Решение по дело №466/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 декември 2023 г.
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20237160700466
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 259

 

Гр. Перник, 29.12.2023 година

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание, проведено на деветнадесети декември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                                                          СЪДИЯ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

 

при съдебния секретар Наталия Симеонова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 466/2023 година по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от Административно – процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 92, ал. 14 от Закона за гражданската регистрация /ЗГР/.

Образувано е по жалба на М.И.М., ЕГН **********,*** против Заповед № РД - 247 от 18.10.2023 г. на Кмета на община З., в частта относно заличаване на адресната му регистрация по настоящ адрес ***. С оспорената заповед на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 99б, ал. 3 от ЗГР, във връзка с извършена проверка вх. № ПВ-874-1/16.10.2023 година на назначената комисия и докладна записка от ОДМВР Перник по ДП № 70/2023 година кметът на община З. е наредил да се заличи адресната регистрация на лицата описани в приложение № 1, между които е и настоящия жалбоподател.

Жалбоподателят твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, като постановена в нарушение на материалния закон и процесуалните правила. Твърди, че адресната регистрация не е извършена в нарушение на чл. 92 ЗГР, тъй като ползва имота на валидно правно основание – документ за собственост. Моли съда да отмени заповедта.

В проведеното съдебно заседание на 19.12.2023 година жалбоподателят не се явява и не се представлява.

В проведеното съдебно заседание на 19.12.2023 година ответникът по жалбата – кметът на община З., не се явява и не се представлява.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс /ГПК/, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Производството пред административния орган е инициирано по постъпили сигнали от граждани до ОДМВР Перник за проверка на настоящите адреси, като е образувано ДП № 70/2023 година. Въз основа на това е назначена комисия със Заповед № РД-233 от 06.10.2023 година, която е установила нарушения на чл. 99, ал. 1 и чл. 99а от ЗГР, описани в приложение № 1, съответно е предложила да се заличи адресната регистрация на лицата на основание чл. 99б, ал. 3 от ЗГР.

С оспорената Заповед № РД-247 от 18.10.2023 година на кмета на община З. на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 99б, ал. 3 от ЗГР, във връзка с извършена проверка вх. № ПВ-874-1/16.10.2023 година на назначената комисия и докладна записка от ОДМВР Перник, РУ Р.  по ДП № 70/2023 година е наредил да се заличи адресната регистрация на М.И.М., ЕГН ********** *** поради констатирано нарушение на чл. 92 ЗГР.

При така установените факти, настоящият състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща правен интерес да оспори същата, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, съгласно                  чл. 92, ал. 14, във връзка с ал. 1 от Закона за гражданската регистрация и чл. 99б, ал. 3 от ЗГР, в кръга на неговите правомощия и в предвидената от чл. 59 от АПК форма и съдържание.

По съответствието с процесуалния и материалния закон:

Съгласно чл. 91 от ЗГР, адресната регистрация на лицето е отразяване на постоянния и настоящия му адрес в регистъра на населението.

Целта на закона е да се поддържа регистър на населението за постоянния и настоящ адрес на гражданите в актуално състояние, съответстващо на действителното фактическо положение. Това е видно от чл. 90, ал. 1 вр. чл. 89 от ЗГР. Адресът е един от правноиндивидуализиращите белези на физическите лица и им е необходим за получаване на кореспонденцията от органите на държавна и местна власт, а също е и предпоставка за упражняване на редица права, включително и избирателни. Затова законът не допуска произволно посочване и регистриране на какъвто и да е адрес, а е въвел изискване за наличие на правна и фактическа връзка на гражданина с адреса (постоянен и/или настоящ), на който е вписан в регистъра на населението. Разпоредбата на чл. 99б, ал. 1 от ЗГР предвижда заличаване на всяка регистрация, направена в нарушение на изискванията по чл. 92, чл. 99, ал. 1 и 4 или чл. 99а от закона. В оспорената заповед срещу името на жалбоподателя е посочен чл. 92 ЗГР.

Основанията за извършване на адресна регистрация на посочен от лицето адрес, са изрично установени в чл. 92, ал. 2 от ЗГР /нова, ДВ, бр. 9/2011 г., допълнена ДВ, бр. 42/2012 г./. Съгласно тази разпоредба за извършване на адресна регистрация на адрес в страната лицата представят един от следните документи: 1. документ за собственост; 2. документи за ползване на имота за жилищни нужди, включително договор за ползване на социална или интегрирана здравно-социална услуга за резидентна грижа; 3. други документи, доказващи собствеността или ползването на имота. Видно от представения по делото нотариален акт за дарение на недвижим имот № **** ***** от ***г. М.М. отговаря на изискванията на чл. 92, ал. 2, т. 1 от ЗГР, поради това, че е собственик на жилищна сграда в УПИ, за който е отреден парцел I за имот с планоснимачен номер 60 от кв. 17 по регулационния план на с. Г., община З.. Законодателят не въвежда с понятието за адрес задължение за лицето да посочи за свой адрес само "жилище" по смисъла на ЗУТ. Същото може да посочи и друг обект на собственост, годен фактически да се ползва за жилищни нужди.

В докладната записка от ОДМВР Перник, РУ Р.  по ДП № 70/2023 година пък не се съдържат никакви констатации по отношение на настоящия жалбоподател, че не живее на адреса, което обстоятелство е определящо с оглед нормата на чл. 94, ал. 1 от ЗГР.

 Като не е изяснил всички релевантни за производството факти и като не е констатирал, че жалбоподателят има право на собственост на сграда, находяща се в имота в с. Г., административният орган е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което, ако не беше допуснато, би довело до друг правен резултат – отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК. По същество е нарушен и материалният закон, тъй като не се констатират нарушения нито на чл. 92 от ЗГР – жалбоподателя се легитимира като собственик на жилищна сграда в имота, нито на чл. 99а от ЗГР, които са възможните хипотези за издаване на заповед на основание чл. 99б, ал. 3 от ЗГР.

Въз основа на гореизложеното се приема, че Заповед № РД-247 от 18.10.2023 година на кмета на община З., в частта, с която е заличена адресната регистрация на настоящия жалбоподател  по настоящ адрес е незаконосъобразен административен акт и като такъв подлежи на отмяна.

По разноските:

Жалбоподателят не претендира съдебни разноски, поради което такива не се присъждат.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ по жалба на М.И.М., ЕГН **********, Заповед № РД-247 от 18.10.2023 година на кмета на община З., в частта, в която е заличена адресната регистрация по настоящ адрес на М.И.М., ЕГН ********** ***,  като незаконосъобразна. 

РЕШЕНИЕТО е окончателно на основание чл. 92, ал. 14 от Закона за гражданската регистрация.

 

 

                                                                                               СЪДИЯ:/п/