Разпореждане по дело №131/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 юли 2021 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20217210700131
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е  № 382

гр.Силистра, 12.07.2021г.

 

      Административният съд гр.Силистра,в закрито заседание на дванадесети юли през две хиляди двадесет и първа година, в състав:съдия Маргарита Славова,при секретаря Виолина Рамова, разгледа постъпилото адм.дело №131 по описа на съда за 2021г. и прие, че правото на жалба е упражнено редовно.Същата е подадена от представител по пълномощие адв.И.Р. *** с приложено пълномощно (л.3); Производството, на основание чл.5 б.“к“ от Закона за държавните такси,във връзка с чл.13 от Закона за семейни помощи за деца (ЗСПД),е освободено от държавна такса; Представен е препис от жалбата и приложенията за ответния орган, като с оглед строго личния характер на защитаваните права,други заинтересовани лица не следва да бъдат конституирани;Спазен е преклузивният срок от чл.149 ал.1 АПК,във вр. с чл.10 ал.6 и ал.7 ЗСПД и чл.9 ППЗСПД, тъй като видно от записването върху оспорената Заповед (л.5) е, че същата е връчена на съпруга на жалбоподателката на 21.06.2021г., а жалбата е постъпила направо в АС гр.Силистра на 28.06.2021г. Последната не е подадена съгласно правилото от чл.152 ал.1 АПК, поради което не е представена административната преписка,но това не може да препятства движението на делото, след като са налице достатъчно данни за неговата допустимост,воден от което съдът намира,че са налице условията на чл.154, чл.163 и сл. от АПК.

 

          Производството е образувано по жалба на Р.Ш.М.Ф. - сирийска гражданска, със статут на „бежанец“ в България и ЛНЧ:**********, живуща ***,подадена чрез упълномощен представител адв.Р. ***,срещу Заповед №ЗСПД/Д-СС/1612 от 18.06.2021г., издадена „упълномощено лице [],съгласно Заповед [] от 15.06.21г.“, което (упълномощаване) подлежи на пълно и пряко доказване в процеса, защото засяга основата на атакуваното властническо волеизявление - направено ли е от компетентен административен орган и, съответно валиден административен акт ли е същото, респ. нищожен такъв поради липса на компетентност за неговия издател.С оспорената заповед е отказано отпускането на еднократна помощ при раждане на живо дете,на основание чл.3 т.5 ЗСПД

         В хипотезата на чл.148 АПК, жалбоподателката е сезирала направо съда, позовавайки се на предходни решения на АС-Силистра,с които са уважени нейни жалби срещу актове за отказ от предоставяне на други еднократни социални помощи, гравитиращи около същия фактически и правен аргумент,което упорито поведение на ответния орган твърди, че има силно разубеждаващо и демотивиращо за нея действие, да оспорва процесния акт по административен път. Нещо повече, счита, че същото е в явно противоречие с целта на закона,като релевира и основанията от чл.146 т.2-т.4 АПК, позовавайки се и на чл.174, респ.чл.57 ал.4 АПК.

Оспорената Заповед е издадена във връзка с подадено Заявление-Декларация, съгласно чл.2 ал.1 ППЗСПД, от жалбоподателката с искане по чл.6 ал.1 ЗСПД.Сезираният орган е приел,че съгласно чл.3 т.5 ЗСПД същата няма право на семейни по-мощи за деца,защото такива не са предвидени в друг национален закон или в международен договор, по който Република България да е страна.Спорът е съсредоточен върху обстоятелството - налице ли е в правната сфера на оспорващата  претендираното право или не.

         Изясняването на спорния факт налага задължително представяне на административната преписка, съдържаща доказателства за релевантните факти,вкл. удостоверение за раждане на детето, за което се иска еднократната помощ; семейното положение на оспорващата и поредността на родените от майката деца в контекста на чл.11 ал.3 т.3 и ал.5 ППЗСПД.

Съгласно чл.170 ал.1 АПК,доказателствената тежест относно съществуването на фактическите основания за издаването на оспорения административен акт и изпълнението на законовите изисквания, вкл. съобразяване с действието на правните норми по време и относно лицата, е възложена на ответния орган. Доколкото обаче, става въпрос за оспорен отказ, при условията на чл.170 ал.2 АПК,жалбоподателката следва да установи наличието на условията за издаването на благоприятстващ я административен акт.

В ускорен порядък следва да бъде представена цитираната Заповед (не се чете номера ѝ, попадащ под печата на ДСП-Силистра) от 15.06.2021г., за да се прецени обема от правомощия на нейния издател Началник отдел СЗ - Д.Б.С..

По хипотеза, защитаваното право е със строго личен характер и няма как в административното производство да са участвали други лица,каквито и не следва да бъдат конституирани в процеса,независимо,че административната преписка все още не е представена по делото и няма категорични данни за това.Ето защо и на основание чл.154 ал.1 АПК, съдът                

                                               конституира  страните по делото:

 

Жалбоподател: Р.Ш.М.Ф. ***.

Ответник по жалбата: Началник отдел СЗ при Дирекция „Социално под-помагане“ гр.Силистра - Д.Б.С., с административен адрес: гр.Силистра,бул.”Македония” №169, по аргумент от чл.10 ал.4 ЗСПД.

 

На основание чл.157 ал.1 АПК, съдът насрочва съдебно заседание по административно дело №131/2021г. по описа на АС-Силистра на 06.10.2021г. от 14.30 часа, за която дата да се призоват конституираните страни по делото.

 

        УКАЗВА на ответния административен орган,че следва в 7-дневен срок от получаване на настоящото разпореждане, ведно с жалбата и приложенията, да представи по делото пълната административна преписка, приключила с оспорената заповед. Да представи упълномощаващата заповед от 15.06.2021г. (вероятно издадена от директора на ДСП-Силистра)

 

      Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл.138 АПК,а на ответника - и препис от жалбата с приложенията,като същият има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването /чл. 163 ал.2 АПК/.

 

СЪДИЯ: