Решение по дело №2078/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1481
Дата: 16 ноември 2022 г.
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20227050702078
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№……………

 

гр. Варна  ..................2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Варна, втори касационен състав в публично заседание на двадесети октомври две хиляди двадесета и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Кремена Данаилова

ЧЛЕНОВЕ:  Даниела Станева 

                                                                              Димитър Михов

 

при секретаря Наталия Зирковска и с участието на прокурора Силвиян Иванов като разгледа докладваното от съдия Кремена Данаилова кас. АНД №2078/2022 г.  по описа на Административен съд - Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от „С.З.“ ЕООД, ЕИК ********* срещу Решение № 994/19.07.2022 г., постановено по АНД № 20223110202120/2022 г. по описа на Районен съд - Варна, с което е изменено Наказателно постановление № 03-2200158/16.03.2022 г. на директор на Дирекция „Инспекция по труда“, с което на касатора е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв. на основание чл.78, ал.1 от ЗТМТМ, като размерът на наложената санкция е намален на 1500 лв.

 Касаторът сочи, че въззивното решение е необосновано и постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения. Твърди, че АУАН е съставен от некомпетентно лице – старши юрисконсулт в ДИТ - Варна, който не е контролен орган. Намира, че при възприетата фактическа обстановка, неподкрепена от доказателствата по делото, въззивният съд е приел неправилно извършването на нарушението. По отношение на наложеното наказание счита, че е налице „явно маловажен случай“ по арг. от §1, т. 5 от ДР на ЗАНН, доколкото от действията на касатора не са произтекли вредни последици за работниците и служителите в предприятието. Отправено е искане за отмяна на оспореното решение и НП. В условията на евентуалност моли обжалваното НП да се измени като се наложи „имуществена санкция“ в предвидения минимален размер от 100 лв. до 300 лв., доколкото нарушението е отстранено веднага след установяването му и от него не са настъпили вредни последици за работника или служителя. В съдебно заседание чрез проц. представител адв. С. – ВАК поддържа жалбата на посочените в нея основания.

Ответникът по касационната жалба - Дирекция "Инспекция по труда" гр. Варна, редовно призован не изразява становище по жалбата. В съдебно заседание представител не се явява.

Представителят на ОП – Варна, намира касационната жалба за неоснователна и моли оспореното решение и потвърденото с него НП да бъдат оставени в сила.  

Касационната жалба е подадена в срок, пред надлежен съд от страна, която има интерес от оспорване на въззивното решение, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна поради следните съображения:

Установено е от първоинстанционния съд, че при документална проверка от страна на въззивното дружество е представен трудов договор, сключен с Л.Д.- гражданка на Р Северна Македония, със служебен номер: **********, за длъжността „рецепционист", с определено работно място: фитнес зала в гр. Варна, ***. От представената присъствена форма за месец февруари 2022 год. св. Б.установила, че Л.Д.е започнала действително работа на обекта на въззивника на 05.02.2022 г. Същата направила справка в информационната система на ГИТ и установила, че въззивното дружество не е подало уведомление за започване на работа на чужденец, гражданин на трета държава в ТП на ИА "ГИТ“ в законоустановения 7- дневен срок от датата на действително започване на работа на лицето Л.Д..

За констатираното нарушение срещу въззивното дружество бил съставен АУАН за това, че на 15.02.2022 г., в качеството си на работодател не е уведомило ТП на ИА "ГИТ" в законоустановения 7- дневен срок от датата на действително започване на работа - 05.02.2022г. на Л.Д.– гражданка на Р Северна Македония, която работи по трудов договор №22/31.01.2022г., изпълнявайки длъжността „рецепционист", с определено работно място: фитнес зала ***, гр. Варна. Въз основа на акта е издадено обжалваното НП №03-2200158/16.03.2022 г. на Директора на Дирекция "Инспекция по труда" - Варна.

          Районен съд – Варна е приел, че АУАН и НП са съставени от компетентните длъжностни лица и в сроковете по чл. 34, ал. 1 и 3 от 3АНН. В акта е направено пълно и детайлно описание на нарушението, посочени са датата и мястото на извършване, както и на обстоятелствата при които е извършено и е посочена и законовата разпоредба, която е нарушена. Не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в хода на административнонаказателното производство. По приложението на материалния закон въззивната инстанция приема, че е налице нарушение на разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от ЗТМТМ, тъй като въззивното дружество-работодател в предвидения 7-дневен срок не е уведомило писмено Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" за започването на работа на гражданин на трета държава в дружеството.

Въззивното решение е неправилно. Основателни са оплакванията в касационната жалба, че в хода на въззивното производство не е доказана компетентността на актосъставителя на АУАН.

Съгласно чл. 416, ал. 1 от КТ (изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г., бр. 2 от 1996 г., бр. 25 от 2001 г., бр. 120 от 2002 г., доп., бр. 48 от 2006 г., изм., бр. 108 от 2008 г.) нарушенията на трудовото законодателство се установяват с актове, съставени от държавните контролни органи. Ал. 2 предвижда, че установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда, предвиден в ЗАНН, доколкото с този кодекс не е установен друг ред.

Чл. 37, ал.1 от ЗАНН предвижда, че актове могат да съставят длъжностните лица по б. „а“ - посочени изрично в съответните нормативни актове и по б. „б“ - определени от ръководителите на ведомствата, организациите, областните управители и кметовете на общините, на които е възложено приложението или контрола по приложението на съответните нормативни актове.

Видно от чл. 21, ал.1 от Устройствен правилник на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" (отменен 15.10.2022 г.) при и по повод изпълнение на служебните си задължения инспекторът е контролен орган и има правомощия, установени в Кодекса на труда, в Закона за здравословни и безопасни условия на труд, в Закона за насърчаване на заетостта, в Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, в Закона за държавния служител и в други нормативни актове, които възлагат контрол на Агенцията. Ал.2 определя, че правомощия на инспектор имат ръководителите на административни звена в специализираната администрация, служителите, назначени на длъжност инспектор, юрисконсултите, както и други служители на Агенцията, назначени на експертни длъжности, които са изрично упълномощени от изпълнителния директор.

В конкретния случай процесния АУАН е издаден от Р.М.Б.на длъжност старши юрисконсулт в ДИТ-Варна. Тъй като компетентността на актосъставителя не следва от заеманата длъжност по арг. от чл. 37, ал. 1, б. "а" от ЗАНН, изводът на районния съд, че АУАН е съставен от компетентен орган не се основава на доказателствата по делото. Съдът констатира, че в преписката не се съдържат писмени доказателства – длъжностна характеристика и/или Заповед за оправомощаване или назначаване на Б.за контролен орган към датата на издаване на АУАН, което се явява пречка, съдът да направи преценка дали АУАН е  издаден от компетентен контролен орган.

Въпросът за компетентентността на актосъставителя е от решаващо значение за преценката относно законосъобразното образуване на административнонаказателното производство, която е включена в обхвата на служебната проверка на въззивния съд. Като не е изяснил този въпрос и е основал изводите си върху неустановени факти, районният съд е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, което налага отмяна на решението му. Предвид установената забрана в чл. 220 от АПК за нови фактически установявания от касационната инстанция, на основание чл. 222, ал.2 от АПК, делото следва да бъде върнато за разглеждане от друг състав на РС - Варна за събиране на доказателства относно компетентността на актосъставителя към датата на съставянето на процесния АУАН.

С оглед изхода на делото, настоящият съдебен състав не намира за необходимо да обсъжда другите доводи, изложени в подкрепа на наведените с жалбата касационни основания.

Водим от горното и на основание чл. 222, ал.2, т.1 от АПК във вр. с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд – Варна,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 994/19.07.2022 г., постановено по АНД № 20223110202120/2022 г. по описа на Районен съд - Варна.

ВРЪЩА делото на Районен съд – Варна за ново разглеждане от друг състав на съда, при спазване дадените указания в мотивите на решението.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                             ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

 

                                                                         2.