О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
по хода на делото
гр. Велико Търново, 11.10.2018 г.
Административен съд – гр. Велико Търново, VІІІ-ми състав, в закрито съдебно заседание на единадесети октомври две хиляди и осемнадесета година, в състав:
СЪДИЯ - ДОКЛАДЧИК : Диана Костова
като разгледа докладваното от съдия Костова адм. д. №613/2018г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по чл.204 и сл. От
Административно процесуалния кодекс (АПК) във вр. чл. 1, ал. 1 от Закон за
отговорността на държавата и Общините за вреди ( ЗОДОВ).
Същото е образувано по подадена искова молба от П.Г.Н. чрез адв Д.Р.,*** офис 1 против Национална агенция за приходите НАП гр. София.
Фактите, които се твърдят от страна на ищеца са, че с влязло в сила решение №72/6.03.2017г. постановено по адм.д.6/2017г. на Административен съд Велико Търново, потвърдено с Решение № 9872 от 18.07.2018г. по адм. д. 4408/2017г. 99665/18.10.2012г. .на ВАС е отменен като незаконосъобразен мълчалив отказ по заявление на ищцата за възстановяване на служба постановено.От посочения акт на администрацията за ищцата са възникнали имуществени вреди в размер на 32 675,22 лева, представляващи незаплатено трудово възнаграждение от датата на отстраняването й от служба до датата на подаване на исковата молба, като и ДМС за периода от 6.12.2016г. до 17.08.2018г-,ведно със законната лихва на основание чл. 86 от ЗЗД от датата на увреждането до датата на подаване на исковата молба в размер на 2 734, 45 лева.
Претендираните от страна на ищцата, като пряка последица от акта на администрацията неимуществени вреди, представляващи страдания и морални вреди, влошаване на здравословното състояние са в размер на 30 000 лева и мораторна лихва от 5 177 лева от датата на увреждането 6.12.2016г. до датата на подаване на исковата молба.
..
І. ВЪЗРАЖЕНИЯ ОТНОСНО ДОПУСТИМОСТТА НА ПОДАДЕНИЯ ИСК ПО ЧЛ.1 АЛ 1 ОТ ЗОДОВ
Настоящата инстанция намира, че същият
е допустим от формална страна, доколкото е спазвано на
изискването на чл. 204, ал.1 от АПК, тъй като от съдържанието на исковата молба става ясно, че
се претендира разглеждане и уважаване на осъдителен иск,
предявен от гражданин или организация срещу субект по чл. 205 от АПК, съдържащ претенция
за обезщетение за вреди от незаконосъобразен по своята същност административен
акт, в конкретния случай приравнен на него
мълчалив отказ.
На следващо място е изпълнена и другата
положителна процесуална предпоставка, а именно
предварителна отмяна на акт на администрацията, което има отношение
както към допустимостта на иска, така
и към материалното право за обезщетение.
Посоченият мълчалив отказ е отменен с потвърдено от ВАС решение на АСВТ от който се претендира настъпването на
имуществени и неимуществени вреди.
Искът е предявен пред родово компетентния съд
-Административен такъв , съгласно ТП от 19.5.2015г. по описа на ВКС по тд.
2/2014г. и местно компетентен такъв съгласно измененията на чл.133 от АПК-
доколкото е налице изборна местна подсъдност , в конкретната хипотеза по
постоянния адрес на ищеца- Велико Търново.
ІІ.ОБСТОЯТЕЛСТВА ОТ КОИТО ПРИИЗТИЧАТ ПРЕТЕНДИРАНИТЕ ПРАВА И ВЪЗРАЖЕНИЯ:
Със заповед № ЗЦУ-235/1.03.2016г. на Изпълнителния директор на НАП ищцата е отстранена от служба на основание чл.100, ал 2 от Закона за държавния служител-ЗДС. С решение № 5/12.05.2016г. Конституционния съд на РБ е обявил за противоконституционна посочената разпоредба на чл.100, ал.2 от ЗДС. Ищцата е направила на това основание искане за възстановяване на работа на 5.12.2016г, по което органът по назначение не се е произнесъл, тъй като е намерил, че решенията на КС имат действие само занапред, а не и обратно такова. Посоченият мълчалив отказ , с влязло в сила решение №677/29.11.2017г. постановено по НАХД 1719/2017г. по описа че с влязло в сила решение №72/6.03.2017г. постановено по адм.д.6/2017г. на Административен съд Велико Търново, потвърдено с Решение № 9872 от 18.07.2018г. по адм. д. 4408/2017г. 99665/18.10.2012г. .на ВАС е отменен като незаконосъобразен. От посочения акт на администрацията за ищцата са възникнали имуществени вреди в размер на 32 675,22 лева, представляващи незаплатено трудово възнаграждение от датата на отстраняването й от служба до датата на подаване на исковата молба, като и ДМС за периода от 6.12.2016г. до 17.08.2018г-,ведно със законната лихва на основание чл. 86 от ЗЗД от датата на увреждането до датата на подаване на исковата молба в размер на 2 734, 45 лева. Ищцата е възстановена на работа със ЗЦУ 1065/13.08.2018г. ,получена на 22.08.2018г.
От ответника не се прави възражение относно настъпилите имуществени вреди в размер на 1866 лева, представляващи възнаграждение по служебно правоотношение от датата на влизане в сила на отмяната на мълчаливия отказ 18.07.2018г. да датата на възстановяването й на служба 23.8.2018г. Изцяло се оспорва претенция за допълнително материално стимулиране, която ДМС няма постоянен характер, то се определя от утвърдени Вътрешни правила за работна заплата в НАП и зависи от два компонента: действително отработеното време от всеки един служител и оценка на приноса в която от своя страна включва състояние и качество на резултата от текущото изпълнение на задълженията и конкретни значими резултати в селекцията на задължени лица. След като същата няма реално отработено време и не е участвала във селекция то ДМС не й се дължи.
Изцяло се оспорва и искът за неимуществени вреди в размер на 30 000 лева и лихви, тъй като няма причинно следствена връзка между мълчаливия отказ и настъпилите вреди.
ІІІ.ПРАВНА КВАЛИФИКАЦИЯ: Държавата и общините отговарят обективно за всички вреди, пряка и непосредствена последица от
незаконосъобразни актове, действия или бездействия на държавни и общински
административни органи и това не е обвързано от наличието или липсата на вина у
длъжностното лице, пряк причинител на вредите. Отговорността е гаранционно-
обезпечителна, в какъвто смисъл е т.6 от ТР №3/ 2004 г. на ОСГК на ВКС и е
специфично проявление на принципа за отговорност на работодателя по чл.49 от
ЗДД .Поради което правната квалификация е чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, аналогичен текст с хипотезата на . 45
от ЗЗД при непозволено увреждане. Това има
значение при тълкуване на ЗОДОВ по отношение обхвата на задължението за поправяне на причинените
вреди, предвид пар.1 от ЗР на ЗОДОВ :”§
1. За неуредените в този закон въпроси се прилагат разпоредбите на гражданските
и трудовите закони.”.
ІV. КОИ
ПРАВА И ОБСТОЯТЕЛСТВА се признават
правото на обезщетение за настъпилите
имуществени вреди в размер на 1866 лева, представляващи възнаграждение по
служебно правоотношение от датата на влизане в сила на отмяната на мълчаливия
отказ 18.07.2018г. да датата на възстановяването й на служба 23.8.2018г. теНЯМА такива.
V. КОИ
ОБСТОЯТЕЛСТВА НЕ СЕ НУЖДАЯТ ОТ ДОКАЗВАНЕ – не следва да се доказва ВИНА ,тъй
като се касае за обективна, безвиновна отговорност на ЮЛ за действия на негови
служители при и по повод възложената им административна дейност..
VІ.КАК СЕ
РАЗПРЕДЕЛЯ ДОКАЗАТЕЛСТВЕНАТА ТЕЖЕСТ :1/.Елемент
на фактическия състав на отговорността е незаконосъобразност на административен акт, действието или
бездействието на административния орган. Според ТР № 3/ 22.04.2004 г. по
Т.Гр.Д. №3/ 2004 г., , ОСГК, което съгласно
т.3 и т.4, е елемент на
фактическия състав, като в конкретния случай отменен мълчалив отказ , който се
доказва от изисканото ахд.
. 2/Вреди, които да са настъпили от
незаконосъобразни актове, действия или бездействия: , като съгласно чл. 4 от ЗОДОВ се дължи обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които
са пряка и непосредствена последица от увреждането.
а/имуществени
вреди: това са претърпени загуби и пропуснати ползи.
Определението
се извлича и от чл. 82 от ЗЗД вр. с пар.1 от ДР на ЗОДОВ, според който
обезщетението при неизпълнение на договорни задължения обхваща претърпяна
загуба и пропусната полза. Разпоредбата на чл. 51 от ЗЗД, не съдържа легално
определение, но доктринерното такова е, че претърпяната загуба е всяко
намаляване на имуществото, което е в
причинна връзка с конкретно действие или бездействие. А пропусната полза е
неосъщественото увеличаване на имуществото, резултат от деянието. В този смисъл
ТР
№2 по т.7/2008г е конкретно по въпроса
за репатриране на разноски в съдебната фаза на обжалване на НП, представляващи
адвокатско възнаграждение, поради което същите следва също да се докажат от
ищеца, като видът и размерът на вредите се преценяват към момента на
настъпването им.
б/ неимуществени такива, които се присъждат
по справедливост от съда съгласно чл. 52 от ЗЗД.
В категорията на неимуществените вреди причисляваме всичко, което съставлява
лишаване на увредения от радостите, които ни предоставят човешкото
съществуване и човешката дейност- като загубата на удоволствията на живота,
страдания, болки, неудобства, досада от бездействието и физическото безсилие,
чувството за непълноценност, за нереализиране или с други думи, пострадалият е принуден да понесе
отрицателни емоции, лишен е от възможността да живее пълноценен и щастлив
живот, да се радва на живота така, както може да се радва един здрав човек.
Затова нашият законодател в чл. 52 ЗЗД е предвидил задължението да се обезщетят
така наречените неимуществени вреди, които о нямат стойностно изражение, които
не могат да се осчетоводят и изчислят точно. Законодателят изхожда от
разбирането, че, макар и несъизмерими, тези вреди следва да бъдат възмездени,
макар да не могат да се определят точно,
желателно е пострадалият да получи известна сума, която да замести и да облекчи
болките и страданията му. Неимуществените вреди настъпват , когато е налице увреждане, което засяга дълбоко
психическата сфера на пострадалия, при което не се изисква пострадалият да е
изживял тези вреди с ясно съзнание и да ги е осмислил. Обезщетение за
неимуществени вреди се присъжда и тогава, когато пострадалият не може да
чувства повече никаква болка - напр. болките му се потискат със силни
обезболяващи лекарства или има настъпили промени в съзнанието му, поради което
не може да преживява повече отрицателните си емоции.
3/Ищецът
следва да докаже следващия елемент от
фактическия състав на отговорността по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ,а именно наличието на причинна връзка между вредите и административния акт, фактическото
действието или бездействие. Съгласно чл.4 от ЗОДОВ държавата и общините дължат
обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането. Пряка
означава непосредствено, директно въздействие върху правната сфера на
увредения. Не трябва да има опосредена връзка между вредата и отменения
административен акт или бездействията и действията на администрацията. В решение №1258/2008г. на ВКС по гр.д.730/2006г.на ІV гр.д. е дадено определение
какво следва да се разбира под „преки „ и непосредствени „вреди”. Причинната
връзка между вредите и административната дейност не се предполага и трябва да
се докаже от ищеца. Освен това следва да се спази изричното указание на
законодателя, в чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, че
вредите от фактическите действия и бездействия трябва да са настъпили при или по повод изпълнение на
административна дейност. От значение е връзката между незаконните
фактически действия или бездействия на органа или длъжностното лице, и вредата. Наличието на тази причинна връзка е важна,
защото при липсата на доказателства за наличието на такава, отговорността не
може да бъде ангажирана. Отговорност се носи само за незаконосъобразното
осъществяване на възложени функции на органите и длъжностните лица, а не изобщо
за всички незаконни и увреждащи действия и бездействия на физически лица,
заемащи държавна служба .като следва да се посочат съответните легални
определения: При изпълнение” на
административна дейност означава, че увреждането е станало при извършване на
служебни задължения, при упражняване на възложени служебни функции. „По
повод” изпълнението на
административната дейност е израз, който указва на други действия, с които се
причиняват по време или след изпълнението на възложената административна
дейност, не съставляват изпълнение на възложената работа, но са пряко свързани
с нея. Това са действия по подготовка, по улесняването извършването на
възложената работа, за запазване резултата от нея и други.
В тежест на ответника е да докаже,
че са налице основания за изключване на отговорността, или нейното намаляване.
Съгласно чл. 5, ал.1 от
ЗОДОВ Ако увреждането е причинено поради изключителна вина на пострадалия,
обезщетение не се дължи и ал.2 Когато пострадалият виновно е допринесъл за
увреждането, обезщетението се намалява. Като по този въпрос, свързан с границите на отговорността съдът следи служебно за съпричиняването или за
наличието на основание за изключване на отговорността и без възражение от
ответната страна.
На страните следва да се предостави възможност да сочат доказателства в подкрепа на твърденията, включително чрез изслушване на исканите свидетели при режим на довеждане.
Водим от горното и на основание чл. 154, ал. 1 и чл. 157, ал. 1 от АПК, вр. с чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ, съдът
О П Р Е Д Е Л И: :
КОНСТИТУИРА като ИЩЕЦ П.Г.Н. чрез адв Д.Р.,*** офис 1
КОНСТИТУИРА като ОТВЕТНИК Национална агенция по приходите
Съгласно ТЪЛКУВАТЕЛНО РЕШЕНИЕ N 7 от 25.11.2010 г. на ВАС задължително е участието на прокурор от Окръжна прокуратура Велико Търново.
ОБЯВЯВА на страните проекто- доклад по чл. 146 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК.
НАСРОЧВА делото в открито съдебно заседание на 29.11.2018г. 9,30 часа, за която дата да се призоват страните и ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА Велико Търново.
ИЗИСКВА от деловодството на Административен съд Велико Търново ахд 6/2017г. за прилагане по настоящото дело.
По останалите доказателствени искания съдът ще се произнесе в открито съдебно заседание. Исканите свидетели могат да се доведат в съдебното заседание, когато ще бъдат допуснати, тъй като ищцата не е посочила имената им в исковата молба.
ДА СЕ ВРЪЧИ препис от настоящото определение на страните и на ОТВЕТНИКА и ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА ВЕЛИКО ТЪРНОВО,
СЪДИЯ
- ДОКЛАДЧИК