Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 1637 24 ноември
2020 година град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД БУРГАС, осми състав, в открито заседание на осемнадесети ноември, две хиляди и двадесета година, в състав:
Съдия Златина Бъчварова
Секретар В.
С.
като
разгледа административно дело номер 2049 по описа за 2020
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на „Енерджи тийм“ООД,
ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление - гр.Бургас, ул. Сан
Стефано“ №62, представлявано от Н.И. К., против отказ за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ на кандидат с рег.№ BG16RFOP002-2.073-11420 на проектното предложение в Информационна
система за управление и наблюдение на средствата от Европейския съюз/ЕС/ в
България/ИСУН/ 2020 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на
микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемия COVID-19“ по
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, обективиран в
списък от 28.08.2020 г. на ръководителя на
управляващия орган/УО/ на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014-2020.
Жалбоподателят, редовно уведомен, не се представлява.
В жалбата твърди, че отказът на управляващия орган на оперативната програма е
неправилен; незаконосъобразен и нищожен. Твърди, че е изпълнил изискванията и е
представил необходимите документи за предоставяне на безвъзмездната финансова
помощ. Излага подробни съображения. Иска да се отмени решението и преписката да
се върне на административния орган за ново произнасяне по искането за плащане. Не
ангажира доказателства. Претендира разноски.
Ответникът - ръководител на управляващия орган/УО/ на Оперативна програма
„Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, редовно уведомен, не се
представлява. В писмено становище оспорва жалбата. Счита същата за
неоснователна. Представя административната преписка по издаване на отказа. Не
ангажира допълнителни доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Административен съд Бургас, като взе предвид
изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:
Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от
лице, което има правен интерес от оспорването, съдържа необходимите форма и
реквизити, поради което е допустима.
Разгледана по същество е неоснователна, при следните съображения:.
На 14.05.2020 г., жалбоподателят „Енерджи тийм“ООД,
ЕИК/Булстат *********, е подал проектно предложение, рег.№ BG16RFOP002-2.073-11420 по
процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия
за преодоляване на икономическите последствия от пандемия COVID-19“, Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014-2020, Министерство на икономиката, в Информационна
система за управление и наблюдение на средствата от Европейския съюз/ЕС/ в
България/ИСУН/ 2020, като е попълнил формуляр за кандидатстване.
Към последния са приложени и подадени чрез ИСУН 2020 и
следните документи, посочени в т.24.1 от Условия за кандидатстване и изпълнение
за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативната програма,
процедура на подбор на документи/Условията за кандидатстване, л.14 от делото/, а именно: декларация за обстоятелствата по
чл.3 и чл.4 от Закона за малките и средните предприятия/ЗМСП/; декларация за
финансовите данни; декларация, че кандидатът е запознат с условията за
кандидатстване и условията за изпълнение; декларация за
съгласие, данните на кандидата да бъдат предоставени от НАП на УО по служебен
път; административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
програмата, процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия
за преодоляване на икономическите последствия от пандемия COVID-19“;
декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията
за изпълнение/л.47-57 от делото/.
При извършена проверка на представените документи са
установени нередовности, за което е уведомен кандидатът. Същият не е представил
удостоверение от Националната агенция по приходите/НАП/ за липса на задължения,
издадено след датата на изплащаните от него задължения, прикачено в ИСУН 2020
или удостоверение от НАП за наличие на задължения на кандидата, от които да е
видно, че размерът на неплатените задължения е не повече от 1 на сто от сумата
от годишния общ оборот на кандидата за последната приключена финансова година,
но не повече от 50 000.00 лева, издадено след датата на изплащане на
дължимите задължения и прикачено в ИСУН 2020 или споразумение с НАП за
приходите, от което да е видно, че задълженията са обезпечени или че страните
са договорили тяхното отсрочване или разсрочване, заедно с погасителен план
и/или с посочени дати за окончателно изплащане на дължимите задължения,
прикачено в ИСУН 2020. След служебна справка относно наличие/липса на
задължения към НАП/към 29.06.2020 г./ е установено, че кандидатът има неплатени
задължения в размер на 5 913.16 лева, които надвишават 1 на сто годишния
общ оборот на предприятието за последната приключена финансова година, и общ
оборот, към 31.12.2019 г. в размер на 480 366.24 лева.
След изпратено уведомление за установени нередовности,
кандидатът е представил споразумение за извършени частични плащания. Прието е,
че същият не отговаря на изискванията, посочени в Условията за кандидатстване и изпълнение за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативната програма, т.11.2,
подт.1, буква „к“ и т.24, раздел ІІ,
подт. „а“ , както и на критерии №10 и 17 от Критерии и методология за оценка на
проектните предложения/приложение №4 към Условията за кандидатстване/.
Със заповед №РД-16-381 от 14.05.2020 г. на
ръководителя на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014-2020, са утвърдени опростени процедурни правила за работа на оценителната
комисия във връзка с предоставяне на помощта, приложение №1 към нея/л.71-73 от
делото/.
Със заповед №РД-16-652 от 31.07.2020 г., ръководителят
на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 е
определил състава на оценителна комисия за извършване на комплексна оценка,
включваща проверка за съответствие на проектните предложения с минимални
изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка за
това дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент по процедура на
подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия
за преодоляване на икономическите последствия от пандемия COVID-19“/л.58-70 от
делото/.
При проверка съответствието на проектно предложение
рег.№ BG16RFOP002-2.073-11420 с изискванията, предвидени в условията за кандидатстване и за това
дали бенефициерът отговаря на правилата на процедурата, е съставен оценителен
лист от длъжностно лице, сред определените със заповед №РД-16-652 от 31.07.2020
г., на ръководителя на УО по оперативната програма, в който е посочено, че след
извършена проверка в НАП е установено наличие на публични вземания в размер на
5 913.16 лева и общ оборот, към 31.12.2019 г., в размер на 480 366.24
лева. Сумата за задълженията за данъчни и осигурителни вноски по смисъла на
чл.162, ал.2, т.1 ДОПК и лихвите, е повече от 1 на сто от сумата на годишния
общ оборот за последната приключена финансова година. Представил е споразумение
за извършени частични плащания, но приложеният документ не удостоверява, че
кандидатът е предприел мерки, които да гарантират неговата надеждност. Съгласно
Условията за кандидатстване по процедурата не могат да получат безвъзмездна
финансова помощ, кандидати, които имат задължения за данъци и задължителни
осигурителни вноски, размерът, на които е повече от 1 на сто от сумата на
годишния общ оборот за последната приключена финансова година или повече от
50 000.00 лева. Съгласно приложение 4 „Критерии и методология за оценка на
проектните предложения“, при несъответствие с изискванията по т.13-23 и т.27,
проектното предложение се отхвърля/л.22-39 от делото/.
На 28.08.2020 г., ръководителят на управляващия орган/УО/
на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 е отказал на
„Енерджи тийм 2016“ООД, ЕИК/Булстат *********, кандидат с проектно предложение,
рег.№ BG16RFOP002-2.073-11420, да му предостави безвъзмездна
финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия
от пандемия COVID-19“ по оперативната програма/л.8 и 9 от делото/. Като мотив за отказа се
сочи, че кандидатът не отговаря на изискването от Критерии за недопустимост на
кандидатите по т.11.2., подт.1, буква „к“ и
т.24, раздел ІІ, подт. „а“ , както и на критерии №10 и 17 от Критерии и
методология за оценка на проектните предложения/приложение №4 към Условията за
кандидатстване/. Съгласно Условията за кандидатстване по процедурата не могат да получават безвъзмездна финансова помощ
кандидати, които имат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски
по смисъла на чл.162, ал.2, т.1 ДОПК и лихвите по тях, към държавата или
общината по седалището на УО и на кандидата, или аналогични задължения,
съгласно законодателството на държавата, в която кандидатът е установен,
доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган или размерът на неплатените
дължими данъци или социално-осигурителни вноски е повече от 1 от сумата на
годишния общ оборот за последната приключена финансова година или повече от 50 000.00 лева. След
извършена проверка в НАП е установено наличие на публични вземания в размер на
5 913.16 лева и общ оборот, към 31.12.2019 г., в размер на 480 366.24
лева. Сумата за задълженията за данъчни и осигурителни вноски по смисъла на
чл.162, ал.2, т.1 ДОПК и лихвите, е повече от 1 на сто от сумата на годишния
общ оборот за последната приключена финансова година. След изпратено
уведомление за установени нередовности, кандидатът е представил споразумение за
извършени частични плащания, но приложеният документ не удостоверява, че
кандидатът е предприел мерки, които да гарантират неговата надеждност. Съгласно
приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“, при
несъответствие с изискванията по т.13-23 и т.27, проектното предложение се
отхвърля/л.9 от делото/.
Отказът на ръководителя на Управляващия орган по Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, да предостави
безвъзмездна финансова помощ на „Енерджи тийм 2016“ООД, обективиран в списък от
28.08.2020 г. под №72, е предмет на разглеждане в настоящото производство.
При тези факти се налагат следните правни изводи:
На първо място, отказът на ръководителят на
Управляващия орган по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014-2020, да предостави безвъзмездна финансова помощ на „Енерджи тийм“ООД,
ЕИК/Булстат *********, обективиран в списък от 28.08.2020 г. под №72, е издаден
от компетентен орган, съобразно чл.9, ал.5, изр.второ от Закона за управление
на средствата за Европейските структурни и инвестиционни фондове/ЗУСЕСИФ/,
заповед №РД-16-635 от 30.07.2020 г. на министъра на икономиката и ръководител
на Управляващия орган/УО/ на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“2014-2020/л.21 от делото/ и заповеди №2031 от 20.08.2020
г. и №РД-16-752 от 20.08.2020 г. на гл.секретар на Министерство на
икономиката/л.35 и 36 от делото/.
На второ място, отказът е издаден в предвидената от
закона форма и съдържание.
На трето място, при издаването му не са допуснати
нарушения на административнопроизводствените правила и материалния закон, при
следните съображения:
Няма спор, че на 14.05.2020 г., жалбоподателят
„Енерджи тийм“ООД, ЕИК/Булстат *********, е подал проектно предложение, рег.№ BG16RFOP002-2.073-11420 по
процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия
за преодоляване на икономическите последствия от пандемия COVID-19“, Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014-2020, Министерство на икономиката, в Информационна
система за управление и наблюдение на средствата от Европейския съюз/ЕС/ в
България/ИСУН/ 2020, като е попълнил формуляр за кандидатстване.
Няма спор, че към последния са приложени и подадени
чрез ИСУН 2020 и следните документи, посочени в т.24.1 от Условия за
кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
оперативната програма, процедура на подбор на документи /Условията за
кандидатстване, л.14 от делото/, а
именно: декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от Закона за малките и
средните предприятия/ЗМСП/; декларация за финансовите данни; декларация, че
кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение; декларация за съгласие, данните на кандидата да бъдат предоставени от НАП
на УО по служебен път; административен договор за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по програмата, процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия
от пандемия COVID-19“; декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и
условията за изпълнение/л.47-57 от делото/.
Не се спори, че при извършена служебна проверка в НАП
/към 29.06.2020 г./ е установено, че кандидатът има неплатени задължения в размер
на 5 913.16 лева, които надвишават 1 на сто годишния общ оборот на
предприятието за последната приключена финансова година, и общ оборот, към
31.12.2019 г. в размер на 480 366.24 лева.
Не се спори, че след констатирани нередности,
кандидатът е представил споразумение за извършени частични плащания.
Спорът се свежда до това, дали с представеното
споразумение, жалбоподателят и кандидат по оперативната програма е изпълнил
условията за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ по оперативната програма, т.11.2, подт.1, буква „к“ и т.24, раздел ІІ, подт. „а“ , както и на
критерии №10 и 17 от Критерии и методология за оценка на проектните
предложения/приложение №4 към Условията за кандидатстване/.
Данните по делото сочат, че кандидатът е подал молба
до директора на ТД НАП Бургас с искане за разсрочване на задълженията му за период от шест месеца, считано от
септември 2020 г., като сумата на вноските и 3200.00 лева, месечно/л.16 от
делото/. Във връзка с подадената молба е сключено споразумение за извършване на
частични плащания, до пълното погасяване на задълженията/л.15 от делото/,
подписано от главен публичен изпълнител.
Според нормата на чл.183, ал.1 ДОПК, по
искане на длъжника, подадено до компетентния орган, може да се разреши
плащането на дължимите суми да се извърши изцяло, до определен краен срок
/отсрочване/ или да става на части /разсрочване/ съгласно одобрен погасителен
план. В случаите, когато задължението, за което се иска разсрочване/отсрочване
е възложено за събиране на публичен изпълнител, то може да бъде разрешено до
момента на определяне начина на продажба по чл. 238 ДОПК от страна на публичния
изпълнител, арг. от чл. 183, ал. 5, т.2 ДОПК, т.е. във фазата на принудителното
събиране на задължения, разсрочване е възможно, ако производството не е
достигнало стадия на публична продажба.
В този
смисъл е и приложената по делото молба на жалбоподателя - длъжник по ИД № *********
от 2020 г., в резултат на която е постигнато споразумение за извършване на
частични плащания по образувано изпълнително дело до пълното погасяване размера
на задълженията, подписано от публичния изпълнител.
Съгласно чл.184 ДОПК, единствено компетентни да издават разрешението за отсрочване или разсрочване са: териториалния директор, изпълнителния директор на Националната агенция за приходите и министърът на финансите.
С
разрешението за отсрочване или разсрочване се определят, както крайният срок за
окончателно изплащане на задължението, така и размерът на погасителните вноски и
последиците от неспазването на условията по разрешението. Такова разрешение,
кандидатът не е представил.
В
конкретния случай, съдът намира, че кандидатът не е изпълнил изискванията на Глава
двадесет и втора „Отсрочване и разсрочване“ ДОПК, като е представил споразумение
за извършване на частични плащания по образувано изпълнително дело, което не
представлява разрешение по смисъла на чл.184 ДОПК, тъй като няма изискуемото
съдържание, съгласно посочената глава от ДОПК. Отделно от това, подписаното
споразумение е издадено от лице, което не е сред изрично посочените от закона
компетентни лица, имащи право да издават такова разрешение.
При
положение, че кандидатът има публични задължения и не е получил по надлежния
ред разрешение за отсрочване/разсрочване от компетентен орган, правилно органът
е отхвърлил проектното предложение на дружеството и е отказал на кандидата да
му предостави безвъзмездна финансова помощ.
При този резултат и предвид направеното искане, в
полза на администрацията следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100.00/сто/ лева, определено съобразно чл.78, ал.8 ГПК, във връзка с
чл.37 от Закона за правната помощ ЗПП/ и чл.25 от Наредбата за заплащането на
правната помощ/обн.ДВ,бр.5/2006 г./.
Мотивиран така и
на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Бургас, осми състав,
Р
Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата „Енерджи тийм“ООД, ЕИК/Булстат *********, със
седалище и адрес на управление - гр.Бургас, ул. Сан Стефано“ №62, представлявано
от Н.И. К., против отказ за предоставяне
на безвъзмездна финансова помощ на кандидат с рег.№ BG16RFOP002-2.073-11420 на
проектното предложение в Информационна система за управление и наблюдение на
средствата от Европейския съюз/ЕС/ в България/ИСУН/ 2020 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия
от пандемия COVID-19“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020,
обективиран в списък от 28.08.2020 г. на ръководителя на управляващия орган/УО/ на Оперативна програма
„Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.
ОСЪЖДА „Енерджи
тийм“ООД, ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление -
гр.Бургас, ул. Сан Стефано“ №62, представлявано от Н.И. К., да заплати на Министерството на икономиката, разноски в
размер на 100.00/сто/ лева.
Решението може да се обжалва, в 14-дневен срок от съобщението за
изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република
България.
СЪДИЯ :