Решение по дело №319/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 677
Дата: 19 септември 2022 г.
Съдия: Мариана Димитрова Шотева
Дело: 20227150700319
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   677/19.9.2022г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – І – административен състав, в открито съдебно заседание на дванадесети септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

 

 

при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия Шотева адм. дело № 319 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

                                                  

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

 

Делото е образувано по жалба на „ВАНЕЛИ 79“ЕООД с ЕИК *********, представлявано от управителя В.М., със съдебен адрес ***, адв.Н.Б. против Заповед № РД09-150 от 25.05.2022г. издадена от Министъра на земеделието, обн в ДВ Бр.20/11.03.2022г.в частта с която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2021 г. са останали определени части - от парцел 32010-533-1-1, в строителните граници на с.Ивайло, с декларирана площ 0,13ха, с декларирана култура - домати, оранжерийно производство е изключена от допустимия слой площ в размер на 0,05ха; от парцел 32010-533-1-2, в строителните граници на с.Ивайло, с декларирана площ 0,10ха, декларирана култура - пипер, оранжерийно производство, извън допустимия слой е площ в размер на 0,02ха.

С жалбата се претендира отмяната на заповедта, в обжалваната й част, като издадена в нарушение на материалния и процесуалния закон. Сочи се, че същите площи са били заявени за кампания 2019 и 2020г., като не са били изключени от допустимия слой за подпомагане.Твърди, че заповедта не е мотивирана, липсват фактически и правни основания за издаването и.Твърди, че е нарушена процедурата по издаване на процесната заповед, като не са изяснени по служебен ред факти и обстоятелства във връзка с използваната площ, тъй като признатите количества по фактури домати и пипер са произведени именно от 1250 кв.м.

Ответникът, Министър на земеделието, чрез процесуален представител, излага становище за неоснователност и недоказаност на жалбата, и претендира същата да бъде отхвърлена. Прави искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Пазарджик, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заявление УИН 13/090621/12133 бенефициентът „Ванели 79" ЕООД е заявил за финансово подпомагане следните схеми и мерки за кампания 2021г.:

 Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, Схема за преразпределително плащане /СПП/, Зелени директни плащания /ЗДП/, Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци /моркови, зеле, дини и пъпеши/ -СЗ-МЗДП/, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар /ПНДП/ и Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци - оранжерийно производство /СЗо/, като са посочени 5 /пет/ броя земеделски парцели, които са следните:

1.32010-158-2-1, з-ще с.Ивайло, декларирана площ 0,16ха, с декларирана култура - мека пшеница, зимна, заявени схеми: СЕПП, ПНДП

2.32010-158-2-2, з-ще с.Ивайло, декларирана площ 0,27ха, с декларирана култура - главесто зеле, заявени схеми: СЕПП, ПНДП и СЗ-МЗДП

3.32010-158-3-1, з-ще с.Ивайло, декларирана площ 0,79ха, с декларирана култура -слънчоглед, заявени схеми: СЕПП, ПНДП

4.32010-533-1-1, в строителните граници на с.Ивайло, декларирана площ 0,13ха, с декларирана култура - домати, оранжерийно производство, заявени схеми: СЕПП, ПНДП и СЗо

5.32010-533-1-2, в строителните граници на с.Ивайло, декларирана площ 0,10ха, с декларирана култура - пипер, оранжерийно производство, заявени схеми: СЕПП, ПНДП и СЗо

Общата площ, заявена от „Ванели 79" ЕООД за финансово подпомагане за кампания 2021г. е в размер на 1,45ха.

По отделните схеми те са следните:

-        по СЕПП - площ в размер на 1,45ха,

-        по ПНДП- площ в размер на 1,45ха,

-        по ЗДП- площ в размер на 1,45 ха,

-        по Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци /моркови, зеле, дини и пъпеши/-СЗ-МЗДП -площ в размер на 0,27ха

-        по Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци оранжерийно производство /СЗо/ - площ в размер на 0,23ха

За кампания 2019г. бенефициента „Ванели 79" ЕООД е заявил за финансово подпомагане по схема за обвързано подпомагане за зеленчуци оранжерийно производство /СЗо/ - площ в размер на 0,25ха, като са заявени следните парцели:

1.32010-533-1-3, с.Ивайло, декларирана площ 0,15ха, с декларирана култура - домати, оранжерийно производство.

2.32010-533-1-4, с.Ивайло, декларирана площ 0,10ха, с декларирана култура - пипер, оранжерийно производство.

Броят на парцелите и съответно техните площи съответстват на заявените през кампания 2021г., както и границите на очертаните парцели.

2.3а кампания 2020г. бенефициента „Ванели 79" ЕООД е заявил за финансово подпомагане по схема за обвързано подпомагане за зеленчуци оранжерийно производство /СЗо/ - площ в размер на 0,23ха, като са заявени следните парцели:

1.32010-533-1-1, с.Ивайло, декларирана площ 0,13ха, с декларирана култура — домати, оранжерийно производство

2.32010-533-1-2, с.Ивайло, декларирана площ 0,10ха, с декларирана култура - пипер, оранжерийно производство

Броят на парцелите и съответно техните площи съответстват на заявените през кампания 2021г., както и границите на очертаните парцели.

При определяне на допустимата за подпомагане площ на жалбоподателя са констатирани площи, недопустими за подпомагане, изключени от специализирания слой „Площи допустими за подпомагане" за кампания 2021г, одобрен със Заповеди №РД 09-1194/15.12.2021г.-с която е одобрен проект на специализирани слоеве“Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021г. и №РД-09-150/25.02.2022г. на Министъра на земеделието – с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021  .

От парцел 32010-533-1-1, в строителните граници на с.Ивайло, с декларирана площ 0,13ха, с декларирана култура - домати, оранжерийно производство е изключена от допустимия слой площ в размер на 0,05ха.

От парцел 32010-533-1-2, в строителните граници на с.Ивайло, с декларирана площ 0,10ха, декларирана култура - пипер, оранжерийно производство, извън допустимия слой е площ в размер на 0,02ха.

Експертизата е установила, че площта, която е заявена за отглеждане на зеленчуци - оранжерийно производство, съгласно попълнения анкетен формуляр за регистрация на земеделския стопанин и декларираното правно основание, представлява дворно място – УПИ III-488, кв.46 по плана на с.Ивайло, което е с площ / съгласно кадастралната карта на с.Ивайло/ 2321 кв.м /0,23ха/ и отговаря на площта, декларирана за финансово подпомагане по схема за обвързано подпомагане за зеленчуци оранжерийно производство /СЗо/.

 

Определяне на допустимата за подпомагане площ на заявените от жалбоподателя парцели е извършено чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуализираната за кампания 2021г. цифрова ортофотокарта.

При актуализиране на ЦОФК се използват актуални изображения от самолетно или сателитно заснемане. Целта на заснемането е осигуряване на цифрови данни, чрез аерозаснемане на актуални ортоизображения, покриващи територията на България за нуждите на МЗХГ.

Съгласно предоставените данни от Министерство на земеделието, извършеното дешифриране на заявените от жалбоподателя „Ванели 79" ЕООД площи за подпомагане за кампания 2021г. е на ЦОФК, актуализирана на база аерофотоизображения от самолетно заснемане от 08.08.2021г.

Към делото са приложени и приети извадки от актуалната ЦОФК, одобрена със Заповед №РД-09-150/25.02.2022г. на Министъра на земеделието за парцели 32010-533-1-1 и 32010-533-1-2 поотделно, в приложенията към приетата по делото експертиза  са нанесени заявената площ с жълт цвят, слой „Допустими площи за подпомагане" със син цвят и границите на физическия блок с лилав цвят.

От приетата по делото експертиза се установява,че :

 1. Парцел 32010-533-1-1- с.Ивайло, декларирана култура - домати.

Съгласно направено дешифриране на ЦОФК, МЗ е установило следното: части от парцела, представляващи западната и южната част са недопустими за подпомагане на основание чл.3,ал.1, т.3,чл.7 и чл. 10, ал.1,т.4 и ал.2,т.1 от Наредба№2 от 26 март 2018г.

Западната част на заявения парцел навлиза в съседни имоти с идентификатори 32010.501.961 и 32010.501.960 по КК на с.Ивайло, които представляват неземеделски площи - дворни места, засадени с овощни дървета.

Южната част на парцела навлиза в съседен имот с идентификатор 32010.501.956 по КК на с.Ивайло, като в тази част площта е необработена и липсват земеделски култури.

От парцела са изключени като недопустими 0,05 ха.

2. Парцел 32010-533-1-2- с.Ивайло, декларирана култура - пипер.

Съгласно направено дешифриране на ЦОФК, МЗ е установило следното: част от парцела, представляваща южната част е недопустима за подпомагане на основание чл.3,ал.1, т.3,чл.7 и чл. 10, ал.1,т.4 и ал.2,т.1 от Наредба№2 от 26 март 2018г.

Южната част на парцела представлява необработени площи, с наличие на застрояване. Тази част на заявения парцел навлиза в съседен имот с идентификатор 32010.501.956 по КК на с.Ивайло.

От парцела са изключени като недопустими 0,02 ха.

В резултат на прилагане на одобрения от МЗХ със Заповед №РД09-150/25.02.2022г. на Министъра на земеделието специализиран слой „Площи допустими за подпомагане" за кампания 2021г., на бенефициента „Ванели 79" ЕООД са отпаднали площи в размер на 0,07ха, от процесиите парцели №№32010-533-1-1 и 32010-533-1-2 .

Експертите, с оглед дадените указания от съда, са направили и оглед на място, при който са установили, че :

В имот - дворно място, представляващо УПИ III -488,кв. 46 по плана на с.Ивайло /имот с идентификатор 32010.501.947 по КК на с.Ивайло/ има налични общо 4 бр. оранжерии. Към момента на огледа оранжериите били засяти с домати, високодобивен сорт. Видимо насажденията били в добро физиологично състояние, добре обгрижвани и с добра реколта.

При огледа на място се установило, че границите на дворното място, представляващо УПИ III— 488,кв. 46 по плана на с.Ивайло /имот с идентификатор 32010.501.947 по КК на с.Ивайло/ са материализирани на място и има изградени огради. Извършване на земеделската дейност от жалбоподателя „Ванели 79" ЕООД не излиза извън очертанията на дворното място.

         По делото са представени писмени доказателства – фактури 6бр. за продадени пипер, домати и бяло зеле от страна на жалбоподателя „Венели 79“ЕООД на „Томови- 2016“ООД.

         Жалбоподателят не е подал възражение срещу проекта на специализирания слой“Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021г.

         Гореописаната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на приетите по делото писмени доказателства и съдебно техническа-агрономна експертиза.

Съдът кредитира изцяло приеттаа съдебнотехническа-агрономна експертиза, тъй като същата не е оспорена от страните и е изготвена въз основа на приетите по делото писмени доказателства и оглед на място.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата на „Ванели 79“ЕООД е процесуално допустима за разглеждане. Същата е депозирана при спазване на предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 33а, ал. 6 от ЗПЗП 14-дневен срок за обжалване от съобщаването на заповедта, в случая от публикуването й в Държавен вестник. Жалбата е подадена срещу годен за оспорване административен акт, и е насочена срещу конкретна част от този акт, по отношение на която за жалбоподателя е налице правен интерес от търсената защита.

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалваната част от административния акт, с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, намира жалбата за неоснователна.

Според чл. 30, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) по чл. 30, ал. 2, т. 2 от ЗПЗП, която, съгласно чл. 30, ал. 4, т. 2 от ЗПЗП се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите/ Министерство на земеделието/. Въз основа на законовата делегация по чл. 30, ал. 6 от ЗПЗП, Министърът на земеделието, храните и горите/Министър на земеделието/ е издал и Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол.

Съгласно чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП, СИЗП е географска информационна система с послойна структура на данните, която се създава въз основа на ортоизображения и действа на ниво референтен парцел – физически блок. В чл. 33, ал. 4 от ЗПЗП е предвидено, че за отразяване на реалното състояние и ползване на площите, данните в СИЗП ежегодно се актуализират чрез: 1. дешифриране (компютърно подпомогнато разчитане) на актуалната ЦОФК, и/или 2. отразяване на резултатите от специализираните теренни проверки на референтни парцели, които се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 30, ал. 6, и/или 3. отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37. Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, МЗХГ създава в СИЗП специализиран слой ПДП, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /Наредба № 2 от 26.03.2018 г. /.

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган по смисъла на чл. 33а, ал. 2, изр. 1 от ЗПЗП, съгласно която разпоредба данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой ПДП, се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите/министъра на земеделието/.

Процесната заповед в оспорената й част е надлежно мотивирана. Мотивите на заповедта, послужили за издаването й, се съдържат в приложенията към нея. С оглед спецификата на оспорената заповед – одобряване на окончателния специализиран слой ПДП за територията на цялата страна, е достатъчно административната преписка да съдържа данни и доказателства за начина, по който е определен специализираният слой ПДП, включително чрез посочване на изключените от слоя площи, като от тези доказателства да може да се направи извод за причините, поради които дадени площи не са попаднали в одобрения слой. В този смисъл е и установената съдебна практика на Върховния административен съд /Решение № 8396 от 05.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5391/2017 г., IV о.; Решение № 8511 от 06.06.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5870/2018 г., IV о.; Решение № 6577 от 18.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4415/2017 г., IV о.; Решение № 5572 от 12.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5263/2017 г., IV о. /.

 

При постановяване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, регламентирани в разпоредбите на чл. 16б, чл. 16в и чл. 16г от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол. В случая предвидените административнопроизводствени правила са спазени, като видно от приложената административна преписка, производството е открито със заповед, издадена на правно основание чл. 16б, ал. 1 от Наредбата № 105 от 22.08.2006 г., която е оповестена по предвидения ред. Дадена е възможност на земеделските производители да се запознаят с проекта на специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 г., като по делото се установи, че жалбоподателя не е упражнил правото си да подаде възражение в срока посочен в заповедта – 25.02.2022 г. Последвало е издаване на заповед по чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г., която в оспорената си част е определила част от заявените БЗС – изцяло или отчасти извън обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", и същата е обнародвана в "Държавен вестник".

Следва да бъде посочена и разпоредбата на чл. 15, ал. 7, изречение второ от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, съобразно която специализираните теренни проверки се извършват и без присъствието на земеделските стопани.

Ирелевантно за случая е обстоятелството, че същите парцели са били заявени за подпомагане за 2019г. и 2020г. и са били включени в окончателния специализиран слой за съответните години. Видно от приетата по делото съдебнотехнико-агрономна експертиза, определяне на допустимата за подпомагане площ на заявените от жалбоподателя парцели е извършено чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуализираната за кампания 2021 г цифрова ортофотокарта.

Съгласно предоставените данни от Министерство на земеделието, извършеното дешифриране на заявените от жалбоподателя „Ванели 79" ЕООД площи за подпомагане за кампания 2021г. е на ЦОФК, актуализирана на база аерофотоизображения от самолетно заснемане, извършено на 08.08.2021г., което означава, че информацията е била актуална.

По никакъв начин не е установено продадена продукция, за която се представиха и приеха фактури точно от кои оранжерии е, а и това в конкретния случай е без значение, тъй като част от очертаните площи дори попадат в застроено УПИ.

С оглед на гореизложеното жалбата се явява неоснователна и поради тези съображения ще следва да бъде оставена без уважение.

 

По отношение на претендираните разноски в производството, съдът намира следното:

От страна на ответника своевременно е направено искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, което е основателно съгласно разпоредбата на чл. 143, ал. 4 от АПК, Тълкувателно решение № 3/13.05.2010 г. по т. д. № 5/2009 г. на ВАС. При определено по чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП, вр. чл. 78, ал. 8, изр. второ от ГПК, юрисконсултско възнаграждение е в размер на 100 лв.

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ВАНЕЛИ 79“ЕООД с ЕИК *********, представлявано от управителя В.М., със съдебен адрес ***, адв.Н.Б. против Заповед № РД09-150 от 25.05.2022г. издадена от Министъра на земеделието, обн в ДВ Бр.20/11.03.2022г.в частта с която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2021 г. са останали определени части - от парцел 32010-533-1-1, в строителните граници на с.Ивайло, с декларирана площ 0,13ха, с декларирана култура - домати, оранжерийно производство е изключена от допустимия слой площ в размер на 0,05ха; от парцел 32010-533-1-2, в строителните граници на с.Ивайло, с декларирана площ 0,10ха, декларирана култура - пипер, оранжерийно производство, извън допустимия слой е площ в размер на 0,02ха.

 

ОСЪЖДА „ВАНЕЛИ 79“ЕООД с ЕИК *********, представлявано от управителя В.М. да заплати на Министерство на земеделието, направените по делото разноски в размер на 100/сто/лв. възнаграждение за юрисконсулт.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                       СЪДИЯ: