Решение по дело №101/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юни 2021 г. (в сила от 12 април 2022 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20217190700101
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 април 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Решение № 85                                     16.06.2021 г.                                         гр. Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в публичното заседание на първи юни две хиляди двадесет и първа година , в  състав:

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА

ЧЛЕНОВЕ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

                       М.М. 

 

при секретаря  Пламена Михайлова, като разгледа докладваното от съдия М.М. адм. дело № 101 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 179-184 от Административно-процесуалния кодекс  /АПК/

Образувано е  по жалба на М. Р. М. от гр. Р. срещу Заповед № 98 от 28.01.2021 год. на кмета на Община Разград. В жалбата се твърди, че оспорената заповед е нищожен общ административен акт, тъй като е издадена от материално некомпетентен орган. Според жалбоподателя, компетентен да издаде такъв административен акт е Общински съвет Разград по силата на делегацията на чл. 43, ал. 1 от Наредба № 10 от 01.09.2016 год. за организация на дейностите в училищното образование, издадена от Министъра на образованието и науката /ДВ бр. 73/2016 год./. На следващо място счита, че не са спазени императивните правила относно реда за издаване на този вид административни актове, регламентиран в чл. 66 и следващите от АПК. Жалбоподателят иска съдът да прогласи нищожността на оспорения административен акт, както и да му присъди  сторените по делото разноски.

Оспорването е съобщено по реда  на чл. 181 ал. 1 и 2 от АПК чрез обявление в Държавен вестник бр. 35 от 27.04.2021 год. В срока по чл. 182, ал. 2 и ал. 3 от АПК няма постъпили искания за присъединяване към оспорването или встъпване като страна наред с административния орган.

Ответникът по жалбата – кмета на Община Разград в писмено становище и чрез процесуалните си представители – началника на отдел „Правно нормативно обслужване и обществени поръчки” с юридическа правоспособност и главен юрисконсулт В. С., оспорва жалбата като процесуално недопустима поради просрочие, а по същество за  неоснователна.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл.168  във вр. с чл. 184 от АПК, приема за установено следното:

С точки от I до IV на Заповед № 98 от 28.01.2021 год. /л. 32-л.42/ кметът на Община Разград е  утвърдил, както следва:

- Система за прием на деца в първи клас в общинските училища на територията на гр. Разград и е определил в същата прилежащите райони на училищата за обхват на учениците;

- График за организацията на приема на ученици в първи клас в общинските училища на територията на гр. Разград /2021-2022 учебна година/;

- разпоредил е, че  утвърдените Система за прием на деца в първи клас и  График за организацията на приема на ученици в първи клас в общинските училища на територията на гр. Разград са неразделна част от заповедта и

- разпоредил Утвърдените документи по т. I и II да  се изпратят до всички общински училища на територията на гр. Разград, които осъществяват прием в първи клас.

Като фактически основания за издаване на оспорената заповед административният орган е цитирал разпоредбите на чл. 43, ал. 1 от Наредба № 10 от 01.09.2016 год. и чл. 143, ал. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование /ДВ бр. 79/2015 год./, като правно основание за издаването й са посочени чл. 44, ал. 2, във вр. с ал. 1, т. 8 от ЗМСМА във вр. с чл. 143, ал. 1 от ЗПУО и чл. 43, ал. 1 от Наредба № 10 от 01.09.2016 год.

Заповедта е  изпратена с писмо изх. № 010 от 28.01.2021 год. /л.48/ на електронния адрес на Регионалното управление на образованието – Разград в 14:52 часа на 28.01.2021 год., съгласно представена от ответника разпечатка от електронната поща на отдел „Образование и спорт” при Община Разград /л.101/ и на електронните адреси на шест училища в гр. Разград в периода от 15:56 часа до 16:20 часа на 28.01.2021 год., съгласно представените разпечатки от същия електронен адрес /л. 95 – л. 100/ с писмо изх. № 011 от 28.01.2021 год. /л. 50/.

Като част от административната преписка по издаване на оспорената заповед административният орган е представил писмо изх. № 008 от 22.01.2021 год.  /л.43/ на главен експерт в отдел „Образование и спорт” в Община Разград до директорите на училища, с което ги уведомява, че на 26.01.2021 год. в 14 часа в зала № 102 на Община Разград ще се проведе работна среща на директорите на основните училища и СУ „Хр. Ботев” гр. Разград във връзка със системата за прием в първи клас в общинските училища на територията на гр. Разград за учебната 2021/2022 година и определяне на прилежащите райони за обхват на училищата. Приложени са присъствен списък на участниците в срещата /л.44/ и протокол от проведената работна среща на 26.01.2021 год. /лист 45-46/, изготвен от младши експерт в отдел „Образование и спорт” в Община Разград.

От представената от ответника заявка за публикуване /л.94/ е видно, че заповедта е публикувана на интернет страницата на Община Разград на 28.01.2021 год.  Жалбата срещу нея е постъпила в Община Разград на 12.04.2021 год.

В хода на съдебното производство са приети като доказателства удостоверение за раждане на детето Р. М. Р., с майка Ц. К. Т. и баща  оспорващия М. Р. М., и заявление за участие в класиране за прием в първи клас за учебната 2021/2022 год. в ОУ „Васил Левски” Разград от 05.04.2021 год.

При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е  подадена от лице с доказан правен интерес  - родител на дете, подлежащо на прием в първи клас за учебната 2021/2022 година в училищата на територията на Община Разград. Същата е подадена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол. Доколкото с жалбата се иска прогласяване на оспорената заповед за нищожна, същата е в срок, предвид разпоредбата на чл. 149, ал. 5 във вр. с чл. 184 от АПК.  По изложените съображения жалбата е процесуално допустима.

Настоящият съдебен състав счита, че оспореният административен акт е общ административен акт по смисъла на чл. 65 от АПК. Същият има еднократно действие - за учебната 2021/2022 год., съгласно утвърдения график  за приема за ученици в първи клас и засяга непосредствено правата на неопределен брой лица - подлежащите на прием в първи клас деца за учебната 2021-2022 год., които пребивават на територията на Община Разград. Неоснователно е твърдението на процесуалния представител на ответника, че засегнатите лица били определяеми, тъй като имало списък с подлежащите на прием в първи клас деца. Този списък не е окончателен. Броят на подлежащите на прием в първи клас лица е променлив, поради което не може да се приеме, че адресатите на заповедта от издаването до изпълнението ѝ, са окончателно и поименно определени или определяеми.

По отношение компетентността на административният орган, издал заповедта съдът намира следното:

Обществените отношения, свързани с осигуряване на правото на предучилищно и училищно образование, както и с устройството, функциите, организацията, управлението и финансирането на системата на предучилищното и училищното образование се уреждат основно със Законът за предучилищното и училищно образование /ЗПУО/. В глава Тринадесета от същия закон са посочени и органите на управление -  Министерски съвет, министърът на образованието и науката като специализиран орган, началниците на регионалните управления на образованието, органите на местно самоуправление, директорите на държавните и общинските институции в системата на предучилищното и училищното образование, педагогическите съвети. Кметът на общината не е сред органите, които са натоварени с компетенции  за пряко управление в системата на образованието. С разпоредбата на чл. 256, ал. 1 ЗПУО законодателят е  възложил осигуряването и контрола на дейностите в предучилищното образование в общинските детски градини и в училищното образование в общинските училища в правомощията на органите на местно самоуправление в общините, т.е. на Общинските съвети, съгласно разпоредбата на чл. 138 от Конституцията на Република България и чл. 18 от ЗМСМА, и е ограничил правомощията на кметовете на общини до съгласуване на държавния план-прием за училищата и контрола върху начина на изразходване на предоставените средства на общинските детски градини и училища, на общинските центрове за подкрепа за личностно развитие, както и на частните детски градини и училища, които получават бюджетни средства – чл. 256, ал. 2 и 3 ЗПУО.

Съгласно чл. 142, ал. 1 ЗПУО учениците постъпват в държавните и в общинските училища на местата, определени с училищния, с държавния и с допълнителния държавен план-прием, а според чл. 147 от ЗПУО, условията и редът за приемане и преместване на учениците от І до ХІІ клас се определят с държавния образователен стандарт за организацията на дейностите в училищното образование, а за учениците в училищата по изкуствата, в училищата по културата и в спортните училища – с наредбите по чл. 146, ал. 2 ЗПУО.

С Наредба № 10 от 1.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование /обн., ДВ, бр. 73 от 16.09.2016 г., сила от 1.09.2016 г. /, е въведен Държавният образователен стандарт за организацията на дейностите в училищното образование.

Делегацията за издаване на оспорения акт се съдържа в чл. 43, ал. 1 от Наредба № 10/2016 г, съгласно който за осъществяване на приема в първи клас за всяко населено място с повече от едно училище общините разработват система за прием, в която водещ критерий е близостта на училището до постоянния/настоящия адрес на детето.  Несъмнено, тази система, съдържа правила, които регламентират материално-правни отношения, свързани с политиката на образованието на съответната община и попада в компетентността на органа на местно самоуправление, съгласно чл. 17, ал. 1, т. 3 от ЗМСМА и чл. 256, ал. 1 от ЗПУО, който  с оглед цитираните по-горе правни норми е общинският съвет, а не кметът. Кметът на общината е орган на изпълнителната власт в общината, съгласно чл. 38, ал. 1 от ЗМСМА и чл. 139, ал. 1 от Конституцията на република България.

Предвид изложеното настоящият съдебен състав счита, че компетентният орган, който е следвало да разработи системата за прием на деца в първи клас в общинските училища на територията на гр. Разград, прилежащите райони на училищата и графика за организацията на приема за учебната 2021/2022 год. е Общински съвет Разград, а не кметът на Община  Разград. Кметът на Община Разград, като орган на изпълнителната власт и в рамките на процесната хипотеза, не би могъл да регламентира въпрос, който е от компетентността на органа на местно самоуправление, а би могъл само да издаде акт за изпълнение на вече приетите правила на политиката по образование.

С оглед на горното следва да се приеме, че искането за прогласяване нищожността на оспорената заповед поради материалната некомпетентност на органа, който я е издал, е основателно и доказано.

Наред с това, следва да се посочи, че при издаване на оспорения акт не е спазено нито едно от правилата, регламентиращи процедурата по издаване на общите административни актове, посочени в разпоредбите на чл. 66-72 от АПК.

Според настоящия съдебен състав изцяло неосъществената процедура за издаване на оспорения общ административен акт е толкова тежко нарушение на процесуалните правила, че само по себе си обосновава нищожността на същия.

Предвид изложеното съдът намира, че с оглед на установените от съда пороци на оспорения административен акт -  издаден от некомпетентен орган и при неосъществена изцяло процедура по издаването му,  същият следва да бъде прогласен за нищожен.

С оглед изхода на делото искането на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски, като своевременно направено, е основателно и доказано да размер от 30 лв., от които 10 лв. държавна такса и 20 лв. такса за публикуване на обявление в държавен вестник.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал. 2, предл. първо във вр. с чл. 184  от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

ПРОГЛАСЯВА ЗА НИЩОЖНА Заповед № 98 от 28.01.2021 год. на кмета на Община Разград

ОСЪЖДА Община Разград да заплати на М. Р. М. с ЕГН ********** от гр. Р., ул. „******” № ** разноски по делото в размер на 30 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд  в 14- дневен срок от съобщаването му.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

         ЧЛЕНОВЕ:1./п/

                              2./п/