Решение по дело №359/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 578
Дата: 4 юни 2020 г. (в сила от 26 ноември 2020 г.)
Съдия: Мартин Рачков Баев
Дело: 20202120200359
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е Ш  Е  Н  И  Е

578

 

гр.Бургас, 04.06.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, 46–ти наказателен състав, в публично заседание на двадесет и осми май през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                                

                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРТИН БАЕВ

 

при участието на секретаря М.Р., като разгледа НАХД № 359 по описа на БРС за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по повод жалба на С.К.Р. с ЕГН: **********, с посочен адрес: ***, против Наказателно постановление № Б-15/29.11.2019г., издадено от Началник на РДНСК-Югоизточен район, с което на основание чл. 222, ал.1, т. 15 ЗУТ и чл. 232, ал.1, т. 10 ЗУТ на жалбоподателя е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 1000 лева за нарушение на чл. 177, ал.3, изр. Второ от ЗУТ.

С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като незаконосъобразно, издадено при съществени нарушения на производствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби. Посочва се, че неправилно АНО е приел, че срокът за издаване на Удостоверение за въвеждане в експлоатация /УВЕ/ започва да тече от входиране на искането в администрацията, а не от постъпване на материалите при съответния орган, в случая – главният архитект на община Созопол. Твърди се, че законът прави разлика между неиздаване на документ в конкретен срок и издаване, но със закъснение, което не е отчетено от наказващия орган. Застъпва се, че в НП е налице неяснота, доколкото се твърди, че Р. е допуснал извършването на нарушението, което навежда на мисълта, че някой друг е прекият извършител, а жалбоподателят не е упражнил контрол върху него, но наред с това се посочва и че именно Р. е извършил самото нарушение. Според жалбоподателя това възпрепятства възможността му да разбере в какво е „обвинен“ и да организира защитата си. На последно място се застъпва, че в случая срокът за издаване на УВЕ е започнал да тече от комплектуване на преписката, а не от подаване на искането, защото първоначално то не е било придружено от документ за заплатена такса. Доколкото таксата е била внесена на 19.01.2019г., а УВЕ е било издадено на 21.01.2019г., то и жалбоподателят счита, че поведението му не е съставомерно по посочената разпоредба. По условията на евентуалност се пледира за приложение на чл. 28 ЗАНН и квалифициране на нарушението като маловажно.

В открито съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник – адв. С. – БАК, който поддържа жалбата по изложените в нея доводи, които допълва и развива.

За административнонаказващия орган, се явява юрисконсулт Костова, надлежно упълномощена, която оспорва жалбата и моли за потвърждаване на наказателното постановление, като правилно и законосъобразно. Посочва, че главният архитект е действал в условията на обвързана компетентност и след като искането и документите са били входирани в Община Созопол, той е следвало в седемдневен срок от тази дата да издаде УВЕ. Това не е сторено, поради което и счита, че правилно е била ангажирана отговорността му.

В предоставения от съда срок за писмени бележки /изтичащ на 02.06.2020г./ такива не са депозирани от нито една от страните.

 

Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл.59, ал.2 ЗАНН. Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е и основателна по следните съображения:

            В периода 15.08.2019г. – 10.09.2019г. служители от РДНСК – Югоизточен район, сред които и св. Д.К.-С. (старши инспектор) извършили проверка на дейността на община Созопол за периода от 10.08.2018г. до датата на проверката по отношение на спазване на разпоредбите на ЗУТ. В хода на проверката св. К.-С. констатирала, че с искане вх. № УТ-2065-5 от 09.01.2019г. от „Електроразпределение Юг“ ЕАД е било поискано регистриране въвеждането в експлоатация на строеж : „Външно ел. захранване на „Жилищна сграда и ограда“ между УПИ 69 и УПИ 70, кв. 77 до ново ел. табло /Т „мерене“/ на границата пред УПИ XIX-687, кв. 76“. Констатирала също така, че УВЕ е следвало да бъде издадено от главния архитект в седемдневен срок от постъпване на искането – т.е. до 16.01.2019г., но този срок не бил спазен, а документът бил издаден едва на 21.01.2019г. – т.е. пет дни след изтичане на крайния срок.

            С оглед горните факти св. К.-С. преценила, че Р. е осъществил нарушение на чл. 177, ал. 3, изр. второ ЗУТ, доколкото не е спазил срокът за издаване на УВЕ.

            Св. К.-С. изпратила до жалбоподателя Р. покана (л. 20) за явяване в РО„НСК” – Бургас при РДНСК – Югоизточен район за съставяне на АУАН. Поканата била връчена на 12.09.2019г. На 25.09.2019г. жалбоподателят се явил  и в негово присъствие, свидетелката съставил АУАН с № Б-29/25.09.2019г., квалифицирайки нарушението като такова по чл. 177, ал. 3, изр. второ ЗУТ. На същата дата препис от акта бил връчен на жалбоподателя срещу подпис, като в предоставения срок той не депозирал възражения по реда на чл. 44, ал.1 ЗАНН.

   След връчване на АУАН административнонаказващият орган, сезиран с преписката по акта, пристъпил към издаване на НП, като също счел фактическите констатации за безспорно установени, поради което издал срещу жалбоподателя НП, с което на основание чл. 222, ал.1, т. 15 ЗУТ и чл. 232, ал.1, т. 10 ЗУТ му наложил административно наказание „Глоба” в размер на 1000 лева.

Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и относно справедливостта на наложеното административно наказание/санкция и предвид така установената фактическа обстановка, направи следните правни изводи:

Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан нито от твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта или в наказателното постановление (арг. чл. 84 ЗАНН във вр. чл. 14, ал. 2 НПК и т. 7 от Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС), а е длъжен служебно да издири обективната истина и приложимия по делото закон.

В конкретния случай съдът счита, че наказателно постановление е издадено от оправомощено за това лице, а АУАН е съставен от компетентен орган. Въпреки това, настоящият състав счита, че жалбоподателят не е извършил от обективна страна вмененото му нарушение, което е довело до издаване на незаконосъобразно наказателно постановление. Това е така по следните причини:

Отговорността на Р. е ангажирана за това, че в качеството му на главен архитект на община Созопол не е спазил срокът по чл. 177, ал. 3 ЗУТ, който регламентира, че удостоверението се издава в 7-дневен срок от постъпване на заявлението след проверка на комплектуваността на документите и регистриране въвеждането на строежа в експлоатация, като по преценка на органа може да се извърши и проверка на място.

Видно от този текст преди да издаде УВЕ главният архитект следва да провери комплектуваността на документите и едва тогава да се произнесе по искането. Какви документи следва да бъдат представени с искането е регламентирано в чл. 19а, ал. 3 от НАРЕДБА № 2 от 31.07.2003 г. за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти (Наредбата). В т. 11 на въпросната разпоредба изрично е посочено, че един от изискуемите документи, който следва да е приложен към искането, е документ за платена такса, освен ако плащането е извършено по електронен път. 

В конкретния случай искането за издаване на УВЕ от 09.01.2019г. не е било придружено с документ за платена такса – т.е. повече от очевидно към тази дата преписката не е била комплектувана с всички изискуеми документи. Пропускът е бил констатиран от главния архитект, който с писмо от 14.01.2019г. (л. 36) е указал на заявителят да представи такъв документ – т.е. да комплектува преписката съгласно нормативните изисквания. На 18.01.2019г. заявителят е заплатил дължимата такса, видно от приложеното платежно нареждане (л.74) и реално от тази дата преписката вече е била комплектувана съгласно изискванията на закона и на 21.01.2019г. жалбоподателят е издал УВЕ № 3/21.01.2019г.

При тези факти настоящият състав счита, че неправилно АНО е приел, че УВЕ е издадено след седемдневния срок. По мнение на съда срокът започва да тече от тогава, от когато органът е надлежно сезиран с валидно искане, което от своя страна изисква то да отговаря на съответните нормативни изисквания. Няма как да се сподели тезата, че без значение дали преписката е била придружена с всички изискуеми документи или не, главният архитект е следвало да се произнесе. Това от една страна обезсмисля разпоредбата на чл. 19а, ал.3 от Наредбата, а от друга противоречи на изискването на чл. 177, ал. 3 ЗУТ, предписващо на задълженото лице първо да се убеди в комплектуваността на преписката. В случая жалбоподателят е действал максимално добросъвестно и след като е констатирал нередовности е поканил заявителят да ги отстрани. Едва след това може да се приеме, че той е надлежно сезиран и за него започва да тече седемдневният срок, който очевидно в случая е бил спазен. В тази смисъл следва да се тълкува и разпоредбата на чл. 105 от ЗМДТ, който също предвижда, че за таксите технически услуги се заплащат от физическите и юридическите лица, ползватели на услугата, при предявяване на искането.

Поради всичко гореизложено съдът счита, че поведението на жалбоподателя обективно не осъществява признаците на вмененото му административно нарушение, поради което и НП следва да се отмени само на това основание, без да се налага да се обсъждат останалите доводи за незаконосъобразност.

 Към момента е настъпила законодателна промяна в разпоредбата на чл. 63, ал.3 ЗАНН (нова - ДВ, бр. 94 от 2019 г.), съгласно която - в производството по обжалване на НП принципно въззивният съд може да присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл. 143 АПК, който пък от своя страна препраща към чл. 77 и чл. 81 ГПК, регламентиращи, че съдът дължи произнася по възлагане на разноските, само ако съответната страна е направила искане за присъждането им. В конкретния случай, нито една от страните не е направила искане за присъждане на разноски в производството, поради което и съдът няма как служебно да присъди такива.

Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл.3 ЗАНН, Бургаският районен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № Б-15/29.11.2019г., издадено от Началник на РДНСК-Югоизточен район, с което на основание чл. 222, ал.1, т. 15 ЗУТ и чл. 232, ал.1, т. 10 ЗУТ на С.К.Р. с ЕГН: ********** е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 1000 лева за нарушение на чл. 177, ал.3, изр. Второ от ЗУТ.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр. Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.

 

 

 

                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

Вярно с оригинала: М.Р.