Решение по дело №268/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 358
Дата: 1 ноември 2023 г.
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20237220700268
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 358

 

гр. Сливен 01.11.2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и трети октомври,  две  хиляди двадесет и трета година,  в  състав:

                   

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 268/2023 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК и е образувано по жалба на С.Н.Н., ЕГН ********** ***, УРН 333223, чрез адв. С.Р. ***, срещу Уведомително писмо за отказ изх. № 02-200-6500/3258#25 от 07.07.2023 г. от финансово подпомагане по схема за държавна помощ ,,De minimis, съгласно Регламент (ЕС) № 1408/2013, изменен с Регламент (ЕС) 2019/316, на регистрираните по Наредба № 3 от 1999 г. земеделски стопани, отглеждащи крави и/или юници, и/или биволи, овце-майки и/или кози- майки", за 2022 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" – София.

Жалбоподателят не е съгласен с отказа да му бъде предоставена процесната държавна помощ. Моли обжалвания административен акт да бъде отменен и преписката върната на органа със задължителни указания. Претендира разноски. В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя, не се явява. В писмена молба заявява, че поддържа жалбата, моли отказът да бъде отменен, като незаконосъобразен.

Ответникът по жалбата, изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие" – София, чрез процесуалния си представител, в писмена защита оспорва жалбата като неоснователна, недоказана и моли да бъде отхвърлена. В тази връзка излага съображения за правилност и законосъобразност на оспореното уведомително писмо. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Въз основа на всички събрани по делото доказателства съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Жалбоподателят С.Н. е регистриран в ИСАК с УРН 333223 като земеделски производител. На 17.05.2021 г. подал заявление за подпомагане за 2021 г. по ЕПП, СПП, ЗДП, ДПЖСК, СПК, ПНДП, Мярка 11 и Мярка 12.

На 25.02.2022 г. жалбоподателят С.Н.Н. подал в ДФ „Земеделие“ Заявление за държавна помощ De Minimis за овце – майки и кози – майки, овце – майки и кози – майки под селекционен контрол и крави и биволици. Видно от заявлението, в същото е вписано като забележка: Бенефициентът фигурира в списъка на допустимите кандидати с 0 бр. животни, както и е отбелязано, че не съществува съответствие с критериите за допустимост. Отказът за допускане на заявлението Н. обжалвал пред ДФ „Земеделие“ с молба да бъде отменен (жалба вх. № 02-200-6500/3258/11.03.2022 г.). В отговор на тази жалба с писмо изх. № 02-200-6500/3258#2/22.03.2022 г. заместник – изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ уведомил нейния подател, че на подпомагане подлежат земеделски стопани с валидно подадено заявление по реда на Наредба № 5/27.02.2009 г. за кампания 2021 г., отглеждащи едри и/или дребни преживни животни и с установени за подпомагане животни по схемите за обвързано подпомагане и/или по ПНДЖ 3 за кампания 2021. По отношение на депозираното от Н. заявление било установено, че не е реализирал продукция по схемите за обвързано подпомагане на животни за кампания 2021 г., с оглед което не отговаря на едно от кумулативните изисквания за допустимост.

По преписката са приложени заявление вх. № 02-200-6500/15036/06.12.2021 г. от С.Н., адресирано до изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ и отговор на същото с изх. № 02-200-6500/15036#2, от чието съдържание се установява, че земеделският стопанин е пропуснал нормативно установения срок за подаване на документи, доказващи производство и реализация по обвързано подпомагане за селскостопански животни за кампания 2021 г. С писмото Н. е уведомен, че представените от него документи не кореспондират с изискванията на чл. 13 ал. 1 от Наредба № 5/27.02.2009 г. (за наличие на форсмажорни обстоятелства) и ДФЗ – РА няма основание да удължава или намалява нормативно утвърдените срокове за прием на документи и извършване на дейности, за спазването на които ЗП е поел ангажимент и заявил желание за подпомагане.

Писмо изх. № 02-200-6500/3258#2/22.03.2022 г. заместник – изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е обжалвано, по което е образувано адм. дело № 197/2022 г. по описа на Административен съд Сливен, приключило с окончателно Определение № 4084/18.04.2023 г. на Върховен административен съд – Пето отделение, постановено по адм. дело № 2911/2023г. по описа на съда, с което се отменя отказа на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, обективиран в писмо изх. № 02-200-6500/3258 от 22.03.2022 г. и е изпратено делото като преписка на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за произнасяне по същество на искането на С.Н. от 25.02.2022 г. за предоставяне на държавна помощ De Minimis за овце - майки и кози - майки, овце - майки и кози - майки под селекционен контрол.

В изпълнение на цитираното определение на ВАС на РБ е постановено обжалваното в настоящото производство уведомително писмо за отказ от финансово подпомагане, в което е прието, че кандидатът не отговаря на критериите за допустимост, съгласно изискванията на т. 3.1.1., във връзка с т. 3.1.2., т. 3.1.3. и т. 4.4 от Указанията за подпомагане по схема за държавна помощ ,,De minimis, съгласно Регламент (ЕС) № 1408/2013, изменен с Регламент (ЕС) 2019/316, на регистрираните по Наредба № 3 от 1999 г. земеделски стопани, отглеждащи крави и/или юници, и/или биволи, овце-майки и/или кози- майки", за 2022 г.

По преписката е приложено и общо заявление за подпомагане от 17.05.2021 г. с УИН 20/200521/37399, като в заявените схеми и мерки за подпомагане е посочена и Схема за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол (ДПЖСК).

По доказателствата са приобщени и Указания за предоставяне на помощ De Minimis, съгласно Регламент (ЕС) № 1408/2013, изменен с Регламент (ЕС) 2019/316, на регистрираните по Наредба № 3 от 1999 г. земеделски стопани, отглеждащи крави и/или юници, и/или биволи, овце-майки и/или кози-майки.

Оспореното УП за отказ е получено от ЗП на 26.07.2023 г., а жалбата е подадена в Административен съд Сливен на 01.08.2023 г. с вх. № СД-01-01-2826.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна въз основа на съдържащите се в административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения законов ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка съдът формира следните изводи от правно естество:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК 14-дневен преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Постановения отказ е издаден от компетентен орган. Изпълнителният директор на ДФЗ, съгласно чл. 20, т. 2 и т. 3 и чл. 20а, ал. 1 и, ал. 2 от ЗПЗП, е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция (РА), организира и ръководи дейността на фонда и на РА, и представлява фонда и РА. Според чл. 10 от Устройствения правилник на ДФЗ правомощията на изпълнителния директор включват организация и ръководство дейността на фонда при осъществяване на всички негови функции съгласно чл. 2, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, включително и прилагането на държавните помощи в областта на земеделието; да взема решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

Уведомителното писмо за отказ, отговаря на изискванията за форма на административните актове, установени в чл. 59, ал. 2 от АПК. Отказът е мотивиран като са посочени фактическите основания - не са налице допустими за подпомагане животни по схемата ДПЖСК и правните основание - условието по т.3.1.1., във връзка с т. 3.1.2 и т. 3.1.3. от Указанията.

Съдът не установи при постановяването на отказа да са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Актът е постановен при изяснена фактическа обстановка.

Спорният по делото въпрос е правен и той е дали отказът е съобразен с материалния закон.

 Съдът намира, че отказът е съобразен с условията, при наличието на които се разрешава, съответно отказва предоставянето на държавна помощ.

За да постанови оспорения отказ, видно от мотивите на УП, изпълнителният директор на ДФЗ е приел, че ЗП не отговаря на критериите за допустимост, съгласно изискванията на т. 3.1.1., във връзка с т. 3.1.2., т. 3.1.3. и т. 4.4 от Указанията за подпомагане по схема за държавна помощ ,,De minimis“, съгласно Регламент (ЕС) № 1408/2013, изменен с Регламент (ЕС) 2019/316, на регистрираните по Наредба № 3 от 1999 г. земеделски стопани, отглеждащи крави и/или юници, и/или биволи, овце-майки и/или кози- майки", за 2022 г.

 Съгласно т. 3.1.1. допустими кандидати са земеделски стопани, с валидно подадено заявление по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за кампания 2021, отглеждащи едри и/или дребни преживни животни и с установени за подпомагане животни по схемите за обвързано подпомагане и/или по ПНДЖ 3 за кампания 2021. В т. 3.1.2. изрично е посочено, че земеделските стопани по т. 3.1.1. се подпомагат за установения брой животни след извършени административни и/или проверки на място, включително и след проверката за реализация на продукция по схемите за обвързано подпомагане за животни и/или по ПНДЖ 3 за Кампания 2021.

Условието от т. 3.1.3 от Указанията определя, че помощта се предоставя за животните по т. 3.1.2., които са заявени за подпомагане в Кампания за директни плащания за 2021 г., в зависимост от вида, категорията и минималния брой животни по съответната схема за подпомагане – в случая по схема ДПЖСК.

Следователно следва да бъдат налице в условията на кумулативност следните предпоставки: кандидатът да е земеделски стопанин, занимаващи се с първично производство на селскостопанска продукция - физически лица, еднолични търговци, юридически лица и кооперации, регистрирани като земеделски стопани съгласно Наредба № 3 от 1999 г., които отглеждат крави и/или юници и/или биволи, овце-майки и/или кози-майки, и които валидно са подали заявление по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за кампания 2021, отглеждащи едри и/или дребни преживни животни и с установени за подпомагане животни по схемите за обвързано подпомагане и/или по ПНДЖ 3 за кампания 2021.

Следователно предоставянето на помощта De Minimis за 2022 г. е обусловено от наличието на подадено от същия земеделски стопанин, за който не се спори, че е регистриран в ИСАК с УРН 333223 като земеделски производител, заявление за подпомагане за кампания 2021 г. за съответните животни.

По делото се установява, че жалбоподателят не отговаря на това условие, поради следните съображения :

От приложената административна преписка по адм.дело № 197/2022 г. по описа на АС - Сливен се установява, че жалбоподателят е депозирал заявление за подпомагане за кампания 2021 г. на 17.05.2021 г., в т.ч. и по Схема за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол, като на неуточнена по преписката дата през м. ноември 2021 г. е подал документи, доказващи производство и реализация на продукция по цитираната схема, съобразно изискванията на чл. 27в ал. 1 от Наредба № 3/17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания. Предвид неприемане на това заявление, на 06.12.2021 г. е депозирано заявление до Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ с вх. № 02-200-6500/15036. В същото е изразено твърдение, че срокът за подаване на изискуемите документи не е спазен от земеделския стопанин, поради наложени ограничения от личния лекар, свързани с пандемията от Ковид- 19 – контакт с инфекциозно болни. Предвид това Н. не посетил ОД на ДФ „Земеделие“ в гр. Сливен, а в срока до 31.10.2021 г. имал точно такива симптоми. Съгласно разпоредбата на чл. 27в ал. 1 от Наредба № 3/17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания, кандидатите по схемите по чл. 19, 19а, 20, 21, 23 и 24 удостоверяват реализираните количества мляко и/или млечни продукти в еквивалент мляко или реализираните на пазара животни, като към документите по чл. 27а, ал. 1 и чл. 27б, ал. 1 представят декларация и опис на документите по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФЗ – РА. Представянето на изискуемите документи не е безсрочно, а обвързано с конкретни срокове, които са нормативно установени в чл. 27в ал. 4 от Наредбата. Според тази норма, документите, декларациите и описът по ал. 1 се подават лично или чрез упълномощено с нотариално заверено пълномощно лице в периода от 5 до 31 октомври в годината на кандидатстване в съответната областна дирекция на ДФЗ – РА по постоянен адрес на кандидата – физическо лице, или адрес на управление на кандидата – юридическо лице или едноличен търговец. От доказателствата се установява, че земеделският производител не е спазил този срок и е изразил желание заявлението му да бъде преразгледано поради посоченото препятствие от здравословен характер (контакт с инфекциозно болни, препоръка на личния лекар за самоизолация и/или налична симптоматика на заболяване от Ковид-19).

Наличието на форсмажорни обстоятелства е нормативно регламентирано в разпоредбата на чл. 13 ал. 1 от Наредба № 5/27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, съгласно която, кандидатът за подпомагане или негов наследник уведомява ДФЗ – РА за наличието на форсмажорни обстоятелства в срок до 15 работни дни от датата на прекратяване на фактическото събитие. Кандидатът, негов наследник и/или упълномощено от него лице попълва формуляр по образец заедно с подписана декларация, с която се задължава да представи доказателствен документ за форсмажорното обстоятелство и за началната и крайната му дата, издаден от оторизираната за това институция.  Легална дефиниция за форсмажорни обстоятелства е дадена в § 1 т. 1 от ДР на Наредбата, според която "Форсмажорни обстоятелства" са: а) смърт на земеделския стопанин; б) трайна професионална нетрудоспособност на земеделския стопанин; в) тежко природно бедствие, което е засегнало сериозно земеделската земя и/или животните в стопанството; г) случайно унищожение на постройките за животни в стопанството; д) епизоотична ситуация, засегнала частично или изцяло селскостопанските животни на земеделския стопанин; е) (изм. – ДВ, бр. 16 от 2015 г.) принудително отчуждаване на голяма част от стопанството, ако това не се е очаквало към деня на подаване на заявлението за подпомагане по чл. 1. В случая нито едно от посочените обстоятелства не е налице – не се твърди от кандидата за подпомагане, нито са представени доказателства, удостоверяващи наличието на някое от посочените обстоятелства, признати от законодателя за годно основание за приемане на просрочено заявление или изискуем документ.

Специфичните условия за предоставяне на процесната помощ De Minimis са нормирани в Указания за предоставяне на помощ De Minimis, съгласно Регламент (ЕС) № 1408/2013, изменен с Регламент (ЕС) 2019/316, на регистрираните по Наредба № 3 от 1999 г. земеделски стопани, отглеждащи крави и/или юници, и/или биволи, овце-майки и/или кози-майки, съобразно чиято т. 3 „Ползватели“, т. 3.1.3., едно от условията за подпомагане е животните по т. 3.1.2. да са заявени за подпомагане в Кампания за директни плащания за 2021 г., в зависимост от вида, категорията и минималния брой животни по съответна схема за подпомагане, както следва: …..Схема за обвързано подпомагане за овце-майки и кози-майки под селекционен контрол (ДПЖСК). В настоящия случай това условие е налице, като жалбоподателят Н. е заявил за подпомагане по посочената схема отглежданите от него животни. Същият не е спазил другото, поставено условие, нормирано в т. 3.1.1., съгласно която, на подпомагане подлежат земеделски стопани с валидно подадено заявление по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за кампания 2021, отглеждащи едри и/или дребни преживни животни и с установени за подпомагане животни по схемите за обвързано подпомагане и/или по ПНДЖ 3 за кампания 2021. От доказателствата се установява, че Н. не е изпълнил това изискване – не е подал валидно заявление за кампания 2021, т.е. такова, съдържащо изискуемата документация и в нормативно установения срок, както и не е доказал наличието на форсмажорни обстоятелства, препятствали спазването на срока по Наредба № 3/17.02.2015 г. Според съдържанието на цитираните указания, след подаване на валидно заявление, компетентните органи на ДФ „Земеделие“ извършват проверки на депозираните документи и заявени данни и съставят списък на земеделските стопани, които отговарят на условията за подпомагане по т. 3.5. въз основа на данните в ИСАК: ЕГН/ЕИК на земеделския стопанин; схемата по т. 3.1.3. от настоящите указания, по която е кандидатствал бенефициера в Кампанията 2021 г. и общият брой допустими животни по направления (говеда, овце/кози, биволи), определен на база установения за подпомагане брой животни от съответния вид за Кампания 2021“..

С.Н. е кандидатствал лично в Областна дирекция /ОД/ на ДФ "Земеделие гр. Сливен по неговия постоянен адрес, така както е посочено в т. 4.1 от Указанията. В т. 4.2. от същите е разписано, че служителите на ОД приемат заявления за подпомагане само от земеделските стопани, които са включени в списъка по т. 3.5. При извършената административна проверка е установено, че кандидатът фигурира в процесния списък, с посочен „0" /нула/ брой допустими за подпомагане животните.

В конкретния случай данните за 0" /нула/ брой допустими животни, отразени в регистър ИСАК /чл. 30 от Закона за подпомагане на земеделски производители/ са резултат от административната обработка на депозирано от С.Н. заявление за подпомагане с УИН 20/200521/37399 по „Схема за обвързано подпомагане за овце-майки и/или кози- майки под селекционен контрол (ДПЖСК)", за кампания 2021 г., така както е посочено в т.3.6.

Съгласно т. 3.1.2. от Указанията земеделските стопани по т. 3.1.1. се подпомагат за установения брой животни след извършени административни и/или проверки на място, включително и след проверката за реализация на продукция по схемите за обвързано подпомагане за животни и/или по ПНДЖ 3 за Кампания 2021. Следователно финансовото подпомагане по настоящата държавна помощ ,,de minimis" е пряко обвързано с финансирането за установен брой допустими животни по заявление за подпомагане с УИН 20/200521/37399 по „Схема за обвързано подпомагане за овце-майки и/или кози-майки под селекционен контрол (ДПЖСК)", за кампания 2021 г.

Установения брой животни, видно и от подаденото заявление на 25.02.2022 г. е 0 брой животни, поради което правилно е прието в оспореното УП, че кандидатът не отговаря на критериите за допустимост, съгласно изискванията на т. 3.1.1., във връзка с т. 3.1.2., т. 3.1.3. и т. 4.4 от Указанията за подпомагане по схема за държавна помощ ,,De minimis, съгласно Регламент (ЕС) № 1408/2013, изменен с Регламент (ЕС) 2019/316, на регистрираните по Наредба № 3 от 1999 г. земеделски стопани, отглеждащи крави и/или юници, и/или биволи, овце-майки и/или кози- майки", за 2022 г.

По тези съображения съдът намира, че отказът е постановен в съответствие с въведените условия по т. 3.1.1., във връзка с т. 3.1.2., т. 3.1.3. от Указанията.

Поради липса на основанията по чл. 146 от АПК за отмяна на акта жалбата срещу постановеното УП за отказ следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 4 АПК искането за присъждане на разноските на жалбоподателя се явява неоснователно.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. последно от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

  

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Н.Н., ЕГН ********** ***, подадена против Уведомително писмо за отказ изх. № 02-200-6500/3258#25 от 07.07.2023 г. от финансово подпомагане по схема за държавна помощ ,,De minimis, съгласно Регламент (ЕС) № 1408/2013, изменен с Регламент (ЕС) 2019/316, на регистрираните по Наредба № 3 от 1999 г. земеделски стопани, отглеждащи крави и/или юници, и/или биволи, овце-майки и/или кози- майки", за 2022 г., издадено  от Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" – София.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :