АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 34 |
||||||||||
гр. Видин,
28.02.2023 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен
съд – Видин, |
шести административен състав |
|||||||||
в публично заседание на |
Двадесет и първи февруари |
|||||||||
през две хиляди двадесет и трета година
в състав: |
||||||||||
Председател: |
Борис Борисов |
|||||||||
при секретаря |
В.Шутилова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Борисов |
|
||||||||
Административно дело № |
42 |
по описа за |
2023 |
година |
||||||
и
за да се произнесе, съобрази следното: Производството е по чл.145
и сл. от АПК във връзка с чл.38, ал.1 от Закона за държавната собственост /ЗДС/. Делото е образувано по
жалба на „Серес” ЕАД, ЕИК *********, с адрес: гр. Сливен, ул.”Добри Чинтулов”
№ 16, представлявано от изп. директор С.И.С. против Решение № 12 от
06.01.2023 г. на Министерски съвет на Република България, в частта относно
определеното обезщетение за имоти с идентификатор 18486.44.8, 18486.44.11 и
18486.261.3, находящи се в землището на с. Гюргич, общ. Ружинци, обл. Видин. В жалбата се посочва, че определеното
парично обезщетение за отчуждените поземлени имоти е занижено в оспорената част
на оспореното решение на МС и същото не съответства на действителните пазарни
цени. Иска се от Съда да отмени решението
на МС в обжалваната част, като Съдът постанови решение, с което да обезщети достойно
жалбоподателя. Претендира разноски. Ответникът по жалбата - Министерски
съвет на Република България, чрез процесуалния си представител е оспорил жалбата
и е изложил подробни съображения за законосъобразност на решението на МС, в оспорената
част, като издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при
съобразяване с приложимия закон, при спазване на процедурата и в съответствие
с целта на закона. Претендира разноски. Заинтересованата страна - Министърът
на регионалното развитие и благоустройството, в писмено становище оспорва изцяло
като неоснователна и недоказана подадената жалба, счита решението на МС, в оспорената
част, за правилно и законосъобразно, а размерът на паричното обезщетение - за
правилно определен. Претендира разноски Заинтересованата страна – Министърът
на финансите – в писмено становище оспорва изцяло като неоснователна и недоказана
подадената жалба, счита решението на МС, в оспорената част, за правилно и законосъобразно,
а размерът на паричното обезщетение - за правилно определен. Заинтересованата страна - Агенция
"Пътна инфраструктура"-София, чрез процесуалния си представител в съдебно
заседание оспорва жалбата като неоснователна. Излага подробни съображения за правилност
и законосъобразност на Решението на МС в атакуваната му част и се иска от съда
да отхвърли жалбата и потвърди Решението на МС в атакуваната част като правилно
и законосъобразно. Претендира разноски. Съдът, след като прецени доказателствата
по делото, доводите на страните и след служебната проверка по чл.168 от АПК
на законосъобразността на административния акт, намира за установено следното:
Съдът като взе предвид
становищата на страните и събраните по делото доказателства намира за
установено от фактическа страна следното: С решение №325 от
19.05.2011г. на Министерски съвет
републикански пътища „Мездра-Ботевград“ и „Видин-Монтана“ са обявени
за обект с национално значение по смисъла на §.5,т.62 от ДР на ЗУТ и за
национален обект по смисъла на §.1 от ДР на ЗДС. За обект „Модернизация на
участък от път I-1(E-79) „Видин – Ботевград“ от км. 61+750(километраж по
съществуващ път I-1)=км 58+128,47 (километраж по проект) до км
102+060(километраж по съществуващ път I-1)= км 99+193 (километраж по проект),
засягащ землищата на с.Ружинци , с.Гюргич, с.Плешивец и с.Черно поле на
територията на област Видин , община Ружинци и др. землища на територията на
област Монтана, е одобрен Подробен устройствен план-парцеларен план, със Заповед № РД-02-15-14/03.02.2021г. на
Зам.министъра на регионалното развитие и благоустройство, влязла в сила, на
която е било допуснато и предварително изпълнение. Във връзка с горното
заинтересованото лице Агенция "Пътна инфраструктура" е отправило
искане до Министъра на регионалното развитие и Министъра на финансите с
вх.№90-03-981/31.10.2022г. за одобряване на искането им и за предлагане на МС
да вземе решение за отчуждаване на имоти-частна собственост, за държавна
нужда за изграждане на обекта . Към искането са приложили одобрена проектната
документация, данни за характеристика, вид, местонахождение, размер на
имотите, данни за собствениците и документи за собственост, както и оценка на
имотите, извършена от оценител на имоти и финансова обосновка на
предложението за отчуждаване,всички приложени по делото. Двамата министри от
своя страна са направили мотивирано искане до МС за приемане на решение за
отчуждаване на имотите-частна собственост, засегнати от изграждането на
обекта.Към искането е приложена и административната преписка от проведеното
административно производство по чл.34 от ЗДС. След изпълнение на
процедурата по чл. 34 и чл. 34а от ЗДС Министерският съвет на Република
България е постановил Решение № 12/06.01.2023г., с което отчуждава за
държавна нужда за изграждане на описания по-горе обект имоти и части от имоти
- частна собственост, подробно описани в приложението по вид ,площ,
местонахождение, размер на паричното обезщетение и собственици. Предмет на отчуждаването
са имоти идентификатор 18486.44.8,
18486.44.11 и 18486.261.3, находящи се в землището на с. Гюргич, общ.
Ружинци, обл. Видин, собственост на жалбоподателя, представляващи ниви с отчуждена
част с площ 0,607дка, 3,084 и 1,226 ,
като за отчуждените части е определено обезщетение в размер съответно на 313
лв., 1591лв. и 705лв. Размерът на обезщетението
е определен в съответствие с представения оценителски доклад, изготвен от
„Бачковски консулт“ЕООД въз основа на възлагателно писмо изх.№
53-00-5982/30.05.2022г. на Агенция „Пътна инфраструктура“ и сключен договор
№Д-152/20.11.2019г. По делото е назначена и изслушана
съдебно-техническа експертиза, чието заключение Съдът приема за обективно и компетентно
изготвено. Вещото лице в резултат на подробно
изготвената калкулация е достигнало до извода, че за имотите на жалбоподателя
е определено равностойно парично обезщетение. При така установената фактическа
обстановка Съдът приема от правна страна следното: Жалбата е насочена срещу годен
за обжалване административен акт, от надлежна страна - собственик на имоти предмет
на оспореното решение, чийто права и законни интереси са засегнати, в срока по
чл.38, ал.1 от ЗДС, видно от приложеното по делото от Агенция „Пътна инфраструктура“
известие за доставяне, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата
е неоснователна поради следното: Обжалваното решение касае изграждането
на национален обект, поради което е издадено от компетентен орган съгласно чл.34а,
ал.1 от ЗДС, а именно Министерски съвет на РБ. Същото е издадено в предвидената
от закона форма, при спазване на административно-производствените правила и материалния
закон. Представените в административната
преписка доказателства установяват, че е изпълнена изцяло предвидената в чл. 34а
и чл. 34б ЗДС процедура по издаване на решението на Министерския съвет на РБ.
Решението съдържа всички реквизити
по чл. 34б от ЗДС, като е посочена нуждата, за която се отчуждават имотите, видът,
местонахождението, размерът, цената (размерът на обезщетението) и собствениците
на имотите. Наличието на държавна нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин, е установена с влязъл в сила подробен устройствен план - парцеларен план, одобрен със заповед на зам.министъра на регионалното развитие и благоустройството, с което са изпълнени изискванията на чл.33, ал.2 от ЗДС. Отчуждени са имоти, собственост
на жалбоподателя - земеделска земя по предназначение преди влизането в сила на
подробния устройствен план, съответно преди одобряването на подробния устройствен
план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е налице влязло
в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение. Стойността на обезщетението
му е определена по реда на чл.32, ал.3 от ЗДС. Съгласно чл.32,ал.1 от ЗДС
имоти и части от имоти - собственост на физически или юридически лица, могат
да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не
могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно
обезщетение, като съгласно ал.2 равностойното парично обезщетение се определя
в съответствие с предназначението на имотите преди влизането в сила на
подробния устройствен план, съответно преди одобряването на подробен
устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект и за който е
налице влязло в сила разпореждане за допускане на предварително изпълнение,
въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в
близост до отчуждавания. „Пазарни цени" по смисъла на § 1а, т. 2 ДР ЗДС
са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна,
учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за
строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите
чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините,
както и други възмездни сделки, с изключение на тези, с предмет идеални части
от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12
месеца преди датата на възлагане на оценката, и вписани в службата по
вписванията по местонахождението на имота. С оглед определяне размера на
равностойното парично обезщетение следва да се вземат предвид пазарните цени
на имоти, които да са с подобни характеристики и да се намират в близост до
отчуждавания, а съгласно §.1а,т.4 от ДР на ЗДС имоти в близост до
отчуждавания за земеделските територии са имотите, разположени в едно и също
землище. В случая размерът на определеното парично обезщетение е основан на оценителния доклад на независимата експертиза, назначена от административния орган. От заключението на назначената по делото съдебно-оценителна експертиза, която Съдът кредитира, е установено, че оценката на отчуждените недвижими имоти е определена съобразно изискванията на закона и е в съответствие с определената в обжалваното решение. Съгласно § 1а, т. 1 от ДР на ЗДС "равностойно парично обезщетение" е цената на отчуждаваните имоти или на части от имоти, определена по реда на този закон, а чл. 32, ал. 2 от закона разпорежда, че равностойното парично обезщетение по ал. 1 се определя в съответствие с предназначението на имотите преди влизането в сила на подробния устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. Съответно "Пазарни цени" са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези, с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката, и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота - § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС. Предвид изложеното се
налага извода, че оспорващия не е установил съществуването на предпоставки за
определяне на по-висок размер на обезщетението. Дължимите като обезщетение суми
са правилно определени от административния орган, съобразно метода на оценка,
възприет от законодателя. Този извод следва и от назначената по делото експертиза. Предвид изложеното Съдът намира
жалбата за неоснователна, а обжалваното решение в обжалваната част, а именно в
частта относно размера на определеното обезщетение за отчуждените имоти на жалбоподателя
за законосъобразно като постановено от компетентен орган, при спазване на изискването
за форма, в съответствие с административно - производствените правила и материалния
закон. Съобразно изхода от спора на основание чл.143,ал.3 от АПК на ответника
МС и заинтересованите лица Агенция „Пътна инфраструктура“ и Министъра на
регионалното развитие и благоустройството следва да бъдат присъдени поисканите
ю.к. възнаграждения, които следва да бъдат определени в размер на по 150.00
/сто/ лева съгласно чл. 78, ал. 8 ГПК, вр. чл. 37, ал. 1 от Закона за
правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, като
същите следва да бъдат присъдени в полза на ЮЛ, към което е органа, страна по
делото по аргумент от разпоредбата на §.1,т.6 от ДР на АПК. Воден от горното и на
основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административният съд Р Е Ш И: ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Серес” ЕАД, ЕИК
*********, с адрес: гр. Сливен, ул.”Добри Чинтулов” № 16, представлявано от
изп. директор С.И.С. против Решение № 12 от 06.01.2023 г. на Министерски
съвет на Република България, в частта относно определеното обезщетение за
имоти с идентификатор 18486.44.8, 18486.44.11 и 18486.261.3, находящи се в
землището на с. Гюргич, общ. Ружинци, обл. Видин, като неоснователна и недоказана. ОСЪЖДА „Серес” ЕАД, ЕИК *********, с адрес:
гр. Сливен, ул.”Добри Чинтулов” № 16 да заплати на Администрацията на
Министерски съвет на Република България разноски по делото в размер на
100/сто и петдесет/ лв. ОСЪЖДА „Серес” ЕАД, ЕИК
*********, с адрес: гр. Сливен, ул.”Добри Чинтулов” № 16, да заплати на
Агенция „Пътна инфраструктура“ разноски по делото в размер на 150/сто и
петдесет/ лв. ОСЪЖДА „Серес” ЕАД, ЕИК
*********, с адрес: гр. Сливен, ул.”Добри Чинтулов” № 16 за заплати на
Министерство на регионалното развитие и благоустройството разноски по делото
в размер на 150/сто и петдесет/ лв . Решението е постановено с
участието на заинтересованите страни Агенция „Пътна инфраструктура“ ,
Министъра на регионалното развитие и благоустройство и Министъра на
финансите. Решението е окончателно. Съдия: |
||||||||||