Р Е Ш Е Н И Е
№ 421
гр.Плевен, 03.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд-Плевен, ІV-ти състав, в открито
съдебно заседание на двадесет и първи септември, две хиляди двадесет и втора
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Цветелина Кънева
При секретаря Венера Мушакова, като разгледа
докладваното от съдия Кънева адм.дело №462 по описа за 2022 г. на Административен съд-Плевен и за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във
връзка с чл.118, ал.1 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).
Делото е образувано по жалба от С.А.С. ***, против
Решение №2153-10-28/24.02.2022г. на Директора на ТП на НОИ Ловеч, с което е
отхвърлена нейна жалба вх.№1012-10-38/08.02.2022г. и е потвърдено Разпореждане
№ 10220651953/01.01.2022г. на Ръководител ПО, с което на основание §7е ал.1 и
ал.2 от ПЗР на КСО, считано от 25.12.2021г. е преизчислена личната пенсия за осигурителен
стаж и възраст по §4 от ПЗР на КСО на С.С..
В жалбата се твърди, че е налице разлика от 03мес.
08дни в осигурителния стаж по различните документи на НОИ-Ловеч. Посочва се
подробно, според оспорващата, от къде се получава тази разлика, като се сочи че
грешките започват още с разпореждането от 16.07.2012г. Твърди се за извършени
измами от страна на НОИ-Ловеч. Твърди се още, че пенсията е определена в
по-малък размер, тъй като не е изчислена върху реалния осигурителен стаж до
25.12.2021г., а върху стаж придобит до 31.12.2020г. В заключение се моли за
отмяна на решението на Директора на ТП на НОИ-Ловеч и потвърденото с него
разпореждане.
От ответника по делото-Директорът на ТП на НОИ-Ловеч, не
е представен писмен отговор по жалбата.
В съдебно заседание оспорващата се явява лично и с
пълномощник А.С.-съпруг, който излага доводи за незаконосъобразност на
оспореното решение, като заявява че неправилно е определен осигурителния доход,
индивидуалния коефициент и оттам и размерът на преизчислената пенсията. Изразява
несъгласие с изводите на експертното заключение. Допълнително представя писмено
становище, с копие до различни институции в Република България, в което излага
твърдения аналогични на тези в жалбата и в пледоарията по същество.
В съдебно заседание ответникът не се явява и не се
представлява.
Административен съд-Плевен, четвърти
състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната
съвкупност, съобрази доводите на страните и
извърши цялостна проверка на оспорения акт във връзка с правомощията си
по чл.168 от АПК, намира за установено следното:
Решение №2153-10-28/24.02.2022г на Директора на ТП на
НОИ-Ловеч е получено лично от С.С. на 05.03.2022г. (л.33 от адм.дело 109/22г.
на АС-Ловеч). Съгласно разпоредбата на чл.118 от КСО, срокът за обжалване на
Решението на ръководителя на ТП на НОИ е 14-дневен от момента на получаване му. Жалбата е подадена на 09.03.2022г., по
куриер и е заведена в ТП на НОИ-Ловеч с вх.№2103-10-7/10.03.2022г. (л.5 и л.29
от адм.дело 109/22г. на АС-Ловеч). Предвид изложеното, съдът намира, че жалбата
е подадена от активно легитимирано лице, при наличието на правен интерес от
търсената защита срещу годен за обжалване административен акт в законоустановения срок за обжалване пред компетентния съд и
е процесуално допустима, поради което подлежи на разглеждане.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
От
доказателствата по делото, съдът приема за установено от фактическа страна
следното:
Видно от приложената преписка,
административното производство е започнато служебно на основание §7е ал.1 и
ал.2 от ПЗР на КСО, като с Разпореждане №
10220651953/01.01.2022г. на Ръководител ПО, считано от 25.12.2021г. е
преизчислена личната пенсия за осигурителен стаж и възраст по §4 от ПЗР на КСО
на С.С.. В разпореждането е отразен осигурителен стаж, без превръщане към III категория труд 40г.04м.27дни; общ осигурителен стаж,
превърнат към III категория труд 46г.11м.00дни;
индивидуален коефициент 1.497; средномесечен осигурителен доход за
11.2011-10.2012г. – 614.46лв и доход за изчисляване размера на пенсията
919.85лева /614.46х1.497/. Посочен е общия % осигурителен стаж за определяне
размера на пенсията, съгласно чл.70 ал.1 от КСО – 62.35% и е определен месечен размер
на пенсията 705.12лева.
Срещу Разпореждане №
10220651953/01.01.2022г. в законоустановения срок е подадена жалба от С. с
доводи за неправилно определен коефициент и осигурителен доход.
С Решение №2153-10-28/24.02.2022г. на Директора на ТП на
НОИ Ловеч е отхвърлена нейна жалба вх.№1012-10-38/08.02.2022г. и е потвърдено
Разпореждане № 10220651953/01.01.2022г. на Ръководител ПО. Административният
орган е посочил, че преизчисляването на пенсиите по реда на §7е ал.1 и ал.2 от
ПЗР на КСО, считано от 25.12.2021г., се извършва без да се променя доходът, от който е изчислен
размерът на пенсията към 24.12.2021г., който се умножава с нормативно
определените проценти за всяка година и месец осигурителен стаж, съобразно
разписаното в нормите. Посочил е още, че така определения размер на всяка
пенсия се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно приложимата
нормативна уредба, действаща от датата на отпускане на пенсията до
24.12.2021г., включително. Разяснил е, че през 2017г., 2018г. и 2019г. не е извършвано
осъвременяване на трудовите пенсии по т.нар. „швейцарско правило“ по чл.100 от КСО, изрично регламентирано в §53 ал.1 от ПЗР на ЗИДКСО и §7б ал.1 от ПЗР на
КСО, като през този период законодателно е установен друг ред за нарастване на
трудовите пенсии – чрез преизчисляването им с по-голяма тежест в пенсионната
формула за всяка година осигурителен стаж. Описал е в подробност начина за
преизчисляване на пенсията за тези години с определеният в ЗБДОО за всяка от
годините процент по чл.70 ал.1 от КСО. Посочил е, че извършеното преизчисляване
на трудовите пенсии от 25.12.2021г. е на основание §7е от ПЗР на КСО, като
пенсиите се преизчисляват с процент 1.35 на сто за всяка година осигурителен
стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този процент за
месеците осигурителен стаж без превръщане. Посочил е още, че преизчисляването
се извършва без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, като това
преизчисляване се извършва, ако е по-благоприятно за лицето.Уточнил е, че
процентът нараства съответно от 1,1 на 1,126 през 2017г.; на 1,169 през 2018г.
и на 1,2 през 2019г., като след преизчисляването на пенсията със съответния
по-висок процент за осигурителен стаж, размерът на пенсията подлежи на
осъвременяване, преизчисляване и индексиране съобразно нормативната уредба,
действаща от датата на отпускането на пенсията до преизчисляването й. Разяснил
е, че доколкото приложената при преизчисляването на пенсиите, считано от
25.12.2021г., тежест 1,35 на сто за всяка календарна година осигурителен стаж
без превръщане надхвърля използваните през предходните години проценти, то след
определянето на размера на съответната пенсия с новата, по-висока тежест на
стажа, не може да се извърши преизчисляване за периода от 2017г. до 2019г.,
вкл. с по-нисък процент за годините и месеците осигурителен стаж. В тази връзка
е посочил, че размерът на пенсията, определен с новата тежест на осигурителния
стаж, която е в сила от 25.12.2021г., не може да бъде увеличен с процент 3,8 за
2018г., съответно с процент 5,7 за 2019г., тъй като тези проценти са приложими
само за 2018г. и за 2019г., когато тежестта на стажа е по-ниска. В заключение е
посочил, че размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст на С. е
преизчислен при общ осигурителен стаж, превърнат към трета категория труд –
46г.11мес.00дни, доход за изчисляване размера на пенсията 919.85лева и
индивидуален коефициент 1.497, като въпросите с размера на индивидуалния
коефициент и осигурителния доход са решени с предходни административни актове,
потвърдени по съдебен ред, а определеният размер на пенсията, считано от
25.12.2021г. е 705.12лева. При тези мотиви, решаващият орган е счел обжалваното
разпореждане за правилно и законосъобразно.
Именно това решение на Директора на ТП на
НОИ-Ловеч и потвърденото с него разпореждане са предмет на настоящето съдебно
производство.
Към преписката е
приложено и Разпореждане №**********/01.04.2021г. по Протокол №N06SP2/02.03.2021г. на Ръководител ПО при ТП на
НОИ-Ловеч, с което служебно на основание чл.102 ал.1 т.1, ал.2 и ал.5 от КСО на
С.С. е преизчислен, считано от 01.04.2021г., размерът на пенсията за
осигурителен стаж и възраст, при зачетен осигурителен стаж от 46г. 11м. 00дни,
и е определена месечна сума за изплащане в размер на 624.42лева. От това
разпореждане се установява, че определеният размер е осъвременен, преизчислен и
индексиран съобразно нормативната уредба, действаща след датата на нейното
отпускате, както следва: -за времето:01.01.1994г.-31.12.1996г. и
01.01.1997г-31.12.2009г.; индивидуален коефициент – 1.497 и средномесечен
осигурителен доход за страната за 11.2011-10.2012г. – 614.46лв., като доходът
за изчисляване размера на пенсията е 919.85лева. Размерът е определен по два
начина, съобразно §7в ал.1 от ПЗР на КСО – 568.29лв. и съобразно §7б ал.2 от
ПЗР на КСО/2019г. – 585.21лв., като съгласно §7в ал.3 от ПЗР на КСО размерът по
§7б ал.2 е определен за по-благоприятен. Същият е умножен с 1.067 и е получен крайният размер на преизчислената
пенсия на осигурителен стаж и възраст на С..
Установява се от данните по делото, че Разпореждане
№**********/01.04.2021г. е обжалвано от С. пред Директора на ТП на НОИ-Ловеч,
който с Решение
№2153-10-2/05.07.2021г. е отхвърлил
жалбата и потвърдил разпореждането. Това решение е обжалвано по съдебен ред и с
Решение №646/16.12.2021г. по адм.дело №759/2021г. на Административен съд Плевен
е отхвърлена жалбата на С., като това решение не е влязло в законна сила,
поради подадена касационна жалба пред Върховен административен съд.
От фактическа страна се установява още, че
с решение №91/11.02.2021г. по адм.дело №619/2020г. на АС-Плевен е отхвърлена
жалбата на С. срещу Решение №Ц-1040-10-7/10.06.2020г. на Директора на ТП на
НОИ-Ловеч и потвърденото с него разпореждане от 01.04.2020г., с което служебно
е преизчислена получавана от С. пенсия за осигурителен стаж и възраст на
основание §7 от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното
положение с допълнително придобития от нея след пенсионирането осигурителен
стаж от 00г.11м. 05дни и определена пенсия в размер на 575,81лв., съгласно §7в
ал.3 от ПЗР на КСО, определен по §7б ал.2 от ПЗР на КСО като по-благоприятен.
Това съдебно решение е оставено в сила с решение №7579/23.06.2021г. по адм.дело
№4482/2021г. на ВАС.
Установява се също,
че с разпореждане от 15.12.2012г. на С. е отпусната лична пенсия за
осигурителен стаж и възраст, считано от 21.11.2012г., пожизнено по §4 ал.1 от
ПЗР на КСО, която пенсия е осъвременявана и преизчислявана за допълнително
придобит осигурителен стаж, като последното преизчисляване на пенсията е с
горното разпореждане от 01.04.2021г.
Установява се още, че при
първоначалното отпускане на пенсията определеният индивидуален коефициент е
1.342, при средномесечен доход за страната за м.11.2011-10.2012г. – 614.46лева,
доходът за изчисляване на пенсията е в размер на 824.61лв, като с разпореждане
от 11.03.2016г., считано от 01.03.2016г. отпуснатата с намален индивидуален
коефициент пенсия на С. е преизчислена на основание §51 ал.1 от ПЗР на КСО по
нейно заявление за прехвърляне на средствата от индивидуалната й партида в
универсален пенсионен фонд във фонд „Пенсии“ на НОИ, при което е променен
първоначално определения индивидуален коефициент и той става 1.497. С решение
№120/21.12.2016г. по адм.дело №160/2016г. на АС-Ловеч е отхвърлена жалбата на С.
против Решение от 13.05.2016г. на Директора на ТП на НОИ-Ловеч, с което е
потвърдено разпореждане от 11.03.2016г. за преизчисляване пенсията за ОСВ и е
определен месечен размер 446.45лева. Решението е оставено в сила с решение №4498/10.04.2018г. по адм.дело
№1188/2017г. на ВАС.
По делото са
представени от оспорващата експертни заключения по назначени
съдебно-икономически експертизи по други съдебни дела, водени от С., които не
са относими към настоящия спор с предмет Решение №2153-10-28/24.02.2022г. на
Директора на ТП на НОИ Ловеч.
По делото е назначена и съдебно-икономическа
експертиза, чието заключение съдът възприема за компетентно, обективно и
безпристрастно изготвено. Според заключението, общият осигурителен стаж,
превърнат към трета категория е 46г.11мес.00дни; индивидуалният коефициент на
лицето за периода 01.01.1994г.-31.12.2009г. е 1.497, с изложен подробно начина
по който е изчислен този коефициент, а средномесечният осигурителен доход за
страната обявен от НОИ за периода от м.11.2011г. до м.10.2012г., т.е. 12 месеца
преди подаване на заявлението за пенсиониране и
отпускане на пенсията, е в размер
на 614.46лева. В заключението е определен и доходът за изчисляване размерът на
пенсията на лицето, а именно 919.85лева, като е посочен и механизмът, по който
става това изчисляване. Изрично от вещото лице е отразено, че размерите на
осигурителния доход, от който е изчислена пенсията, индивидуалния коефициент и
общия осигурителен стаж са потвърдени по
съдебен ред с решение №646/16.12.2021г. по адм.дело №759/2021г. на АС-Плевен.
Посочено е, че през периода от 1 април 2013г. до 1 юли 2017г. пенсиите се
осъвременяват на основание чл.100 от КСО, като е направено изчисляване за всяка
една от годините, а от 2017г. до 31.12.2019г. пенсиите не се осъвременяват на
основание тази разпоредба, тъй като е предвиден друг ред за увеличението и
преизчисляването им – за 2017г. и 2018г. пенсиите се преизчисляват на основание
§53 от ПРЗ на ЗИДКСО от 2015г., считано от 01.07. на съответната календарна
година, а за 2019г. на основание §7б и §7в от ПЗР на КСО. Според заключението,
преизчисляването на пенсиите се изразява в ново изчисляване на първоначално
определения размер на пенсията с по-висок процент за годините и месеците
зачетен осигурителен стаж, върху който след това автоматично се начисляват
всички други извършени осъвременявания и преизчислявания на пенсиите. Посочен е
процентът за 2017г-1,126; за 2018г.-1,169 и за 2019г.-1,2. Посочено е и
обстоятелството, че през 2018г и 2019г., освен описаното преизчисление на
пенсиите, техният размер към датата, предхождаща преизчисляването подлежи на
увеличение с фиксиран процент 3,8% през 2018г. и 5,7% през 2019г., като след
съпоставяне на получените два размера във всяка от годините, пенсията се
определя в по-високия размер. Допълнено е, че считано от 25.12.2021г. пенсиите
се преизчисляват с тежест 1,35 на сто за всяка година осигурителен стаж без
превръщане, което надхвърля използваните
през предходните години проценти и те не могат да бъдат прилагани при
преизчисляването на пенсиите от 25.12.2021г. Вещото лице посочва, че през 2020г и 2021г.
пенсиите, свързани с трудова дейност се осъвременяват съгласно чл.100 ал.1 от КСО. В заключение е направен извод, че размерът на личната пенсия за
осигурителен стаж и възраст на С. е преизчислен при съобразяване с
доказателствата към преписката и разпоредбите на §7е ал.1 и ал.2 от ПЗР на КСО,
считано от 25.12.2021г., който е 705,12лева. В съдебно заседание вещото лице
потвърждава констатациите и направени изводи в заключението, като посочва, че
по този ред се преизчисляват пенсиите отпуснати с начална дата до 24.12.2021г.,
като последното преизчисляване на пенсията на С. е от 01.04.2021г., поради
което се взема осигурителния стаж, който е към 01.04.2021г., като би могло да
се вземе стаж и след тази дата, но ако има подадено заявление от лицето за
промяна в осигурителния стаж, каквото няма, поради което се взема последното
преизчисляване на пенсията, извършено служебно от органа. Вещото лице посочва
още, че индивидуалния коефициент, осигурителния доход и доходът за изчисляване
размера на пенсията са определени с предходни актове, потвърдени по съдебен
ред.
Така установената фактическа обстановка мотивира
следните правни изводи:
Съгласно чл.117, ал.1, т.2, б.”а” от КСО, пред ръководителя на съответното ТП на НОИ се подават жалби срещу
Разпореждания за отказ или за неправилно определяне или изменение и спиране на
пенсиите, добавките и компенсациите към тях, като ал.3 от същата норма
регламентира, че ръководителят на ТП на НОИ се произнася по жалбите с
мотивирано решение в едномесечен срок от получаването им. Решение
№2153-10-28/24.02.2022г. е издадено от Директора на ТП на НОИ Ловеч, т.е. от
компетентен орган по чл.117, ал.3 от КСО, а потвърденото с него разпореждане
също е издадено от компетентен по чл.98 ал.1 от КСО по материя, време и място
орган.
Оспореното Решение е издадено в
предвидената от закона писмена форма и съдържа всички изискуеми реквизити,
включително фактическо и правно основание за издаване на акта, т.е. решението е
мотивирано, така както изисква чл.117, ал.3 от КСО. Същото е издадено в рамките
на едномесечния срок за произнасяне по чл.117, ал.3 от КСО.
По отношение съответствието с материалния закон и административнопроизводствените правила,
настоящият състав съобрази следното:
Съгласно разпоредбата на §7е ал.1 от ПЗР на КСО /ДВ бр. 77 от
2021 г., в сила от 25.12.2021г./, на която е направено позоваване в
разпореждането и потвърждаващото го решение на Директора на ТП на НОИ-Ловеч,
отпуснатите с начална дата до 24 декември 2021г. включително пенсии се
преизчисляват от 25 декември 2021г. с процент 1,35 на сто за всяка година
осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част от този
процент за месеците осигурителен стаж без превръщане, като пенсиите за трудова
злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 24 декември
2021г. включително, се преизчисляват от 25 декември 2021г. със съответния
коефициент по чл.79 ал.1. Според ал.2 на §7е, преизчисляването по ал.1 се
извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което
тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба,
действаща от датата на отпускането й до 24 декември 2021г. включително.
В чл.70
ал.1 от КСО / в редакцията ДВ бр.77/2021г., в сила от 25.12.2021г./ е
предвидено, че размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя,
като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи с процент 1. 1,35 за
всяка година осигурителен стаж без превръщане и съответната пропорционална част
от този процент за месеците осигурителен стаж без превръщане; 2. 1,2 за всяка
година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за
месеците осигурителен стаж – за осигурителния стаж, представляващ разлика между
общия осигурителен стаж, зачетен на лицето, и стажа по т. 1. А в чл.70 ал.3 е
регламентирано, че доходът, от който се изчислява пенсията, се определя, като
средномесечният осигурителен доход за страната за 12 календарни месеца преди
месеца на отпускане на пенсията се умножи по индивидуалния коефициент на
лицето. Според ал.4, за пенсиите, отпуснати с начална дата преди 1 януари 2019
г., индивидуалният коефициент се изчислява от осигурителния доход на лицето за
период от три последователни години от последните 15 години осигурителен стаж
до 1 януари 1997 г. по избор на лицето и от осигурителния му доход за периода
след тази дата до датата на отпускане на пенсията.
Съгласно чл.102 ал.1 от КСО, в сила от 01.01.2021г., пенсиите, свързани с трудова дейност – за осигурителен стаж
и възраст, за инвалидност поради общо заболяване и за инвалидност поради
трудова злополука или професионална болест, може да се преизчисляват по един от
следните начини: 1. служебно – с допълнително придобития от пенсионера
осигурителен стаж в периода след отпускането, съответно след последното
преизчисляване на пенсията; 2. по заявление на пенсионера – с допълнително
придобития осигурителния стаж и осигурителен доход в периода след отпускането,
съответно след последното преизчисляване на пенсията.
Според ал.2 на чл.102 от КСО, пенсията подлежи на
служебно преизчисляване по ал.1 т.1, когато пенсионерът е придобил осигурителен
стаж през предходната календарна година и не е подал заявление по ал.1 т.2 до
датата на служебното преизчисляване. Преизчисляването се извършва считано от 1
април на съответната година, като се вземат предвид данните по чл.5 ал.4 т.1,
а за самоосигуряващите се лица – данните за внесените осигурителни вноски,
които се отнасят за времето до 31 декември включително на предходната календарна
година и които са налични в информационната система на Националния осигурителен
институт към 1 март на текущата календарна година. Според ал.5,
преизчисляването на пенсиите по този член се извършва по реда на чл.70,
съответно на чл.75
– 77, като при преизчисляването на пенсията се взема предвид средномесечният
осигурителен доход за страната за 12 календарни месеца преди месеца на първото
й отпускане, а за пенсия, отпусната до 1 януари 2000г. – средномесечният
осигурителен доход за страната за 2007г., след което полученият размер се
осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща
след датата на отпускане на пенсията, а при преизчисляването осигурителният
стаж, положен след 31 декември 2010 г., не се превръща по реда на чл. 104.
По делото се установява по безспорен начин, че с Разпореждане
№**********/01.04.2021г. е преизчислен размерът на пенсията считано от
01.04.2021г., при общ осигурителен стаж, превърнат в трета категория труд –
46г.11м.00д., индивидуален коефициент 1.497, средномесечен доход в размер на
614.46лв. за страната за м.11.2011г.-м.10.2012г. и доход за изчисляване размера
на пенсията – 919.85лв. Това е последното преизчисляване на пенсията на С.,
както твърди и вещото лице. В тази връзка следва да се посочи, че по безспорен
начин се установява по делото, че размерът на средномесечният доход 614.46лв. и
индивидуалният коефициент 1.497 са потвърдени с влезли в сила съдебни решения,
поради което същите не подлежат на
преразглеждане в настоящето съдебно производство. Този факт е потвърден
и от вещото лице с представеното по делото заключение и в съдебно
заседание. Ето защо всички възражения на
пълномощника на оспорващата относно общия осигурителен стаж, средномесечния
осигурителен доход и индивидуалния коефициент на С. са неоснователни.
Предвид гореустановеното, съобразно приложимата
нормативна уредба и заключението на вещото лице съдът намира, че разпоредбата
на §7е ал.1 и ал.2 от ПЗР на КСО правилно е приложена от административния
орган, който е приложил новия процент за тежест на осигурителния стаж – 1,35 на
сто във формулата за изчисляване на пенсията за осигурителен стаж и възраст на С.
по реда на чл.70 ал.1 от КСО спрямо сбора на осигурителния стаж без превръщане,
каквото е именно изискването на §7е ал.1 от КСО, като за разликата между общия
осигурителен стаж и стажа без превръщане е приложил процент 1,2 на сто, както и е съобразил изискването на
ал.2 преизчисляването да се извърши без промяна на дохода. След получаване на
преизчисления размер от 573,53лева, същият е осъвременен, преизчислен и
индексиран според нормативната уредба, действаща към датата на отпускането на
пенсията. Съобразено е изискването за осъвременяване на пенсията за периода от 1 април 2013г. до 1
юли 2017г. и за 2020г. и 2021г. на основание чл.100 от КСО, както и
изискванията за 2017г. до 31.12.2019г., когато не се прилагат нормата на чл.100
от КСО, тъй като е регламентиран друг ред - §53 от ПЗР на ЗИДКСО за 2017 и
2018г. и §7б и §7в от ПЗР на КСО за 2019г.
Налага се извода, че от административния орган е спазен редът, както и
начинът за преизчисляване на пенсията, съобразно посочената в оспорените актове
разпоредба. Последното се потвърждава и от заключението на вещото лице, според
което, размерът на преизчислената пенсия на С. е 705,12лева, т.е. същият както
е изчислен и от пенсионния орган, като механизмът на извършеното от него
преизчисление на пенсията е правилен.
В тази връзка, настоящия състав на съда не споделя
наведените от пълномощника на оспорващата доводи за неправилно определен размер
на пенсията, доколкото изложените възражения касаят величини - средномесечен
доход, индивидуалният коефициент и общ осигурителен стаж, които са определени в
предходни административни актове, потвърдени по съдебен ред. Преизчисляването
на пенсиите в хипотезата на §7е ал.1 и ал.2 от ПЗР на КСО се изразява в ново
изчисляване на първоначално определения размер на пенсията със законодателно
установената по-висока тежест на зачетения осигурителен стаж, върху който след
това се начисляват всички осъвременявания и преизчислявания на пенсията, от
датата на отпускане или преизчисляване на пенсията до настоящия момент.
За пълнота следва да се посочи, че разпоредбите на § 7е, ал. 1
и ал. 2 от ПЗР
на КСО, въз основа на които е преизчислена пенсията на оспорващата С.,
от една страна установяват нова, по-висока тежест на годините осигурителен стаж
при определяне размера на пенсията, а от друга, предвиждат размерът на пенсията
да се определи без да се променя доходъа, от който тя е изчислена. Т. е., с
цитираната разпоредба изрично е предвидено при това преизчисляване на пенсията,
различна да бъде единствено величината на процента, без да бъдат променяни
останалите параметри при изчисляване на пенсията, включително и на дохода, от
който се изчислява пенсията, при формирането на който участва и величината ИК.
Воден от горното, съдът намира, че
оспореното Решение на Директора на ТП на НОИ-Ловеч и потвърденото с него
разпореждане са правилни, постановени в съответствие на материалния закон и
събраните доказателства. Жалбата на С.С. като неоснователна следва да бъде
отхвърлена.
Воден от горните мотиви и на основание чл.172,
ал.2 предл. последно от АПК, Административен съд-Плевен, ІV-ти състав
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.А.С. ***, против Решение №2153-10-28/24.02.2022г. на
Директора на ТП на НОИ Ловеч, с което е отхвърлена нейна жалба
вх.№1012-10-38/08.02.2022г. и е потвърдено Разпореждане №
10220651953/01.01.2022г. на Ръководител ПО.
Решението може да се оспори с касационна жалба, чрез
Административен съд Плевен, пред Върховен административен съд в 14-дневен срок
от съобщението за изготвянето му.
Преписи от решението да се изпратят на страните.
СЪДИЯ:
/п/