Решение по дело №436/2020 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 197
Дата: 29 юни 2020 г. (в сила от 15 юли 2020 г.)
Съдия: Данчо Йорданов Димитров
Дело: 20203230200436
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Добрич, 29.06.2020 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Добричкият районен съд, наказателна колегия, шестнадесети съдебен състав, в публично заседание на дванадесети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

Председател: Данчо Димитров

 

При участието на секретаря Маргарита Калинова, разгледа докладваното от съдия Димитров АНД № 436 по описа на Добричкия районен съд за 2020 г. и за да се произнесе, взе следното предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от И.А.А. с ЕГН **********, с адрес: ***, чрез адвокат А.А. ***, съд. адрес:***, офис № 2, срещу наказателно постановление № 20-0851-000124 от 04.02.2020 г., издадено от Началника на сектор „Пътна полиция” към ОДМВР – Добрич, с което на И.А.А. с ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са наложени административни наказания ГЛОБА в размер на 200 /двеста/ лв. и ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МОТОРНО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО за срок от 6 /шест/ месеца.

На основание Наредба № Із-2539 на МВР се отнемат общо 10 контролни точки.

С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като неправилно и незаконосъобразно.

 В съдебно заседание пълномощникът на жалбоподателя поддържа жалбата.

Въззиваемата страна в съдебно заседание не се представлява, в писмено становище се иска съдът да остави жалбата без последствие и да потвърди наложените наказания.

Добричкият районен съд, като разгледа жалбата и събраните доказателства, намира за установено следното:

Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения 7-дневен срок и от лице, което има правен интерес.

Независимо от основанията, посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна проверка атакувания административнонаказателен акт, при което констатира следното:

На 25.02.2019 г. на И.А.А. е бил съставен акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ с бланков № 0698558, серия Д. С АУАН на И.А.А. е повдигнато обвинение за това, че на 25.02.2019 г., около 14:20 часа, в с. Бранище, в посока с. Плачи дол, управлява лек автомобил „Фолксваген Голф” с рег. № ***, собственост на Н.Д.Н.с ЕГН **********, след като автомобилът е със служебно прекратена регистрация от 18.02.2019 г. във вр. с чл. 143, ал. 15 от ЗДвП – нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

С оглед наличието на данни за извършено престъпление по чл. 345, ал. 2 във вр. с ал. 1 от НК, материалите били изпратени по компетентност на Районна прокуратура – Добрич.

С постановление от 23.12.2019 г., Районна прокуратура – Добрич прекратила наказателното производство по досъдебно производство № 90/2019 г. по описа на Второ РУ на МВР – Добрич, пр.пр. № 1040/2019 г. по описа на Районна прокуратура – Добрич, за престъпление по чл. 345, ал. 2 във вр. с ал. 1 от НК.

Съгласно обстоятелствената част на постановлението, събраните по досъдебното производство доказателства обосновали извода, че процесното деяние не е престъпно по смисъла на чл. 9, ал. 2 от НК, тъй като неговата обществена опасност е явно незначителна. Сочи се и, че липсва признак от субективната страна на престъплението, тъй като деецът не е съзнавал, че управляваното от него превозно средство е с прекратена регистрация.

 Представителят на държавното обвинение приел, че деянието извършено от И.А.А. покрива изцяло признаците на административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, поради което постановил препис от постановлението, ведно с делото, да се изпрати на Началника на сектор „Пътна полиция” при ОДМВР – Добрич, по компетентност.

Въз основа на постановлението на Районна прокуратура – Добрич е било издадено и обжалваното наказателно постановление /НП/. С него на И.А.А. е вменено нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са му наложени административни наказания глоба в размер на 200 /двеста/ лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 /шест/ месеца. На основание Наредба № Із-2539 на МВР са били отнети и 10 контролни точки.

Наказателното постановление е издадено от компетентния административнонаказващ орган, съобразно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и Заповед    8121з-515 от 14.05.2018 г. на Министъра на вътрешните работи относно определяне на длъжностни лица от МВР да издават фишове за налагане на глоби, да съставят актове за установяване на административни нарушения, да издават наказателни постановления и да осъществяват контролна дейност по Закона за движението по пътищата, която заповед е служебно известна на съда, съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено на нарушителя.

Наказателното постановление обаче се явява незаконосъобразно, тъй като при реализиране на административнонаказателната отговорност на наказаното лице е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в следното:

В проведеното административнонаказателно производство от страна на наказващия орган е нарушена разпоредбата на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН, съгласно която, когато се установи, че деянието, за което е образувано админстративнонаказателно производство, съставлява  престъпление, производството по делото се прекратява, а материалите се изпращат на съответния прокурор. В конкретния случай административнонаказващия орган не е спазил изискването на тази разпоредба, което се потвърждава от доказателствата по делото. Същият е сигнализирал прокурора, но не е прекратил производството при него /липсват каквито и да е доказателства в тази насока/, с оглед на което и НП се явява издадено извън 6-месечния давностен срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН /АУАН е съставен на 25.02.2019 г., а НП е издадено на 04.02.2020 г./. Като не е изпълнил задължението си да прекрати административнонаказателното производство, произтичащо  от чл. 33, ал. 2 от ЗАНН, а само е сигнализирал Районна прокуратура – Добрич, наказващият орган е запазил висящността на производството, което е било образувано, заедно с всички произтичащи от това неблагоприятни последици, свързани с давностните срокове.

За пълнота на изложението, както и за яснота, съдът намира за нужно да отбележи следното:

В обжалваното НП е посочено, че същото се издава на основание постановление на Районна прокуратура – Добрич от 23.12.2019 г. за прекратяване на наказателното производство по досъдебно производство № 90/2019 г. по описа на Второ РУ на МВР – Добрич, пр.пр. № 1040/2019 г. по описа на Районна прокуратура – Добрич.

Съобразно разпоредбата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН, без приложен акт административнонаказателна преписка не се образува освен в случаите, когато производството е прекратено от съда или прокурора или прокурорът е отказал да образува наказателно производство и е препратено на наказващия орган.

АУАН и постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство са различни и самостоятелни  основания за издаване на НП, по аргумент от чл. 36, ал. 2 от ЗАНН. В конкретния случай, за да е налице издаване на НП в хипотезата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН е необходимо или да няма образувано административнонаказателно производство със съставяне на АУАН или ако е образувано, то да е било прекратено, за да не текат посочените давностни срокове, тъй като санкционните правомощия на наказващия орган не могат да бъдат упражнявани безкрайно във времето.

И тъй като наказващият орган не е прекратил образуваното със съставянето на АУАН административнонаказателно производство, НП се явява издадено извън 6-месечния давностен срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН, поради което същото следва да бъде отменено /В тази връзка виж Решение № 84 от 09.03.2020 г. по к.адм.д. № 62/2020 г. на АдмС – Добрич/.

Съдът намира за нужно са отбележи, че органите на държавната администрация именно защото осъществяват контрол по спазване на законодателството, трябва сами безпогрешно да изпълняват процесуалните механизми по реализиране на административнонаказателната отговорност. При проява на небрежност от тяхна страна при съставяне на АУАН и/или при постановяване на НП, съдебният контрол върху издаденото наказателно постановление, поради това, че задължително обхваща процесуалната законосъобразност на обжалвания акт, може да доведе при констатиране на съществени недостатъци на процедурата до отмяна на НП и в крайна сметка до ненаказване на виновния нарушител.

По отношение на визираното нарушение и приложимия материален закон съдът установи следното:

На 14.12.2018 г. в град Варна, пред нотариус с рег. № 549 на Нотариалната камара – Ваня Георгиева с район на действие Районен съд – Варна, се явили Н.Д.Н.и Д.И.А.. Те сключили договор за покупко-продажба на лек автомобил „Фолксваген Голф” с рег. № *** в писмена форма, като подписите им били нотариално удостоверени от нотариуса /л. 30 от досъдебно производство № 90/2019 г. по описа на Второ РУ на МВР – Добрич /. Продавач по договора бил Н.Д.Н., а купувач – Д.И.А..

Договорът за покупко-продажба е бил регистриран в сектор „Пътна полиция” при ОДМВР – Добрич, като заявлението е било подадено по електронен път: електронна преписка от портала на МВР № 9897/1641105-14.12.2018 г. /л. 11-гръб от ДП/. В резултат на подаденото заявление в регистрите на сектор „Пътна полиция” при ОДМВР – Добрич било отразено, че собственик на процесното моторно превозно средство е Н.Д.Н., а приобретателят Д.И.А.бил вписан като предстоящ собственик /л. 11 от ДП/.

След извършване на сделката, приобретателят /Д.И.А./ получил фактическото владение върху автомобила ведно с издадените за него документи.

На 19.12.2018 г. Д.И.А.представил в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Добрич процесното моторно превозно средство за промяна на регистрацията, като било изготвено и заявление № 180851020921 за промяна на регистрацията на ПС с рег. № ***. След извършена идентификация на ППС в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Добрич възникнало съмнение за интервенция върху номера на двигателя, поради което автомобилът е бил пренасочен за проверка от комисия при ОДМВР – Добрич. След извършената проверка бил установен набит VIN, без следи от интервенция, съвпадащ с данните по свидетелството за регистрация на МПС. Върху плочката за нанасяне на номера на двигателя обаче били установени следи от механична интервенция и допълнително ръчно нанесени нееднозначно определени елементи. Резултатът от проверката бил обективиран в протокол № 1 от 02.01.2019 г. По случая било образувано  досъдебно производство № 52/2019 г. по описа на Второ РУ на МВР – Добрич за престъпление по чл. 345а, ал. 1 от НК.

На 18.02.2019 г. регистрацията на моторното превозно средство била прекратена служебно на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, тъй като новият собственик – Д.И.А.не изпълнил задължението си да регистрира превозното средство в законоустановения двумесечен срок от придобиването му.

На 25.02.2019 г., около 14:20 часа, свидетелите Й.С.Й. и Г.М.С., и двамата младши полицейски инспектори във Второ РУ на МВР – Добрич, се намирали в с. Бранище, като осъществявали пътен контрол. На същата дата, И.А.А. взел автомобила от сина си Д.И.А., за да отиде при личната си лекарка в с. Бранище. Управлявайки процесния лек автомобил „Фолксваген Голф” с рег. № ***, И.А. е бил спрян за проверка, при която се установило, че автомобилът е със служебно прекратена регистрация на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП. Свидетелят Й.Й., в присъствието на свидетеля Г.С. съставил на А. акт за установяване на административно нарушение за това, че на 25.02.2019 г., около 14:20 часа, в с. Бранище, в посока с. Плачи дол, управлява лек автомобил „Фолксваген Голф” с рег. № ***, собственост на Н.Д.Н.с ЕГН **********, след като автомобилът е със служебно прекратена регистрация от 18.02.2019 г. във вр. с чл. 143, ал. 15 от ЗДвП – нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

Въз основа на съставения АУАН е било издадено и обжалваното наказателно постановление, с което И.А.А. е санкциониран за това, че на 25.02.2019 г., около 14:20 часа, в с. Бранище, в посока с. Плачи дол, управлява лек автомобил „Фолксваген Голф” с рег. № ***, чужда собственост, след като автомобилът е със служебно прекратена регистрация от 18.02.2019 г. във вр. с чл. 143, ал. 15 от ЗДвП – нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

Актосъставителят и наказващият орган са приели, че И.А.А. виновно е нарушил разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като за това нарушение, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП на жалбоподателя са наложени административни наказания глоба в размер на 200 /двеста/ лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 /шест/ месеца.

Изложената фактическа обстановка съдът намира за безспорно установена въз основа на показанията на свидетелите Й.С.Й. и Г.М.С., чиито показания са последователни, логични и безпротиворечиви, кореспондиращи с приложените по делото писмени доказателства – справка от сектор „Пътна полиция” при ОДМВР – Добрич относно собствеността на моторното превозно средство, договор за покупко-продажба на лек автомобил „Фолксваген Голф” с рег. № *** с рег. № 14439/14.12.2018 г. и свидетелство за регистрация част І и част ІІ, № *********.

При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва, се налагат следните правни изводи:

Съгласно легалната дефиниция по чл. 6, ал. 1 от ЗАНН, административно нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което нарушава установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред.

В случая деянието на нарушителя в качеството му на водач на моторно превозно средство е под формата на действие – управление на моторно превозно средство. Налице е и другият признак от обективната страна на нарушението по чл. 175, ал. 3 от ЗДвП – липсата на надлежна регистрация на автомобила към датата на деянието. Видно от свидетелските показания, моторното превозно средство е с прекратена регистрация, в който смисъл са и данните в издадената от сектор „Пътна полиция” при ОДМВР – Добрич справка /л. 11-гръб от ДП/. От цитираното писмено доказателство се установява и правното основание за прекратяване на регистрацията на управляваното от нарушителя моторно превозно средство, а именно – на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП. Същата предвижда прекратяване на регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик, който в двумесечен срок от придобиването, не изпълни задължението си да регистрира превозното средство. Съгласно разпоредбата, прекратяването на регистрацията се извършва служебно с отбелязване в автоматизираната информационна система.

Анализът на правната уредба и на събраните гласни и писмени доказателства, изключват знанието на нарушителя относно фактическите обстоятелства от състава на административното нарушение по чл. 175, ал. 3 от ЗДвП. По делото е безспорно, че водачът на е собственик на процесния автомобил; че последният има регистрационни табели, поставени на съответните места, т.е. по външен признак отговаря на регистриран автомобил; че автомобилът е снабден с всички необходими документи, съпътстващи управлението му, които са били представени от водача в хода на проверката; че данни за прекратяване на регистрацията не са вписани в свидетелството за регистрация на моторното превозно средство, а такива се съдържат само в автоматизираната информационна система на сектор „Пътна полиция” и са станали известни на нарушителя по време на проверката. Горните факти в съвкупност обосновават извода за деяние, извършено при условията на фактическа грешка по смисъла на чл. 14 от НК, т.е. на деяние, което не е извършено виновно от нарушителя, поради което и не представлява административно нарушение. В случая липсва субективния елемент на административното нарушение, за извършването на което е санкциониран жалбоподателят, поради което наказателното постановление следва да бъде отменено, като незаконосъобразно. В тази насока е и константната съдебна практика /Виж: Решение № 186 от 02.07.2019 г. на АдмС – Кюстендил по к.а.н.д. № 135/2019 г., Решение № 200 от 10.07.2019 г. на АдмС – Кюстендил по к.а.н.д. № 152/2019 г., Решение № 250 от 11.10.2019 г. на АдмС – Кюстендил по к.а.н.д. № 237/2019 г., Решение № 1199 от 27.06.2019 г. на АдмС – Бургас по к.а.н.д. № 1025/2019 г., Решение № 774 от 07.06.2019 г. на АдмС – София област по к.а.н.д. № 409/2019 г./.

Относно отнетите контролни точки:

Отнемането на контролни точки е уредено в Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 г. за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията при извършването на които, от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение, издадена от министъра на вътрешните работи /обн., ДВ, бр. 1 от 4.01.2013 г., в сила от 4.02.2013 г./.

Съобразно чл. 157, ал. 1 от ЗДвП и чл. 2, ал. 1 от Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 г. тези точки са контролни точки за отчет на извършваните нарушения. Изхождайки от тази формулировка, следва да се приеме, че законодателят ги е предвидил единствено като средство за отчитане на установените нарушения, без да третира отнемането им като самостоятелно административно наказание или принудителна административна мярка. Отнемането на контролни точки не фигурира нито сред принудителните административни мерки, нито сред наказанията по ЗДвП. В тази насока следва да се приеме, че отнемането на контролни точки не е санкция, която подлежи на самостоятелно обжалване, а фактическо действие с контролно-отчетен характер, което изпълнява предупредителна по отношение на водачите и информационно – статистическа от гледна точка на контролните органи функция. Видно от разпоредбата на чл. 3, ал. 2 от Наредбата, при отнемане на контролни точки, съответният административнонаказващ орган действа в условията на обвързана компетентност, като поведението му се предопределя от факта на налагане на административно наказание за извършеното нарушение, т.е. има ли доказано нарушение, има и отнемане на предвидените за съответното нарушение контролни точки. Или, иначе казано, няма ли доказано нарушение, няма и отнемане на предвидените за съответното нарушение контролни точки.

Страните не претендират сторени по делото разноски.

С оглед изложеното, съдът счита, че наказателното постановление следва да бъде отменено, като незаконосъобразно, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 20-0851-000124 от 04.02.2020 г., издадено от Началника на сектор „Пътна полиция” към ОДМВР – Добрич, с което на И.А.А. с ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са наложени административни наказания ГЛОБА в размер на 200 /двеста/ лв. и ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МОТОРНО ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО за срок от 6 /шест/ месеца.

На основание Наредба № Із-2539 на МВР се отнемат общо 10 контролни точки.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на Административнопроцесуалния кодекс пред Административен съд - Добрич в 14 - дневен срок от уведомяването на страните.

 

                                                                       

                                                                         Районен съдия:                                                                                                                                          /Данчо Димитров/