РЕШЕНИЕ
№ 1127
Бургас, 16.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - VIII-ми състав, в съдебно заседание на петнадесети ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА |
При секретар ВЯРА СТОЯНОВА
като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА административно дело № 20237040701748 / 2023 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 172, ал.5 от Закона за движението по пътищата/ЗДвП/ във връзка с
чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на Д.К.Д. ***, против заповед №23-0769-000823 от
14.09.2023 г. на полицейски инспектор, сектор „Пътна полиция“/ПП/, Областна
дирекция на Министерството на вътрешните работи/ОД МВР/ Бургас, за прилагане на
принудителна административна мярка/ПАМ/ по чл.171, т.2а, б. „а“ от Закона за
движението по пътищата/ЗДвП/ - прекратяване регистрацията на пътно превозно
средство/ППС/ за срок от 6/шест/ месеца.
Жалбоподателят, редовно уведомен, не се явява и не се представлява. С
доводи за незаконосъобразност иска да се отмени оспорения административен акт.
Не ангажира доказателства.
Ответникът, редовно уведомен, не се явява, не се представлява и не е взел
становище по жалбата. Представил е административната преписка по издаване на
заповедта. Не ангажира допълнителни доказателства.
Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази
доказателства и закона, намира следното:
Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице с правен интерес,
поради което е допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна, при следните съображения:
На 12.09.2023 г. със заповед №23-0804-000433 на младши автоконтрольор,
сектор „Пътна полиция“/ПП/, ОД МВР Сливен, на Н.Г.П.-Д. е приложена ПАМ на
основание чл.171, т.1, б. „е“ ЗДвП-временно отнемане на СУМПС на водач, който
управлява моторно превозно средство без застраховка „Гражданска отговорност“ на
автомобилистите - до предоставяне на сключена валидна застраховка, считано от
12.09.2023 г., 20.15 часа/л.14 от делото/.
На Н.П.-Д.е съставен акт за установяване на административно нарушение/АУАН/
затова, че на 13.09.2023 г., около 10.20 часа, в гр.Бургас, на ул. „Янко
Комитов“ №34 управлява лек автомобил марка „**“, модел „**“, рег.№****,
собственост на Д.К.Д., без свидетелство за управление на МПС/СУМПС/. Деянието е
квалифицирано като нарушение на чл.150 ЗДвП /л.13 от делото/.
На 14.09.2023 г. със заповед №23-0769-000823 на полицейски инспектор,
сектор „Пътна полиция“/ПП/, ОД МВР Бургас, на основание чл.171, т.2а, б. „а“ ЗДвП, на Д.К.Д. ***, е приложена принудителна административна мярка /ПАМ/ -
прекратяване регистрацията на пътно превозно средство/ППС/ за срок от 6/шест/
месеца/л.12 от делото/.
Заповедта е мотивирана с обстоятелството, че на 13.09.2023 г. около 10.20
часа, в гр.Бургас, по ул. „Янко Комитов“ пред №34, лек автомобил марка „**“,
модел „**“И“, рег.№*****, собственост на Д.К.Д. се управлява от Н.Г.П.-Д.без
свидетелство за управление на МПС/СУМПС/. Същото й е отнето по реда на чл.171,
т.1, б. „е“ ЗДвП, за което е издадена заповед №23-0804-000433 от 12.09.2023 г.
от младши автоконтрольор, сектор „Пътна полиция“/ПП/, ОД МВР Сливен.
Заповед №23-0769-000823 от 14.09.2023 г. на полицейски инспектор, сектор
„Пътна полиция“/ПП/, ОД МВР Бургас, е предмет на разглеждане в настоящото
производство.
При тези факти се налагат следните правни изводи:
На първо място, заповед №23-0769-000823 от 14.09.2023 г. на полицейски
инспектор, сектор „Пътна полиция“/ПП/, ОД МВР Бургас,, е издадена от
компетентен орган, съобразно нормата на чл.172, ал.1 ЗДвП, заповед № 251з-1821
от 26.04.2022 г. на директора на ОД МВР Бургас за делегиране на правомощия на
длъжностни лица от МВР за издаване заповеди за налагане на ПАМ по
ЗДвП/т.1.8/л.21 от делото/ и заповед №8121з-1632 от 02.12.2021 г. на министъра
на вътрешните работи за определяне на службите за контрол по ЗДвП по чл.165 ЗДвП/л.22 и 23 от делото/.
На второ място, заповедта е издадена в предвидена от закона писмена форма и
съдържа необходимите реквизити /по арг. от чл.172, ал.1 ЗДвП и чл.59, ал.2 АПК/. Същата е мотивирана, включително и чрез съдържанието на съставения на
водача АУАН. В практиката мотивите да съществуват в друг документ, съставен от
друг или същия орган, преди издаване на оспорения административен акт, се
прилага постоянно, не противоречи на закона и е в съответствие с ТР №16/1975 г.
Описаните в акта за установяване на административно нарушение фактически
обстоятелства за административни нарушения по ЗДвП съставляват едновременно и фактически
обстоятелства за издаване на обжалваната заповед. Затова АУАН е част от
административната преписка по издаване на заповедта за прилагане на ПАМ и
съдържа фактическите обстоятелства на акта по смисъла на чл.59, т.4 АПК.
На трето място, в производството по издаване на оспорената заповед не са
допуснати съществени нарушения на административно производствените правила и
същата е съобразена с целта на закона - гарантиране безопасността на движението
по пътищата.
Относно преценката за материална законосъобразност на заповедта, съдът
съобрази следното:
Правилото на чл.171, т.2а, б „а“ ЗДвП предвижда прекратяване регистрацията
на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно
средство, без да е правоспособен водач; не притежава свидетелство за
управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него
моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно
превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за
управление е временно отнето по реда на чл.171, т.1 или 4 или по реда на чл.69а
от Наказателно-процесуални кодекс, както и на собственик, чието моторно
превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства
- за срок от 6 месеца до една година.
Предмет на заповедта е
прилагането на ПАМ -
прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство за срок от шест месеца, на основание чл.171, т.2а,
б. „а“ ЗДвП в хипотезата на предоставяне
управлението на лек автомобил на лице с
временно отнето свидетелство за управление по реда на чл.171, т.1 ЗДвП. Няма спор, че ППС е собственост на Д.Д., на когото е приложена принудителната
административна мярка.
Жалбоподателят оспорва качеството на водач на неговата съпруга Н.Д..
Твърди, че същата не е управлявала автомобила, тъй като към момента на
проверката е бил спрян на паркинга пред сградата на сектор „ПП“, ОД МВР Бургас.
Не ангажира обаче доказателства в тази насока.
Следователно, при посочената законова регламентация, необходимата материалноправна
предпоставка, в конкретния случай, за прилагане на мярката е, управление на
МПС, чужда собственост, от лице с временно отнето СУМПС по реда на чл.171, т.1 ЗДвП. Данните по делото сочат, че Н.П.-Д.е управлявала лек автомобил марка „**“,
модел „**“, рег.№****, собственост на Д.К.Д., след като СУМПС и е било отнето временно по реда на чл.171, т.1 ЗДвП.
Последното се потвърждава от съставения акт за установяване на административно
нарушение /АУАН/.
Нарушението на водача следва да бъде констатирано със съставен АУАН, който,
съобразно нормата на чл.189, ал.2 ЗДвП, има доказателствена сила за визираните
в него обстоятелства до доказване на противното. В качеството си на официален
свидетелстващ документ АУАН се ползва с обвързваща съда материална
доказателствена сила относно неговата вярност, а опровергаването й предпоставя
изричното му оспорване, което е в тежест на жалбоподателя.
В настоящото производство жалбоподателят не ангажира доказателства, които
да опровергаят констатациите на административния орган.
Твърди, че към датата на проверката от органите на „Пътна полиция“ е имал
сключена валидна застраховка „Гражданска отговорност“/ГО/ на 13.09.2023 г. в
9.50 ч., представена на проверяващите органи на 13.09.2023 г. около 10.20 ч.,
поради което причината за отнемане СУМПС на съпругата му е отпаднала, и не е
следвало да му бъде приложена ПАМ на основание чл.171, т.2а, б. „а“ ЗДвП. В
тази връзка следва да се посочи, че към 14.09.2023 г., когато е издадена
процесната заповед/ по арг. от чл.142, ал.1 АПК/, СУМПС на Н.Д. е било временно
отнето на основание чл.171, т.1, б. „е“ ЗДвП, като към тази дата, макар и
отпаднало основанието за неговото отнемане, принудителната и административна
мярка не е била отменена и свидетелството за управление не е било върнато на
водача. Последното е получила на 19.09.2023 г./л.14 от делото/.
Нормата на чл.171, т.2а, б. „а“ ЗДвП, изрично сочи, че ПАМ с това правно
основание, се прилага по отношение на собственик, чието моторно превозно е
управлявано от лице, за което са налице обстоятелствата, предвидени в
цитираната разпоредба, а именно-лицето, управлявало лекия автомобил,
собственост на Д., е било с временно отнето свидетелство за управление. В
хипотезата управление на МПС, собственост на трето лице, от водач, чието
свидетелство е временно отнето, какъвто е процесният случай, административният
орган, правилно, при обвързана компетентност, е приложил ПАМ-прекратяване на
регистрацията на ППС, в случая, за срок от шест месеца, като няма право на
преценка да приложи или не процесната ПАМ.
Касае се за административна принуда, предвидена в специалния закон, с оглед
спецификата на регулираните от него обществени отношения, която се прилага при
изрично предвидени условия. Приложената принудителна административна мярка има
превантивен и преустановителен характер - да осуети възможността на дееца да
извърши други противоправни деяния, като тази мярка не съставлява
административно наказание.
В правилото на чл.171, т.2а, б. „а“ ЗДвП е предвиден срок за прилагане на
ПАМ, който е с продължителност от 6/шест/ месеца до една година.
Административният орган следва да определи срок на приложената ПАМ в рамките на
този предвиден в закона. В конкретния случай е приложена ПАМ за срок от шест
месеца. Срокът е и законосъобразно определен от административния орган, предвид
извършеното нарушение - управление на МПС, чужда собственост, от водач с
временно отнето СУ, което би могло да предпостави други противоправни деяния. А
след изтичането му мярката следва да се счита отпаднала.
Изложеното мотивира съда да приеме, че заповедта, с която е приложена
принудителната административна мярка - „прекратяване на регистрацията на ППС за
срок от 6 месеца“ като издадена от компетентен орган, в предвидената от закона
форма, при липса на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, в
съответствие с материалния закон и неговата цел, е законосъобразна, а жалбата
на Д.Д. е неоснователна и следва да се отхвърли.
Мотивиран така и на основание чл.171, ал.2 АПК, Административен съд Бургас,
осми състав,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.К.Д. ***, против заповед №23-0769-000823 от
14.09.2023 г. на полицейски инспектор, сектор „Пътна полиция“/ПП/, Областна
дирекция на Министерството на вътрешните работи/ОД МВР/ Бургас, за прилагане на
принудителна административна мярка/ПАМ/ по чл.171, т.2а, б. „а“ от Закона за
движението по пътищата/ЗДвП/ - прекратяване регистрацията на пътно превозно
средство/ППС/ за срок от 6/шест/ месеца.
Решението не подлежи на обжалване.
Съдия: |
||