Решение по дело №1249/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1521
Дата: 8 август 2022 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20227180701249
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

1521

гр. Пловдив,  08.08.2022 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XV състав в публично заседание на двадесети юли през две хиляди двадесет и втора година в състав :  

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ НИКОЛОВА                                                                                                  

при секретаря М.Г., като разгледа докладваното от Председателя адм. дело 1249 по описа за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 8, ал. 2, т. 3 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/.

Образувано е по жалба на "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя Г.Ж.А., чрез адв.Д.Д.-А.,***, против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации с Р-12-206 от 28.04.2022 г. на заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" /ДА"ДРВВЗ"/, с което: 1) на дружеството жалбоподател са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2022 г. – 30.06.2023 г. по видове, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива - 56,979 тона; 2) разпоредено е "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1, като създаде до 1 юли 2022г. количествата при спазване условията на чл.30 ал.1 от ЗЗНН; 3) разпоредено е "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД да съхранява запасите за извънредни ситуации по т.1 за срок до 30 юни 2023 г.; 4) разпоредено е жалбоподателят да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т. 1.

В жалбата са изложени доводи за необоснованост и незаконосъобразност на оспореното разпореждане. Посочено е, че дружеството жалбоподател не извършва дейност за продажба и съхранение на петролни продукти, като до миналата 2021г. е внасяно смазочно масло на варели от 208 литра, но към момента тази търговска дейност на фирмата е преустановена. Оспорен е начинът на подбор, защото дружеството не търгува с горива за дизелови двигатели и не разполага с такова гориво и съответно с оборудване за съхраняване на указаните в разпореждането 56,979 тона котелно гориво. Изложени са доводи, че никъде в чл.2, ал.1 от т.1 до т.4 от ЗЗНН не е упомената смазочна течност - масло. Твърди се и противоречие на разпореждането с Директива 2009/119/ЕО и Регламент (ЕО) 1099/2008, като е посочено, че дружеството не е осъществявало внос на тежки горива. Изложени са доводи, че дружеството не е лицензиран акцизен склад, за да държи такова количество продукти и да ги съхранява. Направено е възражение, че не става ясно какъв е критерият за подбор на вида на определения запас - "котелно гориво" и защо не е например дизелово, или бензин, или друг вид тежки горива. Направено е позоваване на съдебно решение на Административен съд - Варна. Иска се отмяна на разпореждането.

Ответникът по жалбата – заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", чрез процесуалния представител ст. юриск. В., оспорва жалбата и моли за нейното отхвърляне. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Подробни съображения са изложени в представени по делото писмени бележки.

Административен съд  - Пловдив в настоящия състав, намира жалбата за подадена от лице с правен интерес – адресат на разпореждането, което е връчено на Д.А. на 03.05.2022г. (видно от известие за доставяне на лист 21 по делото), а жалбата е подадена директно в Административен съд Пловдив на 11.05.2022г., поради което следва да се приеме, че жалбата е подадена в срок и е допустима.

Съдът намира за установено, следното от фактическа страна:

С писмо изх. 07-04-221 от 01.03.2022г., ведно с приложения (лист 61 и сл.) от председателя на Националния статистически институт (НСИ) в ДА"ДРВВЗ" е постъпила информация по чл.4 ал.5 т.2 от ЗЗНН.

         Няма спор по делото, че дружеството жалбоподател е подало справка-декларация по чл.4 ал.2 от ЗЗНН с вх. 1145/14.02.2022г. (лист 55–59), в която в табличен вид е отбелязано количества внесени при режим на внос по номер на митническа декларация и дата, смазочни масла, в т.ч. базови в размер на 319,043 тона.

Изготвена е Докладна записка от Главния директор на ГД „ДРВВЗ“ до Председателя на ДА „ДРВВЗ“ – Рег. 2532 от 21.04.2022 г.(лист 40 и сл.), относно нива на запаси за извънредни ситуации /ЗИС/ по ЗЗНН, които задължените лица и ДА „ДРВВЗ“ следва да поддържат за периода 01.07.2022 г. - 30.06.2023 г. В докладната записка е отразено, че: до 30.04.2022г. ДА ДРВВЗ е изпълнила разпоредбите на чл. 12 ал. 1 от ЗЗНН, като са изчислени и определени нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти, които страната трябва да поддържа за периода 01.07.2022 г. – 30.06.2023 г.; разгледана и анализирана е информацията по чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН (подадена от задължените лица) и по чл. 4, ал. 3 от ЗЗНН (подадена от Агенция „Митници“); констативните протоколи и писмата, ведно с приложенията получени от ТД ДР за извършените проверки в случаите на несъответствие между информацията, постъпила по реда на чл. 4, ал. 2 и ал. 3 от ЗЗНН; чл. 4, ал. 5, т. 2 от ЗЗНН, подадена от Националния статистически институт /НСИ/; изчисленият нетен внос и ВОП на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и на тежките горива в равностойност на нефт е 4 634 842,029 тона, респ. среднодневен нетен внос и ВОП- 12 698,197 тона; изчисленото потребление по видове нефтопродукти в равностойност на нефт, като сума от агрегирания показател "брутни вътрешни доставки", определен в глава 3.2.2.11. от приложение В към Регламент (ЕО) 1099/2008 - 3 078 888 тона - в равностойност на нефт (*1,2) е 3 694 665,600 тона, респ. среднодневно потребление - 10 122,372 тона; общите количества ЗИС, изчислени въз основа на 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП е 1 142 837,730 тона; общите количества ЗИС, изчислени въз основа на 61 дни среднодневно потребление е 617 464,692 тона; в изпълнение на чл. 12, ал. 2 от ЗЗНН във връзка с § 19а от ПЗР към Закона за изменение и допълнение на Закона за държавните резерви и военновременните запаси, е предложено утвърждаване на ОБЩО РАЗПОРЕЖДАНЕ за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и ДА „ДРВВЗ“ за периода 01.07.2022 г. - 30.06.2023 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и вътреобщностни пристигания на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 от ЗЗНН; съгласно т. 4 от Методиката за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт, за изчисляване на количествата крайни нефтопродукти, които ще обезпечават определеното ниво на ЗИС, се използва процентното съотношение между представеното по реда на чл.4, ал.5, т.2, буква "в" от ЗЗНН годишно потребление по видове нефтопродукти спрямо общото годишно потребление на всички нефтопродукти; сумата от получените количества нефтопродукти трябва да е равна на съответното количество ЗИС, което те обезпечават. Предложено е утвърждаването на общо разпореждане за създаване на нива на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за коментирания период. Приложен е и проект на заповед за вписване в Регистъра на задължените лица за този период на физически и юридически лица, които през 2021 година са внасяли и реализирани ВОП на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент /ЕО/ 1099/2008 и на тежки горива.

Със Заповед РЗЛ-11/21.04.2022г. на основание чл.7, ал.1, т.4, б."а" и чл.23 от ЗЗНН, председателя на ДА"ДРВВЗ" наредил да бъдат вписани в Регистъра на задължените лица за периода от 01.07.2022г. до 30.06.2023г. изрично посочени дружества, които през 2021г. са осъществили внос и/или вътреобщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) 1099/2008 и/или тежки горива, сред които и дружеството жалбоподател под 206 в таблицата (лист 24).

На 28.04.2022 г. Заместник-председателя на ДА ДРВВЗ издал оспореното в настоящото производство Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации Р-12-206, с което на основание чл. 7, ал. 1, т. 8, чл. 8, ал. 2, т. 3 и ал. 5, чл. 12 и чл. 23 от ЗЗНН на "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2022 г. – 30.06.2023 г. по видове, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива- 56,979 тона; разпоредено е "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1, като създаде и вложи до 1 юли 2022г. количествата нефтопродукти при спазване условията на чл.30 ал.1 от ЗЗНН; разпоредено е да съхранява запасите за извънредни ситуации по т.1 за срок до 30 юни 2023 г.; разпоредено е да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т. 1.

В мотивите на оспорения административен акт е изложено, че е взета предвид представената информация по реда на чл. 4, ал. 2 и ал. 3, ал. 5, т. 2, б. "а" - 4 634 842,029 тона, б. "б", подбуква „бб“ – 0,072, б. „в“ - 3 694 665,600 тона, изчисленото по чл. 7, ал. 1, т. 7 от ЗЗНН, в равностойност на нефт, участие на всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, както и техните клонове - 4 543 395,855 това, в среднодневния нетен внос и вътреобщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) 1099/2008 и тежки горива за 2021г., във връзка с чл. 12, ал. 4 и чл. 14 от ЗЗНН, Докладна записка 2532 от 21.04.2022 г., изчисленията по "Методика за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт", утвърдена със Заповед РД-10-214 от 04.08.2020 г. и „Общо разпореждане за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2022 г. – 30.06.2023 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 от ЗЗНН, утвърдено от председателя на ДА ДРВВЗ.

От страна на ответника по делото са представени: Заповед РД-10-150 от 29.05.2017 г. (лист 26-27), издадена от Председателя на ДА ДРВВЗ, който е делегирал на заместник- председателя на ДА ДРВВЗ да изпълнява правомощията по определяне индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период на съхраняване /раздел I, т.1.1. /; Заповед ЧР-14-2-526 от 24.07.2020г. (лист 69), с която е наредено, считано от 27.07.2020г. до 07.08.2020г. вкл., поради ползване на отпуск, функциите на председател на агенцията да се изпълняват от заместник-председателя на ДА ДРВВЗ – А.Л.А.; Заповед РД-10-214 от 04.08.2020 г. (лист 68) на Председателя на ДА ДРВВЗ, с която са утвърдени Методика за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, въз основа на нетния внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент /ЕО/ 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт, и Методика за определяне на нивата на запасите за извънредни ситуации от нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл. 2, ал. 2 от ЗЗНН, въз основа на потреблението на територията на страната, в равностойност на нефт. Приложени по делото са и цитираните методики - лист 70 и сл. и лист 77 и сл.

При така установеното  от фактическа страна, съдът в настоящия си състав стига до следните правни изводи:

Съгласно чл.168, ал.1 от АПК, законосъобразността на оспорения административен акт се преценява на всички основания по чл.146 от АПК, а именно: дали актът е издаден от компетентен административен орган и в установената форма, спазени ли са административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби по издаването му, съобразен ли е актът с целта на закона.

Съгласно чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН, председателят на агенцията определя индивидуалните нива на запасите на Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и на задължените лица за всеки период на съхраняване, а съгласно чл. 8, ал. 5 от ЗЗНН, председателят на агенцията може да делегира правомощията си по ал. 2, т. 3, 5, 8 - 10 и 15 на заместник-председателя на агенцията. Оспореното разпореждане, с което е определено ниво на запаси за извънредни ситуации на "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД за периода 01.07.2022 г. – 30.06.2023 г. по смисъла на чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН е издадено от заместник-председателя на ДА ДРВВЗ, като в тази връзка на лист 26-27 по делото е представена Заповед РД-10-150 от 29.05.2017 г. на председателя на ДА ДРВВЗ, с която последният е делегирал на заместник-председателя на ДА ДРВВЗ да изпълнява правомощията по определяне индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период на съхраняване /раздел I, т.1.1. /. Следователно разпореждането е издадено от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

Разпореждането е в писмена форма и съдържа необходимите реквизити, включително и тези по чл.59, ал.2, т.4 от АПК – посочени са фактическите и правните основания за издаването му. Разпореждането препраща и към докладна записка на главния директор на ГД „ДРВВЗ“ рег. 2532 от 21.04.2022 г., както и към Общото разпореждане за създаване на нива на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2022 г. - 30.06.2023 г.

Съдът намира, че при издаването на оспорения административен акт, не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Доколкото по преписката няма данни да е констатирано несъответствие между данните в представената от "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД справка-декларация по чл. 4, ал. 2 ЗЗНН и информацията, представена в агенцията по реда на чл. 4 ЗЗНН от други органи на централната изпълнителна власт или получена при извършени проверки на други задължени лица, то в случая не е извършена проверка по реда на чл.24 ал.2 и чл.26 ал.2 и ал.3 от Наредба 1 от 28.07.2014г. за проверките, извършвани от Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти.  

По отношение на съответствието на решението с материалния закон, съдът счита следното:

На първо място е необходимо да се отбележи, че според т.1 на § 2 от ДР на ЗЗНН (изм. – ДВ, бр. 51 от 2020 г., в сила от 5.06.2020 г.), този закон въвежда изискванията на Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009 г. за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти (ОВ, L 265/9 от 9 октомври 2009 г.) и Директива за изпълнение (ЕС) 2018/1581 на Комисията от 19 октомври 2018 г. за изменение на Директива 2009/119/ЕО на Съвета относно методите за изчисляване на задълженията по отношение на запасите (ОВ, L 263/57 от 22 октомври 2018 г.).

Несъстоятелно е възражението на жалбоподателя, че дружеството жалбоподател не извършва дейност за продажба и съхранение на петролни продукти, като до миналата 2021г. е внасяно смазочно масло на варели от 208 литра, но към момента тази търговска дейност на фирмата е преустановена. Съгласно § 1, т. 11 от ДР на ЗЗНН, "задължено лице" е икономически оператор, който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България, а съгласно § 1, т. 10 от ДР на ЗЗНН, "икономически оператор" е лице, което осъществява икономическа дейност с енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 на територията на друга държава – членка на Европейския съюз, и е задължено и/или е оправомощено да изпълнява функции по националното законодателство на съответната държава – членка, въвела Директива на Съвета 2009/119/ЕО. Определянето на оспорващото дружество като „задължено лице“ и „икономически оператор“ е обусловено от прилагането на разпоредбата на чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН, според която, всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, регистрирани като търговци, както и техните клонове, които през предходната календарна година са извършвали на територията на страната дейности по внос и/или ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и на тежки горива, както и дейности по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и на тежки горива, изготвят и представят в ДА ДРВВЗ ежегодно до 15 февруари справка-декларация по образец за предходната календарна година с информация за: произведените и/или продадените за потребление количества нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива, възложени за производство и/или преработка, както и за потребените от тях и/или продадените за потребление; количествата внесени, изнесени, доставени от ВОП, както и тези напуснали територията на страната като вътрешнообщностни изпращания и/или предназначени за международни морски бункерни доставки на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и на тежки горива; наличните количества енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и тежки горива към 1 януари и към 31 декември; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и вътрешнообщностни пристигания, предназначени за запаси за извънредни ситуации; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и ВОП, продадени на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и предназначени за създаване и/или възстановяване на държавни резерви, военновременни запаси, ведомствени военновременни запаси, запаси за извънредни ситуации и целеви запаси от горива.

Няма спор между страните, а и от доказателствата по делото се установява, че през 2021г. "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД е осъществила внос на смазочни масла, в т. ч. базови в размер на 319,043 тона, за което е подало справка-декларация по чл. 4, ал. 2 ЗЗНН

Във връзка с възражението, че никъде в чл.2, ал.1 от т.1 до т.4 от ЗЗНН не е спомената смазочна течност - масло е необходимо е да се отбележи, че смазочните масла са включени в т. 3.4.20. Смазочни материали“ (Въглеводороди, получени от вторични продукти на дестилацията. Използват се главно за намаляване на триенето между работните повърхности. Тази категория включва всички завършени категории смазочни масла, от вретенно масло до цилиндрово масло, както и маслата, използвани в греста, двигателните масла и всички категории основни съставки на смазочните масла.) на Приложение А глава 3.4. – „Нефт (суров нефт и нефтени продукти) от Регламент (ЕО) 1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 година относно статистиката за енергийния сектор. Именно поради това дружеството е подало справката-декларация по чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН в срока посочен в цитираната разпоредба (до 15 февруари).

Що се отнася до възражението, че дружеството жалбоподател не е лицензиран акцизен склад, за да държи такова количество продукти и да ги съхранява, следва да се отбележи, че съгласно чл. 23, ал. 2 от ЗЗНН, всяко лице, което е внасяло енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) 1099/2008 и тежки горива през предходната календарна година, е длъжно да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната през предходната календарна година. С оглед на цитираната разпоредба и с оглед осъществения от "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД внос именно на смазочни масла в предходната 2021 година, които както се каза по-горе попадат в т. 3.4.20. Смазочни материали“ (Въглеводороди, получени от вторични продукти на дестилацията. Използват се главно за намаляване на триенето между работните повърхности. Тази категория включва всички завършени категории смазочни масла, от вретенно масло до цилиндрово масло, както и маслата, използвани в греста, двигателните масла и всички категории основни съставки на смазочните масла), то за  "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД  е възникнало задължение да създаде и съхранява запаси за извънредни ситуации и е неотносимо обстоятелството, че дружеството не е лицензиран склад да държи такова количество продукти и да ги съхранява. Освен това с разпоредбата на чл.24 ал.1 от ЗЗНН е предвидена възможност, количествата запаси за извънредни ситуации, обезпечаващи изпълнението на задълженията по чл. 22 или 23, да бъдат собственост на задълженото лице, на икономическия оператор или на централната структура за управление на запасите на друга държава - членка на Европейския съюз, и/или да са предоставени по договор за заем. А в чл.18, ал.1, т.2 от ЗЗНН пък е предвидена възможност за съхранение на запасите за извънредни ситуации на територията на друга държава - членка на ЕС до 50% от определените им количества.

Разпоредбата на  чл.2 ал.1, т.1-4 от ЗЗНН посочва за кои категории нефтопродукти могат да се контролират запаси за извънредни ситуации, именно по реда на този закон, както следва: автомобилни бензини; газьоли, реактивни горива от керосинов тип и гориво за дизелови двигатели; котелни горива; газ пропан-бутан. В този смисъл е и практиката на ВАС, по отношение на определянето на нивата на запаси за извънредни ситуации с котелни горива при осъществен внос на смазочни масла (Решение 2303 от 11.03.2022 г. на ВАС по адм. д. 11966/2021 г., VI о.).

Следва да се съобрази, че съгласно чл. 12, ал. 11 от ЗЗНН, на всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, както и неговите клонове, което през предходната календарна година е внасяло и/или доставяло от вътрешнообщностни пристигания на територията на страната смазочни масла (в т.ч. базови масла), битум, парафинови восъци, нефтен кокс, катран/гудрон и сяра, се определят нива на запаси за извънредни ситуации под формата на котелни горива. Ето защо, неоснователно се явява и възражението, че не става ясно какъв е критерият за подбор на вида на определеният запас - "котелно гориво" и защо не е например дизелово, или бензин, или друг вид тежки горива.

От изложеното следва изводът, че правилно ответния орган е определил на "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД  нива на ЗИС под формата на котелни горива, тъй като същото е осъществило внос именно на смазочни масла (в т.ч. базови масла). По отношение на изчисленията на определеното количество и по отношение на методологията и формулата на изчисленията за определяне на размера на запас от котелното гориво, не е направено възражение от страна на жалбоподателя.

Настоящия съдебен състав намира, че разпореждането е съобразено и с целта на закона, която се извлича от съображение 3, 12 и 19 от Директива на Съвета 2009/119/ЕО, чиито разпоредби се транспонират чрез националното законодателство и целите на която се преследват и от националните правни норми. Разпореждането цели създаването на запаси от нефтопродукти, безусловно необходими в ситуации, които се характеризират като кризисни и извънредни, като вменяването на задължението за създаването на процесния запас с котелни горива цели постигането и на националната законова цел по чл. 1, ал. 2 от ЗЗНН да се осигури снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната, в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за отпускане на запаси.

Що се отнася до решението на Административен съд - Варна, на което се позовава жалбоподателят, следва да се отбележи, че първо то не е задължително за настоящия съд и второ, същото е отменено с Решение 5959 от 16.06.2022г. по адм.д. 1493/2022г. на ВАС. В последното е посочено, че законодателят е въвел като изискване едно лице да е задължено такова по смисъла на §1 т.11 от ДР на закона, когато е „икономически оператор“, осъществяващ /осъществил/ икономическа дейност с енергийни продукти по Приложение А, Гл.3.4 от Регламента /каквито безспорно са смазочните, в. т.ч. базовите масла/. Според решението на ВАС, дейностите по ВОП на всички продукти по приложение А, без изключения не са кумулативни предпоставки, които всяко лице следва да осъществи, за да придобие това качество, а е достатъчно лицето да е осъществявало икономическа дейност с някои от продукти по Приложение А, или с тежки горива, като целта на законодателят е да се обхванат всички дейности по ВОП с петролни продукти - както тези по приложение А, така и с тежки горива. Според състава на ВАС, това е смисъла на разпоредбата на чл.23, ал. 3 от ЗЗНН. Отсъствието на кумулативност в изброяването на видовете енергийни продукти в чл.23, ал.3 от ЗЗНН се подкрепя и от цитираните по-горе разпоредби на чл.12, ал.11 и ал.12 от ЗЗНН.

Предвид всичко изложено, съдът намира оспореното разпореждане, за законосъобразно, поради което жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна, поради което оспорващото дружество следва да бъде осъдено да заплати на административния орган, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

         Ето защо, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя Г.Ж.А., против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации с Р-12-206 от 28.04.2022 г. на заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" /ДА"ДРВВЗ"/, с което: 1) на "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2022 г. – 30.06.2023 г. по видове, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива - 56,979 тона; 2) разпоредено е "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1, като създаде до 1 юли 2022г. количествата при спазване условията на чл.30 ал.1 от ЗЗНН; 3) разпоредено е "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД да съхранява запасите за извънредни ситуации по т.1 за срок до 30 юни 2023 г.; 4) разпоредено е "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т. 1.

ОСЪЖДА "ТАЙГЕР ОФ СИТИ" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя Г.Ж.А., да заплати на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", сумата от 100,00 (сто) лева, юрисконсултско възнаграждение.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщението.

 

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  /П/