№ 710
гр. В., 11.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – В., 13 СЪСТАВ, в публично заседание на двадесет и
девети май през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Сияна Генадиева
при участието на секретаря Цветанка Ив. Кънева
като разгледа докладваното от Сияна Генадиева Административно
наказателно дело № 20253110200560 по описа за 2025 година
Производството е по Глава III, Раздел ІV "Производство по налагане
на административни наказания" - чл. 58а от Закон за административните
нарушения и наказания.
Образувано е по постъпила административно-наказателна преписка №
46/17.01.2025 г. по описа на РДГ - В., с преценка за налагане на наказание на
безвъзмезден труд в полза на обществото на лицето В. А. С., с ЕГН:
********** за твърдяно извършено нарушение, с правна квалификация
по чл. 213 ал.1 т.1 от ЗГ.
Пред Районен съд - В. е постъпило искане от Изпълнителна агенция по
горите РДГ-В., с правно основание чл. 58а от ЗАНН, за налагане на
административно наказание по чл. 266, ал. 3 от Закон за горите "Безвъзмезден
труд в полза на обществото" на В. А. С., с ЕГН: **********, въз основа на акт
за установяване на административно нарушение, СИДП Серия № 04481 от
07.01.2025 г. Твърди се, че по отношение на нарушителя В. А. С., има влязли в
сила Наказателни постановления - № 577/06.02.2024г. и №579/06.02.2024г. за
извършено административно нарушение от същия вид.
За насроченото съдебно заседание административнонаказващият орган,
редовно призован, се представлява от ю.к.Г.а.
1
В съдебно заседание нарушителят въз.С., редовно призован, се явява,
представлява се от адв. В. моли за минимално наказание.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, намира за
установено от фактическа страна:
На 07.01.2025 г. Н. Н. – горски стражар при РДГ- В., в присъствието на
свидетеля Г. К. и Н. Г. служители на ТПДЛС Ш., с.С.О., установили при
извършената проверка на адрес гр. Д.Ч., ул. Б. №11, че В. А. С., с ЕГН:
********** транспортира дърва вид дъб 0.5 куб. м. пр. еднометрови –
немаркирани с КГМ, производствена или общинска марка. На место бил
съставен констативен протокол №001801/07.01.2025г.
За констатираното нарушение свид.Н. съставил акт за установяване на
административно нарушение №46 серия СИДП 004481/07.01.2025г. за
осъществено от В. А. С., с ЕГН: ********** нарушение на чл. 213, ал. 1,
т. 1 от Закон за горите.
Самият АУАН е съставен в присъствието, както на свидетели и в
присъствието на нарушителя, на когото актът е предявен и подписан от него
без възражения. На същата дата на нарушителя е връчен и препис от акта.
След съставянето на акта за установяване на административно
нарушение, преписката е изпратена на административнонаказващия орган,
който установил, че нарушението е извършено "повторно" - в едногодишния
срок от влизане в сила на Наказателно постановление - № 577/06.02.2024г. и
№579/06.02.2024г. на Директор на РДГ-В., издадено за нарушение на чл.213,
ал.1, т.1 от ЗГ , с което на нарушителя С. на основание чл. 266, ал. 1 от ЗГ е
наложено административно наказание "Глоба" в размер на 1000. 00 лв.
Видно от приложената към преписката Разписка, наказателните
постановления са връчени, не са обжалвани и влезли в законна сила съответно
на 29.02.2024 г.
Предвид влязлото в законна сила наказателно постановления и с оглед
съставения АУАН №46 серия СИДП 004481 /07.01.2025г. административно-
наказващият орган е изпратил преписката в Районен съд - В., за произнасяно
по наказанието на нарушителя за нарушението по чл. 266, ал. 3 от Закон за
горите.
Така установената фактическа обстановка се установява от събраните по
2
делото доказателства - Констативен протокол сер. КОО № 001801/07.01.2025
г., АУАН №46 серия СИДП 004481/07.01.2025г. на Директор на РДГ-В.,
Разписки и др., които не бяха оспорени и не бяха събрани доказателства,
разколебаващи доказателствената им стойност.
При така установената фактическа обстановка съдът достигна до
следните изводи от правна страна:
Съдебния състав счита, че е налице надлежно съставен АУАН от
компетентен орган, съдържащ необходимите реквизити по чл. 42 от Закон за
административните нарушения и наказания.
Административно-наказателното производство е строго формален
процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и
юридически лица в по-голяма степен.
Съдът не е обвързан, нито от твърденията на нарушителя, нито от
фактическите констатации в акта, а е длъжен служебно да издири обективната
истина и приложимия по делото закон.
В тази връзка на контрол подлежи и самият АУАН по отношение на
неговите функции – констатираща, обвинителна и сезираща.
В настоящия случай АУАН е съставени от длъжностно лице в пределите
на неговата компетентност.
На следващо място, съдът служебно констатира, че са спазени
императивните процесуални правила при издаването на АУАН – тяхната
форма и задължителни реквизити, съгласно разпоредбите на чл. 40, чл. 42 и
43, ал. 5 ЗАНН.
В конкретния случай административно-наказателното производство е
образувано със съставянето на АУАН в предвидения от ЗАНН 1-годишен срок
от извършване на нарушението, респективно – 3 месеца от откриване на
нарушителя.
Ето защо са спазени всички давностни срокове, визирани в разпоредбата
на чл. 34 ЗАНН, досежно законосъобразното ангажиране на
административнонаказателната отговорност на нарушителя от формална
страна.
Предвид изложеното, АУАН е съставен без допуснати съществени
нарушения на процесуалния закон, които да обусловят отмяната му на
3
формално основание.
Вмененото на лицето В. А. С. нарушение се санкционира по реда на чл.
266, ал. 1 пр. 7 от Закон за горите (ред. ДВ бр. 11 от 2023 г., в сила от
02.02.2023 г.), като в ал. 3 е предвидено, че когато нарушението е извършено
повторно, наказанието е "Глоба" от 1 000 до 10 000 лв. или "Безвъзмезден труд
в полза на обществото".
В конкретния случай по безспорен начин се установява, че В. А. С. на
07.01.2025 г. в гр. Д.Ч. е транспортирал, дърва - вид дъб 05 куб. м.
пр.еднометрови, немаркирани по установения ред – КГМ или придружени с
превозен билет.
От приложените по делото заверени копия на Наказателно постановление
№ 577/06.02.2024г. и №579/06.02.2024г. на Директор на РДГ-В., влязло в
законна сила на 29.02.2024 г., се установява, че В. А. С. вече е бил наказван по
административен ред за същия вид нарушение: за това, че на 06.10.2023 г. в
землището гр. Долен Чифлик е превозвал дърва за огрев – 0.9 пр. куб. м. -
дъб, непридружени с превозен билет - нарушение по чл. 213, ал. 1, т. 1 от
Закон за горите. С посоченото наказателно постановление на нарушителя С.
са наложени адм.наказания глоба в размер на по 1000. 00 лв. на основание чл.
266, ал. 1 от ЗГ.
С оглед изложеното съдът приема, че нарушението, констатирано на
07.01.2025 г. се явява извършено "повторно" по смисъла на § 1, ал. 2 от ДР на
ЗАНН, тъй като е извършено в едногодишен срок от влизането в сила на акт
(НП 577/06.02.2024г. и №579/06.02.2024г. на Директор на РДГ-В.), с които е
наложено административно наказание за нарушение от същия вид и доколкото
в специален закон не е предвидено друго.
Нарушителят е действал виновно – при пряк умисъл, като е съзнавал
общественоопасния характер на деянието си, предвиждал е неговите
общественоопасни последици и е целял тяхното настъпване, което от своя
страна е индиция, че нарушителят е бил наясно, че извършва нарушения от
същия вид, но не е съобразил поведението си със законовите норми.
При така приетото за установено от фактическа и правна страна
съдебният състав приема, че са налице условията за приложение нормата
на чл. 266, ал. 3 от Закон за горите спрямо нарушителя С..
4
Степента на обществена опасност на нарушението, настъпилите вреди от
него, кръга на засегнатите интереси и значимостта на конкретно увредените
отношения, извършването на нарушението повторно, както и личността на
нарушителя не биха могли да обуславят маловажен случай по смисъла на чл.
28, от ЗАНН, вр. парагр. 1, ал. 1, т. 4 от ДР на ЗАНН, тъй като обществената
опасност на деянието не е по- ниска в сравнение с обикновените случаи на
нарушение по ЗГ, съответно случаят не е маловажен.
С оглед постигане целите на административното наказание, съобразно
нормата на чл. 12 от ЗАНН - да се предупреди и превъзпита нарушителя към
спазване на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и
предупредително върху останалите граждани, настоящият съдебен състав
счита, че следва да приеме искането на административнонаказващия орган за
налагането на административно наказание "Безвъзмезден труд в полза на
обществото" за основателно.
Съобразно разпоредбата на чл. 16а от ЗАНН "Безвъзмездният труд" е
труд, който се полага в полза на обществото без ограничаване на други права
на наказания, като неговата продължителност предвид ал. 2 на нормата, не
може да бъде по-малко от 40 часа и повече от 200 часа годишно, за не повече
от две последователни години. В конкретния случай съдът счита, че следва да
наложи административно наказание от този вид самостоятелно и в минимален
размер, т. е. в размер на 40 часа, в рамките на една година, съобразявайки се с
нормата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, тежестта на нарушението, подбудите за
неговото извършване и процесуалното поведение на нарушителя. В хода на
настоящото производство не се ангажираха доказателства, които да мотивират
по-висок размер на административно наказание от минимално предвиденото
за него.
Според материалите по делото нарушителя е съдействал при направената
проверка и не оспорва извършеното от него.
За пълнота е необходимо да се отбележи, че процесното нарушение не
следва да се третира като маловажно по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
Съгласно Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г. по т. д. № 1/2007г.
на ОСНК 8 на ВКС преценката на административно-наказващия орган за
"маловажност" на случая по чл. 28 ЗАНН се прави по законосъобразност и
подлежи на съдебен контрол.
5
Приложеното поле на визирания нормативен регламент винаги е
фактическо и се предопределя от спецификите на всеки отделен случай.
Установените в практиката критерии за неговото дефиниране са свързани с
естеството на засегнатите обществени отношения, липсата или
незначителността на настъпилите общественоопасни последици и
обстоятелствата, при които нарушението е намерило проявление в
обективната действителност – време, място, обстановка, механизъм и т. н.
Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1, т. 4 от ЗАНН - "маловажен случай"
е този, при който "извършеното нарушение от физическо лице или
неизпълнение на задължение от едноличен търговец или юридическо лице
към държавата или община, с оглед на липсата или незначителността на
вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства,
представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на нарушение или на неизпълнение на задължение от
съответния вид".
В случая не би могло да се говори за липса или незначителност на
вредните последици, тъй като посоченото нарушение е формално, на просто
извършване и за довършването му не е необходимо настъпването на някакъв
допълнителен съставомерен резултат.
Не е налице и третата алтернатива от визираната дефинитивна норма, а
именно "други смекчаващи обстоятелства", които да редуцират степента на
обществена вредност на деянието съпоставима с нарушенията от същия вид,
доколкото и същото се явява повторно извършено в едногодишен срок от
наказване на М. Ч. А. за идентично административно нарушение.
Съдът следва с оглед разпоредбата на чл. 58в, ал. 2 от ЗАНН да се
произнесе и за отнемането в полза на държавата на вещите и предметите по
чл. 20 и чл. 21 от ЗАНН.
Съобразно чл. 21 от ЗАНН "Придобитите от нарушителя вещи в резултат
на нарушението се отнемат в полза на държавата независимо от тяхното
количество и стойност".
По идентичен начин са уредени тези правни последици и в Закон за
горите, като съобразно нормата на чл. 273, ал. 1 от ЗГ, "вещите, послужили за
извършване на нарушение, както и вещите - предмет на нарушението, се
отнемат в полза на държавата независимо от това чия собственост са, освен
6
ако се установи, че са използвани независимо или против волята на
собственика им".
При този изход на делото, предметът на нарушението: 1 пр. куб. м. дърва
- дъб, следва да се отнеме в полза на държавата на основание чл. 273, ал. 1 от
Закон за горите.
Изпълнението на наказанието следва да се осигури от пробационната
служба по настоящия адрес на наказания, на основание чл. 81а ал. 1 от ЗАНН,
която след изпълнението следва да представи доклад по чл. 81 г, ал. 2 от
закона.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 58в ал. 1, т. 1 и ал. 2, вр.
чл. 58а от Закон за административните нарушения и наказания, съдът
РЕШИ:
НАЛАГА на В. А. С., с ЕГН: **********, на основание чл. 266, ал. 3 от
Закон за горите, административно наказание "Безвъзмезден труд в полза на
обществото" в размер на 40 (четиридесет) часа за срок от 1 (една) година за
извършено от него повторно нарушение по чл. 213, ал. 1, т. 2 от Закон за
горите.
ОТНЕМА, на основание чл. 273, ал. 1 от Закон за горите, в полза на
Държавата, вещите, предмет на нарушението – 0.5 м3 пр. дърва - дъб.
След влизане в сила на Решението надлежно заверен препис от него да се
изпрати на пробационната служба по настоящия адрес на наказания за
изпълнение съгласно чл. 81а ал. 1 от ЗАНН и с указания след изпълнение на
наказанието, да се изготви доклад по чл. 81 г ал. 2 от ЗАНН.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщението пред Административен съд - В. по реда на Глава ХІІ от
Административно процесуалния кодекс.
Съдия при Районен съд – В.: _______________________
7
8