Р Е Ш
Е Н И Е
№ 599/20.11.2018 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно
заседание на петнадесети ноември през две хиляди и осемнадесета година в състав
:
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
при
секретар А. Л*** разгледа
Адм.дело
№411/2018г. по описа на
Административен
съд Монтана
Производството е по реда на
чл.215, ал.1 Закон за устройство на територията (ЗУТ) във вр. с чл.145 и сл.
Административно процесуален кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на К.И.И. и Т.К.И.
*** срещу Заповед №554/26.07.2018г. на Кмета на Община Лом, с която на
основание чл.225а, ал.1 във вр. с чл.223, ал.1, т.8 ЗУТ е наредено да се
премахне незаконен строеж “Жилищна сграда ” в имот с идентификатор
44238.502.440 КККР на гр.Лом, в УПИ I за магазин, спортен център с младежки клуб, спортна
зала, ресторанти и сладкарница в кв.69, гл.Лом, ул.“Е*** “ №* . В жалбата се
поддържа, че оспорената заповед е незаконосъобразна, като са изложени доводи за
липсва на компетентност на издателя на акта, алтернативно, че строежа не е
незаконен и не подлежи на премахване. В съдебно заседание оспорващите поддържат
жалбата си и молят да бъде уважена, като се постанови решение, с което да се
отмени оспорения административен акт.
Ответникът
не взема становище по спора.
Настоящият състав на
Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата,
доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата
нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда
на чл.168 ал.1 АПК намира за установено следното:
Жалбата е подадена в законоустановения
срок, от надлежно легитимирани лица и е процесуално допустима. Разгледана по
същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:
Предмет на спора е
законосъобразността на Заповед №554/26.07.2018г. на Кмета на Община Лом, с
която на основание чл.225а, ал.1 във вр. с чл.223, ал.1, т.8 ЗУТ е наредено да
се премахне незаконен строеж “Жилищна сграда ” в имот с идентификатор
44238.502.440 КККР на гр.Лом, в УПИ I за магазин, спортен център с младежки клуб, спортна
зала, ресторанти и сладкарница в кв.69, гл.Лом, ул.“Е*** “ №* . Административният
орган е приел в мотивите на оспорения административен акт, че в случая се касае
за строеж „жилищна сграда“, която е изграждана от 2015 година без разрешение за
строеж и строителни книжа. Посочено е, че строежа е пета категория, като за него
не може да се приложи разпоредбата на §127, ал.1 и ал.2 ЗИДЗУТ. Така мотивиран административният
орган е приел, че като безспорно установен незаконен строеж по смисъла на
чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ подлежи на премахване по реда на чл.225а, ал.1 ЗУТ.
От фактическа страна, а и не се
спори между страните, се установява следното:
Видно от приетите на л.8-10 по
делото жалби вх.№94-00-5535/04.10.2018г. и вх.№94-00-5536/04.10.2018г. Кмета на
Община Лом е сезиран за изграден от оспорващите строеж изпълнен от оспорващите.
При извършена проверка с Констативен акт №2/18.07.2018г. (л.23-25 по делото)
длъжностни лица при Община Лом са констатирали, че е изграден незаконен строеж
„Жилищна сграда с подземен и надземен етаж“, който попада на регулационната
граница с имот с идентификатор 44238.502.440 по КККР на гр.Лом, и е с размери в
план 11/5,86 м и височина на стреха 2,70м.
Установено е, че незаконния строеж е изграден без разрешение за строеж и
одобрени строителни книжа в нарушение на чл.148 ал.1 ЗУТ.. Констативния акт е
връчен на лично на оспорващия Т.К.И. на 18.07.2018г., което се установява от
разписка на л.26 по делото. Видно от Констативен протокол от 26.07.2018г. (л.27
по делото), не са постъпили възражения срещу съставения констативен протокол, с
който е установен незаконния строеж. С оспорената в настоящето производство Заповед
№554/26.07.2018г. на Кмета на Община Лом, на основание чл.225а, ал.1 във вр. с
чл.223, ал.1, т.8 ЗУТ е наредено да се премахне незаконен строеж “Жилищна
сграда ” в имот с идентификатор 44238.502.440 КККР на гр.Лом, в УПИ I за магазин, спортен център с
младежки клуб, спортна зала, ресторанти и сладкарница в кв.69, гл.Лом, ул.“Е***
“ №* . Видно от приетата на л.7 по делото разписка, административния акт е
съобщен на оспорващия Т.К.И. на 01.08.2018г., тоест жалбата с
№94-00-4490/02.08.2018г., с която е сезирана настоящата съдебна инстанция е
подадена в законоустановения срок и е допустима.
От така описаната фактическа
обстановка съдът въз основа на събраните по делото писмени доказателства и
приетата съдебно-техническа експертиза, която не е оспорена от страните, стига
до следните правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл.225а,
ал.1 ЗУТ, кметът на общината
или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за премахване на
строежи от четвърта до шеста категория, незаконни по смисъла на чл. 225, ал. 2. В настоящият случай в
административния акт е посочено, че строежа е пета категория, като тази
констатация се следва от разпоредбата на чл.137, ал.1, т.5, б. ”а” от ЗУТ,
което дава основание на настоящият съдебен състав служебно да установи, че е
налице е компетентност на административният орган издал оспореният
административен акт. В тази връзка следва да се отбележи, че неоснователно в
жалбата се поддържа, че само органа по чл.225 ЗУТ, има компетентност да издаде
административен акт, с който да разпореди премахването на строежа, тъй като в
случая издателя на оспорения административен акт – Кмета на Община Лом, има
материална компетентност да издаде оспорения административен акт съобразно
правомощията, които му дава разпоредбата на чл.225а, ал.1 ЗУТ.
Неоснователно в жалбата се
поддържа, че строежа не подлежи на премахване съгласно §127, ал.1 и ал.2 ЗИДЗУТ.
Разпоредбата на чл.225, ал.2 ЗУТ изчерпателно изброява хипотезите, в които
строеж или части от него са незаконни и подлежат на премахване, като в случая
описания строеж попада в хипотезата на чл.225, ал.2, т.2 ЗУТ, тъй като е
изграден без одобрени
инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж. Тези обстоятелства се
установяват, както от установеното с констативен акт на длъжностни лица при
Община Лом, с което е образувано производството по премахването му, така и от
приетата по делото съдебно-техническа експертиза изготвена от вещото лице арх.Т.,
която съдът кредитира изцяло като обективна, безпристрастна и която не се
оспорва от страните по делото. След извършена проверка на място, в общинска
администрация Лом и по делото, вещото лице установява, че за описания строеж
няма издадено разрешение за строеж и не са внасяни за одобряване инвестиционни
проекти. Вещото лице изрично изяснява, че за строежа не са водени производства
по узаконяването му, като тази констатация е направена след проверка в общинска
администрация Лом. Вещото лице дава заключение, че строежа не е допустим по
правилата и нормите, които са действали към годината на изграждането му –
2015г., и по сега действащия ЗУТ, тъй като съгласно действащата към момента на
изграждането му и към настоящият момент, разпоредбата на чл.148, ал.1 ЗУТ, за
изграждането му се е изисквало издаване на разрешение, а такова не е издадено.
Следва да се отбележи, че с оглед тези констатации и годината на изграждане на
строежа, не може да се приеме, че е търпим по смисъла на §127 ПЗР ЗИДЗУТ, тъй
като с оглед годината на изглаждане не попада в хипотезата на §127, ал.1 ПЗР
ЗИДЗУТ, а с оглед установяването, че не е допустим по правилата и нормите
действали към момента на изграждането му и към момента не попада в хипотезата
на §127, ал.2 ПЗР ЗИДЗУТ. Пълния разбор на доказателствата изисква да се
отбележи, че представените с жалбата дворищно-трасировъчен карнет и Протокол за
трасиране, означаване и координиране на поземления имот, не установяват обстоятелства
свързани със спазване на изискванията за законност на строежа и не установят,
че строежа не е незаконен.
По разбиране на настоящият
съдебен състав, в случая по безспорен начин се установяват законови основания
за издаване на оспорения административен акт, тъй като строежа безспорно е
незаконен по смисъла на чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ, като издадения
административен акт, с който е наредено да бъде премахнат е в съответствие с
целта на закона. Не се установява да са допуснати нарушения на административнопроизводствените
правила, които да са от категорията на съществените, които да водят до
незаконосъобразност на наложената преустановителна административна мярка, с
която се премахва незаконно изградения строеж. Настоящият съдебен състав
отбелязва, че административния акт е мотивиран и съответства на изискванията за
форма по смисъла на чл.59, ал.1 АПК, като следва да се посочи, че в хода на
съдебното производство се установи, че са налице и фактическите и правните
основания дали основание на административния орган да го постанови.
При цялостната проверка
законосъобразността на оспорения административен акт, на основанията по
чл. 146 АПК, съдът
констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при
спазване на административнопроизводствените правила, съгласно материално
правните разпоредби и в съответствие с целта на закона.
Съобразно гореизложеното, настоящият
съдебен състав намира, че оспорената К.И.И. и Т.К.И. ***
срещу Заповед №554/26.07.2018г. на Кмета на Община Лом, с която на основание
чл.225а, ал.1 във вр. с чл.223, ал.1, т.8 ЗУТ е наредено да се премахне
незаконен строеж “Жилищна сграда ” в имот с идентификатор 44238.502.440 КККР на
гр.Лом, в УПИ I за магазин,
спортен център с младежки клуб, спортна зала, ресторанти и сладкарница в кв.69,
гл.Лом, ул.“Е*** “ №* е
законосъобразна и
следва да бъде потвърдена, предвид, което на основание чл.172, ал.2 АПК, І-ви
състав на Административен съд Монтана
Р Е Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.И.И. и Т.К.И.
*** срещу Заповед №554/26.07.2018г. на Кмета на Община Лом.
Решението подлежи на обжалване
пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: