “Автомобилна администрация“ и доколкото националните органи, възлагащи транспортни услуги /общините и държавата/, са предвидили изплащане на компенсация на превозвачите, същата се дължи в определения в Регламента и наредбата размер. Тъй като компенсацията се отчита глобално, за всички извършени услуги по обществен превоз на пътници, тя не е последствие от договорите за превоз, сключени с общината, а е установено с нормативен акт задължение, тъй като при едновременно възлагане на печеливши и губещи обществени превози компенсация няма да се изплати, ако печалбата от печелившите линии надхвърля загубите и нереализираната печалба от губещите. Като в дадения случай е видно, че печалба от съконтрахента ищец не е реализирана.

Ответникът Община Ценово е възразила, че задълженията за компенсиране са  изцяло установени въз основа на сключените договори за превоз, като е изплатена компенсация в нормативно установения размер.
          Съобразявайки становищата на страните, съдът намира следното:

Ищецът е предявил срещу общината иск за вреди поради неизпълнение на договор по ЗОП и Регламент/ЕО/ № 1370/2007г. Съдът счита, че същият регламент вменява на държавите-членки да извършват пълна компенсация на загубите на превозвачи, поели задължението да извършват превоз по нерентабилни автобусни линии, когато държавата/общината/ е решила въобще да извършва компенсации. Искът е за неизпълнение от страна на българската държава в лицето на ИА „Автомобилна администрация“ респективно на общината на задължение, произтичащо пряко от правото на ЕС. Съгласно практиката на Съда на ЕС /решение по свързани дела C-6 и 9/90 Francovich/ държавите-членки отговарят имуществено за вреди на частни лица, произтичащи от неизпълнение на правото на ЕС. Българската съдебна практика квалифицира тези искове по чл.4, ал.3 от Договора за Европейския съюз. Съгласно правото на Съюза искове, за които не е предвиден особен ред за разглеждане в самото право на ЕС, се разглежда по националния правен ред. 
           Отговорът на въпроса по делото зависи от това, дали релевантната нормативна уредба предвижда твърдяното от ищеца право на компенсация на превозвача като единно за всички поети задължения за извършване на обществен превоз или като функция на всеки от договорите. За да се прецени това, е необходимо съдът да тълкува приложимите актове на правото на ЕС и на националното право. Разбира се, това тълкуване следва да се ограничи само в рамките на предмета на настоящия спор.
Ищецът основава претенцията си договорите по ЗОП за които следва да се приложи и  Регламент /ЕО/ № 1370/2007 г. – чл.6, § 1. Регламентът не създава пряко задължение за компенсиране на транспортни услуги – по аргумент от съображения, съдържащи се в т.7 и 8 от преамбюла, същият не задължава държавите-членки да приемат регулация на транспортните услуги и последните могат да се извършват на пазарен принцип.  Всяка държава сама определя дали и кои услуги за пътнически превоз да субсидира /по терминологията на регламента – „да компенсира“/. Следователно, отговорът на въпроса за единността или разделността на исковите претенции следва да се търси и в  нормативните актове, като се установи, дали те уреждат едно общо основание за компенсиране за всички сключени от един превозвач договори за поемане на услуги по обществен превоз на пътници или пък тези задължения могат да бъдат уреждани отделно за всеки сключен договор. 
           Понятието „задължение за извършване на обществена услуга“, също упоменато в чл.2, б. „д“ от Регламента като
„изискване, дефинирано или определено от компетентен орган, за да осигури обществени услуги за пътнически превоз от общ интерес, които даден оператор /ищеца/, ако отчиташе само собствените си търговски интереси, не би поел или не би поел до същата степен или при същите условия без възнаграждение“, представлява дефиниция на договорна клауза за държавно подпомагане, отколкото на „чадърна“ клауза /umbrella clause/, която да обвърже множество различни договори за възлагане на услуги в едно единно цяло. 
            В  Регламента обаче се съдържат други разпоредби, които евентуално биха могли да обосноват подобен извод – така т. 3 от приложението въвежда задължение за отчитане на компенсацията върху всички транспортни услуги, изпълнявани от превозвача, за да не се стигне до свръхкомпенсиране /отчетения от ищеца „общ ефект“, при който наличието на печалба от печеливши линии не дава възможност да се получат компенсации за губещите/, а т. 5 изисква воденето на отделно счетоводство за всички субсидирани услуги по пътнически превоз /там се говори за „субсидирана дейност“ и „други дейности“/, което донякъде поставя действащите по договорите услуги във връзка.

В съображение 34 от преамбюла на Регламента също се предвижда механизъм за обща компенсация с отчитане на ефекта от всички поети задължения за извършване на обществен превоз. 
         Наличието на подобни изисквания за общо отчитане на всички дейности, подлежащи на компенсиране, не води до формиране на единно задължение. Това личи и от съображение 23, последно изречение от преамбюла на Регламента, което изрично предвижда възможност да се възлагат отделно обществени поръчки за някои линии и мрежи за автобусни превози, стига така да не се избягват правилата за възлагане на обществени поръчки. Т.е., според европейския законодател дискрецията дали да се извършва компенсиране по отделни договори или по възложени групи линии, принадлежи на органа, който възлага превозите. Корекцията на размера на компенсациите при възлагане на отделни договори се извършва на база на последващото разделно счетоводно отчитане, като не се позволява свръхкомпенсиране по общия обем на превозите. Това обаче не обосновава формиране на единна група услуги въз основа на правилата на Регламента. 

Условията и реда за предоставяне на средства за субсидиране на превоза на пътниците по нерентабилни автобусни линии не урежда по различен начин единството или разделността на претенциите, като се предвижда за основание за компенсиране по нея наличието на договор, сключен по реда на ЗОП за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси. Това означава, че съгласно НУРПСКНППЦОППАТ, правото на компенсация следва от наличието на договор.  Поради това и компенсациите следва да се смятат за последици от сключените договори, които се коригират чрез последващи мерки от публичния възложител. 

Съобразно НУРПСКНППЦОППАТ  условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за пътуване по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, предвижда обаче различно основание за компенсиране. Цитираната Наредба определя няколко вида компенсации за намалените цени на билетите на някои групи пътници съобразно качеството на съответния пътник.

Тук следва да се отбележи, че съгласно чл.55 от НУРПСКНППЦОППАТ  компенсацията на субсидираните превози по се отчита при изплащане на общите компенсации съобразно чл.56, ал.1, ал.2, т.1, 2, 3, 4, 5 и 6 от НУРПСКНППЦОППАТ. Това означава, че твърдените от ищеца компенсации се изчисляват общо за възложените дейности, без да е зависима от наличието на договор за възлагане на превози или на броя на сключените договори и обслужваните линии. Това обстоятелство неминуемо дава отражение и върху размера на останалите дължими компенсации по силата на въведеното с Регламента задължението за избягване на свръхкомпенсиране. 
          
Горното обуславя извода, че исковата претенция на ищеца следва да бъде разглеждана като единна, тъй като евентуално полагащата се компенсация за извършени превози, която влияе върху цялостния размер на компенсацията за извършени транспортни услуги и, няма как да бъде определена само на базата на договорите, а трябва да се отчита съвкупната транспортна дейност, включително по отношение на ответника. Следователно, предявеният иск за компенсиране на претърпяна загуба от извършени през 2017г. обществени превози следва да се съобрази с представената приета и неоспорена от страните СИЕ, която е определила и размера на компенсацията на 14 444,00 лв. в който следва да бъде уважен.

Възложителят дължи да заплати възнаграждението за приетата по смисъла на чл.264, ал.3 ЗЗД работа като плащането съгласно чл.266 ЗЗД се дължи в момента на предаване и приемане на готовия резултат, ако не е уговорено друго. В случая напротив, в чл.11, ал.1 и 2 и чл.8, ал.3 от процесните договори, се предвижда плащане на субсидии и компенсации именно „…всеки месец за срока на договора…“.

Предявеният главен осъдителен иск с квалификация по чл.79, ал.1, пр.1/ ЗЗД  вр.чл.266 от ЗЗД и съединен с него акцесорен осъдителен иск по чл.86 ЗЗД са основателни и доказани, поради което следва да бъде осъдена Община Ценово да заплати на ищеца, сумата от 14 440 лв. главница, представляваща общия размер на дължими, но неплатени и договорени съгласно Договор № 03516032017ДЗ от 16.03.2017г., Договор № 03616032017ДЗ /16.03.2017г. и Договор № 03716032017ДЗ /16.03.2017г., компенсации, съгласно Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии, във вътрешно градския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (Приета с ПМС № 163 от 29.06.2015 г., обн. ДВ, бр.51 от 07.07.2015г.), за периода от 16.03.2017г. до 31.12.2017г., Съобразно това, следва да бъде уважено и акцесорното искане по чл.86 ЗЗД, за присъждане върху претендираната главница по договора на дължимата законна лихва, считано от предявяване на иска на 16.04.2018г. до окончателното изплащане на задължението. Съгласно решение № 75 от 16.07.2015г. по т.дело № 519/2014г., Т. К., ІІ Т. О. НА ВКС, при предявен иск за парично вземане ищецът има право освен обезщетението по чл.86, ал.1 ЗЗД, да претендира и законна лихва върху непогасеното от длъжника вземане за периода след завеждане на делото до окончателното плащане.         

       По разноските.

Поради уважаването на исковете, в полза на ищеца се следват сторените по делото разноски съобразно представения списък по чл.80 ГПК, в общ размер от 1677,76 лева, на основание чл.78 ГПК.

Водим горното, съдът   

            

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА ОБЩИНА ЦЕНОВО, ЕИК ***, с адрес на управление в с.Ценово, общ.Ценово, обл.Русе, ул.“Цар Освободител“ № 66, представлявана от Кмет на община Ценово: д-р П.П. да заплати на „ФЕНИКС 2“ ООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в гр.Свищов, обл.Велико Търново, ул.“Княз Борис I-ви“ № 37, представлявано от П.К.Г., с ЕГН **********, сумата от 14 444,00 лв. (четиринадесет хиляди четиристотин четиридесет и четири лева и 00ст.), представляваща общия размер на дължими, но неплатени и договорени съгласно Договор № 03516032017ДЗ от 16.03.2017г., Договор № 03616032017ДЗ/16.03.2017г. и Договор № 03716032017ДЗ/16.03.2017г., компенсации, съгласно Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии, във вътрешно градския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (Приета с ПМС № 163 от 29.06.2015г., обн. ДВ, бр.51 от 07.07.2015г.), за периода от 16.03.2017г. до 31.12.2017г., включително, ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба -16.04.2018г. до окончателното й изплащане.

ОСЪЖДА ОБЩИНА ЦЕНОВО, ЕИК ***, с адрес на управление в с.Ценово, общ.Ценово, обл.Русе, ул.“Цар Освободител“ № 66, представлявана от Кмет на община Ценово: д-р П.П. да заплати на „ФЕНИКС 2“ ООД, с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление в гр.Свищов, обл.Велико Търново, ул.“Княз Борис I-ви“ № 37, представлявано от П.К.Г., с ЕГН **********, сумата от 1677,76 лева /хиляда шестстотин седемдесет и седем лева и седемдесет и шест ст./ представляващи разноски по делото.     

Решението е постановено при участието на третото лице – помагач на страната на ответника Община Ценово –  ИА “Автомобилна администрация“ гр.София.

Решението може да се обжалва в двуседмичен срок от съобщаването му на страните, пред Русенски окръжен съд.  

 

Районен съдия: /п/