Решение по дело №91/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 152
Дата: 25 септември 2020 г. (в сила от 16 март 2021 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20207280700091
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И   Е

 

 

                         152/25.9.2020 г.

 

гр. Ямбол

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи   състав, в публично заседание на четиринадесети септември    две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Добрина Димитрова, разгледа докладваното от председателя адм. д. № 91 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството  е образувано е по жалба на И.Д. *** против Решение за налагане на финансова корекция № 28/121/07488/301/04/02 с изх. № 01-6500/1464 от 25.04.2019 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – гр. София, с което на оспорващия е определена финансова корекция в размер на 85 802.59 лева. С жалбата се претендира обявяване на нищожност на атакувания административен акт оглед с прогласената нищожност на Методиката за определяне на санкциите след плащане по проекти по Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г.,  като същевременно се навеждат доводи и за материална незаконосъобразност на същия.   

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Упълномощеният от него процесуален представител поддържа депозираната жалба   изцяло.  Претендира се присъждане и на направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Изпълнителен директор на ДФ Земеделие“, не се явява и не изпраща представител. В представена по делото молба от процесуалния му представител жалбата се оспорва като недопустима поради просрочие, алтернативно - като неоснователна.  

Съдът, като взе предвид изложеното в жалбата, доводите на страните и приетите по делото писмени доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

На 09.11.2015 г. между ДФ Земеделие и жалбоподателя И.Д.Д.  (наричан за краткост „ползвател), бил сключен Договор 28/121/07488 за отпускане на финансова помощ по мярка 121 Модернизиране на земеделските стопанства от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г., подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР). Съобразно уговореното с договора, първоначално одобрената безвъзмездна финансова помощ е в размер на 117 941,70 лева и е формирана като сбор от първоначално одобрената финансова помощ за съответните активи, съгласно Приложение 1  и съставлява до 60  % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на проект № 28/121/07488 от 07.09.2015 г. В т. 1.3 от договора изрично е уговорено, че фондът изплаща помощта до максималния размер при условие, че ползвателят е извършил инвестицията съобразно одобрения проект, условията и сроковете, определени по договора, анексите към него и действащите в съответната област нормативни актове. Съобразно разписаното в т. 3.1   същия договор, ползвателят е задължен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по договора и в съответствие с одобрения бизнес план в срок до 20 ноември 2015 г.    

Видно от Уведомително писмо за одобрение № 5032/121, заявената и оторизирана сума в размер на 98 282.75 лева е изплатена на жалбоподателя Д. на 16.12.2015 г. От тази сума 78 627.80 лева, съставляващи 80 % представляват средства от ЕФРСР, а останалите 20 % или 19 656.95 лева представляват национално съфинансиране (Писмо за оторизация на плащането № 28/121/07488/3/01N01/11.12.2015 г.) .

С Решение за налагане на финансова корекция № 28/121/07488/301/04/01 с изх. № 01-6500-1464 от 06.07.2018 г., на жалбоподателя Д. била наложена финансова корекция в размер на 12 482.16 лева за неспазване на т. 4.14 от договора, както и на чл. 16, ал. 5 от Наредба № 8 от 03.04.2008 г.  Видно от същото,  в бизнес плана за първата година на изпълнението му са заложени приходи от произведена земеделска продукция (пшеница, кориандър и люцерна) в общ размер от 65 009.20 лева, а при извършената проверка за една пълна финансова година (2016 г.) са констатирани общи приходи от дейността в размер на 7 995,76 лева, което съставлява 12.30 % от заложените в бизнес плана приходи за цялата финансова 2016 г. Във въпросното решение е посочено, че допълнително проектът се включва в извадката за последващ (екс-пост) контрол за следващата година.  

С писмо изх. № 01-6500/1464 от 04.12.2018 г. на Изпълнителния директор на ДФ Земеделие, на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, жалбоподателят е уведомен, че се открива производство по налагане на финансови корекции. В писмото е указано, че след извършени два опита за осъществяване на проверка на място в стопанството и след предоставяне двукратно на възможност на Д. за отлагане за определен срок на проверката, последният не се е свързал със служителите на ДФ „Земеделие“, като по този начин е осуетил извършването на проверката на място и не е осигурил достъп до субсидираната инвестиция.   Сочи се също, че от извършената през периода 31.01.2017 г. – 15.02.2017 г. проверка на място е установено, че общите приходи да цялата финансова 2016 г. представляват 12.30 % от заложените в бизнес плана такива, както и че целта на проверката на място през 2018 г. е да проследи както спазването на всички нормативни и договорни задължения, така и да установи икономическата жизнеспособност на субсидираната инвестиция. Чрез осуетяване на извършването на проверка на място, Д. е нарушил договорните и нормативните си задължения, като същевременно не е предоставил никакви данни и/или доказателства за използване на инвестицията по предназначение и за икономическата жизнеспособност на същата. Сочи се също, че при извършената проверка в базата данни на НАП относно извършените от жалбоподателя Д. продажби е установено, че за цялата финансова година са отчетени продажби на обща стойност 17 180 лева, като от тези данни не е видно дали реално са постъпили плащания по тези фактури, т.е. дали са реализирани приходи от тези продажби. В бизнес плана към проекта са заложени приходи от дейността за втората година от изпълнение на бизнес плана в размер на 341 585 лева. След обработка на заявлението за подпомагане и проверка на заложените в бизнес плана икономически показатели е извършено преизчисление на показателите и с цел доказване на жизнеспособността на инвестицията е определено да бъдат реализирани приходи в размер най-малко 108 559.44 лева. Издадените фактури на обща стойност 17 180 лева съставляват едва 15,83 % от заложените 108 559.44 лева и са по-малко от 50% от заложените в одобрения към договор № 28/121/07488 от 09.11.2015 г. бизнес план. Предложеният от бенефициента непълен бизнес план с променени икономически показатели, в който са посочени приходи от дейността за втората година в размер 85 050.00 лева не е получил одобрение от ДФ „Земеделие“. В писмото е посочено, че във връзка с описаните нарушения ДФ „Земеделие“ ще пристъпи към издаване на решение за налагане на финансова корекция в размер на 85 802.59 лева, представляващи остатъка за възстановяване до 100 % от получената финансова помощ по договора.

Горецитираното писмо е било изпратено на жалбоподателя на двата посочени от него адреса – този в гр. Ямбол, ул. „***“ № 167, който е постоянният му адрес и е посочен от него като адрес за кореспонденция и на адреса по местоизвършване на дейността – с. ***. На всеки от тези адреси са направени по два опита за връчване (на 28.12.2018 г., на 31.12.2018 г., на 09.01.2019 г. и  на 30.01.2019 г.), но писмата са върнати на подателя -  ДФ „Земеделие“ като непотърсени.  С оглед невъзможността Д. да бъде намерен, на таблото за уведомления на ДФ „Земеделие“ – Областна дирекция гр. Ямбол е поставено писмо с изх. № 01-6500/1464 от 04.12.2018 г. и е било свалено 05.02.2019 г., като в рамките на предвидения 14 – дневен срок не са постъпили възражения.

С Решение № 28/121/07488/301/04/02 за налагане на финансова корекция с изх. № 01-6500/1464 от 25.04.2019 г., на осн. чл. 20а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 51, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 8 от 03.04.3008 г. за условията и  реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 121 „Модернизиране“ на земеделските стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г., както и чл. 59, § 7 от Регламент ЕС № 1306/2013, т. 8.1 от договор № 28/121/07488 от 09.11.2015 г.,   т. 4.14, т. 4.15 и т. 4.16 от договор № 28/121/07488 от 09.11.2015 г., във вр. с чл. 70, ал. 1, т. 4, т. 7 и т . 10, чл. 1, ал. 2, чл. 72, ал. 1, т. 2 и чл. 73, ал. 1 и § 4, ал. 3 от ДР на ЗУСЕСИФ, на жалбоподателя И.Д.Д. е определена финансова корекция в размер на 85 802.59 лева.  Именно това решение е предмет на жалбата, въз основа на която е образувано настоящото съдебно производство.

По делото е назначена съдебно-икономическа експертиза, заключението по която вещото лице поддържа и в съдебно заседание и според което спрямо данните в първоначалния бизнес план инвестиционните намерения на кандидата (жалбоподателя в настоящото производство) възлизат на 822 622.09 лв. с ДДС, но ДФ „Земеделие“ е одобрил за финансиране само 196 569.51 лева с ДДС (разходите за валяк, сеялка, торачка, пръскачка и плуг), като определил и финансова помощ в размер на 60 %, съставляващи 117 941.70 лева с ДДС. Въпросната селскостопанска техника е закупена от Д.. От заключението на вещото лице се установява също, че за 2016 г. реализираните приходи са общо 104 000 лева, от които приходи от продукция 5 000 лева, незавършено производство – 9 000 лева и приходи от финансирания – 90 000 лева. За 2017 г. реализираните приходи са общо 111 000 лева, от които 44 000 лева, съставляващи приходи от продукция и 67 000 лева – приходи от финансирания. При тези данни вещото лице посочва, че процентът на изпълнение на заложените по бизнес плана приходи от продукция възлиза на 1,46 за 2016 г. и на 12,88 за 2017 г. В тази връзка следва да се посочи, че съдът следва да се съобрази с влязлото в сила Решение за налагане на финансова корекция № 28/121/07488/301/04/01 с изх. № 01-6500/1464 от 06.07.2018 г.,   съгласно което изпълнението на бизнес плана за 2016 г.  е в размер на 12,30 %.

С оглед на така  установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

 

I.            ПО ДОПУСТИМОСТТА НА ЖАЛБАТА:

 

Ответната страна оспорва  допустимостта на жалбата с оглед датата на подаването й, като изразява становище, че е същата е просрочена. В тази връзка следва да се посочи следното:

По делото не са представени доказателства, от които да се установява, че процесното решение фактически е било връчено на жалбоподателя. Същото, видно от приложените към делото известия за доставяне №№ ИД PS 1618 00JXY7 I, ИД PS 1618 00JXY5 G, ИД PS 1618 00KCDO U и ИД PS 1618 00KCDP V, писмата са били върнати на подателя съответно на 23.05.2019 г.  първите две и на 20.06.2019 г. вторите две като непотърсени. Поради това на 01.07.2019 г. на таблото за уведомления на ДФ „Земеделие“ – ОД – Ямбол било поставено  Решение за налагане на финансова корекция № 28/121/07488/04/02 и изх. № 01-6500/1464 от 25.04.2019 г., за което бил съставен констативен протокол. Същото било свалено на 16.07.2019 г., което също е отбелязано в констативния протокол.

Видно от разпоредбата на чл. 61, ал. 1 от АПК, в редакцията й към момента на издаването на оспорения административен акт, административният акт, съответно отказът да се издаде акт, се съобщава в тридневен срок от издаването му на всички заинтересовани лица, включително на тези, които не са участвали в производството. Съобразно  ал. 2 на същия член, съобщаването може да се извърши чрез устно уведомяване за съдържанието на акта, което се удостоверява с подпис на извършилото го длъжностно лице, или чрез отправяне на писмено съобщение, включително чрез електронна поща или факс, ако страната е посочила такива. Когато адресът на някое от заинтересованите лица не е известен или не е намерено на посочения от него адрес, съобщението се поставя на таблото за обявления, в Интернет страницата на съответния орган или се оповестява по друг обичаен начин.

При тази законова уредба следва да се приеме, че за да се пристъпи към съобщаването на акта чрез поставянето на съобщение на таблото за обявления по чл. 61, ал. 3 от АПК следва да се установи, че лицето е напуснало адреса и не може да се установи новия му адрес. Временното отсъствие от адреса не е основание за прилагане на изключението от правилото за уведомяване на заинтересованата страна чрез устно или писмено съобщение.

В конкретния казус, видно от данните по делото, след връщане на писмата от пощенския оператор с отбелязване, че не са потърсени от получателя, административният орган е пристъпил към поставяне на таблото за обявления. Връщането на пратката с отбелязване, че лицето  е отсъствало при посещението и че пратката не е била потърсена в срок не е основание за прилагане на реда за съобщаване на акта чрез поставяне на съобщение на таблото, тъй като не се установява жалбоподателят да е напуснал адреса. Поради това съдът намира, че срокът за обжалване на оспореното  решение е започнал да тече от получаването на писмо изх. № 02-6500/811 от 27.03.2020 г., с което по изрично искане на жалбоподателя Д. същият е уведомен за издаването на Решение за налагане на финансова корекция № 28/121/07488/301/04/02 с изх. № 01-6500/1464 от 25.04.2019 г. Към момента на подаването на жалбата в съда – 09.04.2020 г., срокът за обжалване не е изтекъл.

Предвид изложеното съдът намира, че жалбата е подадена в срок, от лице, което има право и интерес от обжалването и е процесуално допустима.

                                                          

II.         ПО ОСНОВАТЕЛНОСТТА НА ЖАЛБАТА:

 

 

Разгледана по същество, жалбата е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

Решението е постановено от компетентен орган. Съгласно чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че управляващите органи отговарят за цялостното програмиране, управление и изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции, като ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице, а правомощията на ръководител на управляващия орган по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице. С нормата на § 4, ал. 1 от ДР на ЗУСЕСИФ е въведено отклонение от цитираното по-горе правило за определяне на компетентния административен орган – с текста е регламентирано, че за Програмата за развитие на селските райони функциите на органи за управление, контрол и администриране по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието, храните и горите и от Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция, както това е предвидено в Закона за подпомагане на земеделските производители и в актовете по неговото прилагане.

Съгласно  чл. 51, ал. 1 от Наредба № 8/2008 г., издадена на основание § 35, ал. 3 от ПРЗ към ЗИД на ЗПЗП, в случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, Разплащателната агенция  може да поиска връщането на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта. При това положение, правомощие да иска връщане на изплатени суми за подпомагане чрез налагане на финансови корекции по ПРСР 2007 – 2013 има Разплащателната агенция, която на основание чл. 20а, ал. 1 и 2 от ЗПЗП се ръководи от Изпълнителния директор на ДФЗ.   Процесното решение е издадено от последния, поради което съдът намира, че актът е издаден от материално компетентен орган.   

Съдът намира, че административният акт е издаден в предвидената от закона форма, мотивиран е - съдържа фактически и правни основания за неговото издаване, наименование на органа, който го издава, наименование на акта, адресат, разпоредителна част, определяща правата и задълженията на адресата, начина и срока на изпълнение, срока и реда за обжалване и подпис на физическото лице, персонализиращо административния орган.

 Съгласно чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, преди издаването на решението управляващият орган трябва да осигури възможност бенефициентът да представи в разумен срок (не по-кратък от две седмици), своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства. Видно от съдържащите се в административната преписка доказателства, писмото, с което оспорващият е следвало да бъде уведомен за   откритото производство по издаване на решение за налагане на финансова корекция и с което му се предоставя  възможност за представяне на писмено възражение в 14-дневен срок от получаването му, е с изх. № 01-6500/1464 от 04.12.2018 г.    По делото не са представени доказателства, от които да се установява, че процесното писмо   е било връчено на жалбоподателя. Видно  от приложените към делото известия за доставяне №№ ИД PS 1618 00JH9H K, ИД PS 1618 00IVLQ L, ИД PS 1618 00IVLS 0, писмата са били върнати на подателя  като непотърсени. Поради това на 21.01.2019 г. на таблото за уведомления на ДФ „Земеделие“ – ОД – Ямбол било поставено  въпросното писмо, за което бил съставен констативен протокол. В последния е отбелязана и датата на свалянето му -  05.02.2019 г. Процедирайки по този начин, административният орган е допуснал нарушение във връзка    процедурата по връчването на съобщението за започване на производството по издаване на решението за налагане на финансова корекция. И тук  напълно важи казаното по-горе относно връчването на самото решение, поради което не е нужно то да бъде преповтаряно.  Следва да се отбележи обаче, че макар да съставлява нарушение,   неспазването на тази процедура не представлява съществено нарушение на процесуалните правила, водещо до отмяна на издадения акт само на това основание, предвид обстоятелството, че всички възражения могат да бъдат направени от жалбоподателя и на по-късен етап, включително и във фазата на съдебното производство по обжалване на акта.  

С процесното решение на жалбоподателя Д. е наложена финансова корекция в размер на 85 802.59 лева поради установено неизпълнение на заложените в бизнес плана финансови нива за две пълни финансови години – 2016 г. и 2017 г.  Посочено е, че получените приходи, изчислени средноаритметично за тези две пълни финансови години възлизат на  не повече от 14.50% от заложените в одобрения бизнес план такива, като за 2016 г. този процент е 12.30 %, а за 2017 г. – 15.83%  и не гарантират икономическата жизнеспособност на инвестицията.    В решението изрично е посочено, че сумата на определената финансова корекция съставлява 100 % от предоставената финансова помощ по сключения между ползвателя и ДФЗ договор и че същата е определена   съобразно т. 30 от Методика за определяне на санкциите след плащане по проекти от ПРСР 2007 – 2013 г., в която е заложено, че когато ползвателят не изпълнява одобрения проект – не са постигнати нивата на показателите, предвидени в бизнес плана, и реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени средноаритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 20 % от предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за същия период и времетраенето на неизпълнението е продължило две или повече финансови години, се налага санкция именно в размер на 100 % от предоставената финансова помощ по договора.   

В конкретния случай спорът се свежда до това дали жалбоподателят е спазил нормативните изисквания и клаузите на сключения между него и фонда договор, за да се приеме, че правомерно му е предоставена безвъзмездната финансова подкрепа, съответно - констатираните нарушения от административния орган са такива, че да мотивират налагането на финансова корекция в размер 100 % от изплатената финансова помощ.

Съобразно правилото на чл. 51, ал. 1 от Наредба № 8 от 3.04.2008 г., в случай, че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, Разплащателната агенция  може да поиска връщането на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта, а съгласно ал. 2 на същия текст, размерът на намалението на помощта се определя, като се взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението. Степента на неизпълнението по даден проект зависи от неговите последици за дейността като цяло, а продължителността на неизпълнението зависи от времето, през което траят последиците или невъзможността за отстраняването на тези последици по приемлив начин.

Въз основа на сключения между оспорващия и ДФЗ   Договор № 28/121/07488, на жалбоподателя Д. е отпусната  финансова помощ по мярка 121 от ПРСР 2007 - 2013 г. в размер на 60 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на Проект № 28/121/07488 от 07.09.2015 г., или 117 941.70 лева. С т. 4.14 от сключения договор Д.  се е задължил да  извърши изцяло одобрената    инвестиция в срока по договора  и в съответствие с одобрения бизнес план и изискванията на договора и приложенията към него, а в т. 4.28 от договора е разписан ангажиментът на ползвателя да изпълнява одобрения проект за срок от 3 години от датата на получаване на окончателното плащане. 

