Р Е
Ш Е Н
И Е № 31
гр. Стара Загора, 27.01.2020 година
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Старозагорският административен съд, в публично съдебно
заседание на шестнадесети януари две хиляди и двадесета година в състав:
Председател: БОЙКА ТАБАКОВА
Ч
Членове: ИРЕНА
ЯНКОВА
РАЙНА ТОДОРОВА
при секретаря Зорница Делчева
и с участието на прокурора Петя Драганова
като разгледа докладваното от съдия
ИРЕНА ЯНКОВА к.а.н. дело № 515 по описа
за 2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл.208 и сл. от
Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр.
второ от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на Комисията
за публичен надзор над регистрираните одитори гр. София, представлявана от
председателя О.Г.С. против Решение № 595 от 08.11.2019 г., постановено по АНД №
3202/2018 г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е отменено
Наказателно постановление /НП/ № 19/28.09.2018 г., издадено от председателя на Комисията за публичен надзор над
регистрираните одитори гр. София. В касационната жалба се съдържат оплаквания
за незаконосъобразност на решението като постановено в нарушение на материалния
закон и съществени нарушения на процесуалните правила – отменителни основания
по чл. 348, ал. 1, т. и т. 2 НПК във връзка с чл.63,
ал.1, изр. второ от ЗАНН. Оспорва се изводът на съда, че са допуснати съществени
нарушения в хода на административно наказателното производство. Изрично в НП
бил посочен периода, в който е извършено нарушението от 09.09.2017 г. до 23.01.2018 година, поради
което неправилно било прието от въззивния съд, че НП не отговаря на императивните
изисквания на чл.57,ал.1,т.5 и че не била посочена датата на извършване на нарушението.
Според касатора, нито в АУАН, нито в НП се твърдяло допустителство. Наказанието
на жалбоподателя било наложено в лично качество, а именно регистриран одитор
при изпълнение на поетия от него ангажимент за задължителен финансов одит на
ГФО на „Импрегнация 2000” АД за 2017 г. Нарушението се изразявало в
неизвършване на необходимите одиторски процедури, съответно несъставяне на
съответните одиторски доказателства и било правилно квалифицирано по
чл.110,ал.1 т.2 от Закона за независимия финансов одит. Въз основа на подробно изложени съображения е
направено искане за отмяна на обжалваното решение и потвърждаване на НП № 19/28.09.2018 г., издадено от председателя на Комисията за публичен надзор над
регистрираните одитори гр. София.
Ответникът Я.С.А.
се явява лично с адвокат П.оспорват жалбата, като неоснователна. Релевират се
доводи, че решението на районния съд е постановено без допуснати нарушения на
съдопроизводствените правила и при правилно приложение и в съответствие с
материалния закон.
Представителят на Окръжна
прокуратура – Стара Загора дава заключение, че касационната жалба е
неоснователна. Предлага решението на районния съд да бъде оставено в сила.
Касационният състав на съда,
след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя
касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на
основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и
съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за
установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 АПК, вр. чл. 63,
ал. 1 ЗАНН и от надлежна страна, за която съдебното
решение се явява неблагоприятно, поради което е
процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Районен съд Стара Загора е отменил като незаконосъобразно НП № 19/28.09.2018 г., издадено от председателя
на Комисията за публичен надзор над
регистрираните одитори гр. София, с което на ответника по касация Я.С.А., в качеството му на регистриран одитор на основание
чл.110, ал.1, т.2 от Закона за независимия
финансов одит му е наложено
административно наказание « глоба» в размер на 3000. Като административно нарушение са преценени
обстоятелствата, че Я.С.А., в качеството си на регистриран одитор
№ 0744 по чл. 20 от ЗНФО през периода 09.09.2017 г. до 23.01.2018 г. не е спазил изискванията на приложимите одиторски
стандарти, което е повлияло отрицателно върху резултатите от работата му и
върху издаденото от него одиторско мнение, а именно:
- по отношение на предварителните дейности по
приемането на одитния ангажимент: писмото за поемане на одиторския ангажимент
не съдържа препратка към очакваната форма и съдържание на докладите, които
следва да бъдат издадени от одитора, което е в несъответствие с изискването на
§ 10 от МОС 210 "Договаряне на условията на одиторските ангажименти";
от одитора не е документирана обща одиторска стратегия за ангажимента, което е
в несъответствие с изискването на § 7 от МОС 300 "Планиране на одита на
финансови отчети";
- по отношение на планирането на одитния
ангажимент и оценка на риска: не е установено наличието на одиторски
доказателства за изпълнени одиторски процедури за проверка относно
проектирането и внедряването на съответните контроли, което е в несъответствие
с § 13 от МОС 315 "Идентифициране и оценяване на рисковете от съществени
неправилни отчитания чрез получаване на разбиране за предприятието и неговата
среда"; не са изпълнени първоначални аналитични процедури, свързани с
оценка на риска, което е в несъответствие с § 6, б. "б" от МОС 315
"Идентифициране и оценяване на рисковете от съществени неправилни
отчитания чрез получаване на разбиране за предприятието и неговата среда";
одиторът не е определил ниво на същественост на изпълнението и сумата за
допустима единична грешка, което е в несъответствие с изискванията да § 11 от
МОС 320 "Ниво на същественост при планирането и изпълнението на
одита" и § 15 от МОС 450 "Оценка на неправилните отчитания,
идентифицирани по време на одита"; одиторът не е изпълнил одиторски
процедури за идентификация и оценка на рисковете от съществени неправилни отчитания
на ниво финансов отчет и на ниво твърдение за вярност по отношение на класовете
сделки и операции, салда по сметки и оповестявания, което е в несъответствие с
изискванията на параграф 25 от МОС 315 "Идентифициране и оценяване на
рисковете от съществени неправилни отчитания чрез получаване на разбиране за
предприятието и неговата среда"; регистрираният одитор не е извършил
одиторски процедури за планиране на одиторските процедури в отговор на
оценените рискове, което е в несъответствие с изискването на § 5, § 6 и § 7 от
МОС ЗЗ0 "Одиторски процедури в отговор на оценените рискове";
- по отношение изпълнението на одиторския
план: регистрираният одитор не е извършил одиторски процедури за проверка на
финансовите активи с цел получаване на достатъчни и уместни одиторски
доказателства за всички съществени суми за финансовите активи от баланса, което
е в несъответствие с изискванията на § 6 от МОС 500 "Одиторски
доказателства'; регистрираният одитор не е извършил одиторски процедури за
проверка на себестойността на готовата продукция на предприятието, нетната
реализируема стойност на материалните запаси, проверка на прилагания метод за
оценка при изписване на материалните запаси;
- по отношение на приключване на одиторския
ангажимент регистрираният одитор не е извършил одиторски процедури: за проверка
на съдебните процеси и искове, начисления, оповестявания и потвърждения от
адвокати, с което не са спазени изискванията на § 9 от МОС 501 "Одиторски
доказателства - конкретни съображения по подбрани обекти"; за преглед на
финансовия отчет за съответствие с приложимите счетоводни стандарти, законови и
регулаторни изисквания, адекватност на оповестяванията и преглед на доклада за
дейността, с което не са спазени изискванията на § 24 от МОС ЗЗ0
"Одиторски процедури в отговор на оценените рискове"; извършване на
финални аналитични процедури в съответствие с изискванията на § 6 от МОС 520
"Аналитични процедури"; за проверка на сделките със свързани лица по
отношение на идентифицирането им и сделките с тях на ниво твърдение за вярност
и адекватността на оповестяванията им в съответствие с изискванията на § 20 от
МОС 550 "Свързани лица".
Нарушението е
констатирано при разследване на одиторската дейност на Я.С.А., извършено в
изпълнение на заповед № 04-0744-29-33/28.03.2018 година на председателя на
Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори.
За да отмени НП, съдът е изложил
съображения, че обжалваният акт не отговаря на императивните изисквания на
чл.57, ал.1, т.5 Според въззивната
инстанция не била посочена датата на извършване на нарушението,, дали това е
датата на издаване на одиторския доклад или датата, на която доклада бил
публикуван в търговския регистър, респективно датата, на която доклада е представен
на дружеството. Според съда както било формулирано обвинението сочело
извършване на допустителски действия като форма на деянието, а в разпоредбата
на чл. 110,ал.1, т.2 допустителството като форма на деянието не било предвидено.
Без да се произнесе по съществото на спора е отменил наказателното
постановление на формално основание
Касационният състав на
Административен съд Стара Загора намира,
че решението на районния съд е постановено при съществени нарушения на
съдопроизводствените правила.
Не се споделя извода на
въззивния съд, че при издаването на наказателното постановление са допуснати
съществени нарушения на регламентираните в ЗАНН императивни формални изисквания
по чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. В съдържанието на наказателното постановление
изпълнителното деяние е индивидуализирано в необходимата и достатъчна степен и
от фактическа, и от правна страна, чрез словесно описание на поведението, с
което се осъществява състава на нарушението и с посочване на законовата
разпоредба установяваща задължение, неизпълнението на което представлява административно нарушение. Необосновано съдът
е приел, че липсва дата на извършване на административното нарушение. С оглед
на начина, по който е формулирано и
обосновано административното обвинение от фактическа страна, вкл. със
съдържащото се в обстоятелствената част на наказателното постановление
пояснение изрично е посечено, че нарушението е извършено в периода от
09.09.2017 г. до 23.01.2018 година в община
Стара Загора.
Деянието, за което е привлечен към отговорност
Я.С.А. е за неспазване на приложимите одиторски стандарти, което е повлияло
отрицателно върху резултатите от работата му и върху издаденото от него
одиторско мнение. За нарушения на законовите изисквания при неспазване на
одиторските стандарти длъжностните лица - одитори носят административнонаказателна отговорност
на основание чл.110,ал.1,т.2 от ЗНФО. Както в НП, така и в АУАН АНО е приел, че
нарушението е извършено лично от лицето чрез действия и бездействия и не от
друго лице, за което одиторът носи отговорност. В този смисъл не се подкрепят
изводите на съда, че деянието, за което е повдигнато административно
наказателно обвинение е „ допустителство” .
С оглед така очертаната
нормативна уредба при формулировката на административното нарушение не е
допуснато констатираното от районния съд несъответствие на обвинението от
фактическа и правна страна, нито нарушение на чл.10 от ЗАНН.
При изведеното точно и ясно описание от фактическа и правна страна на
извършеното нарушение по ЗНФО нарушителят несъмнено има обективна възможност да
разбере кое негово деяние е прието за противоправно по смисъла на чл.6 от ЗАНН,
при което правото му на защита не е накърнено по никакъв начин. С оглед
изложеното настоящата инстанция намира, че при издаване на НП не са допуснати
съществени процесуални нарушения, обуславящи отмяната му. Същото напълно
отговаря на императивно изискуемото съдържание по чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН.
Предвид
изложеното касационното оплакване за постановяване на обжалваното решение при
съществени процесуални пороци е основателно. Старозагорският районен съд е
допуснал нарушение на разпоредбата на чл.63, ал.1 от ЗАНН. Съгласно посочената
норма районният съд разглежда делото по същество. В изпълнение на това императивно
процесуално правило, което е израз на принципите по чл.13 и чл.14 от НПК за
служебното начало в административнонаказателния процес, съдът следва да се произнесе по спора като събере всички относими и
допустими доказателства, направи им задълбочен анализ и изложи съображения по
релевантните фактически обстоятелства и приложимите спрямо тях правни норми,
включително по наведените в жалбата възражения срещу НП. По аргумент от
разпоредбите на чл.313 и чл.314, ал.1 от НПК, субсидиарно приложими в съдебния
административнонаказателен процес по силата на препращащата норма на чл.84 от ЗАНН, въззивният съд следва да провери изцяло правилността на НП, независимо от
основанията, посочени от страните. Районният съд не е изложил никакви други
мотиви, освен приетите по-горе за неправилни, нито е изложил съображения какви
факти намира за установени по спора. При наличието на забрана за нови фактически
установявания в касационната инстанция липсата на такива изводи не позволява да
се извърши проверка на решението по реда на чл.218, ал.2 от АПК.
С оглед изложените съображения
съдът намира, че обжалваното решение следва да бъде отменено, а делото върнато
за ново разглеждане от друг състав на Районен съд Стара Загора, при което да се
изложат мотиви кои факти се приемат за установени, въз основа на кои
доказателства и какви правни изводи следват от тях въпросите относно извършване
на нарушението, вината и индивидуализацията на наказанието.
Водим от горното
и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският
административен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ
Решение № 595 от 08.11.2019 г., постановено по АНД № 3202/2018
г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е отменено Наказателно
постановление № 19/28.09.2018 г., издадено от председателя на Комисията за публичен надзор над
регистрираните одитори гр. София.
ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на районния съд.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване и протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.