Решение по дело №219/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 246
Дата: 10 ноември 2022 г. (в сила от 10 ноември 2022 г.)
Съдия: Десислава Благоева Табакова
Дело: 20227110700219
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

      246   

гр. Кюстендил, 10.11.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в открито съдебно заседание на дванадесети октомври две хиляди двадесет и втора година, в следния състав:

 

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                                                                                                                                                                                       ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                                                                                                                                                                                                              ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

 

 

с участието на секретар: Ирена Симеонова и в присъствието на прокурора: Марияна Сиракова,  като разгледа докладваното от съдия Табакова КАНД № 219/2022г., за да се произнесе взе предвид:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба, подадена от Б.А.Л. ***, против решение № 161 от 16.06.2022 г., постановено по а.н.д. № 395/2022 г. по описа на Районен съд - Дупница.

Касационният жалбоподател излага доводи за неправилност на оспореното решение, като постановено при съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди, че съдът не е обсъдил всички твърдения и доводи. Сочи, че липсват доказателства относно установяване законосъобразността на поставен пътен знак В-26 ограничаващ скоростта на 110 км/ч. По подробно изложените в касационната жалба съображения се моли за отмяна на решението на районния съд и отмяна на обжалвания електронен фиш.

Ответната страна – Областна дирекция на МВР – Кюстендил, чрез процесуалния си  представител гл. юрк. Б.Л., в съдебно заседание изразява становище за неоснователност на жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура - Кюстендил изразява становище за неоснователност на жалбата и правилност на решението, постановено от районния съд.

Настоящият касационен състав на Административен съд – Кюстендил, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна и в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. Съображенията за това са следните:

С оспореното решение Районен съд - Дупница е потвърдил Електронен фиш Серия К № 4003774, издаден от ОДМВР - Кюстендил, с който на Б.А.Л. за нарушение на чл. 21, ал. 2, вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП е наложено административно наказание "глоба" в размер на 50 лева.

Съдът е приел за установено от фактическа страна, че на 12.07.2020 г. около 14.57 часа, извън населено място, в област Кюстендил, община Дупница в посока на движение към гр. София, по А-3 „Струма“ на км. 53+950, с установено с техническо средство – мобилна система за видеонаблюдение АТТС: ARH CAM S1, с фабр. № 11743с6 и заснето в 14:57 часа със снимка № 0129869, пореден номер отпечатан най-отдолу - 43056, е регистрирано и заснето движещото се в посока към град София моторно превозно средство (МПС) марка "А.", с рег. № СВ****МТ, със скорост 127 км/ч, от която скорост е приспаднат 3 % толеранс в полза на водача, при разрешена такава 110 км/ч, при въведено с пътен знак В-26 ограничение на максимално допустимата скорост на движение в този участък от пътя преминаващ през виадукт, съответно превишена стойност на скоростта 13 км/ч - нарушение по чл. 21, ал. 2, вр. с  ал. 1 от ЗДвП.

Съдът е приел, че от представените по делото писмени доказателства и заключението на вещото лице по назначената съдебно-техническа геодезическа експертиза, които е обсъдил подробно, че така изложената фактическа обстановка е безспорно установена. Правилно съдът е кредитирал като обосновано и пълно заключението на експерта по назначената и изготвена в хода на съдебното производство експертиза. От него безспорно се установява, че фиксираната скорост, заснета със снимка № 0129869, пореден номер отпечатан най-отдолу – 43056, в 14:57:52 часа е именно на МПС с рег. № СВ****МТ, собственост на Б.Л., както и разположението на пътните знаци и местонарушението, посочено в обжалвания електронен фиш, вкл. разположението на табелата указваща началото на 54 км. от АМ „Струма“ в посока към гр. София

От правна страна съдът е приел, че не се констатират противоречия с материалния или процесуалния закон. Посочил е, че съставеният електронен фиш формално отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него, че описанието на нарушението е ясно и недвусмислено, включително и по отношение на мястото на описаното нарушение. Приема липса на противоречие и при посочването на скоростта. Липсвали допуснати нарушения и при издаването на протокола за използване на техническо средство. Процедурата по издаване на електронния фиш е приета за правилно проведена, съобразно изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Съдът не е намерил допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, свързани с представените доказателствени средства към електронния фиш и в частност с представения снимков материал.

Така постановеното решение е валидно, допустимо и правилно.

Настоящият състав, противно на твърденията в касационната жалба, намира за правилни и обосновани изводите на районния съд за това, че оспореният електронен фиш е издаден при правилно приложение на материалния закон и при липса на допуснати нарушения на процесуалните правила, като са изпълнени изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи. Настоящият касационен състав приема, че фактите по делото са обсъдени от районния съд поотделно и в тяхната съвкупност, като въз основа на тях в решението са изложени подробни, релевантни и аргументирани мотиви относно законосъобразността на оспорения електронен фиш. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка са направени обосновани изводи относно приложението, както на материалния, така и на процесуалния закон. Изложените от въззивния съд мотиви за законосъобразност на електронния фиш са обосновани от съвкупната преценка и анализа на събрания доказателствен материал и настоящата инстанция ги възприема изцяло.

Необосновани с оглед доказателствата по делото и несъответни с оглед приложимите нормативни разпореди, са изложените в касационната жалба съображения в частта, в която се твърди незаконосъобразност на електронния фиш поради отсъствие на данни за мястото на нарушението и съответно на основанието за ограничението на скоростта. Реквизитите на електронния фиш са предвидени в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, която норма е специална спрямо разпоредбите на ЗАНН, включително в частта относно реквизитите на електронния фиш. В случая, същият има нормативно предвиденото съдържание и отговаря на утвърдения със заповед на министъра на вътрешните работи образец.

Доводите в касационната жалба относно липса на представени изискващи се доказателства за установяване на законосъобразността на поставен пътен знак В-26 ограничаващ скоростта на 110 км/ч са неоснователни. Същите се опровергават от събраните от районния съд доказателства, вкл. и чрез назначаването на съдебно-техническа геодезическа експертиза.

Неоснователни са и твърденията в касационната жалба относно законността на монтирането на пътните знаци в участъка и несъобразяване с критериите и изискванията на ЗУТ. Страната е разполагала с възможността да обори констатациите на протокола по отношение на отбелязването за извършване на контрол в рамките на посоченото място чрез надлежни доказателствени средства. В случая обаче, доказателствената сила на протокола по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата не е оборена. При това положение следва да се споделят установяванията, посочени в ЕФ, досежно наличието на знак B-26 на посочения участък и че нарушението е извършено именно в участъка на действието му по установеното точно место­положение на превозното средство от вписаните конкретни координати.

Настоящият съдебен състав намира, че в конкретния случай по отношение на процесното нарушение не може да намери приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН за маловажен случай. Това е така, тъй като нарушението е формално и липсват съставомерни вреди, като законодателят е възприел, че самото нарушение на правилата за движение по пътищата е с достатъчно висока степен на обществена опасност.

Неоснователно е и въведеното като касационно основание възражение за допуснати нарушения на процесуалните правила. Съдът е извършил цялостна проверка на законосъобразността и правилността на електронния фиш, като при формиране на вътрешното убеждение, фактическите и правните изводи, не са установени порочни действия на въззивния съд. съответно не са констатирани порочни съдопроизводствени действия при разглеждане на делото и постановяване на съдебното решение. Противно на твърденията на касатора, въззивният съд не е допуснал нарушение на правилата за оценка и проверка на доказателствения материал, като фактическите изводи на съда съответстват на установените въз основа на събраните по делото доказателства релевантни факти и обстоятелства.

Предвид изложеното касационната инстанция счита, че като е потвърдил издадения електронен фиш, първоинстанционният съд е постановил правилно решение, което следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода на делото, искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателно. Съдът намира, че същото следва да бъде определено в размер на 80.00 лева, на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, вр. чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд – Кюстендил,

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 161 от 16.06.2022 г., постановено по а.н.д. № 395/2022 г. по описа на Районен съд - Дупница.

ОСЪЖДА Б.А.Л. *** да заплати на ОД на МВР - Кюстендил сумата от 80.00 (осемдесет) лева, представляващи разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

 

 

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                               ЧЛЕНОВЕ: