Решение по дело №1395/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 862
Дата: 5 ноември 2020 г. (в сила от 14 юни 2021 г.)
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20197150701395
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 862/5.11.2020г.

гр. Пазарджик

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, в публично заседание на пети октомври,  две  хиляди  и двадесета  година,  в  състав:             

               АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  Мариана Шотева

При участието на секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 1395 по описа на съда за   2020  година,  за  да  се  произнесе,  съобрази  следното:

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ във връзка с чл. 144 от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1 – 5 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.

Производството е образувано по жалба на ЕТ“ЕЙВИС-И. Г.“ ЕИК *********  със седалище и адрес на управление с.Варвара, общ.Септември, чрез адв.И.Л.-Г.,  против мълчалив отказ на Кмета на община Пазарджик за произнасяне по жалба с вх.№13-38-130/13.09.2019г. на отдел „МДТ към община Пазарджик срещу мълчалив отказ на Началник отдел „МДТ“ при община Пазарджик за отмяна на Акт за установяване на задължения по декларация № АУ001330/19.06.2019г. на община Пазарджик и преизчисляване на данъчни задължения за 2018г. и 2019г.

След представяне на административната преписка от страна на Кмета на община Пазарджик се установи, че :

ЕТ“ЕЙВИС-И. Г.“ ЕИК *********  със седалище и адрес на управление с.Варвара, общ.Септември, чрез адв.И.Л.-Г. е подал жалба срещу АУЗД № АУ001330/19-06.2019г. издаден от Славка Налбантова на длъжност Старши инспектор в сектор Контрол към отдел „МДТ“ при община Пазарджик. Жалбата е подадена на 09.07.2019г. – с вх.№ 13-38-109/09.07.2019г. в жалбата е посочено, че ЕТ“ЕЙВИС-И. Г.“ се представлява от адв.И.Л.-Г. с адрес ***,офис 6.

С оглед така подадената жалба Ръководителят на звеното за местни приходи на община Пазарджик, на длъжност Началник на отдел „Местни данъци и такси“ към дирекция“Бюджет и общинска собственост“ при община Пазарджик, се е произнесъл с Решение № 13-38-109.001/10.07.2019г./решението/. С Решението е потвърден АУЗД № АУ001330/19-06.2019г. Решението е изпратено по куриер, като два пъти е върната обрана разписка, с отбелязване, че адресът е недостатъчен. Решението е изпращано на адреса на едноличния търговец посочен като седалище и адрес на управление в Търговски регистър. Два пъти обектът е посетен и от служители на МДТ – Пазарджик, като в протоколите е посочено, че не е намерено лицето, негов представител или пълномощник. Решението не е изпращано на адреса на пълномощника, посочен в жалбата. С оглед извършените действия е приложена разпоредбата на чл.32 от ДОПК, като съобщението е поставено на таблото за съобщения в община Пазарджик, като е свалено на 15.08.2019г. и е отбелязано, че Решението е влязло в законна сила на 15.08.2019г., същото отбелязване е направено и върху АУЗД № АУ001330/19-06.2019г.

С оглед Разпореждане №151 от 17.01.2020г. на настоящия съдебен състав, жалбоподателят е направил следните уточнения : Административният акт, който се оспорва е Решение № 13-38-109-001/10.07.2019г- на Началник отдел „МДТ“ към Община Пазарджик, с което е потвърден АУЗД № АУ001330/19-06.2019г.

         В жалбата си оспорващият твърди, че при постановяване на АУЗД № АУ001330/19-06.2019г. и Решение № 13-38-109-001/10.07.2019г. административния орган не се е съобразил с постановени и влезли в сила съдебни решение – Решение № 392/25.06.2015г. постановено по адм.д.№ 214/15г. по описа на АС Пазарджик, потвърдено с Решение № 5940/18.05.2016г. по описа на ВАС, както и Решение № 405/01.07.2015г. постановено по адм.д.№ 59/15г. по описа на АС Пазарджик, потвърдено с Решение № 9519/18.08.2016г. по описа на ВАС.Твърди, че не дължи данък ,както и такса за БО, тъй като услуга – сметосъбиране и сметопочистване от страна на община Пазарджик не са предоставяни за неговия имот, както и че на територията на община Пазарджик липсва депо за отпадъци.

         В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се явява. Представлява се и от упълномощен процесуален представител – адв.Л. - Г., която поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Административният орган, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител юрисконсулт В., който оспорва жалбата, моли да бъде отхвърлена като неоснователна и претендира присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение. В писмен отговор по жалбата излага съображения за законосъобразност на оспорения АУЗ в оспорената част. 

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото доказателства, и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

С оглед подадена жалба от ЕТ“Ейвис-Иван Г.“, чрез адв.Л. против Акт за установяване на задължения по декларация № АУ001330/19.06.2019 г., издаден от Славка Налбантова на длъжност „Старши инспектор" в сектор „Контрол" към отдел „Местни данъци и такси" при Община Пазарджик се е произнесъл Ръководителя на звеното за местни приходи на община Пазарджик, на длъжност Началник на отдел“ Местни данъци и такси“към дирекция“Бюджет и общинска собственост“ при община Пазарджик с Решение № 13-38-109-001/10.07.2019г.С посоченото решение е потвърден Акт за установяване на задължения по декларация № АУ001330/19.06.2019 г .

В жалбата се поддържа незаконосъобразност на издадения АУЗД поради неправилно определяне на собствения на жалбоподателя имот като неземеделски. Изложено е, че имотът е земеделска земя по смисъла на ЗСПЗЗ и ЗОЗЗ, като за нея неправомерно се начисляват такса битови отпадъци и завишен размер на данък върху недвижимите имоти. С оглед на обстоятелството, че имотът отговаря изцяло на определението в чл. 2 от ЗСПЗЗ, земята на поземления имот е земеделска, включително застроената площ, защото обектите в имота са селскостопански -прилежащи селскостопански постройки, а съгласно чл. 2, ал.4 от ЗОЗЗ не се променя предназначението на земята при строителство на обектите, свързани със земеделско предназначение на същата. Жалбоподателят намира, че следва да намери приложение нормата на чл. 10, ал.3 от ЗМДТ, според която не се облагат с данък земеделските земи и горите, с изключение на застроените земи - за действително застроената площ и прилежащия й терен.

Другото основно твърдение на жалбоподателя е в насока, че обсъжданият недвижим имот не граничи с местата за обществено ползване (паркове и градини) и не попада в местата за ръчно почистване на улици и територии и на основание чл. 71 от ЗМДТ няма основание за събиране на такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, тъй като услугата не е предоставена от общината. Аргумент за незаконосъобразност на обжалвания АУЗД е несъобразяване на изводите на общинския служител с правомощия на орган по приходите с подадените декларации по чл. 16, ал.4 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пазарджик - за освобождаване от такса битови отпадъци, както и Декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. номер ДК14004116/28.10.2016 г.

