Р Е Ш Е Н И Е
Решение № 85 16.06.2021
г. гр. Разград
В ИМЕТО НА НАРОДА
Разградският административен съд, в публичното
заседание на първи юни две хиляди двадесет и първа година , в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СВЕТЛА РОБЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА
М.М.
при
секретаря Пламена
Михайлова, като разгледа докладваното от съдия М.М. адм.
дело № 101 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на
чл. 179-184 от Административно-процесуалния кодекс /АПК/
Образувано е по жалба на М. Р. М. от гр. Р. срещу Заповед № 98 от 28.01.2021 год. на кмета на Община
Разград. В жалбата се твърди, че оспорената заповед е нищожен общ
административен акт, тъй като е издадена от материално некомпетентен орган.
Според жалбоподателя, компетентен да издаде такъв административен акт е
Общински съвет Разград по силата на делегацията на чл. 43, ал. 1 от Наредба № 10
от 01.09.2016 год. за организация на дейностите в училищното образование,
издадена от Министъра на образованието и науката /ДВ бр. 73/2016 год./. На
следващо място счита, че не са спазени императивните правила относно реда за
издаване на този вид административни актове, регламентиран в чл. 66 и
следващите от АПК. Жалбоподателят иска съдът да прогласи нищожността на
оспорения административен акт, както и да му присъди сторените по делото разноски.
Оспорването
е съобщено по реда на чл. 181 ал. 1 и 2
от АПК чрез обявление в Държавен вестник бр. 35 от 27.04.2021 год. В срока по
чл. 182, ал. 2 и ал. 3 от АПК няма постъпили искания за присъединяване към
оспорването или встъпване като страна наред с административния орган.
Ответникът по жалбата – кмета на Община Разград в
писмено становище и чрез процесуалните си представители – началника на отдел
„Правно нормативно обслужване и обществени поръчки” с юридическа
правоспособност и главен юрисконсулт В. С., оспорва жалбата като процесуално
недопустима поради просрочие, а по същество за
неоснователна.
Съдът, като обсъди становищата на страните,
доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи
проверка по реда на чл.168 във вр. с чл.
184 от АПК, приема за установено следното:
С точки от I до IV на Заповед № 98 от
28.01.2021 год. /л. 32-л.42/ кметът на Община Разград е утвърдил, както следва:
- Система за прием на деца
в първи клас в общинските училища на територията на гр. Разград и е определил в
същата прилежащите райони на училищата за обхват на учениците;
- График за организацията
на приема на ученици в първи клас в общинските училища на територията на гр.
Разград /2021-2022 учебна година/;
- разпоредил е, че утвърдените Система за прием на деца в първи
клас и График за организацията на приема
на ученици в първи клас в общинските училища на територията на гр. Разград са
неразделна част от заповедта и
- разпоредил Утвърдените
документи по т. I и II
да се изпратят до всички общински
училища на територията на гр. Разград, които осъществяват прием в първи клас.
Като фактически основания
за издаване на оспорената заповед административният орган е цитирал
разпоредбите на чл. 43, ал. 1 от Наредба № 10 от 01.09.2016 год. и чл. 143, ал.
1 от Закона за предучилищното и училищното образование /ДВ бр. 79/2015 год./,
като правно основание за издаването й са посочени чл. 44, ал. 2, във вр. с ал.
1, т. 8 от ЗМСМА във вр. с чл. 143, ал. 1 от ЗПУО и чл. 43, ал. 1 от Наредба №
10 от 01.09.2016 год.
Заповедта е изпратена с писмо изх. № 010 от 28.01.2021
год. /л.48/ на електронния адрес на Регионалното управление на образованието –
Разград в 14:52 часа на 28.01.2021 год., съгласно представена от ответника
разпечатка от електронната поща на отдел „Образование и спорт” при Община
Разград /л.101/ и на електронните адреси на шест училища в гр. Разград в
периода от 15:56 часа до 16:20 часа на 28.01.2021 год., съгласно представените
разпечатки от същия електронен адрес /л. 95 – л. 100/ с писмо изх. № 011 от
28.01.2021 год. /л. 50/.
Като част от
административната преписка по издаване на оспорената заповед административният
орган е представил писмо изх. № 008 от 22.01.2021 год. /л.43/ на главен експерт в отдел „Образование
и спорт” в Община Разград до директорите на училища, с което ги уведомява, че
на 26.01.2021 год. в 14 часа в зала № 102 на Община Разград ще се проведе
работна среща на директорите на основните училища и СУ „Хр. Ботев” гр. Разград
във връзка със системата за прием в първи клас в общинските училища на
територията на гр. Разград за учебната 2021/2022 година и определяне на
прилежащите райони за обхват на училищата. Приложени са присъствен списък на
участниците в срещата /л.44/ и протокол от проведената работна среща на
26.01.2021 год. /лист 45-46/, изготвен от младши експерт в отдел „Образование и
спорт” в Община Разград.
От представената от
ответника заявка за публикуване /л.94/ е видно, че заповедта е публикувана на
интернет страницата на Община Разград на 28.01.2021 год. Жалбата срещу нея е постъпила в Община Разград
на 12.04.2021 год.
В хода на съдебното
производство са приети като доказателства удостоверение за раждане на детето Р.
М. Р., с майка Ц. К. Т. и баща
оспорващия М. Р. М., и заявление за участие в класиране за прием в първи
клас за учебната 2021/2022 год. в ОУ „Васил Левски” Разград от 05.04.2021 год.
При така установеното
от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена от лице с доказан правен
интерес - родител на дете, подлежащо на
прием в първи клас за учебната 2021/2022 година в училищата на територията на
Община Разград. Същата е подадена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.
Доколкото с жалбата се иска прогласяване на оспорената заповед за нищожна,
същата е в срок, предвид разпоредбата на чл. 149, ал. 5 във вр. с чл. 184 от АПК. По изложените съображения жалбата е
процесуално допустима.
Настоящият съдебен
състав счита, че оспореният административен акт е общ административен акт по
смисъла на чл. 65 от АПК. Същият има еднократно действие - за учебната
2021/2022 год., съгласно утвърдения график
за приема за ученици в първи клас и засяга непосредствено правата на
неопределен брой лица - подлежащите на прием в първи клас деца за учебната
2021-2022 год., които пребивават на територията на Община Разград.
Неоснователно е твърдението на процесуалния представител на ответника, че
засегнатите лица били определяеми, тъй като имало списък с подлежащите на прием
в първи клас деца. Този списък не е окончателен. Броят на подлежащите на прием
в първи клас лица е променлив, поради което не може да се приеме, че адресатите
на заповедта от издаването до изпълнението ѝ, са окончателно и поименно
определени или определяеми.
По отношение
компетентността на административният орган, издал заповедта съдът намира
следното:
Обществените отношения,
свързани с осигуряване на правото на предучилищно и училищно образование, както
и с устройството, функциите, организацията, управлението и финансирането на
системата на предучилищното и училищното образование се уреждат основно със
Законът за предучилищното и училищно образование /ЗПУО/. В глава Тринадесета от
същия закон са посочени и органите на управление - Министерски съвет, министърът на
образованието и науката като специализиран орган, началниците на регионалните
управления на образованието, органите на местно самоуправление, директорите на
държавните и общинските институции в системата на предучилищното и училищното
образование, педагогическите съвети. Кметът на общината не е сред органите,
които са натоварени с компетенции за
пряко управление в системата на образованието. С разпоредбата на чл. 256, ал. 1 ЗПУО
законодателят е възложил осигуряването и
контрола на дейностите в предучилищното образование в общинските детски градини
и в училищното образование в общинските училища в правомощията на органите на
местно самоуправление в общините, т.е. на Общинските съвети, съгласно
разпоредбата на чл. 138 от Конституцията на Република България и чл. 18 от ЗМСМА, и е ограничил правомощията на кметовете на общини до съгласуване на държавния
план-прием за училищата и контрола върху начина на изразходване на
предоставените средства на общинските детски градини и училища, на общинските
центрове за подкрепа за личностно развитие, както и на частните детски градини
и училища, които получават бюджетни средства – чл. 256, ал. 2
и 3 ЗПУО.
Съгласно чл. 142, ал. 1 ЗПУО
учениците постъпват в държавните и в общинските училища на местата, определени
с училищния, с държавния и с допълнителния държавен план-прием, а според чл. 147 от ЗПУО,
условията и редът за приемане и преместване на учениците от І до ХІІ клас се
определят с държавния образователен стандарт за организацията на дейностите в
училищното образование, а за учениците в училищата по изкуствата, в училищата
по културата и в спортните училища – с наредбите по чл. 146, ал. 2 ЗПУО.
С Наредба № 10
от 1.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование /обн., ДВ, бр. 73 от 16.09.2016 г.,
сила от 1.09.2016 г. /, е въведен Държавният образователен стандарт за
организацията на дейностите в училищното образование.
Делегацията за издаване на
оспорения акт се съдържа в чл. 43, ал. 1 от Наредба № 10/2016 г, съгласно който
за осъществяване на приема в първи клас за всяко населено място с повече от
едно училище общините разработват система за прием, в която водещ критерий е
близостта на училището до постоянния/настоящия адрес на детето. Несъмнено, тази система, съдържа правила,
които регламентират материално-правни отношения, свързани с политиката на
образованието на съответната община и попада в компетентността на органа на
местно самоуправление, съгласно чл. 17, ал. 1, т. 3 от ЗМСМА и чл. 256, ал. 1
от ЗПУО, който с оглед цитираните
по-горе правни норми е общинският съвет, а не кметът. Кметът на общината е
орган на изпълнителната власт в общината, съгласно чл. 38, ал. 1 от ЗМСМА и чл.
139, ал. 1 от Конституцията на република България.
Предвид изложеното настоящият
съдебен състав счита, че компетентният орган, който е следвало да разработи
системата за прием на деца в първи клас в общинските училища на територията на
гр. Разград, прилежащите райони на училищата и графика за организацията на
приема за учебната 2021/2022 год. е Общински съвет Разград, а не кметът на
Община Разград. Кметът на Община Разград,
като орган на изпълнителната власт и в рамките на процесната хипотеза, не би
могъл да регламентира въпрос, който е от компетентността на органа на местно
самоуправление, а би могъл само да издаде акт за изпълнение на вече приетите
правила на политиката по образование.
С оглед на горното следва да
се приеме, че искането за прогласяване нищожността на оспорената заповед поради
материалната некомпетентност на органа, който я е издал, е основателно и доказано.
Наред с това, следва да се посочи, че при издаване на
оспорения акт не е спазено нито едно от правилата, регламентиращи процедурата
по издаване на общите административни актове, посочени в разпоредбите на чл.
66-72 от АПК.
Според настоящия съдебен състав изцяло неосъществената
процедура за издаване на оспорения общ административен акт е толкова тежко
нарушение на процесуалните правила, че само по себе си обосновава нищожността
на същия.
Предвид изложеното съдът намира, че с оглед на
установените от съда пороци на оспорения административен акт - издаден от некомпетентен орган и при
неосъществена изцяло процедура по издаването му, същият следва да бъде прогласен за нищожен.
С оглед изхода на
делото искането на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски,
като своевременно направено, е основателно и доказано да размер от 30 лв., от
които 10 лв. държавна такса и 20 лв. такса за публикуване на обявление в
държавен вестник.
Мотивиран така и на
основание чл. 172, ал. 2, предл. първо във вр. с чл. 184 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ПРОГЛАСЯВА ЗА НИЩОЖНА Заповед
№ 98 от 28.01.2021 год. на кмета на Община Разград
ОСЪЖДА Община Разград да заплати на М. Р. М. с ЕГН ********** от гр. Р., ул. „******” № ** разноски по
делото в размер на 30 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Върховния административен съд в 14-
дневен срок от съобщаването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/
ЧЛЕНОВЕ:1./п/
2./п/