 Съгласно § 1, т. 12 от ДР на Наредба № 8/2008 г., „проект“ е заявлението за подпомагане заедно с всички изискуеми документи, както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от кандидата и допустими за финансиране по ПРСР. Според изискванията на чл. 16 от Наредбата, към заявлението задължително се прилага изготвен от кандидата бизнес план, който трябва да показва значително подобряване на цялостната дейност на земеделското стопанство на кандидата чрез постигане на една или повече цели съгласно чл. 2, ал. 2 и чл. 3, както и да доказва икономическата жизнеспособност на стопанството. В т. 17 на § 1 от ДР на Наредба № 8 е описано значението на понятието „икономическа жизнеспособност“ - генерирането на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на земеделското стопанство за периода на бизнес плана. В приложения бизнес план са заявени очаквани резултати, като   са заложени ежегодни приходи от продажба на произведената продукция. От събраните по делото доказателства се установява, че дружеството не е изпълнило заложените в бизнес плана показатели, свързани с размера и стойността на произведената и съответно реализирана продукция през проверените две години - 2016 и 2017 г., което води до извод за неизпълнение на заложения ангажимент за изпълнение на предвидената при кандидатстването икономическа жизнеспособност на инвестицията, а от там и на целите, заложени в чл. 2 от Наредбата. Съгласно трайната съдебна практика (Решение № 15240/2018 год. по адм. д. № 13050/2018 год., Решение  № 12013/2018 год. по адм. д. № 14648/2018 год. на ВАС), изготвянето на бизнес плана и предвидените в него стойности са дело на кандидата за   подпомагане, като доказаната чрез него жизнеспособност на инвестицията е била основание да бъде одобрен проектът му за финансиране. Несъмнено в случая е налице нарушение на т. 4.14 от Договора, съгласно която ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор, в съответствие с бизнес плана и таблицата за одобрените инвестиционни разходи.   След като по делото безспорно се установява, че за период от две години бизнес плана е изпълнен съответно на   12.30 % и на 15.83 % (или средно за проверявания период е налице изпълнение от 14,10 % от заложените в бизнес плана приходи), то безспорно е налице нарушение на поетия ангажимент по т. 4.18 от Договора, изразяващ се в непостигане на предвидените финансови показатели, а с това се нанася вреда на бюджета на Общността, тъй като не се постигат заложените цели по мярката - подобряване конкурентоспособността на земеделието в Република България чрез преструктуриране и развитие на наличните материални мощности в стопанствата и насърчаване въвеждането на нови технически решения. В тази връзка следва да се посочи, че в заключението си вещото лице посочва, че изпълнението на приходите от продажби на продукция са съответно 1,46 % от заложените в бизнес плана за 2016 г. и 12.88 % от заложените за 2017 г. Тези цифри действително  се различават от посочените от административния орган в оспорения акт, но при внимателен прочит на последния и на заключението на вещото лице се установява, че административният орган е използвал за база преизчислените показатели за доказване на жизнеспособността на инвестицията, съобразно които е определено да бъдат реализирани приходи в размер на най - малко 108 559.44 лева, а вещото лице – заложените такива в първоначално представения бизнес план, които са в размер на 341 585 лева за всяка от тези години. Тази разлика в процента на изпълнение обаче не оказва съществено значение, тъй като и в двата варианта изпълнението е по-малко от 50% от заложените (намалени от ДФЗ) след преизчисление 108 559.44 лева. В тази връзка следва да се отбележи, че в хода на съдебното производство жалбоподателят Д. не е ангажирал каквито и да било доказателства, от които да се установяват по-високи приходи. Нещо повече, не са  оспорени тези, приети от страна на административния орган. При това положение съдът намира, че административният орган правилно е приел , че е налице сериозно неизпълнение, даващо основание за налагане на финансова корекция.

 Видно от оспореното решение,  финансовата корекция  е  определена в размер на 100 %, при спазване на визираните в чл. 51, ал. 2 от Наредбата изисквания и съобразно разписаното в т. 30 от Методиката за определяне на санкциите след плащане по проекти по ПРСР 2007-2013, утвърдена от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, а именно: когато ползвателят не изпълнява одобрения проект – не са постигнати нивата на показателите, предвидени в бизнес плана, и реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени средноаритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 20 % от предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за същия период и времетраенето на неизпълнението е продължило две или повече финансови години, се налага санкция в размер на 100 % от предоставената по договора финансова помощ. Въпросната Методика обаче е обявена за нищожна с Решение № 15652/14.12.2018 г. по адм. д. № 11440/2017 г. на ВАС на РБ, оставено в сила с Решение № 8020/29.05.2019 г. по адм.д. № 1757/2019 г. на ВАС, петчленен състав. Решението е обнародвано в Държавен вестник, бр. 47/14.06.2019 г. и е влязло в сила от деня на обнародването. Съгласно разпоредбата на чл. 193, ал. 1 във вр. с ал. 1 от АПК, съдебното решение, с което е обявена нищожност на оспорения подзаконов нормативен акт или същия е отменен, има действие по отношение на всички, а според тази на чл. 195, ал. 1 от АПК, подзаконовият нормативен акт се смята да отменен от деня на влизането в сила на съдебното решение. Нищожността е най-тежкия порок на административните актове, независимо дали по своя правен характер те са индивидуални, общи или подзаконови нормативни актове. В конкретния случай Методиката е била обявена за нищожна, поради което за административния орган е възникнало задължение да уреди служебно правните последици, възникнали от обявения за нищожен акт, в определения от закона срок (чл. 195, ал. 2 от АПК).

Предвид установеното следва да се приеме, че определянето на размера на наложената финансова корекция е станало въз основа на нищожен акт и лишава от основание оспореното  решение за налагане на финансовата корекция, но само в частта, с която е определен размерът на последната, поради което следва да бъде отменено в тази му част като незаконосъобразно. Определянето на размера на наложената финансова корекция въз основа на нищожен акт налага изпращане на делото като преписка на административния орган за ново произнасяне в отменената част, съобразно действащата методика и дадените с настоящото решение задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. В този смисъл е и актуалната съдебна практика на ВАС на РБ, обективирана в решенията по адм. д. № 7133/2018 г., адм. д. № 1484/2018 г., адм. д. № 5884/2018 г. и др.

Предвид изхода на спора, а именно частично уважаване на жалбата, разноски на страните в  съдебното производство не се дължат и същите остават така, както са направени, с оглед на което съдът не присъжда такива. 

   

Предвид  гореизложеното,    ЯАС, първи административен състав

 

 

 

 

 

Р    Е    Ш    И   :

 

 

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата  на И.Д. ***, със съдебен адрес:***, кантора 10, чрез адв. Х.К.  против Решение за налагане на финансова корекция № 28/121/07488/301/04/02 с изх. № 01-6500/1464 от 25.04.2019 г. на  Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – гр. София, В ЧАСТТА, с  която е установено нарушение по Наредба № 8/2008 г. и Договор № 28/121/07488 от 09.11.2015 г. за отпускане на финансова помощ по мярка 121 „Модернизиране на земеделските стопанства“ от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013 г.

 

ОТМЕНЯ   Решение за налагане на финансова корекция № 28/121/07488/301/04/02 с изх. № 01-6500/1464 от 25.04.2019 г. на  Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – гр. София, В ЧАСТТА, с която е наложена финансова корекция в размер на 85 802.59 лева и ВРЪЩА преписката на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за ново произнасяне относно размера на финансовата корекция, съгласно указанията, дадени  в мотивите на настоящото решение.

 

Решението ПОДЛЕЖИ на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

 

 

 

                    

                                 

 

                                   СЪДИЯ:/п/ не се чете