Административното производство е отпочнато по искане на ЕТ“ЕЙВИС-И. Г.“ с вх.№13-38-52/26.03.2019г., молба - уточнение с вх.№ 13-38-52-001/ 05.04.2019г. и Решение на Началник отдел «Местни данъци и такси» №13-38-73 001/29.05.2019г., на основание чл.107, ал.3 от ДОПК, във връзка с подадени декларации по чл.14 от ЗМДТ с вх.№ 000264/01.06.2011г., ДК14003769/04.10.2016г., ДК14004116/28.10.2016г. и декларации по чл.16, ал.4 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пазарджик за освобождаване от такса битови отпадъци /само за услугите сметосъбиране и сметоизвозване/ с вх.№524/04.12.2017г. и вх.№5/27.12.2018г. С оглед на така подадените декларации е  издаден обжалваният АУЗД.

С   декларация вх. № ДК14004116/28.10.2016г. подадена по реда на чл.14. от ЗМДТ, ЕТ „ ЕИВИС - ИВАН Г." декларира недвижим имот, находящ се в гр. ПАЗАРДЖИК, местност „ТАТАР МЕЗАР“, идентификатор 55155.27.164, УПИ ХИ-164, както следва: УПИ извън строителните граници с площ: 1661.00кв./м. с 1/1 идеална част декларирана от лицето в качеството си на собственик, селскостопански обект с година на построяване 1967г. с М1 - Масивна конструкция и с РЗП: 203.00кв./м., РЗП на Обект:203.00кв./м., с притежавани от лицето 1/1 ид.ч.   декларирана от лицето в качеството си на собственик; склад(производствен) с година на построяване 1967г. с ПН - Паянтова конструкция и с РЗП: 58.00кв./м., РЗП на Обект:58.00кв./м., с притежавани от лицето 1/1 ид.ч. декларирана от лицето в качеството си на собственик; селскостопански обект с година на построяване 1967г. с МЗ - Масивна монолитна конструкция и с РЗП: 14.00кв./м., РЗП на Обект:14.00кв./м., с притежавани от лицето 1/1   ид.ч.      декларирана   от   лицето   в   качеството   си   на   собственик; склад /селскостопански/ с година на построяване 1967г. с ПН - Паянтова конструкция и с РЗП: 11.00кв./м., РЗП на Обект: 11.00кв./м., с притежавани от лицето 1/1 ид.ч. декларирана от лицето в качеството си на собственик; селскостопански обект с година на построяване 1967г. с М1 - Масивна конструкция и с РЗП: 222.00кв./м.. РЗП на Обект:222.00кв./м., с притежавани от лицето 1/1 ид.ч.   декларирана от лицето в качеството си на собственик; селскостопански обект с година на построяване 1967г. с М1 - Масивна конструкция и с РЗП: 114.00кв./м.. РЗП на Обект:114.00кв./м., с притежавани от лицето 1/1 ид.ч. декларирана от лицето в качеството си на собственик; селскостопански обект с година на построяване 1967г. с М1 - Масивна конструкция и с РЗП: 38.00кв./м., РЗП на Обект:38.00кв./м., с притежавани от лицето 1/1 ид.ч. декларирана от лицето в качеството си на собственик; селскостопански обект с година на построяване 1967г. с М1 - Масивна конструкция и с РЗП: 241.00кв./м., РЗП на Обект:241.00кв./м., с притежавани от лицето 1/1 ид.ч.   декларирана от лицето в качеството си на собственик; селскостопански обект с година на построяване 1967г. с МЗ   -   Масивна   монолитна   конструкция   и   с   РЗП:   217.00кв./м.,   РЗП на Обект:217.00кв./м., с притежавани от лицето 1/1 ид.ч.   декларирана от лицето в качеството си на собственик; селскостопански обект с година на построяване 1967 г. с М1 - Масивна конструкция и с РЗП: 383.00кв./м. РЗП на Обект:383.00кв./м., с притежавани от лицето 1/1 ид.ч. декларирана от лицето в качеството си на собственик; производствен обект - трафопост с година на построяване 1967г. с МЗ – Масивна монолитна конструкция и с РЗП: 9.00кв./м., РЗП на Обект:9.00кв./м., с притежавани от лицето 1/1 ид.ч. декларирана от лицето в качеството си на собственик.

Въз основа на служебна заверка, е установено точното разположение на имота, а именно: имота е извън строителни граници, земята е УПИ извън строителни граници и попада в производствена зона, съгласно ЗРП .

Предходно за недвижимия имот с идентификатор 55155.27.164, ведно с построените върху него сгради и поставените върху него съоръжения, е подадена декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх. № 000264/01.06.2011г. с приложено копие на нотариален акт №2/ 13.09.2000г., нотариален акт №49/13.09.2005г., скица №5849/17.11.2009г. и удостоверение №70/ 31.05.2011 г.

Подадена е и декларация вх. № ДК 14003769/04.10.2016г. по реда на чл.14 от ЗМДТ с приложени копия на влезли в сила Решения №392/25.06.2015г., № 405/01.07.2015г. на АС Пазарджик и Решения № 5940/18.05.2016г. и №9519/18.08.2016г. на ВАС, които са ноторно известни на съда.

За 2018г. е подадена декларация по чл.16, ал.4 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пазарджик за освобождаване от такса битови отпадъци /само за услугите сметосъбиране и сметоизвозване/ с вх.№524/04.12.2017г.

За 2019г. е подадена декларация по чл.16, ал.4 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пазарджик за освобождаване от такса битови отпадъци /само за услугите сметосъбиране и сметоизвозване/ с вх.№5/27.12.2018г.

Общинският служител с правомощия на орган по приходите е възприел, че съгласно чл. 21, ал.1 (Доп. - ДВ, бр. 153 от 1998 г., изм., бр. 102 от 2000 г., бр. 109 от 2001 г., бр. 95 от 2009 г., в сила от 1.01.2011 г.) от ЗМДТ - Данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно приложение № 2, с оглед на което и вземайки предвид декларираните данни относими за облагането е приел като основа за облагането, както следва:

1.Земя -1661кв.м. – отчетна стойност 2018 и 2019г- 3404.63- Данъчна оценка 2018г. и 2019г. 2231.90лв.- основа за облагане 2018г.и 2019г. 3 404.63лв.

2. Селскостопански обекти – 203.00кв.м. – отчетна стойност 2018 и 2019г- 3 693.00лв.- Данъчна оценка 2018г. и 2019г. 11 468.10лв.- основа за облагане 2018г.и 2019г. 11 468.10лв.

3.Склад / производствен /58кв.м - отчетна стойност 2018 и 2019г. 445.00лв.- Данъчна оценка 2018г. и 2019г. 1 332.30лв.- основа за облагане 2018г.и 2019г. 1 332.30лв.                                     

4.Селскостопански обект -14.00кв.м.      - отчетна стойност за 2018 и 2019 г. 400.00лв.- данъчна оценка 2018г. и 2019г.      1 264.         20лв. основа за облагане 2018г.и 2019г.        1 264.20лв.

5.      Склад (селскостопански) - 11.00 кв.м.    отчетна стойност за 2018 и 2019 г.-127.00лв. -данъчна оценка 2018г. и 2019г-      152.60лв.-основа за облагане за 2018г. и 2019г.-       152.60лв.

6.      Селскостопански обект -222.00 кв.м.-     отчетна стойност за 2018 и 2019 г. 2 819.00лв. - данъчна оценка 2018г. и 2019г      11 196.40лв.       - основа за облагане за 2018г. и 2019г. 11 196.40лв.

7.      Селскостопански обект -114.00 кв.м.      отчетна стойност за 2018 и 2019 г. 7 425.00лв.- данъчна оценка 2018г. и 2019г.      6 368.         90лв.- основа за облагане за 2018г. и 2019г.7 425.00лв.

8.      Селскостопански обект -38.00 кв.м. - отчетна стойност за 2018 и 2019 г.    2 475.00лв. - данъчна оценка 2018г. и 2019г.     1 980.         40лв.- основа за облагане за 2018г. и 2019г.   2 475.00лв.

9.      Селскостопански обект -241.00 кв.м.      - отчетна стойност за 2018 и 2019 г. 11 300.00лв.   - данъчна оценка 2018г. и 2019г. 12 559.80лв.- основа за облагане за 2018г. и 2019г.12 559.80лв.

10.    Селскостопански обект -217.00 кв.м.      отчетна стойност за 2018 и 2019 г.- 2 735.00лв. данъчна оценка 2018г. и 2019г. - 19 808.00лв. основа за облагане за 2018г. и 2019г.-19 808.00лв.

11.    Селскостопански обект-383.00кв.м. отчетна стойност за 2018 и 2019г.        5 023.00лв.- данъчна оценка 2018г. и 2019г 20 398    10лв. - основа за облагане за 2018г. и 2019г.20 398.10лв.

12.    Производствен обект -9.00кв.м.    отчетна стойност за 2018 и 2019г.65.00лв.- данъчна оценка 2018г. и 2019г.-    1 272 00лв.- основа за облагане за 2018г. и 2019г.   1 272.00лв.

         Общо: отчетна стойност за 2018 и 2019г.-       39 911.63лв.       - данъчна оценка 2018г. и 2019г.- 90 032.        70лв. основа за облагане за 2018г. и 2019г.- 92 756.13лв.

Както се упомена по-горе за 2018 г. с подадената декларация по чл.16. ал.4 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пазарджик за освобождаване от такса битови отпадъци /само за услугите сметосъбиране и сметоизвозване/ с вх.№524/04.12.2017г. от ЕТ“ЕЙВИС-И. Г.“ е декларирано, че имотът няма да се използва през цялата 2018г., поради което на основание чл.71, т.1 от ЗМДТ не е начислена такса за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци.

Както се упомена по-горе за 2019 г. с подадената декларация по чл.16, ал.4 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пазарджик за освобождаване от такса битови отпадъци /само за услугите сметосъбиране и сметоизвозване/ с вх.№5/27.12.2018г. от ЕТ“ЕЙВИС-И. Г.“ е декларирано, че имота няма да се използва през цялата 2019г., поради което на основание чл.71, т.1 от ЗМДТ не е начислена такса за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци.

При съобразяване на декларираните обстоятелства общинският служител, действащ с правомощия на орган по приходите при определяне на размера на задължението за данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци е възприел следните размери за ДНИ и ТБО:

За данък върху недвижимите имоти.

Съгласно чл.15 и чл.17 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Пазарджик, във връзка с чл.21, ал.1 от ЗМДТ - 1,7 на хиляда върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка на недвижимия имот съгласно приложение №2 от ЗМДТ:

За2018г. и 2019г. - облагаемата основа е 92756.13лв х 1,7 / 1 000 = 157.69лв.

За такса битови отпадъци -

За 2018г.

1.      съгласно Приложение №4, т.6, бук. "Б" от Решение №248 от 28.12.2012г. - за обезвреждане на битовите отпадъци в депа и други съоръжения - 2,25 на хиляда върху по - високата между данъчната оценка и отчетната стойност: 92 756.13лв. х 2,25 / 1 000 = 208.70лв.

2.      съгласно Приложение №4, т.6, бук. "В" от Решение №248 от 28.12.2012г. - за почистване на местата за обществено ползване - 3,5 на хиляда върху по - високата между данъчната оценка и отчетната стойност: 92 756.13лв. х 3,5 / 1 000 =324,65лв.

Общо за 2018г.: 208,70лв. + 324,65лв. = 533,35лв.

За 2019г.

1.      съгласно Приложение №4. т.6, бук. "Б" от Решение №130 от 27.09.2018г. - за обезвреждане на битовите отпадъци в депа и други съоръжения - 4,75 на хиляда върху по - високата между данъчната оценка и отчетната стойност: 92 756.13лв. х 4,75 / 1 000 = 440,59лв.

2.      съгласно Приложение №4, т.6, бук. "В" от Решение №130 от 27.09.2018г. - за почистване на местата за обществено ползване - 3,7 на хиляда върху по - високата между данъчната оценка и отчетната стойност: 92 756.13лв. х 3,7 / 1 000 =343,20лв.

Общо за 2019г.: 440,59лв.+ 343,20лв.= 783,79лв.

Установените с обжалвания АУЗД задължения са в размер общо на 1688.47 лв. (хиляда шестстотин осемдесет и осем лева и четиридесет и седем стотинки), от които главница - 1632.52 лв. (хиляда шестстотин тридесет и два лева и петдесет и две стотинки), и лихвите за просрочия към тях изчислени към 19.06.2019 г. в размер на 55.95 лв. (петдесет и пет лева и деветдесет и пет стотинки).

Обжалваният АУЗД е съобщен чрез лицензиран пощенски оператор на 26.06.2019 г., като против него е постъпила жалба, с оглед на коуто е изадено и Решение № 13-38-109-001/10.07.2019г. с което е потвърден АУЗД № АУ001330/19.06.2019г. издаден от Старши инспектор в сектор Контрол към отдел „Местни данъци и такси“ при община Пазарджик.

По делото са приети писмени доказателства, изготвени са и две експертизи – съдебно техническа и съдебно икономическа експертиза.

От приетите по делото писмени доказателства и от приетите и неоспорени експертизи се установи, че :

Са налице облагаеми обекти за които има незаплатени изискуеми задължения за данък върху недвижимите имоти по партидата на жалбоподателя, с период на възникване данъчната 2018 г. и неплатени задължения за данък върху недвижимите имоти за 2019 г., установени на основание чл. 107, ал.3 от ДОПК с обжалвания АУЗД и определени по основание и размер съгласно ЗМДТ и Наредбата за определяне на местните данъци на територията на община Пазарджик. Според чл. 10, ал.3 от ЗМДТ, не се облагат с данък земеделските земи и горите, с изключение на застроените земи - за действително застроената площ и прилежащия й терен.

При приложение на чл. 10, ал.3 от ЗМДТ общинският служител, действащ с правомощия на орган по приходите, е приел, че не се облагат с данък земеделските земи, с изключение на застроените земи - за действително застроената площ и прилежащия й терен – като видно от експертизите площа под оранжериите е изключена. При определяне на дължимия данък върху недвижимите имоти, издателят на АУЗД правилно е приел, че данък върху недвижимите имоти се дължи за посочените по - горе сгради със застроена площ - Селскостопански обект -203.00 кв.м.; Склад (производствен) - 58.00 кв.м; Селскостопански обект – 14.00кв.м.; Склад (селскостопански) - 11.00 кв.м.; Селскостопански обект - 222.00 кв.м.; Селскостопански обект - 114.00 кв.м.; Селскостопански обект - 38.00 кв.м.; Селскостопански обект - 241.00 кв.м.; Селскостопански обект - 217.00 кв.м.; Селскостопански обект-383.00кв.м.: Производствен обект - 9.00кв.м., при застроена площ и прилежаваща площ общо 1661 кв. м. Такива са и изводите на съдебните състави, заседаващи по адм. дело № 8825/2015 г. на ВАС и адм. дело № 8935/2015 г. на ВАС, с оглед на което, безспорно е зачетена задължителната за администрацията сила на съдебните решения по аргумент на чл. 297 от ГПК. Земеделската земя и земята под оранжериите, които са преместваеми обекти не е обложена с данък.

Съгласно разпоредбата на чл.1, ал.2, вр. с чл.1, ал.1, т.1 от ЗМДТ размерът на данъка върху недвижимите имоти се определя с Наредба на Общинския съвет при условията, по реда и в границите, определени с този закон. Съгласно чл. 21, ал.1 от ЗМДТ данъчната оценка на недвижимите имоти на предприятията е по-високата между отчетната им стойност и данъчната оценка съгласно приложение № 2, а за жилищните имоти - данъчната им оценка съгласно приложение № 2.

 Издателят на оспорения акт е определил облагаемата основа за облагаемите обекти, както и размера на задължението за данъка върху недвижимите имоти, като се е съобразил с разпоредбата на чл.15 и чл.17 от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община Пазарджик, във връзка с чл.21, ал.1 от ЗМДТ - 1.7 на хиляда върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка на недвижимия имот съгласно приложение №2 от ЗМДТ: За 2018г. и 2019г. - облагаемата основа е 92756.13лв х 1,7/ 1 000= 157.69лв.

Относно второто възражение на жалбоподателя, че не дължи ТБО за 2018г. и за 2019г. тъй като недвижимият имот собственост на жалбоподателя не граничи с местата за обществено ползване (паркове и градини) и не попада в местата за ръчно почистване на улици и територии и на основание чл. 71 от ЗМДТ няма основание за събиране на такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, тъй като услугата не е предоставена от общината, съдът установи следното, от разпитаните по делото свидетели и приетите СТЕ и СИЕ:

 Служителят, действащ с правомощия на орган по приходите е съобразил, че за 2018 г. с подадената декларация по чл.16, ал.4 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пазарджик   за   освобождаване   от   такса   битови   отпадъци   /само   за услугите сметосъбиране и сметоизвозване/ с вх.№524/04.12.2017г. от ЕТ“ЕЙВИС-И. Г.“ е декларирано, че имотът няма да се използва през цялата 2018г., поради което на основание чл.71, т.1 от ЗМДТ не е начислена такса за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци.

За 2019 г. с подадената декларация по чл.16, ал.4 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пазарджик за освобождаване от такса битови отпадъци /само за услугите сметосъбиране и сметоизвозване/ с вх.№5/27.12.2018г. от ЕТ“ЕЙВИС-И. Г.“ е декларирано, че имота няма да се използва през цялата 2019г., поради което на основание чл.71, т.1 от ЗМДТ не е начислена такса за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци.

Съгласно чл.64, ал.1 от ЗМДТ се дължи такса за битови отпадъци за 2018г. и 2019г., определена, съгласно Решение №12 от 29.01.2009г., взето с Протокол №2 и Решение №11 от 27.01.2011 г., взето с Протокол №2 и Решение №248 от 28.12.2012г., взето с Протокол №17, с Решение №242/2013г., взето с Протокол №14, Решение №225/2014г., взето с Протокол №12, Решение №130 от 27.09.2018г., взето с протокол №9 на Общински съвет Пазарджик и Заповеди №2539/18.10.2017г. и №1886/02.08.2018г. на Кмета на Община Пазарджик, издадени на основание чл.63, ал.2 и във връзка с чл.62 от ЗМДТ и при реално предоставяне на услугите.

За 2018г. размерът на такса битови отпадъци за компонентите почистване на териториите за обществено ползване и обезвреждане на битовите отпадъци в депа и други съоръжения е определен съгласно Приложение №4. т.6, бук. "Б" от Решение №248 от 28.12.2012г. - за обезвреждане на битовите отпадъци в депа и други съоръжения - 2,25 на хиляда върху по - високата между данъчната оценка и отчетната стойност: 92 756.13лв. х 2,25 / 1 000 = 208,70лв. и съгласно Приложение №4, т.6, бук. "В" от Решение №248 от 28.12.2012г. - за почистване на местата за обществено ползване - 3,5 на хиляда върху по - високата между данъчната оценка и отчетната стойност: 92 756.13лв. х 3,5 / 1 000 =324,65лв.

За 2019г. размерът на такса битови отпадъци за компонентите почистване на териториите за обществено ползване и обезвреждане на битовите отпадъци в депа и други съоръжения е определен съгласно Приложение №4, т.6, бук. "Б" от Решение №130 от 27.09.2018г. - за обезвреждане на битовите отпадъци в депа и други съоръжения - 4,75 на хиляда върху по - високата между данъчната оценка и отчетната стойност: 92 756.13лв. х 4,75 / 1 000 = 440,59лв. и съгласно Приложение №4, т.6, бук. "В" от Решение №130 от 27.09.2018г. - за почистване на местата за обществено ползване - 3,7 на хиляда върху по - високата между данъчната оценка и отчетната стойност:  92 756.13лв. х 3,7 / 1 000 =343,20лв.

Разпоредбата на чл. 62 ЗМДТ определя следните видове самостоятелни услуги, които общината предоставя на лицата, за да изпълнят те и кметът на общината задълженията си по чл. 7, ал. 1 и чл. 19, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО): сметосъбиране, сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци в депа и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Услугите сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане се предоставят на правните субекти, за да изпълнят задължението си по третиране на създадените от дейността им битовите отпадъци .

Със Заповед № 2539/18.10.2017 г. на Кмета на Община Пазарджик, на основание чл. 63, ал.2 от ЗМДТ във вр. с чл. 62 от ЗМДТ са определени границите на районите, в които през 2018 г. Община Пазарджик ще организира сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и поддържането на чистотата на уличните платна, площадките, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване. Видно от посочената заповед в границите на района на обслужване са включени за обслужване урегулираните поземлени имоти в местността „Татар Мезар“, където се намира и имота на жалбоподателя.

В района на обслужване се включват застроените урегулирани поземлени имоти, разположени извън границите на определения в т.1 на заповедта район за обслужване. Видно от представените и приети по делото доказателства, обложените сгради, застроената площ и прилежащия терен попадат в местността „Татар Мезар".

Със Заповед № 1886/02.08.2018 г. на Кмета на Община Пазарджик, на основание чл. 63, ал.2 от ЗМДТ във вр. с чл. 62 от ЗМДТ са определени границите на районите, в които през 2019 г. Община Пазарджик ще организира сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и поддържането на чистотата на уличните платна, площадките, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване.

От приетата по делото административната преписка се установява, че с Решение № 196 от 29.12. 2017 г., взето с Протокол № 13 от същата дата на Общински съвет - Пазарджик е одобрена план сметката по чл. 66 от ЗМДТ за необходимите разходи за битови отпадъци за 2018 г., съгласно приложения от № 1 до №3. С Решение № 130 от 27.09.2018 г., взето с Протокол № 9 от същата дата на Общински съвет - Пазарджик е одобрена план сметката по чл. 66 от ЗМДТ за необходимите разходи за битови отпадъци за 2019 г. съгласно приложения от № 1 до №3 и е определен размер на такса битови отпадъци за 2019 г.Установява се и от приетата по делото съдебно икономическа експертиза.

Както се посочи по - горе със Заповед № 2539/18.10.2017 г. на Кмета на Община Пазарджик, на основание чл. 63, ал.2 от ЗМДТ във вр. с чл. 62 от ЗМДТ са определени границите на районите, в които през 2018 г. Община Пазарджик ще организира сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и поддържането на чистотата на уличните платна, площадките, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване. Със Заповед № 1886/02.08.2018 г. на Кмета на Община Пазарджик, на основание чл. 63, ал.2 от ЗМДТ във вр. с чл. 62 от ЗМДТ са определени границите на районите, в които през 2019 г. Община Пазарджик ще организира сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и поддържането на чистотата на уличните платна, площадките, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване.

С Договор от 15.12.2003 г. за предоставяне на концесия за извършване на дейността по поддържане на чистотата и третиране на битови отпадъци на град Пазарджик и селата Ивайло, Мокрище и Главиница и анексите към същия, е възложено на „БРОКС" ООД извършването на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване и депониране на битови отпадъци, както и почистване на териториите за обществено ползване в процесния период за част от териториите, включени в посочените по - горе заповеди на Кмета на Община Пазарджик по чл. 63,ал.2 от ЗМДТ във вр. с чл. 62 от ЗМДТ, а именно териториите в района на гр. Пазарджик и селата Ивайло и Мокрище. Следва да се посочи, че с Анекс № 80/01.02.2013 г. териториалният обхват на концесията е разширен и в същия е включено обслужването на територията на м. „Татар Мезар". Налице са Протокол № 1 от 31.01.2018. г., Протокол № 2 от 28.02.2018 г., Протокол № 3 от 02.04.2018 г., Протокол 30.04.2018         г., Протокол № 5 от 31.05.2018 г., Протокол № 6 от 30.06.2018 г., Протокол № 7 от 31.07.2018 г., Протокол № 8 от 31.08.2018 г., Протокол № 9 от 01.10.2018 г.. Протокол № 10 от 31.10.2018 г., Протокол № 11 от 30.11.2018 г., Протокол № 12 от 02.01.2018         г., Протокол № 1 от 31.01.2019 г., Протокол № 2 от 28.02.2019 г., Протокол № 3 от 01.04.2019 г., Протокол № 4 от 30.04.2019г., Протокол № 5 от 31.05.2019 г., във връзка със сключен Договор №1859/15.12.2003г. и анексите към същия между Община Пазарджик и фирма "Брокс" ООД, съставяни на основание чл.10, ал.2 и чл.11 от същия, с оглед установяване на количествата и във връзка със заплащането на извършените работи с оглед постигнатите договорености за съответния месец - от януари 2018 г. до май 2019 г. (предхождащ месеца на издаване на АУЗД) подписаните представители на Концедента и Концесионера са установили, че за съответния месец от януари 2018 г. до май 2019 г. (предхождащ месеца на издаване на АУЗД) са извършени следните видове дейности, съгласно посочения по - горе договор и анекси, които подлежат на заплащане: Сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на твърди битови отпадъци в депото за ТБО в землището на с. Алеко Константиново, Община Пазарджик върху териториите, включени в Заповедите на Кмета на Община Пазарджик по чл. 63, ал.2 във вр. с чл. 62 от ЗМДТ за 2018 г. и 2019 г. и обслужвани съгласно Договор №1859/15.12.2003г., и анексите към същия между Община Пазарджик и фирма "Брокс" ООД; Почистване на териториите за обществено ползване, включени в Заповедите на Кмета на Община Пазарджик по чл. 63, ал.2 във вр. с чл. 62 от ЗМДТ за 2018 г. и 2019 г. и обслужвани съгласно Договор №1859/15.12.2003г., и анексите към същия между Община Пазарджик и фирма "Брокс" ООД; Извършената работа е приета без санкции, т.е. при липса на неизпълнение. Налице са и издадените и осчетоводени в Община Пазарджик фактури, издадени от концесионера, както и извършените плащания по тях.

С писмо с вх. номер 13-38-115/11.06.2019 г. „Брокс“ООД е представило на община Пазарджик в приложение  - График за миене на улици I -ва - IV - та категория за периода 15.03.2018 г. - 31.10.2018 г.; График за миене на улиците в гр. Пазарджик за периода 01.08.2018 г. - 31.08.2018 г.; График за миене на улиците в гр. Пазарджик за периода 01.05.2018 г. - 31.05.2018 г.; График за ръчно почистване на улици за 2018 г.; График за машинно метене на централни улици и булеварди в гр. Пазарджик за 2018 г.; График за пролетно почистване и подготвяне за миене на улиците и булевардите в гр. Пазарджик към клон с. Главиница за 2018 г.; График на „Брокс" ООД - клон Ивайло за машинно метене в сила от 22.02.2018 г. до 31.10.2018 г.; График за ръчно метене в сила от 12.03.2018 г. на „Брокс" ООД - клон Ивайло; График за миене на улици от „Брокс" ООД - Клон Ивайло за периода 01.03.2018 г. - 31.10.2018 г.; Разписание на длъжностите в „Брокс" ООД - Клон с. Главиница в сила от 01.01.2018 г.; Присъствени форми за работниците на длъжност „Метачка" за периода януари 2018 г. - декември 2018 г. Разписание на длъжностите в „Брокс" ООД - Клон с. Ивайло в сила от 01.01.2018 г.; Отчетна форма за работниците на длъжност „Сметосъбирач" за периода от януари 2018 г. - декември 2018 г. График за миене на улици I - ва - IV - та категория за периода 15.03.2019 г. - 31.10.2019 г.; График за миене на улиците в гр. Пазарджик за периода 01.04.2019 г. - 30.04.2019 г.; График за миене на улиците в гр. Пазарджик за периода 01.07.2019 г. - 31.07.2019 г.; График за ръчно почистване на улици за 2019 г.; График за машинно метене на централни улици и булеварди в гр. Пазарджик за 2019 г.; График за пролетно почистване за миене на улиците и булевардите в гр. Пазарджик към клон с. Главиница за 2019 г.; График за ръчно метене на „Брокс" ООД - клон Ивайло в сила от 12.03.2019 г.; График за машинно метене в сила от 22.02.2019 г. до 31.10.2019 г.; График на улици от „Брокс" ООД - Клон Ивайло в периода 01.03.2019 г. - 31.12.2019г. Разписание на длъжностите в „Брокс" ООД - Клон с. Главиница; Присъствени форми за работниците на длъжност „Метачка" за периода януари 2019 г. - май 2019 г.; Разписание на длъжностите в „Брокс" ООД - Клон с. Ивайло в сила от 01.01.2019 г.; Отчетна форма за работниците на длъжност „Сметосъбирач" за периода от януари 2019 г. - май 2019 г.; Трудови договори, допълнителни споразумения и длъжностни характеристики на работници на длъжност „Метач" - 5 бр.; Пътни листове на товарен автомобил - автометачка с рег. № РА0282АМ - 150 бр.; Пътни листове на специален автомобил - цистерна с рег. № РА4089АК - 77 бр.; Пътни листове на специален автомобил - цистерна с рег. № РА1092АМ - 221 бр.;

С Договор за възлагане на обществена поръчка № 99-ЗОП-68/05.11.2018 г. между Община Пазарджик и „Еко - Хидро - 90" ООД на „Еко - Хидро - 90" ООД е възложено на свой риск срещу възнаграждение обществената поръчка с предмет „Зимно поддържане на територията на Община Пазарджик", съгласно клаузите на договора и техническата спецификация. По делото са приети и  Констативни протоколи за установяване завършването и за разплащане на изпълнените видове работи за зимно поддържане и снегопочистване по отношение на общинската, републиканската пътна мрежа, уличната мрежа и пешеходната зона в границите на Община Пазарджик, съответно и  гр. Пазарджик през месеците на оперативния сезон 2018 г. - 2019 г„ ведно с количествено стойностни сметки и фактури, както и платежни нареждания. Следва да се отбележи, че видно от представеното от жалбоподателя Удостоверение за характеристики на поземлен имот с изх. № 25-26394/23.04.2015 г., имотът на жалбоподателя граничи с пътна мрежа с трайна настилка. Както и приетите по делото писмени доказателства, така и от приетата съдебно-техническа експертиза и разпитани свидетели се установява ,че граничи с републиканска пътна мрежа. Видно от представената скица на поземления имот, съседен нему е поземлен имот с идентификатор № 55155.27.119 по КККР, одобрени със Заповед за одобрение на КККР № РД-18-97/28.10.2008 г. на ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА АГКК, находящ се в област Пазарджик, община Пазарджик, гр. Пазарджик, п.к. 4400. м. ТАТАР МЕЗАР, вид собств. Държавна публична, вид територия Територия на транспорта, НТП За път от републиканската пътна мрежа, площ 26537 кв.м., стар номер 027119. Съобразявайки възложеното по силата на договореното с цитирания договор, доказателствата за изпълнението му, както и местоположението на имота на жалбоподателя с оглед съседния нему имот, представляващ републикански път, се обосновава, че е налице изпълнение на договора за зимно поддържане на територията на Община Пазарджик, района на обслужване, съгласно договора, касателно имота на жалбоподателя.

Видно от представените и приети доказателства, отнесени за тази част от района за обслужване, в която се включва местността „Татар Мезар" и конкретно имотът на жалбоподателя, същият е включен в графиците за ръчно почистване чрез метене, почистване чрез миене и пролетно почистване и подготвяне за миене на улиците и булевардите в гр. Пазарджик. Приети са по делото и доказателства  за осъществяване на планираните дейности, посредством представените от концесионера пътни листа, присъствени форми, поименни и длъжностни разписания, с оглед ангажиране на необходимия ресурс и реализирането на дейностите по почистване на обществените територии.Това твърдение се потвърждава и от разпитаната по делото свидетелка С. и св.Т..Св.Г. и св.И. само потвърдиха обстоятелството, че имота се намира до републикански път. Заявиха, че не са видели да се почиства ръчно или да се почиства с машина сняг, но това не означава, че такова почистване не се прави, тъй като същите не са там 24 часа 7 дни в седмицата.

Установи се, че имотите в местността „Татар Мезар", включително и имота на жалбоподателя са включени от една страна в заповедите на кмета на Общината за определяне на района на обслужване, от друга, същите са включени в териториалния обхват на концесионния договор, чието изпълнение е прието при липса на санкции.

 В заповедите на кмета предоставянето на услугите по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване не е ограничено в точно посочените граници, нито е установена някаква периодичност.

От гореизложеното се установява, че община Пазарджик е престарала услугата по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване през 2018 г., първата половина на 2019 г. (месеца предхождащ издаването на обжалвания АУЗД) и планираните дейности до края на календарната 2019 г.. установеното за проверявания период задължение за жалбоподателя задължение се явява дължимо на това основание – за ТБО.

Относно възражението на жалбоподателя относно такса битови отпадъци в компонента за обезвреждане на отпадъци в депа и други съоръжения, следва да се съобрази обстоятелството, че съгласно Решение № 509-Н0-И0-А0/2015 г. от 31.03.2015 г.на Изпълнителния директор на Изпълнителна дирекция по околна среда Община Пазарджик притежава комплексно разрешително № 509-Н0/2015 г. от 31.03.2015 г. за експлоатация на инсталация и съоръжения за „Регионално дело за неопасни отпадъци от регион Пазарджик, Клетка 1 и съпътстваща инфраструктура", изпълняваща дейност, съгласно т.5.4 от Приложение 4 към ЗООС и находящо се в местност „Башикаровски баир", землище на с. Алеко Константиново. С Договор за възлагане на обществена поръчка № 99-ЗОП-4/15.01.2018 г. между Община Пазарджик и Консорциум „РД - Пазарджик 2017" ДЗЗД е възложено на Консорциум „РД - Пазарджик 2017" ДЗЗД да осъществява експлоатацията и стопанисването на Регионално депо за неопасни отпадъци от регион Пазарджик - I - ва кметка и съществуваща инфраструктура, което ще обслужва девет общини от област Пазарджик, а именно община Пазарджик, община Пещера, община Септември, община Батака, община Брацигово, община Лесичово, община Велинград, община Ракитово и община Белово. Като доказателство е приет График за сметоизвозване на „БРОКС" ООД, клон с. Главиница за 2018 г. и 2019 г., както и справка за направени измервания за периода 02.01 до 31.12.2018 г. РДНО - регион Пазарджик, кв. Главиница, за автомобили с рег. номера РА8321ВК, РА6931ВК, РА1885АМ, справка за направени измервания за периода 02.01 до 31.03.2019 г. РДНО - регион Пазарджик, кл. Главиница, за автомобили с рег. номера РА8321ВК, РА6931ВК, РА1885АМ, справка за направени измервания за периода 01.04.2019 г. до 31.05.2019 г. РДНО - регион Пазарджик, кл. Главиница, за автомобили с рег. номера РА8321ВК, РА6931ВК, РА1885АМ.

От гореизложеното се установява, че Община Пазарджик поддържа депо за обезвреждане на неопасни битови отпадъци.

С оглед на гореописаната фактическа обстановка може да се направят следните правни изводи:

За данъка върху недвижимите имоти.

Приложение намира нормата на чл. 10, ал.3 от ЗМДТ. Именно така и съобразявайки предписанията на цитираните от жалбоподателя съдебни решения и подадената декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. номер 14004116/28.10.2016 г. относно обстоятелството какъв е обектът на облагане е приел издателят на АУЗД.

При приложение на чл. 10, ал.3 от ЗМДТ / каквото е искането и на жалбоподателя/, общинският служител, действащ с правомощия на орган по приходите, правилно е приел, че не се облагат с данък земеделските земи, с изключение на застроените земи - за действително застроената площ и прилежащия й терен. При определяне на дължимия данък върху недвижимите имоти, издателят на АУЗД правилно е приел, че данък върху недвижимите имоти се дължи за намиращите се в имота на жалбоподателя сгради със застроена площ и прилежаща площ общо 1661 кв. м. – изключил е земеделската земя и оранжериите. Съобразил се е с изводите на съдебните състави, постановили решения по адм. дело № 8825/2015 г. на ВАС и адм. дело № 8935/2015 г. на ВАС, с оглед на което, безспорно е зачетена задължителната за администрацията сила на съдебните решения по аргумент на чл. 297 от ГПК. Доколкото по отношение на оранжерията е възприето, че е преместваемо съоръжение, то за сградите, застроената площ и прилежащия терен следва да се счита, че е променено предназначението по силата на закона.

При условията на чл. 297 от ГПК следва да се приеме за неоснователен доводът на жалбоподателя, че сградите, застроената площ и прилежащият терен съставляват земеделска земя и не подлежат на облагане с данък върху недвижимите имоти. / Решение № 405/01.07.2015 г. по адм. д. № 59/2015 г. на АС - Пазарджик./

За таксата битови отпадъци.

Неоснователни са твърденията на жалбоподателя в насока, че за обсъждания недвижим имот неправомерно се начислява такса битови отпадъци, тъй като същият не граничи с местата за обществено ползване (паркове и градини) и не попада в местата за ръчно почистване на улици и територии и на основание чл. 71 от ЗМДТ няма основание за събиране на такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, тъй като услугата не е предоставена от общината. Аргумент за незаконосъобразност на обжалвания АУЗД е несъобразяване на изводите на общинския служител с правомощия на орган по приходите с подадените декларации по чл. 16, ал.4 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пазарджик - за освобождаване от такса битови отпадъци, както и Декларация по чл. 14 от ЗМДТ с вх. номер ДК14004116/28.10.2016 г.

Служителят, действащ с правомощия на орган по приходите правилно е съобразил, че за 2018 г. с подадената декларация по чл.16, ал.4 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пазарджик за освобождаване от такса битови отпадъци /само за услугите сметосъбиране и сметоизвозване/ с вх.№524/04.12.2017г. от ЕТ“ЕЙВИС-И. Г.“ е декларирано, че имотът няма да се използва през цялата 2018г., поради което на основание чл.71, т.1 от ЗМДТ не е начислена такса за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци. За 2019 г. с подадената декларация по чл.16, ал.4  от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Пазарджик за освобождаване от такса битови отпадъци /само за услугите сметосъбиране и сметоизвозване/ с вх.№5/27.12.2018г. от ЕТ“ЕЙВИС-И. Г.“ е декларирано, че имота няма да се използва през цялата 2019г., поради което на основание чл.71, т.1 от ЗМДТ не е начислена такса за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци.

Задълженото лице, съгласно чл.64, ал.1 от ЗМДТ дължи такса за битови отпадъци за 2018г. и 2019г., определена, съгласно Решение №12 от 29.01.2009г., взето с Протокол №2 и Решение №11 от 27.01.2011г., взето с Протокол №2 и Решение №248 от 28.12.2012г., взето с Протокол №17, с Решение №242/2013г., взето с Протокол №14, Решение №225/2014г., взето с Протокол №12, Решение №130 от 27.09.2018г., взето с протокол №9 на Общински съвет Пазарджик и Заповеди №2539/18.10.2017г. и №1886/02.08.2018г. на Кмета на Община Пазарджик, издадени на основание чл.63, ал.2 и във връзка с чл.62 от ЗМДТ и при реално предоставяне на услугите. Реалното предоставяне на услугите се доказа безспорно от приетите по делото писмени доказателства и гласни такива – св.С. и св.Т..

За 2018г. размерът на такса битови отпадъци за компонентите почистване на териториите за обществено ползване и обезвреждане на битовите отпадъци в депа и други съоръжения е определен съгласно Приложение №4, т.6, бук. "Б" от Решение №248 от28.12.2012г.

За 2019г. размерът на такса битови отпадъци за компонентите почистване на териториите за обществено ползване и обезвреждане на битовите отпадъци в депа и други съоръжения е определен съгласно съгласно Приложение №4, т.6, бук. "Б" от Решение №130 от 27.09.2018г.

Разпоредбата на чл. 62 ЗМДТ определя следните видове самостоятелни услуги, които общината предоставя на лицата, за да изпълнят те и кметът на общината задълженията си по чл. 7, ал. 1 и чл. 19, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО): сметосъбиране, сметоизвозване, обезвреждане на битови отпадъци в депа и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Услугите сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане се предоставят на правните субекти, за да изпълнят задължението си по третиране на създадените от дейността им битовите отпадъци .

Законодателят изрично е посочил кога не се дължи такса - когато услугата не се престара или не се ползва, при спазване на законовите предпоставки - чл. 71 от ЗМДТ и чл. 8, ал.5 от ЗДМТ. Случаите, в които не се събира ТБО по отделни компоненти са определени в чл. 71 от ЗМДТ и това са: - такса за сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождение на имота – каквато такса не е начислена; - такса за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - когато услугата не се предоставя от общината; - такса за обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци - когато няма такива.

За разлика от услугите сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане услугата поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване се предоставя от общината на правните субекти не за да третират битовите отпадъци, създадените от собствената им дейност на територията на собствените им имоти или на територията на имотите, които ползват в качеството си на ползвател или на концесионер по смисъла на чл. 11 ЗМДТ, а за да се поддържа чистотата на териториите за обществено ползване.

Законодателят не е дал легална дефиниция на понятието територии за обществено ползване за целите на Закона за местните данъци и такси. Такава дефиниция няма и в Закона за устройство на територията, но законодателят примерно е посочил такива територии в чл. 66, ал. 1 ЗМДТ. Това са уличните платна, площадите, алеите, парковете. Дадените от законодателя примери и посочената обща характеристика на тези територии - за обществено ползване, ясно сочи, че това са територии - публична собственост, на които са изградени обекти на социалната и техническата инфраструктура или на зелената система. Само тези територии, защото са публична собственост - държавна или общинска, могат да има предназначение за обществено ползване, както е в настоящият казус – републикански път граничи с имота на жалбоподателя.

Съобразявайки се, че заповедта на кмета на Община Пазарджик определя местността „Татар Мезар" като част от територията за обслужване, от една страна, от друга - местонахождението на имотите на жалбоподателя в същата местност, следва изводът, че имотът попада в територията на район, който е част от района за обслужване, съгласно цитираната заповед. Съдебните състави на Административен съд - Пазарджик, заседаващи по адм. дело № 214/2015 г. и № 59/2015 г. приемат аналогични на направените изводи, а именно, че имотите попадат в територията на обслужване, съгласно Заповедите по чл. 63, ал.2 от ЗМДТ във вр. с чл. 62 от ЗМДТ за съответните 2013 г. и 2014 г., като след посочените заповеди не са настъпили промени по изключване на местността „Татар Мезар" от района на обслужване.

Със Заповед № 1886/02.08.2018 г. на Кмета на Община Пазарджик, на основание чл. 63, ал.2 от ЗМДТ във вр. с чл. 62 от ЗМДТ са определени границите на районите, в които през 2019 г. Община Пазарджик ще организира сметосъбиране, сметоизвозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и поддържането на чистотата на уличните платна, площадките, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване. Видно от обсъжданата заповед в границите на района на обслужване са включени за обслужване урегулираните поземлени имоти в местността „Татар Мезар".

Изводите на орган по приходите се потвърждават и от приетите доказателства - както изводите на вещите лица по приетата по делото комплексна съдебно техническа и икономическа експертиза, съгласно която имотите на жалбоподателя попадат в обхвата на обслужване на цитираните заповеди на кмета на община Пазарджик по реда на чл. 62 от ЗМДТ, както и в обхвата на зимното почистване, така и от дадените свидетелски показания на свидетелите, които са осъществявали дейностите по почистване на териториите за обществено ползване.

За да е налице задължение за такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване е необходимо първо, общината да е определила вида и териториалния обхват (границите) на предоставяне на услугата, второ, имота на лицето да попада в границите на територията, на която общината е определила, че ще предоставя услугата, и трето, общината фактически да предоставя услугата. Тогава, когато не е налице която и да е материалноправна предпоставка таксата не е дължима.

Такса битови отпадъци може да се дължи и за урбанизирани територии или имоти извън строителните граници на населените места, ако те са включени в обхвата на заповедта по чл. 63, ал.2 от ЗМДТ.

В настоящия казус, видно от административната преписка, са налице и трите компонента.

Неоснователно е и възражението относно такса битови отпадъци в компонента за обезвреждане на отпадъци в депа и други съоръжения.Съгласно Решение № 509-Н0-И0-А0/2015 г. от 31.03.2015 г.на Изпълнителния директор на Изпълнителна дирекция по околна среда, Община Пазарджик притежава комплексно разрешително № 509-Н0/2015 г. от 31.03.2015 г. за експлоатация на инсталация и съоръжения за „Регионално депо за неопасни отпадъци от регион Пазарджик, Клетка 1 и съпътстваща инфраструктура", изпълняваща дейност, съгласно т.5.4 от Приложение 4 към ЗООС и находящо се в местност „Башикаровски баир", землище на с. Алеко Константиново. С Договор за възлагане на обществена поръчка № 99-ЗОП-4/15.01.2018 г. между Община Пазарджик и Консорциум „РД - Пазарджик 2017" ДЗЗД е възложено на Консорциум „РД - Пазарджик 2017" ДЗЗД да осъществява експлоатацията и стопанисването на Регионално депо за неопасни отпадъци от регион Пазарджик - I - ва клетка и съществуваща инфраструктура, което ще обслужва девет общини от област Пазарджик, а именно община Пазарджик, община Пещера, община Септември, община Батака, община Брацигово, община Лесичово, община Велинград, община Ракитово и община Белово. Налице е График за сметоизвозване на „БРОКС" ООД, клон с. Главиница за 2018 г. и 2019 г., както и справка за направени измервания за периода РДНО - регион Пазарджик, кл.Главиница – както беше посочено по-горе.

Непротиворечива и трайна е съдебната практика, така както е посочил и ответника, че услугата по обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на депа или на други съоръжения за обезвреждане, завършва визираното в чл. 7, ал.1 от ЗУО задължение на лицата, при чиято дейност се образуват отпадъци. Тази услуга е необходима, както по отношение на битовите отпадъци, получени от сметосъбирането и сметоизвозването, така и за битовите отпадъци, получени от поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване. Именно с оглед на това в ЗУО са определени задълженията на общините по третиране на отпадъците, както и правните форми, чрез които това може да стане. Законодателят е приел, че такса за тази услуга не се събира, когато общината няма депа или други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци. Следователно по силата на закона релевантен за дължимостта на таксата за този вид услуга е не факта на генериране на битови отпадъци от задълженото лице, а единствено наличието на депо, т.е. обезпечаването от общината на последния етап от обезвреждането на битовите отпадъци. Тъй като тази услуга също не е обвързана изцяло с фактическо ползване на имота от задълженото лице по чл. 64 от ЗМДТ във вр. с чл. 11 от ЗМДТ, досежно нея не е налице възможност предварително да се декларира неползването й.

Оспореният АУЗ е издаден от служител на общинската администрация, имащ правата и задълженията на орган по приходите, определен със заповед на Кмета на Общината, и следователно е издаден от компетентен административен орган по смисъла на чл. 4, ал. 1 във връзка с ал. 3, изр. 1, предл. 1 и ал. 4 от ЗМДТ. Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. В производството не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. 

Оспореният акт е издаден и в съответствие с материалния закон. Издателят на акта е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен АУЗ.

По изложените съображения, АУЗ в оспорената част е законосъобразен, а подадената срещу него жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски, е неоснователна.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 161, ал. 1, изр. второ и изр. трето от ДОПК, претенцията на административния орган за присъждане на направените по делото разноски и юрисконсултско възнаграждение е основателна, поради което оспорващият следва да бъде осъден да заплати на административния орган, защитаван в процеса от юрисконсулт, сумата от 558.20 лева–  юрисконсултско възнаграждение, определено съобразно чл. 8, ал. 1, т. 1 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. на Висшия адвокатски съвет за минималните размери на адвокатските възнаграждения и специфичните разпоредби на ДОПК относно възнагражденията за юрисконсулт – 348.20лв., както и депозит за вещо лице – 210лв.

Воден от гореизложеното и на чл. 160, ал. 1, пр. последно от ДОПК, Административен съд - Пазарджик

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ“ЕЙВИС-И. Г.“ ЕИК *********  със седалище и адрес на управление с.Варвара, общ.Септември, чрез адв.И.Л.-Г.,  против Акт за установяване на задължения по декларация № АУ001330/19.06.2019г. на община Пазарджик и преизчисляване на данъчни задължения за 2018г. и 2019г.в обжалваната част, потвърден с Решение №13-38-109-001/10.07.2019г.издадено от Ръководителят на звеното за местни приходи на община Пазарджик, на длъжност Началник на отдел „Местни данъци и такси“ към дирекция“Бюджет и общинска собственост“ при община Пазарджик.

 ОСЪЖДА ЕТ“ЕЙВИС-И. Г.“ ЕИК *********  със седалище и адрес на управление с.Варвара, общ.Септември да заплати на Община Пазарджик сумата от 558.20  лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                         АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: /п/

 

РЕШЕНИЕ № 7126/ 14.06. по адм. дело № 13376/2020. на ВАС София ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 862/05.11.2020 г., постановено по адм.дело № 1395/2019 г. по описа на Административен съд - Пазарджик. ОСЪЖДА ЕТ “ЕЙВИС-И. Г.“, ЕИК*******], да заплати на Община Пазарджик разноски за касационното производство в размер на 348,20 (триста четиридесет и осем лева и 20 ст.) лева.
Решението не подлежи на обжалване.