Решение по дело №377/2019 на Районен съд - Нова Загора

Номер на акта: 130
Дата: 5 декември 2019 г. (в сила от 8 април 2020 г.)
Съдия: Росица Стоянова Ненова
Дело: 20192220200377
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е    

Гр. Нова Загора, 05.12.2019 год.

 

В    ИМЕТО    НА     НАРОДА

 

НОВОЗАГОРСКИЯТ  районен съд колегия в публично заседание на единадесети ноември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: РОСИЦА НЕНОВА

                                                     

при секретаря   Мария Димитрова   и в присъствието на прокурора

като разгледа докладваното от    съдия  НЕНОВА дело АНД № 377  по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

 

Производството е с правно основание чл.59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е наказателно постановление № НЯСС-146/08.08.2018 г. издадено от К. М. В. - заместник председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор гр. С..

Жалбоподателят заявява, че не е доволен от горното НП, с което му е наложена имуществена санкция.

            Наказателното постановление било съставено за това, че при извършена на основание чл. 190 ал.4 т.2 от Закона за водите проверка на яз. „Маца”, находящ се в поземлен имот № 00066, № 000067, № 000069, № 000071 и № 000155 в землището на с. Маца, общ. Раднево, обективирана в констативен протокол № 07-03-39/13.03.2019 г., било установено, че въздушният откос е обрасъл с храстовидна и дървесна растителност, което затруднявало огледа и установяване на неизправности по същия и изхода на основния изпусквател, т.е. че не са изпълнени от собственика на язовира задължителните предписания, дадени в констативен протокол № 07-06-83/03.09.2018 г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях”, а именно: Да се премахне дървесната и храстовидна растителност от въздушния откос, с цел осигуряване на възможност за оглед на откоса и на изхода на основния изпускател, със срок на изпълнение 03.12.2018 г.

            Сочи се, че административно наказващият орган е приел, че подаденото от община Раднево възражение № 85-02-83-1/07.06.2018 г. е неоснователно, като извършеното не представлявало маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

            Твърди се, че несъответствието между датата и годината на издаване на наказателното постановление, номера и датата на обсъденото от административния орган възражение и момента на установяване на нарушението – 13.03.2019 г., т.е. една година след издаване на Наказателното постановление, поставя под съмнение за какво е административното обвинение и кога е извършено посоченото в него нарушение.

            Сочи се, че административно наказващия орган е нарушил задължението си по чл. 52 ал.4 от ЗАНН за проверка на съставения АУАН и разследване на спорните обстоятелства. При липса на анализ и преценка на направените от Община Раднево възражения и наведени обстоятелства били обусловени неправилни изводи относно действителната фактическа обстановка по осъщественото административно нарушение.

            Твърди се, че дадените в констативен протокол № 85-02-83-1/07.06.2018 г. предписания за премахване на дървесната и храстовидна растителност от въздушния откос на язовир „Маца” били изпълнени от концесионера на язовира, в чието задължение била поставена цялостната поддръжка на язовира, включително изпълнението на даваните от контролните органи предписания.

            Жалбоподателя бил изпълнил всички произтичащи от Закона за водите свои задължения да уведоми концесионера за даденото от контролните органи предписание и да иска от него изпълнение на същите. Причините за констатираното на 13.03.2019 г. състояние на язовира били настъпили след изпълнение на даденото с констативния протокол предписание и след изтичане на указания в него срок, поради което не бил осъществен състава на вмененото на община Раднево административно обвинение.

Административно наказващия орган е депозирал писмено становище по делото № 85-03-166/3//30.09.2019 г. входирано в РС Раднево с № 3967/30.09.2019 г. с което заявява, че подадената жалба била допустима, но неоснователна, като счита, че твърденията в нея за общи, бланкетни и немотивирани, не отговаряли нито на действителната обстановка, нито на разпоредбите на закона.

Сочи се, че обжалваният АУАН, издаден  на санкционираното лице отговаря на изискванията на чл. 42 от ЗАНН.

Релевираните твърдения от жалбоподателя относно това, че не са спазени сроковете на чл. 34 ал.1 от ЗАНН счита за неоснователни, като водеща в административно-наказателното производство е датата на извършване на нарушението, а не датата на констатиране на нарушението. Тримесечният срок започвал да тече от момента на фактическото установяване на административното нарушение, което е станало на 13.03.2019 г. Двата срока по чл. 34 ал.1 от ЗАНН /три месеца от откриване на нарушителя  и една година от извършване на нарушението/ за образуване на административно-наказателното производство били спазени  и не било налице процесуално нарушение. Никъде в закона не бил посочен срок, в който при дадено предписание, след изтичането на срока контролните органи трябва да отидат веднага на проверка.

Твърди се, че правилно, мотивирано и законосъобразно, административно-наказващият орган бил приложил материално-правната норма на чл. 200 ал.1 т.39 от Закона за водите при издаване на атакуваното наказателно постановление.

На следващо място се сочи, че с оглед характера на нарушението, липсата на данни за извършени други нарушения от нарушителя и предвид обстоятелството, че имуществената санкция е наложена близо до минимума предвиден в разпоредбите на чл. 200 ал.1 т.39 от ЗВ било налице основание да се приеме, че са изпълнени изискванията на чл. 27 от ЗАНН.

Не били допуснати съществени нарушения на материалния закон и процесуалните правила, които да доведат до отмяна на НП.

От събраните по делото доказателства, съдът установи следната фактическа обстановка:

На 03.09.2018 г. представители на Главна дирекция НЯСС В. В. В. – главен инспектор и С.Г.К. – инспектор, в присъствието на В. Г., главен специалист отдел „Общинска собственост” към Община Раднево са извършили проверка  на техническото и експлоатационно състояние на язовир „Маца” в землището на с. Маца, общ. Раднево. Съставен бил   констативен протокол от проверката  № 07-06-83/03.09.2018 г. Дадени са указания по осъществяване на безопасна техническа експлоатация на язовира, едно от които е - „да се премахне храстовидната и дървесна растителност от въздушния откос, за да се направи оглед и да се осигури достъп до изхода на основния изпускател, със срок на изпълнение – 03.12.2018 г.

На 13.03.2019 г. инспектори от ДА“МТН“ – свидетелите С.Г.К. на длъжност инспектор в РО НЯСС „Южна Централна България” офис Стара Загора и П. Ж. Ц.на длъжност – и.д. началник на РО НЯСС „Южна Централна България”, в присъствието на В. Г. на длъжност главен специалист отдел „Общинска собственост към Община Раднево са извършили проверка на техническото и експлоатационно състояние на язовир „Маца“, находящ се в землището на с. Маца, общ. Нова Загора. Вследствие на проверката извършена чрез оглед и обход на язовирната стена е установено, че даденото задължително предписание в констативен протокол № 07-06-83/03.09.2018 г на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, със срок на изпълнение 03.12.2018 г., а именно: да се премахне храстовидната и дървесна растителност от въздушния откос, за да се направи оглед и да се осигури достъп до изхода на основния изпускател”– не е изпълнено от собственика на язовир „Маца“, в землището на с. Маца, община Раднево – Община Раднево.

На 03.06.2019 г. свидетелката С.Г.К. - инспектор в Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ – „Южна Централна България” в ГД”Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” при ДАМТН е съставила АУАН № 07-013/03.06.2019 г. в присъствие на свидетелите Г.В.К. и К.Г.С. – инспектори  в РО НЯСС в отсъствие на нарушителя. Община Раднево е била поканена за съставянето с покана изх. № 85-02-83/09.05.2019 г.

  В АУАН е посочено, че се съставя заради това, че по време на проверката, извършена на 13.03.2019 г. се е установило, че не е изпълнено предписанието на контролните органи, дадено в Констативен протокол № 07-06-83/03.09.2018 г. - „Да се премахне храстовидната и дървесна растителност от въздушния откос, с цел оглед на откоса и на изхода на основния изпусквател”, със срок за изпълнение 03.12.2018 г.

Отбелязано е в Акта, че Община Раднево като не е изпълнила даденото предписание в КП № 07-06-83/03.09.2018 г. – Да се премахне храстовидната и дървесна растителност от въздушния откос, за да се направи оглед и да се осигури достъп до изхода  на основния изпускател”, със срок за изпълнение 03.12.2018 г.,    е нарушила чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите.

Инспектор при ДАМТН С.Г.К. е осъществила среща с представител  на Община Раднево и е бил връчен препис от акта.

Въз основа на АУАН, АНО е издал атакуваното НП № НЯСС-146/08.08.2018 г. за неизпълнение на предписание по чл. 190а ал. 1, т. 3 от Закона за водите/ЗВ/. На основание чл. 201 ал. 12 и чл. 200 ал. 1 т. 39 от ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000 лева.

Препис от НП е връчено на кмета на община Раднево на 16.08.2019 г., а жалбата е входирана при АНО на 21.08.2019 г.

            В хода на проведеното съдебно следствие като свидетел е бил разпитан актосъставителят – свид. С.К. , който в своите показания е потвърдил изцяло фактическите констатации, изложени в АУАН, в това число, че дадените при предходна проверка задължителни предписания по отношение на проверявания язовир, касателно почистването на водния откос на язовирната стена от единичните дървета, не е било изпълнено. Съдът кредитира тези показания, доколкото същите се явяват логични последователни и по същество неопровергани от наличните по делото писмени доказателства, в това число и от изложеното в жалбата.

            Тази фактическа обстановка и анализът на събраните по делото доказателства обосновават следните правни изводи:

            Жалбата е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, същата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

            Съдът намира, че анализът на събраните по делото доказателства обосновава категоричен извод, че на посочените в АУАН и НП дата и място община Раднево, като адресат на задължителни предписания по смисъла на чл.190а, ал.2 вр. чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ, не е изпълнила същите. Това обстоятелство се установява както от събраните по делото доказателства – показанията на актосъставителя, свидетеля пори съставяне на акта така и от приобщените писмени доказателства по преписката – в това число Констативен протокол № 07-06-83/03.09.2018 г., с който са били дадени задължителните предписания със срок за изпълнение 03.12.2018 г. и КП № 07-03-39/13.03.2019 г., с който е било констатирано неизпълнение на същите. Така или иначе по делото няма данни тези предписания да са били обжалвани, поради което същите са влезли в сила и не подлежат на оспорване в настоящето производство, тъй като настоящият съдебен състав не може да извършва преценка по същество на същите, но всъщност фактът на неизпълнение на дадените предписания не се оспорва. Не се оспорва и фактът, че такива са били дадени, а същевременно е видно, че цитираният по-горе протокол от 13.03.2019 г. по ясен и недвусмислен начин е вменил в отговорност на община Раднево, като собственик на проверявания язовир задължението по почистване на въздушния откос от дървесна и храстовидна растителност. Следователно Общината е била наясно какво е трябвало да направи, като релевантно в случая е единствено дали посочените в констативния протокол предписания са били изпълнени или не и доколкото по делото се установява по категоричен начин, че не са, следва да се сподели изводът на наказващия орган, че адресатът на същите следва да бъде подведен под административнонаказателна отговорност. А що се отнася до наведените твърдения, че предпесанията са били изпълнени но поради дългия период отново са се появили дървета и храсти по язовирната стена, то последните останаха недоказани и неподкрепени от събраните гласни и писмени доказателства по делото. Не бяха представени и доказателства, оборващи установеното в акта на администрацията.

Що се отнася до направеното с жалбата възражение относно несъответствието между датата и годината на издаване на наказателното постановление /08.08.2018 г., номера и датата на обсъденото от административния орган възражение на жалбоподателя /85-02-83-1/07.06.2018 г./ и момента на установяване на нарушението 13.03.2019 г., съдът приема за  техническа грешка при изписване, която не влияе в особена степен на констатираните факти от административно наказващия орган и издаденото наказателно постановление. Проверявания язовир „Маца”, находящ се в землището на с.Маца е собственост на Община Раднево. На Община Раднево е дадено предписание на 03.09.2018 г. – „Да се премахне храстовидната и дървесна растителност от въздушния откос, за да се направи оглед и да се осигури достъп до изхода на основния изпускател” със срок на изпълнение – 03.12.2018 г. На 13.03.2019 г. е било констатирано, че предписанието не е изпълнено от Община Раднево. На това основание бил съставен АУАН № 07-013/03.06.2019 г. за нарушение на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите. Съдът намира възраженията на жалбоподателя свързани с основанието за отмяна на НП изброени в жалбата за неоснователни.

Прави се възражение за маловажност на деянието – основания за приложението на чл. 28 от ЗАНН. За съда е налице възможност да приложи горната норма, ако счете, че има достатъчно основания за това. В случая съдът споделя аргументите изтъкнати от АНО в писменото си становище. Легалното определение на понятието „маловажен случай“ се съдържа в чл. 93 т. 9 от НК – това е този случай, при който извършеното престъпление /в случая – административно нарушение/ с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Нарушението не би могло да се квалифицира по чл. 28 от ЗАНН с оглед значимостта на охраняваните обществени отношения, очертани в чл. 2 ал. 1 т. 7 от ЗВ – предотвратяване или намаляване на вредните  последици за човешкия живот, и здраве, околната среда, културното наследство и стопанска дейност, свързани с вредното въздействие на водите. А това се постига чрез извършване на контрол за техническото състояние и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях – чл. 2 ал. 2 т. 8 от ЗВ. Неизпълнението на дадените предписания и респ. занижен контрол за тяхното изпълнение в посочените срокове биха довели до непредвидими последици за аварии и злополуки, а в някои случаи – с огромни мащаби.

            С оглед на събраните доказателства, съдът намира, че процесното нарушение не съставлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН, доколкото същото не разкрива признаци, които да го отличават по степен на обществена опасност от типичната в сравнение с други нарушеният от този вид.

            Описаната противоправна дейност правилно и законосъобразно е била санкционирана по реда на чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите, според който се наказва с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което: не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 от 1000 до 20 000 лв. В случая наказващият орган е определил размер на имуществена санкция, който е ориентиран към установения в закона минимум, като е отчел в достатъчна степен предпоставките по чл.27, ал.2 и ал.3 ЗАНН. Съдът намира, че така определеният размер на санкцията се явява съответен на целите на наказанието, визирани в чл. 12 от ЗАНН, поради което и същият се явява справедлив.

         Предвид това и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Съдът

 

Р  Е  Ш  И:

           

ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО  ПОСТАНОВЛЕНИЕ № НЯСС-146/08.08.2018 г., издадено от Заместник председател на ДАМТН град С.,***, със седалище и адрес на управление: гр. Раднево, ул. „Митьо Станев” № 1, ЕИК *********, представлявана от Т. Ж. Т. – Кмет на общината е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000.00/ две хиляди/ лева, за неизпълнение на задължение по чл. 190а, ал. 2, във връзка с чл. 190а ал.1 т.3 от Закона за водите, като ПРАВИЛНО И ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд гр. Сливен по реда на АПК в 14- дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

 

                                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: