ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№581
гр.Враца, 10.10.2023г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, VI-ти състав, в закрито заседание на 10.10.2023г. / десети октомври две
хиляди двадесет и трета/ година в състав:
АДМ.СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА
като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 557 по описа на АдмС – Враца за 2023 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл.145
и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.
33, ал. 4 от Закона за администрацията (ЗА),
във вр. с чл.45,
ал.5 от
Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).
Образувано е по оспорване,
обективирано в Заповед № 277/25.09.2023г. на Кмета на Община Борован, с която е
оспорено Решение № 523 по Протокол № 67 от проведено заседание на Общински
съвет Борован на 21.09.2023 г.
С оспореното решение
ОбС-Борован, на основание чл.21, ал. 2 от ЗМСМА, вр. с чл. 42, ал.8 и ал.6 изр.
второ и трето и ал.11 от ЗМСМА не избира Д.Н.М. - *** за временно изпълняващ
длъжността *** за времето от края на мандата - 27.10.2023г. до полагане на
клетва от новоизбрания кмет на Община Борован.
Твърди се, че оспореното
решение е незаконосъобразно, иска се отмяната му, за което се навеждат доводи.
Настоящия съдебен
състав, след запознаване с оспореното решение и приложените доказателства,
твърденията в направеното оспорване, приема че същото следва да се остави без
разглеждане, като недопустимо по следните съображения:
Съгласно чл.45,
ал.3 от ЗМСМА, актовете на общинския съвет могат да се оспорват пред
съответния административен съд, но на съдебен контрол по тази разпоредба
подлежат само тези актове на общинския съвет, които имат характеристиките на
индивидуален, общ или нормативен административен акт. Оспореното решение на
ОбС-Борован няма характер на властническо волеизявление, а е проява на
оперативната самостоятелност на общинските съвети. То не е нито индивидуален,
нито общ административен акт по определенията в чл. 21
и чл.
65 от АПК, тъй като не създава права или задължения и не засяга
непосредствено права, свободи или законни интереси на отделни граждани или
организации, нито на неопределен брой лица.
По правило, общинският
съвет е орган на местното самоуправление, поради което голямата част от
приетите от него решения не представляват административни актове. В частност
такива са решенията, които се приемат от общинския съвет, свързани с избирането
на временно изпълняващ длъжността **. В случая общинският съвет не действа като
административен орган. Затова волеизявленията с такъв предмет нямат
властнически характер, т.е. не създават административно правоотношение и не
подлежат на съдебен контрол по АПК. Поради това оспореното решение на
ОбС–Борован не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 от АПК и не подлежи на контрол за законосъобразност по реда на АПК вр. чл. 45, ал. 3 и ал.5
от ЗМСМА.
На следващо място, съгласно
чл.159,
т.4 от АПК жалбата или протестът се оставя без разглеждане, а ако е
образувано съдебно производство, то се прекратява, когато оспорващият няма
правен интерес от оспорването.
Правната доктрина
приема, че правният интерес трябва да присъства не само при сезирането на съда,
т. е. при подаването на жалбата и започването на процеса, но той трябва да е
налице през целия процес и при решаването на делото. В случая са налице и предпоставките
по чл.159, т.4 АПК за прекратяване на производството поради това, че страната
няма правен интерес нито в лично, нито в служебно качество да оспорва акта. Кръгът
на субектите, които имат правен интерес и могат да оспорват актовете на
общинския съвет, са изрично посочени в чл.45,
ал.4 и ал.5
от ЗМСМА и това са областният управител и кметът на общината, както и
прокурорът при упражняване на правомощията си по чл. 16 от АПК. В случая обжалването е инициирано от Д.Т. на 26.09.2023г., макар и
заповедта да е издадена на 25.09.2023г., като към този момент същата не заема
длъжността ***, доколкото с Решение № 37-МИ/25.09.2023 г. на ОИК-Борован е
регистрирана и обявена кандидатската й листа като кандидат за **. Същата не
разполага с представителни правомощия по отношение на Община Борован нито по
закон, нито по делегация.
На следващо място няма
качеството и на „заинтересовано лице“ по смисъла на чл.147,
ал. 1 от АПК, тъй като за нея не е налице правен интерес да оспори взетото
решение. Последното нито нарушава, нито застрашава пряко каквито и да било
нейни права, свободи или законни интереси, както и не поражда за нея
задължения.
Предвид на изложеното са
налице основанията по чл.159,
т.1 и т. 4 от АПК, оспорването следва да се остави без разглеждане и да се прекрати
образуваното въз основа на него производство.
Водим от гореизложеното
и на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ оспорване, обективирано в Заповед № 277/25.09.2023 г. на Кмета на Община
Борован против Решение № 523 по Протокол
№67 от проведено заседание на Общински съвет Борован на 21.09.2023г.
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм. дело № 557/2023 г. по описа на Административен съд-Враца.
Определението може да
се обжалва, чрез Административен съд-Враца до Върховния административен съд на
Република България в 7-дневен срок от съобщението до страните.
На
основание чл. 138, ал.1 от АПК, препис
от настоящото определение да се изпрати на страните.
Адм.Съдия: