Решение по дело №3018/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 98
Дата: 13 януари 2020 г. (в сила от 12 октомври 2020 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20197180703018
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 98

 

13.01.2020г., гр. Пловдив

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Административен съд Пловдив, петнадесети състав, в публично заседание на седемнадесети декември, две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                       Административен съдия: Любомира Несторова

 

При секретаря М.Г.

Като разгледа докладваното АД № 3018 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 145, ал. 2 т. 1 от Административнопроцесуалния кодекс.

           Образувано е по жалба на Н.К.Д., с ЕГН **********, с адрес: ***, против Заповед № 8121к-11132 от 11.07.2019г. на Министъра на Министерството на вътрешните работи, с която на основание чл. 143, ал.1, т.6, чл. 158, т.5 и чл. 164, ал.1 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/, във връзка със заповед на министъра на МВР № 8121К-10236/17.06.2019г., относно изменение на заповед на министъра на МВР №8121К-544/24.02.2015г. за утвърждаване на щат на Областна дирекция на МВР-Пловдив, чл. 8 от Наредба № 8121з-310 от 17 юли 2014г. за преназначаване на държавните служители в МВР и заявление № 317р-7076/04.07.2019г., е преназначен старши инспектор Н.К.Д.-началник на група „Финансови и данъчни престъпления“ в сектор „Икономическа полиция“ към отдел „Криминална полиция“ при ОД на МВР-Пловдив, на изпълнителска длъжност – разузнавач IV степен в сектор „Престъпления свързани с незаконно пребиваване или преминаване на чужденци в страната и издирване“ към отдел „Криминална полиция“ при ОД на МВР-Пловдив, със специфично наименование инспектор и основно месечно възнаграждение в размер на 1179лв., считано от датата на встъпване в длъжност.

            В жалбата се навеждат оплаквания относно необоснованост и незаконосъобразност на оспорената заповед. Представят се подробни писмени съображения.

            Претендира се отмяната на атакуваната заповед.

            Ответникът – Министърът на МВР, чрез процесуалния си представител намира жалбата за недопустима, респективно за  неоснователна. Представя подробни писмени съображения /л. 24 и сл./ претендира отхвърляне на жалбата и юрисконсултско възнаграждение.

             Пловдивският административен съд, в настоящия състав, намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок /връчена е на 17.07.2019г, а жалбата е депозирана в деловодството на ВАС на 31.07.2019г./ още повече, че в акта не е посочен срок за оспорване. Насочена е срещу годен за оспорване административен акт и е подадена от адресат на акта, непосредствено и неблагоприятно засегнат от него, за който е налице правен интерес от търсената защита.

             За да се произнесе по същество, Съдът по реда на чл. 168, ал.1 от АПК извърши проверка на релевантните факти и установи следното:

             Жалбоподателят Н.Д., към дата на издаване на  оспорената заповед, е заемал длъжността началник на група „Финансови и данъчни престъпления“ в сектор „Икономическа полиция“ към отдел „Криминална полиция“ при ОД на МВР-Пловдив.

            Със Заповед № 317з-3885 от 24.06.2019г. Директорът на ОД на МВР-Пловдив,  на основание чл. 43, ал.1 и ал.4 от ЗМВР във вр. с чл. 4, ал.1, т.1 от Наредба № 8121з-310/17.07.2014г. за преназначаване на държавните служители в МВР и във вр. със Заповед № 8121К-10236/17.06.2019г. относно изменение на Заповед № 8121К-544/24.02.2015г. за утвърждаване на щат на ОДМВР-Пловдив , е определили комисия за предлагане на друга длъжност на държавни служители по чл. 142, ал.1, т.1 от ЗМВР от отдел „Криминална полиция“ при ОДМВР-Пловдив.

         На 03.07.2019г комисията е предприела действия за предлагане на друга длъжност на държавния служител в присъствието на старши инспектор Н.К.Д..  Действията са обективирани в Протокол с рег. № 317р-7045/04.07.2019г, с дата 03.07.2019г. Комисията е предложила на Д. длъжност, подходяща за преназначаването му, а именно разузнавач IV степен в сектор „Престъпления свързани с незаконно пребиваване или преминаване на чужденци в страната и издирване“ към отдел „Криминална полиция“ при ОД на МВР-Пловдив. Протоколът е подписан от членовете на комисията. Н.Д. също се е подписал като е посочил, че не може да прецени относимостта на предлаганата длъжност и не може да вземе конкретно решение. С решение ще бъде готов на 04.07.2019г., когато ще се яви пред комисията. Протоколът е утвърден от Директора на ОД на МВР-Пловдив.

            На 04.07.2019г в 9.00часа комисията отново е заседавала и на основание чл. 7 ал.1, т.1 от Наредба № 8121з-310/17.07.2014г. е взела решение да бъде осъществена повторно процедурата по предлагане на друга длъжност на държавните служители старши инспектор А.С.С.и старши инспектор Н.Д.. Протокол № 317р-7064 от 04.07.2019г.  е подписана от всички членове на комисията и е утвърден от Директора на ОД на МВР-Пловдив.

           Комисията е заседавала на 04.07.2019г. в 10.30 часа и отново предлага същата длъжност за преназначаване на Н.Д., който посочва, че ще вземе окончателно решение по предложението след произнасяне на Директора на ОДМВР-Пловдив по негова молба с вх. № УРИ 317000-8518/04.07.2019г. съставен е протокол с рег. № 317р-7062/04.07.2019г., подписан от заместник-председателя на комисията и от членовете й.  Протоколът е утвърден от Директора на ОД на МВР-Пловдив.

              По молбата на Д. с вх. № УРИ 317000-8518/04.07.2019г. /л. 26 по АД № 10531/19г.по описа на ВАС/ се е произнесъл на 04.07.2019г. с резолюция: „да продължи процедурата“ Директорът на ОДМВР-Пловдив.

              Комисията отново заседава на 04.07.2019г, в 15.06 часа като е оформен Протокол с рег. № 317р-7075/04.07.2019г. В протокола е изрично посочено, че старши инспектор Н.Д. се е запознал с гореописаната резолюция на Директора на ОДМВР-Пловдив.

               Комисията отново предлага на Д. вече коментираната по-горе длъжност. За предложената вакантна длъжност Д. е написал, че приема предложената длъжност – разузнавач V степен в сектор „Престъпления свързани с незаконно пребиваване или преминаване на чужденци в страната и издирване“ към отдел „Криминална полиция“ при ОД на МВР-Пловдив.

          Протоколът е подписан от членовете на комисията и от служителя- старши инспектор Н.Д..

         Съдът установи, че със заявление с вх. № 317р-7076/04.07.2019г. /л. 27 по делото на ВАС/ Н.Д., във връзка с промяна на щата е поискал да бъде преназначен на вакантна изпълнителска длъжност разузнавач V степен в сектор „Престъпления свързани с незаконно пребиваване или преминаване на чужденци в страната и издирване“ към отдел „Криминална полиция“ при ОД на МВР-Пловдив.

           На 08.07.2019г. Д. е подал заявление-молба до министъра на МВР и до Директора на ОДМВР-Пловдив /л. 28 по делото на ВАС/, с която се иска да не се дава ход на заявлението му от 04.07.2019г. за преназначаване на длъжност разузнавач V степен в сектор „Престъпления свързани с незаконно пребиваване или преминаване на чужденци в страната и издирване“ към отдел „Криминална полиция“ при ОД на МВР-Пловдив. Иска да бъде назначена проверка относно законността на проведената процедура.

           На 17.07.2019г. комисията е провела заседание относно преназначаване на старши инспектор Д. на изпълнителска длъжност разузнавач IV степен в сектор „Престъпления, свързани с незаконно пребиваване или преминаване на чужденци в страната и издирване“ към отдел „Криминална полиция“ при ОД на МВР-Пловдив.

 В протокола е отбелязано, че съгласно чл. 7, ал.7 от Наредба № 8121з-310/17.07.2014г. за преназначаване на държавните служители в МВР, преназначаването следва да бъде извършено в тридесетдневен срок от възникване на обстоятелството по чл. 7, ал.1, т.1-съкращаване на длъжността, т.е. предвиденият законоустановен срок за преназначаване на служителите според Заповед № 8121К-10236/17.06.2019г. относно промяна на щата на отдел „Криминална полиция“ при ОДМВР.Пловдив изтича на 17.07.2019г.

            Служителят Д. е запознат с горепосочените обстоятелства. Разяснено му е също така, че съгласно чл. 226, ал.5 във вр. с ал.1, т.5 от ЗМВР, при отказ да заеме длъжността се прекратяват служебните правоотношения.

            Н.Д. е запознат с текста отразен в протокола.  Лично е изписал, че заема длъжността и се е подписал. Протоколът е подписан от членовете на комисията и е утвърден от Директора на ОДМВР-Пловдив.

 Издадена е Заповед № 8121к-11132 от 11.07.2019г. на Министъра на Министерството на вътрешните работи, с която на основание чл. 143, ал.1, т.6, чл. 158, т.5 и чл. 164, ал.1 от ЗМВР, във връзка със заповед на министъра на МВР № 8121К-10236/17.06.2019г., относно изменение на заповед на министъра на МВР №8121К-544/24.02.2015г. за утвърждаване на щат на Областна дирекция на МВР-Пловдив, чл. 8 от Наредба № 8121з-310 от 17 юли 2014г. за преназначаване на държавните служители в МВР и заявление № 317р-7076/04.07.2019г., е преназначен старши инспектор Н.К.Д.-началник на група „Финансови и данъчни престъпления“ в сектор „Икономическа полиция“ към отдел „Криминална полиция“ при ОД на МВР-Пловдив, на изпълнителска длъжност – разузнавач IV степен в сектор „Престъпления свързани с незаконно пребиваване или преминаване на чужденци в страната и издирване“ към отдел „Криминална полиция“ при ОД на МВР-Пловдив, със специфично наименование инспектор и основно месечно възнаграждение в размер на 1179лв., считано от датата на встъпване в длъжност.

          На 17.07.2019г Н.Д. е встъпил в длъжност, което се установи от Акт за встъпване в длъжност /л. 32 по делото на ВАС/.

           На молбата-заявление от 08.07.2019г. от Д. е отговорено от Директора на Дирекция „Човешки ресурси“  /л. 106 по делото/ като Д. се е запознал със становището на 19.08.2019г.

          Както се коментира вече жалбоподателят е заемал длъжността началник на група „Финансови и данъчни престъпления“ в сектор „Икономическа полиция“ към отдел „Криминална полиция“ при ОД на МВР-Пловдив.

          Съдът установи, че със Заповед № 8121К-10236/17.06.2019г. на Министъра на МВР е изменена Заповед № 8121К-544/24.02.2015г. за утвърждаване на щат на областната дирекция на МВР-Пловдив. Изменена е т. 1 от заповедта от 24.02.2015г. като са съкратени 171 щатни бройки, в т. ч. 101 за държавни служители с висше образование, 51 за държавни служители със средно образование и 19 за лица, работещи по трудово правоотношение, като закрива отдел „Криминална полиция“. Включва в щата на ОДМВР-Пловдив 70 щатни бройки , в т. ч. 38 за държавни служители с висше образование, 31 за държавни служители със средно образование и едно лице, работещо по трудово правоотношение. Създава се отдел „Криминална полиция“ съответно с началник на отдел и сектори. Става ясно, че в структурата не съществува сектор „Икономическа полиция“ нито група „“Финансови и данъчни престъпления“ в сектор „Икономическа полиция“, налага се изводът, че заеманата от жалбоподателя длъжност е съкратена.

        Създаден е отдел „Икономическа полиция“ със съответните сектори, като сектор „Икономическа полиция“ не съществува в новата структура. Създадени са нови 5 сектора. Като за сектор „Престъпления, свързани с данъчната и осигурителната система“ са определени общо 6 бройки: началник сектор, главен инспектор, бакалавър; за разузнавач IV-VI степен, инспектор, бакалавър.

         Горната фактическа обстановка се възприе от приетата административна преписка, като документите съдържащи се в нея представляват годни доказателства и като неоспорени от страните се възприемат изцяло и въз основа на тях се прави преценката за законосъобразност на акта.

            При така установените факти, настоящия съдебен състав на Административен съд-Пловдив като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

            Разгледана по същество жалбата е неоснователна. Доводите за това са следните: Заповедта е издадена от компетентен орган, съгласно предоставените на Министъра на вътрешните работи, компетенции по чл. 158, т. 5 от ЗМВР да преназначава държавни служители на висши ръководни и ръководни длъжности, каквато е и заеманата от жалбоподателя длъжност до преназначаването на изпълнителска длъжност. Същият е преназначен от ръководна длъжност на изпълнителска длъжност поради съкращаване на щата.  

          В ЗМВР не съществува определение на "съкращаване на длъжност", поради което и на основание чл. 46, ал. 2 от Закона за нормативните актове следва да се използва утвърдения смисъл на това понятие по чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл относно държавните служители. Реално съкращаване на длъжност е налице, когато длъжността, заемана от служителя като нормативно определена позиция и система от функции, задължения и изисквания престане да съществува или ако е запазена, но е намален броят на служителите, на които е възложено нейното изпълнение.

            В случая е безспорно установено, че със Заповед с № 8121К-10236 от 17.06.2019г. на Министъра на МВР е утвърден ново щатно разписание като сектор „Икономическа полиция“ се трансформира в отдел „Икономическа полиция“ с пет сектора в структурата, следователно длъжността, заемана от жалбоподателя като нормативно определена позиция и система от функции, задължения и изисквания престава да съществува, т. е. е налице реално съкращаване в щата.

           Съдът намира, че не са налице отменителни основания по чл. 146, т. 1 от АПК.

           Заповедта е в писмена форма и има необходимото съдържание посочено в чл. 59, ал. 2 от АПК. Посочени са правното и фактическо основание, както  е посочено и основанието по чл.8 от Наредба № 8121з-310 от 17.07.2014г. След като фактическите основания за издаването на заповедта могат да бъдат извлечени от съдържащите се в преписката документи, то неизлагането на повече мотиви в самия акт не съставлява нарушение на изискването за форма и не прави акта немотивиран. Не са налице отменителни основания по чл. 146, т. 2 от АПК.

            При издаване на заповедта не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, които да се възприемат за съществени и само на това основание заповедта да се отмени.

            Съгласно чл. 7, ал.1, т.1 от Наредба № 8121з-310 от 17.07.2014 г. за преназначаване на държавните служители в Министерството на вътрешните работи ръководител на структура на МВР, в щата на която е заеманата длъжност, предприема действия за предлагане на държавния служител на друга длъжност в следните случаи: 1. съкращаване на длъжността.

            Със Заповед № 317з-3885/24.06.2019г. на Директора на ОДМВР-Пловдив е назначена комисия за предлагане на друга длъжност на държавни служители по чл. 142, ал.1, т.1 от ЗМВР от отдел „Криминална полиция“ при ОДМВР-Пловдив.          

           Съгласно ал.2 от цитираната разпоредба, когато в същата структура няма друга длъжност, ръководителят изисква информация от другите структури на МВР за наличието на такава вакантна длъжност.

           В разписаните правила няма изискване да се предложи равностойна длъжност или ръководна такава в друга структура на МВР, така, че оплакванията на жалбоподателя в тази насока са напълно несъстоятелни.

           Разпоредбата на ч. 7, ал.6 от Наредба № 8121з-310 от 17.07.2014 г. изисква предлагане на равностойна длъжност, но в хипотезата на чл. 7, ал.1, т.5 – при отмяна на заповедта за прекратяване на служебното правоотношение, когато предишната заемана длъжност не е вакантна.

           Ясно е, че  служебното правоотношението на жалбоподателя с административния орган не е било  прекратявано.

 

            Изпълнени са в хода на административното производство изискванията и на чл. 7 ал.4 и ал.7 от Наредба № 8121з-310 от 17.07.2014 г.

             В случая на 04.07.2019г. жалбоподателят е подал заявление за преназначаване на вакантна изпълнителска длъжност, с което е изпълнено изискването на чл.164, ал.1 от ЗМВР, съгласно която държавният служител може да бъде преназначен по негово искане на друга не по-висока длъжност.

           Въз основа на изложеното Съдът намира, че не са налице основания за отмяна на Заповед № 8121к-11132 от 11.07.2019г. на Министъра на Министерството на вътрешните работи. Същата е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма. Постановена е в съответствие с материалноправните разпоредби, на които се основава и при спазване на административнопроизводствените правила. Издадената заповед съответства и на целта на закона. По делото не се установи заповедта да е издадена с цел различна от преназначаване на служителя, поради съкращаване на щата.     

            Жалбата е неоснователна и като такава ще се отхвърли.

   Съдът като съобрази характера на спора, разпоредбата на чл. 78, ал.8 от ГПК, във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, намира, че в полза на МВР, следва да се присъдят разноски в размер на 200лв. /двеста лева/, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

            Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, второ отделение, ХV състав

Р Е Ш И:

           ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.К.Д., с ЕГН **********, с адрес: ***, против Заповед № 8121к-11132 от 11.07.2019г. на Министъра на Министерството на вътрешните работи.

           ОСЪЖДА  Н.К.Д., с ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати в полза на Министерството на вътрешните работи сумата в размер на 200 лв. /двеста  лева/.

           Решението може да се обжалва, в 14-дневен срок от съобщаването му, пред Върховния административен съд.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : /П/