Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 556 Година 2021,
15.03. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., ХVІ състав
на
11.01.2021 година
в публично
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР
КОЛЕВ
Секретар: С.С.
при
участието на прокурора МИРОСЛАВ ХРИСТЕВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ
ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 59 по описа за 2020 година и като обсъди:
Производство пред първа инстанция.
Образувано е по искова молба от А.Б.К. *** срещу
Агенция „Пътна инфраструктура“/АПИ/ с адрес на призоваване гр.София, бул.“Македония“№3
за присъждане на обезщетение в размер на 650 лева, представляващо обезвреда за
причинените му имуществени вреди от нищожна Заповед №РД-11-1330 от
19.12.2018г., издадена от ...на АПИ. Претендираните вреди, в т.ч. и техният
размер, както и актът, от който се претендира настъпването на вредите,
първоначално са заявени в исковата молба/л.2-6/, впоследствие са уточнени с
молба от 29.04.2020г./л.74-75/ и поддържани в първото по делото о.с.з. от процесуалния
представител адв.М. /л.100/. Претендират се сторените по делото разноски,
съгласно представен списък. Допълнителни съображения са изложени в депозирана
по делото писмена защита.
За пълнота е необходимо да се посочи, че по
отношение на всички останали наведени твърдения в исковата молба, свързани с
предявяване на иск срещу АПИ за присъждане на обезщетение в размер на 650 лева,
представляващи причинени имуществени вреди, които са причинени и в резултат на
бездействието на служители на АПИ, които не са поддържали през периода, в който
ищецът е бил санкциониран, определен пътен участък на автомагистрала „Тракия“,
произтичащо от нормите на чл.3 ал.1 и чл.19 ал.2, т.3 от Закона за движение по
пътищата/ЗДвП/, производството е прекратено и исковата молба на А.К. в тази и
част е изпратена по подсъдност на Районен съд – Стара Загора за образуване на
отделно съдебно производство/така Определение №1356/19.08.2020г., постановено
по настоящото дело – л.88 и Определение №46/07.12.2020г., постановено по
гр.дело №25/2020г. на смесен петчленен състав на ВКС и ВАС – л.108-110/.
Ответникът – Агенция „Пътна инфраструктура“ – София,
чрез процесуален представител – Т.С.– началник отдел „АО“ в ОПУП – Пловдив,
правоспособен юриск, в отговора на исковата молба, счита исковата претенция за неоснователна
и настоява за отхвърлянето и. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив дава
заключение за неоснователност на исковата претенция.
Пловдивският административен съд – Второ отделение,
Шестнадесети състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в
настоящото производство доказателства, намира за
установено следното от фактическа и правна страна.
Съгласно новелата на чл.203 АПК/в приложимата
редакция/, исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или
юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на
административни органи и длъжностни лица, се разглеждат по реда на тази глава. За
неуредените въпроси за имуществената отговорност по ал.1 се прилагат
разпоредбите на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди/ЗОДОВ/
или на Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража/ЗИНЗС/. По
реда на тази глава се разглеждат и исковете за обезщетения за вреди, причинени
от достатъчно съществено нарушение на правото на Европейския съюз, като за
имуществената отговорност и за допустимостта на иска се прилагат стандартите на
извъндоговорната отговорност на държавата за нарушение на правото на
Европейския съюз.
Според чл.1 ЗОДОВ, държавата и общините отговарят за
вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове,
действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод
изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от
действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни
подзаконови нормативни актове, като исковете се разглеждат по реда, установен в
Административнопроцесуалния кодекс, като местната подсъдност се определя по
чл.7 ал.1.
Съдът констатира, че ищецът е физическо лице, поради
което се покрива изискването на чл.1 ал.1 ЗОДОВ, а ответник е Агенция „Пътна
инфраструктура“, който съобразно новелата на чл.21 ал.2 от Закона за
пътищата/ЗП/ е юридическо
лице на бюджетна издръжка към министъра на регионалното развитие и благоустройството,
със седалище София и със специализирани звена: областни пътни управления,
Национално тол управление и Институт по пътища и мостове и може принципно да
отговаря/да е ответник/ по искове по чл.1 ЗОДОВ, тъй като съобразно правилото
на чл.7 ЗОДОВ, искът за обезщетение се предявява пред съда по мястото на
увреждането или по настоящия адрес или седалището на увредения срещу органите
по чл.1 ал.1 и чл.2 ал.1, от чиито незаконни актове, действия или бездействия
са причинени вредите. А съобразно чл.205 АПК искът за обезщетение се предявява
срещу юридическото лице, представлявано от органа, от чийто незаконосъобразен
акт, действие или бездействие са причинени вредите.
От изложеното следва, че както ищецът, така и
ответникът са легитимирани да бъдат страни в производство по чл.203 АПК, във
връзка с чл.1 ал.1 ЗОДОВ, т.е. са надлежни страни в процесуалното
правоотношение, като изводът дали същите са такива и в материалното/по
възникване на фактическия състав на отговорността/ следва и може да се направи
само с решението по същество на правния спор.
На следващо място следва да бъде съобразено, че за
да възникне правото на обезщетение, задължително е необходимо наличието на
няколко кумулативно предвидени предпоставки, а именно: причинена вреда –
имуществена или неимуществена; незаконосъобразен акт, действие или бездействие
на орган или длъжностно лице на държавата или общината; незаконосъобразният
акт, действието или бездействието да са при или по повод изпълнението на административна
дейност; пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт,
действието или бездействието, и настъпилата вреда. При липсата на който и да е
от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира
отговорността на държавата по реда на чл.1 ал.1 ЗОДОВ.
В разпоредбата на чл.204 АПК са въведени специални
предпоставки за допустимост на предявените искове по Глава ХІ от АПК, наред с
общите предпоставки за допустимост на исковете, предвидени в ГПК. Така,
съгласно разпоредбата на чл.204 ал.1 АПК, иск може да се предяви след отмяната
на административния акт по съответния ред. Изключение от това правило е предвидено
в разпоредбите на ал.3 и 4 АПК, където липсва изискване за предварително
произнасяне с влязъл в сила административен акт или съдебно решение относно
нищожността на административния акт, респ. незаконосъобразността на действието
или бездействието. Така, съгласно изричното правило на чл.204 ал.3 и 4 АПК,
нищожността на акта, респ. незаконосъобразността на действието или бездействието
се установяват пред съда, пред който е предявен искът за обезщетение. Т.е.,
когато твърдените вреди са настъпили от нищожен административен акт,
незаконосъобразни действия или бездействия на административен орган или
длъжностни лица, при или по повод изпълнение на административна дейност,
предварителното установяване на нищожността, респ. незаконосъобразността, не
е процесуална предпоставка нито за завеждане на делото, нито за ангажиране на
отговорността.
Необходимо е обаче, в исковото производство
сезираният съд да установи нищожността на акта, респ. незаконосъобразността
на действието или бездействието, което може да стане по два начина:
преюдициално в мотивите на решението, а когато има обективно съединяване на
иск за обезщетение с оспорване на административния акт по чл.149 ал.5 АПК и/или
с искане по Глава ХV от дял III на АПК, съдът се произнася с един съдебен акт.
Следователно, за разлика от унищожаемия административен акт, чиято
предварителна отмяна по съответния ред има отношение към допустимостта на
иска и към материалното право за обезщетение и представлява положителна
процесуална предпоставка за предявяване му/на иска/, то това изискване не важи
за нищожните или оттеглените административни актове. В тези случаи сезираният с
иска съд се произнася преюдициално със съдебното решение досежно нищожността,
съответно незаконосъобразността на оттегления административен акт или действието/бездействието.
В този смисъл настоящият иск се явява процесуално допустим за разглеждане.
В случая от ищеца се претендират имуществени вреди,
които се твърди, че са произтекли от нищожен административен акт – Заповед №РД-11-1330/
19.12.2018г., издадена от инж.Д.А. - ...на АПИ. Както вече беше посочено и
по-горе, нищожността на посочения по-горе административен акт като една от
материалноправните предпоставки за ангажиране отговорността на общината за
вреди по чл.1 ал.1 ЗОДОВ, следва да бъде установена/в мотивите/ в настоящото
съдебно производство, образувано по предявения от К. иск за обезщетение/чл.204
ал.3 АПК/.
За разрешаването на настоящия правен спор следва да
бъде съобразено, че за да е нищожен един административен акт, същият трябва да
е засегнат от толкова тежък порок, който да прави невъзможно и недопустимо
оставането му в правната действителност. Нищожният административен акт не
поражда никакви правни последици за адресатите си и за да не създава правна
привидност, когато съдът констатира такъв акт, следва да го отстрани от
правния мир. Правно средство за това е обявяване на неговата нищожност. Правомощие
за това дават разпоредбите на чл.168 ал.2 и ал.3 АПК, съгласно които съдът
обявява нищожността на акта, дори да липсва искане за това, като нищожността
може да се обяви и след изтичане на срока по чл.149 ал.1 - 3. В този смисъл е
разпоредбата на чл.149 ал.5 АПК, според която административните актове могат
да се оспорят с искане за обявяване на нищожността им без ограничение във
времето.
В административното право, за разлика от
гражданското право, липсва специален законов текст, който да регламентира в кои
случаи съответният акт е нищожен и в кои случаи е унищожаем. Основното
разграничение на порочните /недействителните/ актове на администрацията е
разделението им на нищожни и унищожаеми в зависимост от степента на
същественост на порока/дефекта/, от който са засегнати. Общоприето е
становището в теорията и съдебната практика, че нищожни са тези административни
актове, които поради радикални, основни и тежки недостатъци, се
дисквалифицират като административни актове и въобще като юридически актове и
се третират от правото като несъществуващи, поради което изобщо не могат да
породят правни последици. Във всеки отделен случай действителността на
административния акт се преценява конкретно, с оглед тежестта на порока, от
който е засегнат и дали той е годен да предизвика промяна в правната сфера на
адресатите на акта. Най-общо в правната теория и съдебната практика безпротиворечиво
се приема, че липсата на компетентност за административния орган и неспазването
на установената форма във всички случаи води до нищожност на административния
акт, докато противоречието на акта с материалния закон, е основание за
нищожността му само тогава, когато правните му последици са напълно
несъвместими с правовия ред така, че по никакъв начин, включително, ако би бил
необжалваем, не биха могли да бъдат признати.
Преди да бъде извършена преценката за нищожността на
Заповед №РД-11-1330/19.12.2018г., издадена от инж.Д.А. - ...на АПИ, е
необходимо да се установи какъв е видът на този административен акт, доколкото
от ищеца се твърди от една страна, че представлява общ административен акт, а
от друга – общ нормативен административен акт.
Общи, съгласно разпоредбата на чл.65 АПК, са
административните актове с еднократно правно действие, с които се създават
правила или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни
интереси на неопределен брой лица, както и отказите да се издадат такива
актове. А съгласно чл.75 АПК, нормативните административни актове са
подзаконови административни актове, които съдържат административноправни
норми, отнасят се за неопределен и неограничен брой адресати и имат многократно
правно действие, издават се по прилагане на закон или подзаконов нормативен
акт от по-висока степен, имат наименование, което сочи вида и автора на акта, и
главния му предмет и във всеки нормативен административен акт, с изключение на
нормативните актове, с които се изменят, допълват или отменят други
нормативни актове, се посочва правното основание за неговото издаване.
Изследвана в контекста на посочените характеристики
за общ и нормативен административен акт, Заповед №РД-11-1330/19.12.2018г.,
издадена от инж.Д.А. - ...на АПИ, безспорно представлява общ, а не
нормативен административен акт.
Това е така, защото основният критерий за видовото
разграничаване в случая се намира в съдържанието и в правното действие на акта
– дали отнасящият се до неопределен, но определяем брой адресати акт има
спрямо тези адресати еднократно правно действие, като създава за тях конкретни
права или задължения или непосредствено засяга права, свободи и законни
интереси /чл.65 АПК/ или неговото правно действие е многократно, произтичащо
от това, че съдържа правни норми и се отнася за неопределен и неограничен брой
адресати/чл.75/.
На първо място заповедта е отправена към
неопределен, но определяем брой адресати/тези, които преминават през участъка
от км 168+000 до км 208+100 – ляво и дясно платно на АМ“Тракия“/, на следващо
място, тази заповед има еднократно правно действие – само в рамките на срока, посочен в самата
заповед/от датата на подписване на протокола по т.2 до 31.03.2019г./.
