Решение по дело №633/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 октомври 2021 г. (в сила от 10 ноември 2021 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20217260700633
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е №526

22.10.2021г. гр.Хасково

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Административен съд Хасково                             в публичното заседание                                                                

на двадесет и четвърти септември       две хиляди и двадесет и първа  година в следния състав:

СЪДИЯ : ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА 

                                               

Секретар Светла Иванова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдията

адм.д.№633 по описа за 2021г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс. Образувано е по жалба от ЦПО към Сдружение с нестопанска цел Бизнес Център Харманли – Харманли, ЕИК ********, против Заповед №ЛД-01-05-50/08.06.2021г. на Председател Национална агенция за професионално образование и обучение. Твърди се, че заповедта била издадена при съществено нарушение на материалния закон и на административнопроцесуалните правила, както и била неправилна и необоснована. Оспорват се констатациите в Протокол №2 вх.№РД-03-121/02.03.2021г. , който не бил изпратен на жалбоподателя, а с това се ограничавало правата на защита. Освен това протоколът бил изготвен без да били взети предвид факти. Като нямало въведени „текущи и приключили курсове“, то не можело да се счита, че били преустановили дейност през 2019г.-2020г. Съгласно чл.49а от ЗПОО не можело да се вмени като задължение осъществяването на курсове на всяка цена. Не можело да бъде нарушение правото и възможността на жалбоподателя като обучаващо лице да прецени кога, как и при какви условия да проведе курс. В закона нямало рамкиране на дейността и тя неможела да бъде разглеждана единствено като фактически процес на обучение. Това била съвкупност от организационна, административна и последваща дейност около самото провеждане на курс. Освен това за периода от февруари до май 2020г. не се провеждали курсове съгласно заповедите на МЗ, като така в този период те били възпрепятствани от форсмажорни обстоятелства. Посочва се, че на 03.01.2019г. била открита процедура по набиране на обучаващи се по специалност Зеленчукопроизводство, Текстообработване и др. и бил проведен курс за периода от 07.01.2019г. до 15.01.2019г. , но поради липса на кандидати обективно били в невъзможност да проведат други курсове през 2019г. В началото на 2020г. – 02.01.2020г. също била открита процедура по набиране на кандидати, но поради епидемичната обстановка нямало заявления за участие. Счита се, че необосновано било установено, че преустановили извършване на дейност, тъй като не били заявявали това, а били откривали процедури по набиране на кандидати за обучение. Временната липса на интерес и пандемичните условия били фактори, които не следвало да бъдат вменени във вина. Не съществувало изискване за обявяване на нереализирани курсове на обучение. На 21.12.2020г. направили възражение срещу откриването на процедура по отнемане на лицензията, но тези твърдения не били обсъдени от проверяващите. Именно в изпълнение на изискванията  на чл.22, ал.8 от ЗПОО били подали информация за извършената дейност с нулеви стойности и годишен доклад за самооценка на качеството през 2020г. Това било доказателство, че центърът продължавал да извършва дейност. Необосновано било да се наложи най-тежката санкция и да бъдат лишени от възможност да кандидатстват за нова лицензия 12 месеца. Иска се отмяна на Заповед №ЛД-01-05-50/08.06.2021г. на Председател Национална агенция за професионално образование и обучение като незаконосъобразна.

Ответникът – Председател на Националната агенция за професионално образование и обучение, счита жалбата за неоснователна. В писмено становище се претендират и направените по делото разноски.

Съдът, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

Сдружение с нестопанска цел Бизнес Център Харманли – Харманли притежава Лицензия №*********, съгласно която извършва и удостоверява професионално обучение с придобиване на професионална квалификация по чл.49а от ЗПОО на професии и специалности, съгласно приложенията на л.15-20 от делото.

