Решение по дело №151/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 юни 2022 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20227220700151
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 148

 

гр. Сливен, 13. 06. 2022 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на осми юни, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

             

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛАНА  ДРАГОМАНСКА

                                            ЧЛЕНОВЕ:   ГАЛЯ  ИВАНОВА

                                                                    ИГЛИКА  ЖЕКОВА

 

При участието на секретаря РАДОСТИНА ЖЕЛЕВА и на прокурора КРАСИМИР МАРИНОВ, като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА касационно административнонаказателно дело № 151 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по касационна жалба от Община Сливен, подадена против Решение № 148 от 31.03.2022 г., постановено по АНД № 1409 / 2021 г. по описа на Районен съд – Сливен, с което е отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление /НП/ № РД 27-155 от 10.02.2021 г., издадено от Заместник-кмет „ФОИ“ на Община Сливен, с което на „БЕРКО-90“ ЕООД, за нарушение на чл. 16 от Наредбата за изграждане, стопанисване и опазване на зелената система на Община Сливен /НИСОЗСОС/ и на основание чл. 30 от НИСОЗСОС, е наложена имуществена санкция в размер на 1200 лева. С решението на Районния съд е осъдена Община Сливен да заплати на „БЕРКО-90“ ЕООД сумата от 900 лева, представляваща направени разноски по делото.

В касационната жалба се твърди, че решението на Районния съд е неправилно, постановено при съществени нарушения на материалния и процесуалния закон, и необосновано. Жалбоподателят счита, че от събраните по делото доказателства е установено, че търговското дружество е извършило административно нарушение, за което законосъобразно е ангажирана отговорността му, а Районният съд неправилно е възприел фактите по делото.  Заявено е искане съдът да постанови решение, с което да отмени обжалваното съдебно решение и да потвърди процесното НП.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. 

Ответникът по касационната жалба, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата и моли обжалваното решение да бъде оставено в сила. Претендира присъждане на разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, счита касационната жалба за основателна.

Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

За да отмени обжалваното НП като незаконосъобразно, първоинстанционният съд, след като е обсъдил и преценил събраните по делото доказателства, е направил изводи, че: неправилно е наложена санкция на търговското дружество, тъй като не е била направена проверка дали действително работници на дружеството са извършили процесното изкореняване на дървета; не е установено дали изкоренените дървета представляват   дълготрайни декоративни дървета и дървета с историческо значение, за които се отнася забраната да се отсичат или изкореняват без съответно разрешение, предвидена в разпоредбата на чл. 16 от НИСОЗСОС; налице е неяснота как е определен размерът на имуществена санкция.

Решението на Районния съд е валидно, допустимо и правилно. Приетата за установена фактическа обстановка кореспондира със събраните по делото доказателства. Правните изводи на съда са в съответствие с установените по делото факти и са съобразени с приложимото право. Възраженията на касационния жалбоподател са неоснователни.

Видно от установената по делото фактическа обстановка, на 01.02.2021 г. на ответника по касационната жалба е съставен АУАН от служител на Община Сливен, за това че при проверка на 01.02.2021 г., за която е изготвен констативен протокол, е установено, че в зелената площ между бл. 33 и бл. 37 в ж.к. „Българка“, гр. Сливен, са изкоренени 4 броя дървета, а видно от докладна записка на „Общинска охрана и СОТ – Сливен“ от 29.01.2021 г., нарушението било извършено от работници на „БЕРКО-90“ ЕООД, без надлежно писмено разрешение от кмета на общината и съответна експертна оценка за състоянието им. В АУАН е посочено, че е нарушена разпоредбата на чл. 16 от НИСОЗСОС. В приложената по преписката докладна записка се съдържат данни, че при извършената проверка на място от служители на „Общинска охрана и СОТ– Сливен“, същите са констатирали група работници и служители, оборудвани със строителна техника, както и изкоренени четири броя дървета, а ръководителят на строителната дейност обяснил, че са служители на „БЕРКО-90“. Въз основа на съставения АУАН, на 10.02.2021 г. е издадено процесното НП.

С оглед установените факти, Районният съд правилно е приел, че обжалваното НП е незаконосъобразно.

Съгласно чл. 16 от НИСОЗСОС, дълготрайни декоративни дървета и дървета с историческо значение могат да се отсичат или изкореняват само по изключение след писмено разрешение от кмета на общината, издадено въз основа на санитарна експертиза за състоянието им. Както правилно е приел Районният съд, по делото липсват доказателства, въз основа на които да се направи обоснован извод, че констатираните на място четири броя изкоренени дървета са дълготрайни декоративни дървета или дървета с историческо значение – по смисъла на цитираната разпоредба. Съответен на доказателствата по делото е и изводът на Районния съд, че на търговското дружество неправилно е наложена имуществена санкция. В случая отговорността на дружеството е ангажирана въз основа на изявление на неизвестно лице, че се извършва дейност от името на това дружество. Няма данни по делото да е извършена проверка, която да установи дали направеното изявление отговаря на действителността. Ето защо, не може да се приеме, че по делото е установено, че санкционираното търговско дружество е допуснало описаното в НП административно нарушение. Наред с изложеното, липсват и доказателства за начина, по който е определен размерът на имуществената санкция.

По изложените съображения, Районният съд правилно е отменил процесното НП, издавайки валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон решение, при чието постановяване не са допуснати посочените в касационната жалба нарушения, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

            Претенцията на ответника по касационната жалба за присъждане на разноски е неоснователна, поради липса на представени по делото доказателства за направени разноски в настоящото касационно производство.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 148 от 31.03.2022 г., постановено по АНД № 1409 / 2021 г. по описа на Районен съд – Сливен.

Решението е окончателно.

            

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                           ЧЛЕНОВЕ: