Определение по дело №460/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 октомври 2021 г.
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20217160700460
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 348

гр. Перник, 29.10.2021 г.

Административен съд-Перник в закрито съдебно заседание на двадесет и девети октомври през две хиляди двадесет и първа година в състав

 

Съдия: Слава Георгиева

 

Като разгледа докладваното от съдия Георгиева АД № 460 по описа на Административен съд-Перник за 2021г. да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба на „***“АД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление на дейността  гр. ***, ул. „***“ № *** подадена чрез адв. А. *** против ревизионен акт № Р-29002919008380-091-001 от 10.12.2020г. издаден от Г.С.С., на длъжност началник сектор при Териториална дирекция Големи данъкоплатци и осигурители, възложил ревизията и К.Е.Г., на длъжност главен инспектор по приходите в Териториална дирекция Големи данъкоплатци и осигурители, мълчаливо потвърден от директора на Дирекция „ОДОП“-София при ЦУ на НАП.

В жалбата се оспорват констатациите на органа по приходите по ЗКПО за финансовите 2012 г. и 2013г., с които са извършени промени на счетоводния финансов резултат, в частта данъчна загуба.  Твърди, че ревизиращият орган не е разгледал и обсъдил всички документи и доказателства, събрани при ревизията, въобще не се е съобразил с дадени указания на директор на ОДОП от предходната ревизия при което е допуснал съществени процесуални нарушения и неправилно е приложил материалния закон. Противопоставят се на установяванията за отхвърляне на компания ***, ***, ***като сочи, че същата има всички признаци да се приеме за съпоставима. Счита, че  ревизиращия екип е следвало да работи по възвръщаемост на общите разходи от сделките осъществени със свързани лица, а не по метода на трансферната печалба, при която се работи с възвръщаемост на общите активи. С това си действие се изкривява вложения смисъл на трансферното ценообразуване. ВОР е конкретен и точен, защото анализира резултати от транзакции със свързани лица, които попадат в обхвата на ревизирания период. Успоредно с това  при ВОР няма пречка да се разделят разходите на сделки със свързани лица и  на сделки с несвързани лица. По тези и други подробни аргументи изложени в жалбата се иска отмяна на ревизионния акт.

Настоящия състав след като се запозна с жалбата и с представената административна преписка, изготвена в хода на ревизионното производство намира, че жалбата е подадена от надлежна страна, след изчерпване на задължителния административен ред за обжалване на РА и в срока по чл. 156, ал. 7 във вр. с ал. 4 и ал. 5 от ДОПК.

Жалбата се приема за процесуално недопустима поради липса на правен интерес относно констатациите в ревизионния акт свързани със ЗКПО и като такава ще се остави без разглеждане. Доводите за това са следните:

С ревизионен акт № Р-29002919008380-091-001 от 10.12.2020г. издаден от Г.С.С., на длъжност началник сектор при Териториална дирекция Големи данъкоплатци и осигурители, възложил ревизията и К.Е.Г., на длъжност главен инспектор по приходите в Териториална дирекция Големи данъкоплатци и осигурители е направено преобразуване на счетоводен финансов резултат на дружеството за периода от 01.01.2012г. до 31.12.2012г. като от декларирана данъчна загуба за 2012г. в размер на 6 837764.43лв е установена данъчна загуба за 2012г. в размер на 1 132 382.05лв. и съответно е налице намаление на данъчна загуба за пренасяне след ревизията в размер на 5 705 382.38лв. и данъчната загуба за приспадане по чл. 70 от ЗКПО в следващите отчетни периоди е в размер на 58 163 920.01лв.. За  периода от 01.01.2013г. до 31.12.2013г. отново е направено преобразуване на счетоводен финансов резултат на дружеството като от декларирана данъчна загуба за 2013г. в размер на 15 435 300.16лв. е установена данъчна загуба за 2013г. в размер на 7 371 400.95лв. и съответно е налице намаление на данъчна загуба за пренасяне след ревизията в размер на 8 063 899.21лв. и данъчната загуба за приспадане по чл. 70 от ЗКПО в следващите отчетни периоди е в размер на 65 535 320.96лв.. С оглед извършеното определяне на данъчните финансови резултати за 2012г. и за 2013г. не са определени данъчни задължения по ЗКПО поради наличие на финансови загуби.

При това се приема следното:

Съдържанието, което следва да има ревизионният акт е разписано в чл. 120, ал. 1 от ДОПК. Видно от тази разпоредба, законът поставя изискване ревизионният акт да има мотиви за издаването му - т. 5, както и разпоредителна част, с която се определят правата, задълженията или отговорностите и начинът и срокът за изпълнението - т. 6. В този смисъл следва да се приеме, че правата и данъчните задължения се установят с разпоредителната част на ревизионния акт и тя определя правния интерес от неговото оспорване /в тази връзка Определение № 4479 от 22.04.2015 г. по АД № 2219/2015 г. на ВАС/.

Съгласно чл. 118, ал. 1 от ДОПК, с ревизионния акт се установяват, изменят и/или прихващат задължения за данъци и за задължителни осигурителни вноски, възстановяват резултати за данъчен период, подлежащи на възстановяване, когато това е предвидено в закон и се възстановяват недължимо платени или събрани суми. Така определеното съдържание на акта определя и обхвата на неговото действие за страните в материалното правоотношение. Това е предметният обхват, върху който се разпростират обективните предели на силата на пресъдено нещо на разрешения с влязъл в сила съдебен акт спор относно законосъобразността на ревизионния акт. Следователно със съдебното решение, съдът се произнася по законосъобразността на установените, изменените и/или прихванати задължения, както и по възстановяването на резултати за съответния данъчен период и на недължимо платени или събрани суми, отразени в разпоредителната част на акта /в тази връзка Определение № 2605 от 24.02.2014 г. по АД № 818/2014 г. на ВАС/. Изхождайки от изложеното и по разбиране на състава правен интерес за оспорване на ревизионен акт ще е налице само когато  с ревизионен акт се определят по основание и размер задължения за данък или задължителни осигурителни вноски за ревизираното лице, което се явява и задължен субект.  Съдържащите се в този акт  (съответно в неразделния от него ревизионен доклад) фактически констатации относно наличието или липсата на конкретни факти с правно значение и формираните въз основа на тях правни изводи (мотивите), не могат да се ползват със стабилитет и съответно не могат да бъдат обект на самостоятелно обжалване както по административен, така и по съдебен ред, което е посочено и в Определение № 1252 от 25.01.2013 г. по АД № 13694/2012 г. на ВАС.

Доводите в сезиращата жалба са изцяло против изложените от ревизиращия екип мотиви довели единствено до констатации на данъчните, но не и до отразявания в разпоредителна част на акта. Сами по себе си, мотивите не пораждат конкретни права или задължения, поради което немислимо е със съдебния акт да се коригират единствено констатациите, съдържащи се в мотивната част на ревизионния акт, което на практика се желае да бъде постигнато с повдигнатия пред съда спор.

Постановяване на решение по така депозираната жалба би било безпредметно, тъй като такъв съдебен акт не би имал за последица каквато и да е корекция на разпоредителната част на издадения ревизионен акт. Поради същите съображения, силата на пресъдено нещо не обхваща и мотивите на съдебния акт и приетите за установени в същите правно релевантни факти. В тази насока е и Тълкувателно решение № 6 от 25.11.2010 г., постановено по тълк. дело № 4 по описа на ВАС за 2010 г., което е напълно приложимо в конкретния казус.

Въз основа на изложеното се приема, че наличието на правен интерес от обжалването на ревизионния акт не може да се изведе единствено от несъгласието на жалбоподателя с констатации в ревизионния акт, въз основа на които не са установени никакви задължения. С ревизионният акт не са формирани данъчни задължения, ползващи се със сила на присъдено нещо, поради което изложеното във всеки един последващ момент и спор може да бъде преразгледано. В тази връзка е решение № 16312 от 29.11.2019 г. на ВАС по АД  № 9315/2019 г.. Фактическите констатации на ревизиращия орган по чл. 117, ал. 2, т. 6 от ДОПК, включително и за финансовия резултат на жалбоподателя, не са самостоятелно обвързващи за администрацията в евентуално следващо ревизионното производство. Разпоредителна част, с която да се определят права, задължения или отговорности и начин и срок за изпълнение, в случая не е налице.

С оглед на изложеното се приема, че за жалбоподателя не е налице правен интерес от обжалване, поради което и  на основание чл. 159, т. 4 от АПК във връзка с § 2 от ДР на ДОПК жалбата ще се остави без разглеждане, а съдебното производство ще се прекрати.

Водим от изложеното и на основание чл. чл. 159, т. 4 от АПК във връзка с § 2 от ДР на ДОПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ без разглеждане жалба на „***“АД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление на дейността  гр. ***, ул. „***“ № *** подадена чрез адв. А. *** против ревизионен акт № Р-29002919008380-091-001 от 10.12.2020г. издаден от Г.С.С., на длъжност началник сектор при Териториална дирекция Големи данъкоплатци и осигурители, възложил ревизията и К.Е.Г., на длъжност главен инспектор по приходите в Териториална дирекция Големи данъкоплатци и осигурители, мълчаливо потвърден от директора на Дирекция „ОДОП“-София при ЦУ на НАП.

 ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 460/2021г. по описа на Административен съд-Перник.

Определението за прекратяване може да се обжалва от страните в 7-мо дневен срок от връчването му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

                                                              Съдия:/п/