Обстоятелството, че дадени лица многократно могат да бъдат засегнати от
въведеното ограничение/като многократно минават през въпросния участък/, не
води до извод, че заповедта има многократно действие и се явява нормативен акт,
още повече, че това многократно действие не произтича от съдържащи се в
заповедта правни норми. Това е така, защото заповедта има конкретен характер,
ограничен срок на действие/от датата на подписване на протокола по т.2 до
31.03.2019г./ и е издадена по определен конкретен повод – на основание чл.9
ал.3 и ал.5 ЗП във връзка с планиране и извършване на СМР, поради което и
следва да се приеме, че е общ, а не нормативен административен акт.
От събраните по делото доказателства, ангажирани
както от страна на ищеца, така и представени от ответника, се установява, че Заповед
№РД-11-1330/19.12.2018г., подписана от инж.Д.А. - ...на АПИ, е издадена на
основание чл.9 ал.3 и ал.5 ЗП, чл.165 ал.1 т.8 ЗДвП и чл.81 ал.1, т.1 от
Наредба №3/16.08.2010г. за временна организация и безопасността на движението
при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците, както и
в изпълнение на решение на Управителния съвет на АПИ, обективирано в Протокол
№20952/18.12.2018г.
С други думи казано заповедта е издадена в
производство по въвеждане на временна организация и безопасността на движението
при извършване на строителни и монтажни работи по пътищата и улиците.
Условията и редът за създаване на временна
организация и безопасност на движението/ВОБД/ при извършване на строителни и
монтажни работи/СМР/ по пътища и улици, видът и начинът на поставяне на пътна
маркировка, пътни знаци, пътни светофари и други средства за сигнализация, са
определени в Наредба №3 от 16.08.2010г. за временната организация и
безопасността на движението при извършване на строителни и монтажни работи по
пътищата и улиците, издадена от Министъра на регионалното развитие и благоустройството,
обн., ДВ, бр.74 от 21.09.2010г., изм. и доп., бр.34 от 12.05.2015г., в сила от
18.05.2015г., наричана по-долу за краткост само Наредбата.
Съгласно чл.4 ал.1 от Наредбата, възложителите на
СМР по чл.1 ал.1 отговарят за изработването и съгласуването на проекта за ВОБД
в случаите на дълготрайни СМР, включително и за СМР по чл.151 от Закона за
устройство на територията/ЗУТ/, като Проектът за ВОБД се изработва и съгласува
при условията и по реда на глава седма/ал.2/ и се изпълнява въз основа на
договор между възложителя и лицата, които извършват СМР. Лицата, които
извършват дълготрайни СМР, отговарят за поставянето и поддържането на
сигнализацията в съответствие с проекта за ВОБД и за премахването й след
отпадане на необходимостта от нея/ал.3/.
Съгласно чл.76 ал.1 от Наредбата, при извършване на
дълготрайни СМР се изработва проект за ВОБД. А съгласно чл.78 ал.1 от същата
наредба, преди започване на дълготрайни СМР се изработва работен проект за
ВОБД, който работен проект, съгласно ал.2 се внася за становище в ОД на МВР и в
съответното ОПУ за работен участък на републиканки път.
Работният проект за автомагистрали, съгласно чл.80
ал.1, т.1 от Наредбата се съгласува най-малко 15 дни преди започване на
работите с АПИ и със службите за контрол на МВР.
И най-сетне, както предписва правилото на чл.81 ал.1
от Наредбата, органът по чл.80, съгласувал
ВОБД, с изключение на службите за контрол на МВР, издава заповед за
въвеждане и поддържане на ВОБД, с която се указват временният режим на
движение, срокът на действие на ВОБД и съставът на Комисията за приемането на
временната организация и за нейното премахване. Именно на това основание е
издадена и обсъжданата тук Заповед №РД-11-1330/19.12.2018г., подписана от инж.Д.А.
- ...на АПИ.
От цитираните по-горе правни норми се следва извод,
че за да е издадена от компетентен орган заповедта за въвеждане и поддържане
на ВОБД, следва да е издадена от органа по чл.80 от Наредбата, съгласувал ВОБД,
или иначе казано АПИ.
АПИ обаче, съгласно чл.21а ал.1 ЗП се ръководи от
управителен съвет. И съгласно чл.21в ал.1 ЗП, Управителният съвет взема
решенията, посочени в т.1 до т.10, както и други решения, свързани с
оперативното ръководство и дейността на Агенцията/ал.2/, които решения,
съгласно ал.3 се вземат с мнозинство от членовете му. Съгласно чл.8 от Правилника
за структурата, дейността и организацията на работа на Агенция „Пътна
инфраструктура“/Правилника/, Управителният съвет се състои от председател и
двама членове, като същият е колегиален орган по чл.19 ал.4 от Закона за
администрацията/ЗА/. И най-сетне, съгласно чл.10 ал.1, т.23 от Правилника, Управителният
съвет на агенцията взема решения за издаване на общи и индивидуални административни
актове, като със свое решение може да възложи на ...други функции и задачи по
ръководството и управлението на агенцията, доколкото не противоречи на
нормативен акт/така чл.10 ал.2, т.5 от Правилника/.
От данните по делото се установява, че със свое
решение по т.1.1, обективирано в Протокол № 20952/18 от 18.12.20218г., взето с
мнозинство от неговите членове, Управителният съвет на АПИ е приел,
предложението, направено в доклада на инж. Р., по т.1.2 е възложил на дирекция
„Поддържане на пътната инфраструктура“ да изготви заповед за изменение на
заповед №РД-11-913/27.09.2018г. за временна организация и безопасност на
движението за ограничение на скоростта на движение на 90 км/час в участъка от
км 168+000 до км 208+100 – ляво и дясно платно на АМ“Тракия“, като срокът на
действие бъде удължен до 31.03.2019г. и в т.1.3 е възложил на инж.Д.А.- ...на
АПИ да подпише заповедта по т.1.2 от решението/л.97-98/, поради което и следва
да се приеме, че като орган по смисъла на чл.80 от Наредбата, който е
съгласувал ВОБД, Управителният съвет на АПИ е взел решение за издаване на
заповед по чл.81 ал.1 от Наредбата, като е възложил на конкретен ...да я
подпише, поради което и следва да се приеме, че Заповед
№РД-11-1330/19.12.2018г., подписана от инж.Д.А. - ...на АПИ, е издадена от
компетентен орган.
Същата е издадена и в предвидената от закона/чл.81
ал.1 от Наредбата/ форма и съдържа визираните в чл.59 ал.2 т.1-6 и т.8 АПК,
субсидиарно приложими на основание чл.74 АПК, изисквания.
Действително липсва информацията по чл.7 пред кой
орган и в какъв срок актът може да бъде обжалван актът, с оглед на значението
за защитата на накърнените субективни права на адресатите, но липсата на тази
информация е санкционирана с изрично удължения срок на оспорване по чл.140 АПК,
във връзка с чл.184 АПК, поради което и не може да се отрази по какъвто и да
било начин на валидността и законосъобразността на акта, още по-малко до степен
нищожност.
С оглед на всичко, изложено до тук, се следва извод,
че Заповед №РД-11-1330/19.12.2018г., подписана от инж.Д.А. - ...на АПИ, е
издадена в предвидената в закона форма и от компетентния за това орган, поради
което и не е нищожна.
Във връзка с наведените възражения за допуснати
съществени нарушения на административнопроизводствените правила, е необходимо
да се посочи, че дори и да са допуснати такива, те биха довели до
незаконосъобразност, а не до нищожност на издадена заповед. Действително, по
делото липсват доказателства за спазване разпоредбите на чл.66 ал.1 и 2 АПК за
откриване на производството по издаване на заповедта чрез средствата за масово
осведомяване, включващо и основните съображение за издаване на акта, както и
формите на участие на заинтересованите лица в производството. Няма данни и за
спазване разпоредбите за участие на заинтересовани лица - чл.67, 68, 69, 71 АПК, нито пък чл.72 АПК относно съобщаването на акта. В настоящото производство
обаче съдът не е сезиран с жалба против заповедта, а следва преюдициално в
исково производство да установи нейната нищожност, каквато, както вече се
посочи, не се констатира да е налице.
Или, не е налице първият от елементите на
фактическия състав, за да може да се реализира отговорността на държавата по
реда на чл.1 ал.1 ЗОДОВ, а именно твърдяната нищожност на Заповед
№РД-11-1330/19.12. 2018г., подписана от инж.Д.А. - ...на АПИ, което е
самостоятелно основание исковата молба да се отхвърли.
Независимо от гореизложеното, настоящият съдебен
състав намира, че не е налице следващата кумулативна предпоставка за ангажиране
отговорността на АПИ, а именно пряка и непосредствена причинна връзка между
твърдяната като нищожна заповед и настъпилата вреда.
По отношение на заплатената сума в размер на 650 лева в
изпълнение на влязло в сила съдебно решение, с което е потвърден Електронен фиш
за налагане на глоба за нарушение, установено в автоматизирано техническо
средство или система Серия К №2619330, съдът констатира, че не е налице
причинена имуществена вреда, която да е пряка и непосредствена последица от Заповед
№РД-11-1330/19.12.2018г., подписана от инж.Д.А.- ...– ...на АПИ. Това е така,
защото пряка последица означава директно въздействие върху правната сфера на
увредения, т.е. увреденото лице не би претърпяло вреди, ако не бе издадена твърдяната
нищожна заповед, с която е въведено ограничение до 90 км/час. Под преки вреди
следва да се разбират само тези, които са типична, нормално настъпваща
последица от вредоносния резултат, т.е., които са следствие от твърдяното като
нищожно въведено ограничение на скоростта.
Ясно е, че в социалната действителност постоянно се
осъществяват /възникват, изменят се, престават да съществуват/ множество
обществени отношения, които имат връзки помежду си, поради което може да се
обобщи, че на тази база всички обществени отношения са свързани по някакъв
начин помежду си. В дадения случай обаче, нас не ни интересува „всеобщата
връзка“ между фактите и обстоятелствата, а конкретната обусловеност, която
даден факт или обществено отношение имат към друг факт или обществено отношение,
определящи ги като „причина към следствие“, т.е. интересува ни една
непосредствена и пряка връзка, като тя в случая се определя при деликтната
отговорност още и като „условие, без което не може“/conditio sine qua non/.
Въпросът колко непосредствена и пряка да е тази
връзка е винаги конкретен, предопределен от степента на зависимост между
фактите от тази социална действителност, поради което преценката за това дали
извършените от ищеца разходи в размер на 650 лева – заплатена глоба, наложена с
Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено в автоматизирано
техническо средство или система Серия К №2619330, е последица от твърдяното
като нищожно въведено ограничение на скоростта на движение на 90 км/час или от
предприети, респ. непредприети от него действия по оспорване на този електронен
фиш по реда на ЗАНН, следва да се предопредели, като се даде отговор какво
представлява последното.
Безспорно е, че съдебното производство е средство за
реализиране на определени обществено значими интереси, в случаи на
незаконосъобразно развитие на обществените отношения, регулирани от правото, и
в този смисъл процесът е едно целесъобразно средство, призвано да брани от
неправомерното осъществяване на права и задължения.
Тук е мястото да се посочи, че ищецът К. е
разполагал с правната възможност, която му предоставя чл.59 ЗАНН, а именно да
обжалва пред съответния районен съд издадения му електронен фиш, като в това
производство изложи всичките си възражения във връзка с незаконосъобразното
ангажиране на административнонаказателната му отговорност, в т.ч. и че
въведеното ограничение е незаконосъобразно. Такива възражения обаче от
приложените по делото преписи на съдебни актове не се установява да са били
изложени. Вместо това, а именно да организира адекватно своята защита в хода на
административнонаказателното производство и да докаже твърденията си, че
незаконосъобразно е бил санкциониран/каквото доказване от съдебната практика
по касузи като този се констатира, че са сторили други лица, т.напр. с Решение
№260040/18.02.2021г., постановено по АНД №27/2021г. по описа на РС-Чирпан,
Решение №260036/17.02.2021г., постановено по АНД №391/2020г. по описа на
РС-Чирпан, Решение №260073/02.02.2021г., постановено по АНД №1601/2020г. по
описа на РС-Стара Загора и др.под., вкл. и решенията на касационния съд по
тях/, едва след като електронният фиш е бил потвърден, както от районния съд,
така и касационната инстанция, сега К.(който и сам е адвокат) претендира заплатената от него глоба, наложена му с
влязъл в законна сила електронен фиш, издаден в едно проведено
административнонаказателно производство, да му бъде репарирана от ответника в
настоящото производство.
При това положение, съдът приема, че ищецът търпи
вреди от собствените си действия, респ. бездействия. С други думи казано, в
случая причинната връзка е опосредена от действията и/или бездействията на
ищеца, респ. от постановения неблагоприятен за него съдебен акт, поради което
е не се явява пряка. С други думи казано, претърпените вреди в размер на 650
лева, според настоящия съдебен състав, се дължат изключително на поведението на
ищеца, доколкото не е организирал адекватно своята защита, а съгласно чл.5 ЗОДОВ, ако увреждането е причинено, поради изключителна вина на пострадалия,
обезщетение не се дължи.
Независимо от гореизложеното, по отношение на претендираните
имуществени вреди в конкретния случай се констатира от приобщените по делото
доказателства, че имуществото на ищеца К. се е намалило със сумата в размер на 650
лева, заплатена в изпълнение на влязло в сила съдебно решение, с което е
потвърден Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено в
автоматизирано техническо средство или система Серия К №2619330. Или, може да
се приеме, че налице една от кумулативните предпоставки – причинена вреда, но
относно нейния размер следва да се посочи, че така наложеното му наказание е
било за управление на МПС с превишение на скоростта от 58 км/ч, ограничена със
спорната заповед до 90 км/ч, т.е. установено е управление на МПС със скорост
от 148 км/ч. При това положение и следва да се приеме, че дори скоростта да не
е била ограничена до 90 км/ч, ищецът е управлявал МПС отново със скорост,
превишаваща разрешената такава за движение по автомагистрали, а именно 140
км/ч и отново би бил санкциониран и би понесъл вреди, поради което и дори да
беше установено, че са налице останалите кумулативни предпоставки за ангажиране
отговорността на АПИ, то искът му би бил недоказан по размер.
В заключение следва да се посочи, че доказателствената
тежест за установяване на кумулативното наличие на посочените предпоставки се
носи от ищеца, търсещ присъждане на обезщетение за причинени му вреди. Вредите
не се предполагат, а следва да се докажат от ищеца. По силата на общата
препращаща разпоредба на чл.144 АПК, за неуредените в този дял въпроси се
прилага Гражданският процесуален кодекс/ГПК/. Според чл.8 ал.2 ГПК, страните
посочват фактите, на които основават исканията си, и представят доказателства
за тях, а по силата на чл.154 ал.1 ГПК, всяка страна е длъжна да установи
фактите, на които основава своите искания или възражения.
В настоящия случай ищецът, комуто е
доказателствената тежест, въпреки дадените указания, не представи доказателства,
от които да се установи по безспорен начин наличието на кумулативните
предпоставки за ангажиране отговорността на АПИ.
Всичко, изложено по-горе, обосновава и извода на
настоящия състав – за отхвърляне на така предявената претенция като
неоснователна.
По разноските.
С оглед изхода на спора, в полза на АПИ, на
основание чл.10 ал.4 ЗОДОВ във връзка с чл.24 от Наредбата за правната помощ,
следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.
Ето защо и поради
мотивите, изложени по-горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ІІ отд., ХVІ състав:
Р Е
Ш И
ОТХВЪРЛЯ предявения от А.Б.К.
*** иск срещу Агенция „Пътна инфраструктура“ с адрес на призоваване гр.София,
бул.“Македония“№3 за присъждане на обезщетение в размер на 650 лева,
представляващо обезвреда за причинените му имуществени вреди от нищожна
Заповед №РД-11-1330 от 19.12.2018г., издадена от ...на АПИ, като НЕОСНОВАТЕЛЕН.
ОСЪЖДА А.Б.К. *** да заплати
на Агенция „Пътна инфраструктура“ с адрес на призоваване гр.София,
бул.“Македония“№3 разноски в размер на 100/сто/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :