Решение по дело №2379/2017 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2040
Дата: 30 ноември 2017 г. (в сила от 30 ноември 2017 г.)
Съдия: Марина Христова Николова
Дело: 20177040702379
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 август 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

   2040                    30.11.2017 година, град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, XIX АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ, на втори ноември, две хиляди и седемнадесета година, в публично заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТО ХРИСТОВ

ЧЛЕНОВЕ: 1. ЧАВДАР ДИМИТРОВ

                           2.  МАРИНА НИКОЛОВА

секретар: Йовка Банкова

прокурор: Мануел Манев

сложи за разглеждане докладваното от съдия Николова КАНД номер  2379 по описа за 2017   година.

 

Производството е по реда на  чл. 70 и следващите от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по предложение на Калина Чапкънова - Административен ръководител - Окръжен прокурор на Окръжна прокуратура Бургас за възобновяване на административнонаказателното производство по наказателно постановление № 11-01-31/02.03.2017 г., издадено от Г.М.Н. - директор на Агенцията за държавна финансова инспекция в гр.София /АДФИ/, влязло в сила на 30.05.2017г., с което на И.П.Ж., в качеството му на кмет на Община Средец, за  нарушаване изискванията на чл.10 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. /отм./, на основание чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавна финансова инспекция /ЗДФИ/ е наложена глоба в размер на 1 000 лв.

В предложението се излагат доводи за наличие на основание за възобновяване на администратинонаказателното производство по  чл.70, б. "в" ЗАНН. Иска се от съда да приеме предложението за основателно, да възобнови административнонаказателното производство по влязлото в сила наказателно постановление № 11-01-31/02.03.2017 г., издадено от Г.М.Н. - директор на Агенцията за държавна финансова инспекция в гр.София /АДФИ/ и да го отмени.

В съдебно заседание за вносителя – Окръжна прокуратура- Бургас, се явява прокурор Манев, който поддържа предложението за възобновяване на административнонаказателното производство.

Ответникът по предложението за възобновяване – И.П.Ж. - кмет на Община Средец, редовно уведомен, не се явява и не се представлява.

Ответникът по предложението за възобновяване – Агенция за държавна финансова инспекция – София, редовно уведомен, не се явява, не се представлява и не взема становище по предложението.

Административен съд - Бургас, ХІХ-ти състав, след като прецени твърденията на страните и събрания по делото доказателствен материал, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Предложението за възобновяване на административнонаказателното производство е подадено в срока по чл. 71, ал.1 ЗАНН, от компетентен орган, съгласно чл. 72, ал.1 ЗАНН, поради което е процесуално ДОПУСТИМО.

Разгледано по същество е ОСНОВАТЕЛНО по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на  чл. 70, б. "в" от ЗАНН, за да се уважи предложение за възобновяване на административно-наказателно производство по влязло в сила наказателно постановление, следва да е налице някое от петте групи основания, изчерпателно изброени в разпоредбата на  чл. 70, букви от "а" до "д" от ЗАНН. В настоящият случай, като налично е посочено основанието по чл.70, б. „в“ от ЗАНН - наличие на нови обстоятелства или доказателства. За да бъдат новите обстоятелства и доказателства основание за възобновяване,  същите следва да имат "съществено значение за разкриване на обективната истина", като съществено е значението им, когато те засягат съществено фактическата обстановка и дават основание да се правят нови изводи по въпросите, относно наличието на деяние, неговия извършител и вината на същия.

От наказателно постановление № 11-01-31/02.03.2017 г., издадено от Г.М.Н. - директор на Агенцията за държавна финансова инспекция в гр.София /АДФИ/ се установява, че на инж. И.Ж.  е ангажирана административнонаказателната му отговорност за това, че в качеството му на кмет и първостепенен разпоредител с бюджета на община Средец, с 8 бр. бюджетни платежни нареждания е усвоил сума от заверения лимит в СЕБРА в общ размер на 410 883,97 лева. С плащането на сумата, със средствата от предоставената целева субсидия за 2013 г., предназначени за изграждане и основен ремонт на общински пътища, е заплатил текущ ремонт на подробно описани в текста обекти, с което е нарушил изискванията на чл. 10 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. /отм./. Наложеното наказание в размер на 1 000 лв. е по чл. 32, ал.1, т.1 от ЗДФИ, която норма предвижда, че при упражняването на инспекционна дейност по този закон виновните длъжностни лица, както и лицата, които работят по граждански договори за управление и контрол, ако деянието не съставлява престъпление, се наказват за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт - с глоба от 200 до 2000 лв.

В настоящия случай, Административен съд Бургас е сезиран по преписка с вх. № 18553/2017 г. по описа на Окръжна прокуратура – Бургас, образувана по повод постъпил сигнал от наблюдаващия прокурор по преписка с вх.№ 8300/2017 г. по описа на Окръжна прокуратура – Бургас, с оглед наличие на основание за възобновяване на административно-наказателно производство по смисъла на чл.70, б. „в“ от ЗАНН.

Преписка вх.№ 8300/2017 г. по описа на Окръжна прокуратура – Бургас е образувана по повод писмо на ВКП от 24.03.2017 год., с което на ОП – Бургас е изпратен сигнал с приложения на АДФИ изх. № ДИЗПС – 1/13.03.2017 год.,  адресиран до Главния прокурор на  РБ. Приложенията към сигнала са Доклад № ДИЗБС – 1/03.02.2017 год. на АДФИ, доказателствата и заключенията към него.

Самият Доклад № ДИЗБС – 1/03.02.2017 год. на АДФИ е бил изготвен по повод извършена финансова инспекция на община Средец – законосъобразно разходване през 2013 год. и 2014 год. на целеви субсидии, предоставени за капиталови разходи, в. т.ч. за основен ремонт на общински пътища.

Междувременно, във връзка с извършените през 2013 г. нарушения е бил съставен АУАН № 11-01-31, издаден на 30.01.2017 г. от М.А. – държавен финансов инспектор, а въз основа на АУАН е било издадено и НП, чиято отмяна  се иска.

За сходни нарушения, извършени през 2014 год. е бил съставен  и друг АУАН, както и друго НП, които са предмет на друго искане за възобновяване, относно което е образувано адм. дело № 2380/2017 год. по описа на Административен съд Бургас.

В Окръжна прокуратура – Бургас е била образувана и друга преписка - преписка № 2672/2017г. по описа на БОП, по повод констатациите от Доклад № ДИЗБС-11/18.11.2016 г. на АДФИ, с който е установено незаконосъобразно разходване на целеви субсидии за 2015 г. относно основен ремонт на общински пътища в Община Средец.

От всичко изложено по-горе може да се заключи, че с оглед установеното незаконосъобразно разходване на целеви субсидии за 2013 г., 2014 г. и 2015г. се налага извод за наличие на евентуални данни за продължавана престъпна деятелност по см. чл. 254а от НК, довършена през 2015 г. За част от продължаваната престъпна дейност обаче /за 2013г. и 2014г./, вече е била реализирана административнонаказателна отговорност, което се явява пречка за започване и приключване на наказателно производство. Към момента на постановяване на влязлото в сила наказателно постановление, чиято отмяна се иска при възобновяване на производството, не е било известно съществуването на продължавана престъпна дейност.

Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 11-01-31, издаден на 30.01.2017 г., т. е преди издаване на Доклад № ДИЗБС-1/03.02.2017г., с който се установявана незаконосъобразно разходване на целеви субсидии, предоставени за основен ремонт на общински пътища в община Средец, които са разходвани за текущи ремонти за 2013г. и 2014г., но във връзка с назначената финансова проверка. Впоследствие, въз основа на /АУАН/ № 11-01-31, издаден на 30.01.2017 г. е издадено и Наказателното постановление, преди да бъдат установени данни за продължаваната престъпна дейност. Последното представлява обстоятелство от съществено значение за разкриване на обективната истина, което не е било известно  при издаване на наказателното постановление.

При това положение е налице хипотезата на чл.70, б.“в“ от ЗАНН, поради което административнонаказателното производство, по което е издадено наказателно постановление № 11-01-31/02.03.2017 г. подлежи на възобновяване, предвид забраната за ангажиране на административна и наказателна отговорност за едно и също деяние.

В този смисъл е тълкувателно решение №3 от 22.12.2015 г. на ВКС по т.д. №3/2015 г. ОСНК по т.1.2.2, а именно, че последиците от повторното наказателно преследване на едно и също лице, за същото деяние, за което спрямо него е проведено и приключило с влязъл в сила акт административнонаказателното производство с наказателен характер по смисъла на Конвенцията/ЕКПЧ/ следва да се преодолеят, в конкретния случай, чрез възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на чл.4 от Протокол №7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл.70, б.“в“ ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му.

По тези съображения и на основание чл.33, ал.2 от ЗАНН, във вр. с чл.73, ал.2 от ЗАНН, Административен съд – Бургас, XIX-ти касационен състав,

Р Е Ш И:

 

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство, образувано по влязлото в сила наказателно постановление № 11-01-31/02.03.2017 г., издадено от Г.М.Н. - директор на Агенцията за държавна финансова инспекция в гр.София /АДФИ/.

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 11-01-31/02.03.2017 г., издадено от Г.М.Н. - директор на Агенцията за държавна финансова инспекция в гр.София /АДФИ/, с което на И.П.Ж., в качеството му на кмет на Община Средец, за  нарушаване изискванията на чл.10 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2013 г. /отм./, на основание чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ, е наложена глоба в размер на 1 000 лв.

 

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателно производство, образувано с АУАН № 11-01-31 издаден на 30.01.2017 г. на държавен финансов инспектор от отдел Трети, Дирекция „ИИД“ на АДФИ.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

        ПРЕДСЕДАТЕЛ

 

                                                 ЧЛЕНОВЕ  1.

 

                                                                       2.