Определение по дело №163/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 168
Дата: 3 април 2023 г.
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20237080700163
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

                                                                                                                                                                                     №168

гр. Враца, 03.04.2023 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, втори състав, в закрито заседание на --03.04.2023г. /трети април, две хиляди двадесет и трета година/, в състав:

 

     АДМ. СЪДИЯ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ адм. дело № 163 по описа на АдмС – Враца за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 Производството е образувано по ЖАЛБА на П.И.В. ***, срещу Писмо /отговор/ с изх. № 96-00-152/24.02.2023г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна Агенция „Медицински надзор“ /ИАМН/. Към жалбата са приложени множество писмени доказателства, в т.ч. и документ за внесена д.т.

             Производството по делото е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл.7а – чл.7в  от Закон за лечебните заведения /ЗЛЗ/.

  Постъпила е от ИА“Медицински надзор“ административната преписка по издаване на оспорения акт с писмо вх. № 838/22.03.2023г.

  В жалбата се излагат съображения, че оспореното писмо е незаконо-съобразно и неправилно, постановено при съществено нарушение на административно-производствените правила, за което се излагат подробни съображения. Иска се отмяна на писмото и задължаване на ИАМН да извърши контрол и проверка по представените от него доказателства, както и да изиска писмени обяснения от * Д.

    В съпроводителното писмо към адм. преписка на ИАМН до АдмС Враца се излагат съображения, че подадената жалба е недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане. Сочи се, че в същата липсва конкретно искане, както и е подадена и срещу негоден за обжалване акт.

             От приложените към жалбата и към административната преписка писмени доказателства, съдът установява следното от фактическа страна:

С Жалба от 03.02.2023г. от П.В. до НЗОК София, същия описал подробно „некачествена здравна услуга“ /на л.21-л.23гръб от делото/. Жалбата е заведена в НЗОК с вх. № 19-03-58/06.02.2023г. и му е отговорено с писмо /л.21 гръб/. Жалбата е препратена по компетентност на ИАМН.

Втора Жалба от 14.02.2023г. П.В. отправил до Районна Прокуратура – Враца и НЗОК, относно „допълнение - некачествената здравна услуга – *** /л.17/. Жалбата е заведена в НЗОК с вх. № 19-03-58/15.02.2023г. Отговорено е на подателя от НЗОК с писмо с изх.№ 19-03-58/22.02.2023г. /л.16/.

С оспореното Писмо с изх. № 96-00-152/24.02.2023г. на Изпълнителна Агенция „Медицински надзор“ /ИАМН/ е уведомен ВРИД Управител на НЗОК, с копие от писмото до П.В. /л.23/ и същото е относно писмо с вх. № 96-00-152/22.02.2023г. на ИАМН. Същото е със следното съдържание: „Уважаема * П., Във връзка с препратена по компетентност жалба от * П. В., Ви информирам: Проблемите, касаещи издаването на електронни направления за консултации и/или изследвания не са от компетент-ността на Агенцията, контролът е в правомощията на НЗОК/РЗОК. Заплащането на извършената медицинска дейност е законосъобразно, в случая пациента не е бил насочен с направление и същата не е оказана по договор с НЗОК. Видно от приложените материали е издаден финансов бон. Назначената терапия с *** е по преценка на лекуващия лекар. Същия има право на свобода за лекуване на пациентите си без външно влияние или намеса върху неговата професионална оценка, решения и действия, като поема отговорност за това.От описаното в жалбата и приложената документация, не е налице друг проблем, свързан с качеството на медицинската услуга. ИАМН не намира основания за образуване на контролно производство по случая“.

            С писмо с изх. № 96-00-152/08.03.2023г. ИАМН е отговорило лично на П.В. /л.22/.

При така събраните доказателства, съдът намира жалбата за процесуално НЕДОПУСТИМА.

В случая не е налице годен за обжалване административен акт по смисъла на разпоредбите на чл.21 ал.1-3 от АПК. Видно от съдържането на оспореното писмо, същото се явява отговор и фактически кореспонденция между два административни органа – НЗОЗ и ИАМН, относно подадената жалба на оспорващия П.В., за което същия е уведомен, като подател на жалбата. Същинския отговор от ИАМН до жалбоподателя П.В. е обективиран в писмо  с изх. № 96-00-152/08.03.2023г.

Действително и съгласно чл.7а от ЗЗЛ контролът и дейността на лечебните заведения, на медицинските дейности и на качеството на медицин-ската помощ се осъществява от Изпълнителна Агенция „Медицински надзор“ /ИАМН/. Правомощията на агенцията са уредени в чл.7б и чл.7в от ЗЗЛ. Съгласно чл.7в от ЗЗЛ ИАМН извършва планови и извънредни проверки. Фактически на жалбоподателя с оспореното писмо и по точно с писмо изх. № 96-00-152/08.03.2023г. е отказано от ИАМН извършване на „извънредна“ проверка на дейността на СИИМП „* Д. Б.Д.“ ЕООД *** във връзка с негови две жалби до НЗОК относно лечението му от * Д., **. Реда за извършване на извънредни проверки е уреден в Наредба № 1 от 26.03.2019г. за условията и реда за извършване на проверки от Изпълнителна агенция „Медицински надзор“,издадена от Министъра на здраве-опазването, обн. ДВ бр.26 от 29.03.2019г., в сила от 01.04.2019г. Съгласно чл.7 ал.1 от тази Наредба, извънредните проверки се извършват без предварително уведомяване на проверяваните лица, като са изброени в кои случаи, като съгласно т.4, това може да стане по сигнали на граждани или заинтересовани лица. В случая е налице жалба-сигнал от П.В. за оказана „некачествена здравна услуга“. Съгласно обаче чл.7 ал.1 т.1 от Наредбата  проверките се извършват – „по преценка на изпълнителния директор на агенцията при получена информация за здравни неблагополучия и/или нарушения при извършване на лечебната дейност“.  В наредбата е предвиден реда за извършване на проверките, но не е предвидено при отказ да се извърши такава проверка какъв е реда. По аналогия обаче с посоченото в разпоредбата на чл.15 от наредбата, че  изпълнителния директор на агенцията уведомява подателите на сигнала за резултатите от проверката /при извършена реална проверка/ , същите също са извън хипотезата на чл.21 ал.1 от АПК, тъй като по силата на чл.124 ал.2 от АПК решенията по подадени сигнали, независимо от формата, в която са обективирани, не подлежат на обжалване.

В случая, както оспореното писмо, така и същинското писмо-отговор от ИАМН с изх. № 96-00-152/08.03.2023г. не подлежат на обжалване пред съд.

Доколкото Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ е в структурата на Министерство на здравеопазването, като съгласно чл.7а ал.2 от ЗЗЛ – ИАМН е юридическо лице на бюджетна издръжка към министъра на здраве-опазването, оспорващия може да сигнализира за отказа същия.

В случая, съдът не е сезиран  съобразно разпоредбата на чл.126 във вр. чл.21 ал.1-3 от АПК  от АПК срещу подлежащ на обжалване акт, а именно оспореното Писмо с изх. № 96-00-152/24.02.2023г. на ИАМН, което има уведомителен характер  - актът не подлежи на обжалване по смисъла на разпоредбата на чл.159 т.1 от АПК.

             С оглед на гореизложеното жалбата на П.В. ***, се явява процесуално недопустима, поради което жалбата следва да се остави без разглеждане и производството по делото бъде прекратено.

    Водим от горното и на основание чл. 159 т. 1 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.И.В. ***, срещу Писмо с изх. № 96-00-152/24.02.2023г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна Агенция „МЕДИЦИНСКИ НАДЗОР“.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 163/2023 г. по описа на АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба, чрез АдмС-Враца,  пред ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в 7/седмо/ дневен срок от уведомяването. 

 

На основание чл. 138 АПК на страните да се изпрати препис от настоящото определение.

 

                                                                                АДМ. СЪДИЯ :