Със Заповед №РД-08-3/08.01.2021г. на Председател на НАПОО е възложено на комисия в изрично посочен състав да извърши преглед на подадените годишни информации за дейността на центровете за професионално обучение. За извършената проверка е съставен Констативен протокол №1, вх.№РД-03-12/03.02.2021г., съгласно който Сдружение с нестопанска цел Бизнес Център Харманли – Х., е подало годишна информация за професионално обучение с нулева стойност за 2020г. С Докладна записка от 03.02.2021г. се предлага да се извърши последващ контрол на всички дружества, подали годишна информация с нулеви стойности. С Докладна записка от 02.03.2021г. и след извършен последващ контрол комисията предлага да се прекратят правата по издадена лицензия на сдружението – чрез отнемане съгласно чл.49г, ал.6, т.2 от ЗПОО, като се сочи, че сдружението е преустановило извършването на разрешената дейност за повече от 12 месеца. Видно от представения Констативен протокол №2, вх.№РД-03-121/02.03.2021г. комисията е установила, че Сдружението – т.15, таблица 6, няма текущи, приключили  и архивирани курсове за 2020г.; последното обучение е завършило на 15.01.2019г. Експертната комисия Социални услуги, услуги за личността и услуги за дома е провела заседание относно приемане на решение за прекратяване на правата по издадена лицензия чрез окончателното отнемане, като е взето решение да се изиска становище от висшестоящи органи относно прекратяването с оглед обстоятелството, че дейността е осъществявана в условията на обявено извънредно положение и извънредна епидемиологична обстановка. Относно прилагането на чл.49г, ал.2, т.2 и ал.6 от ЗПОО е представено становище от директор Дирекция ПОО, МОН. С Доклад от 28.05.2021г. ЕК СУУЛУД предлага да се издаде заповед за прекратяване на правата по издадената лицензия на Сдружение с нестопанска цел Бизнес Център Харманли – Х.    

С издадената Заповед №ЛД-01-05-05/08.06.2021г. на Председател на НАПОО на основание чл.48, ал.3 във вр. с чл.49г, ал.6, т.2 от ЗПОО се прекратяват правата по издадена Лицензия №********* на Сдружение с нестопанска цел Бизнес Център Харманли – Харманли, чрез окончателното ѝ отнемане. Административният орган се е мотивирал с установеното, че Сдружението не е изпълнило изискванията на чл.22, ал.8 от ЗПОО, като е подал годишна информация за извършената дейност с нулеви стойности и годишен доклад за самооценка на качеството за 2020г., като било установено и че е преустановено извършването на разрешената дейност за повече от 12 месеца.

Видно от представените от жалбоподателя доказателства – Заповед №1/03.01.2019г. и Заповед №1/02.01.2020г. са обявени процедури по набиране на желаещи за участие в курсове за професионално обучение през 2019г. и съответно 2020г. по изрично посочени специалности. Със Заповед №2/16.03.2020г. Директор на Сдружение с нестопанска цел Бизнес Център Харманли – Харманли, нарежда да се спре провеждането на обучения съгласно обявеното на 13.03.2020г. извънредно положение. С последвалата Заповед №03/14.05.2020г. е възобновено провеждането на обучителни курсове. Със Заповед №04/13.11.2020г. и съгласно Заповед на МЗ от 12.11.2020г. е наредено да се спре провеждането на обучения в ЦПО към Сдружението.

 С Приемно-предавателен протокол от 14.06.2021г. представител на Сдружението е предал в НАПОО оригинала на  Лицензия №*********.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168 ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Оспорването е насочено против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, от легитимирано лице с правен интерес – адресат на заповедта, чиито права са засегнати от този акт. Жалбата е подадена на 14.06.2021г. – чрез куриер, л.12 от делото, като актът е връчен на 11.06.2021г. – известие за доставяне, л.21, поради което, а и тъй като между страните няма спор относно просрочие, то жалбата следва да бъде счетена за постъпила в установения от закона срок по чл.149, ал.1 от АПК. Поради това съдът приема за  жалбата, че е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Оспореният административен акт е издаден от материално компетентен орган, тъй като е в кръга на правомощията му предвид разпоредбата на чл.49г, ал.8 от ЗПОО. Съгласно посочената разпоредба лицензията се отнема със заповед на председателя на Националната агенция за професионално образование и обучение въз основа на доклади на експертните комисии и на констативните протоколи по чл.49в, ал.3 в случаите по ал.3, т.1 и 2 и по ал.6, т.3 – 6 от ЗПОО. Съгласно чл.49в от ЗПОО Националната агенция за професионално образование и обучение осъществява последващ контрол относно изпълнението на изискванията по чл.49а, ал.2 и представяне на информацията по чл.22, ал.8 от ЗПОО от центровете за професионално обучение и от центровете за информиране и професионално ориентиране. Контролът е текущ и периодичен и се извършва при условия и по ред, определени в този закон и в правилника за дейността на Националната агенция за професионално образование и обучение. В този смисъл са спазени и процесуалните правила, доколкото относимите в случая факти са установени от комисията при осъществявания контрол, както и е изготвен е доклад с предложение за отнемане на лицензията.

Оспорената Заповед №ЛД-01-05-50/08.06.2021г. е издадена в предвидената от закона писмена форма, с което е спазено изискването на чл. 59 от АПК. Същият съдържа фактическите и правни основания за издаването му, като е и подробно мотивиран. В случая лицензията е отнета на основание чл. 49г, ал. 6, т. 2 от ЗПОО, тъй като е установено, че Сдружението е преустановило извършването на разрешената дейност за повече от 12 месеца.

От представените по делото писмени доказателства – Заповеди №№1/03.01.2019г., 1/02.01.2020г., се установява, че са обявени процедури по набиране на желаещи за участие в курсове за професионално обучение през 2019г., но няма спор, че последното приключило обучение е завършило на 15.01.2019г., както и че след тази дата няма текущи, приключили и архивирани  курсове за 2020г. Този извод не се опровергава и от допълнително представените с жалбата доказателства – Заповеди №2/16.03.2020г., 3/14.05.2020г. и 4/13.11.2020г., касаещи във връзка с епидемичната обстановка преустановяване/възобновяване на присъствени учебни занятия, доколкото в този период не са провеждани обучителни курсове. Съгласно чл.49а от ЗПОО лицензията дава право за извършване и удостоверяване на професионално обучение с придобиване на степен на професионална квалификация или за извършване на информиране и професионално ориентиране. Съгласно чл.49г, ал.6, т.2 от ЗПОО лицензията се отнема окончателно, когато съответният център преустанови извършването на разрешената дейност за повече от 12 месеца. В случая се касае за неизвършване на обучение като цяло, а това е установено за по-дълъг период от 12 месеца, а именно: след 15.01.2019г. и през цялата 2020г. В този период независимо, че е била обявена процедура по набиране на желаещи за участие в курсове по отношение на разрешените с лицензията специалности, то няма спор между страните, че обучение не е провеждано, а това представлява материалноправна предпоставка за окончателното отнемане на лицензията на Сдружение с нестопанска цел Бизнес Център Харманли – Харманли. Изложените възражения на жалбоподателя в посока за наличие на форсмажорни обстоятелства, станали причина за непроведени обучения през процесния установен период, не се споделят от съда. В случая следва да се има предвид не само, че не са провеждани обучения в сравнително дълъг период преди обявяване на извънредното положение и последвалата извънредна епидемиологична обстановка, но и че в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на НС от 13.03.2020г., и за предотвратяване на последиците, то не са предвидени промени в ЗПОО с оглед отнемането на лицензия при установено преустановявяне извършването на разрешената дейност за повече от 12 месеца. 

Поради изложеното жалбата се явява неоснователна и следва да се отхвърли, тъй като за оспорената заповед липсват отменителни основания по смисъла на чл.146 АПК.

При този извод относно спора в полза на ответника следва да се присъдят разноски в размер на минималния размер юрк.възнаграждение, предвиден в чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ - 100,00 лева.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение с нестопанска цел Бизнес Център Харманли – Харманли, ЕИК ********, против Заповед №ЛД-01-05-50/08.06.2021г. на Председател Национална агенция за професионално образование и обучение, издадена на основание основание чл.48, ал.3 във вр. с чл.49г, ал.6, т.2 от ЗПОО .

ОСЪЖДА Сдружение с нестопанска цел Бизнес Център Харманли – Харманли, ЕИК ********, да заплати на Националната агенция за професионално образование и обучение направените по делото разноски сумата от 100 лева, представляващи юрк. възнаграждение.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните.

 

Съдия: