РЕШЕНИЕ
№899/8.5.2019г.
Година 2019 Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд
четиридесет и пети състав
На седми май Година
две хиляди и деветнадесета
В публично
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:СТОЯНА ИЛИЕВА
Секретар :
Маргарита Стефанова
като
разгледа докладваното от съдията
НАХД № 42 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на М.К.Г.
с ЕГН ********** в качеството му на управител на „ БИЛДИНГ ГРУП ЕУ СТАНДАРТ“
ЕООД, със седалище и адрес на управление ***-43/12.12.2018 год. на Директор на РИОСВ-Варна, с което за извършено
нарушение на чл.120,ал.1 от Закона за управление на отпадъците, на осн. чл.156,ал.1
от Закона за управление на отпадъците на дружеството е наложена имуществена
санкция в размер на 5000 лв..
В
жалбата формално се обжалва НП, като се твърди, че същото е незаконосъобразно и
несправедливо. Посочва се, че в съставения АУАН и НП са допуснати съществени
процесуални нарушения, които ограничават правото на защита, като се твърди, че
липсва описание на обстоятелствата, при които е осъществено административното
нарушение – чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН; липсва извършена служебна справка от
Областна дирекция на МВР звено "Пътна полиция" гр. Варна,дали
въпросните две МПС имат прекратена регистрация, необходимо за констатиране на
административно-наказателната отговорност, изразяващо се в това, че се
съхраняват ИУМПС с цел разкомплектоване и предварително третиране на отпадъци.
Излага се твърдението, че от събраните в хода на административно-наказателното
производство доказателства не се установява посочените в НП два броя МПС- та да
отговарят на условията като „ излязло от употреба МПС“ и „изоставено
регистрирано МПС“ . Твърди се, че в хода
на извършената проверка по никакъв начин не се установява към момента на
извършване на проверката и на съставяне на АУАН изрично посочените в
констативния протокол два броя МПС да са били с прекратена регистрация; дали са
били със знак за технически преглед, който не е бил заверен за повече от две
години от определената му дата за следващ преглед. Не е било установено, че
описаните в НП 2 броя МПС представляват „излязло от употреба МПС" по
смисъла на § 1 от „Допълнителните разпоредби" на Наредбата за излезлите от
употреба МПС.
Излага се твърдението, че АНО не е взел под
внимание факта, че частите са закупени в цялост от чужбина и не подлежат на
разглобяване с цел получаване на части, детайли и вещества с последяващото им
съхраняване и/ или продажба.
В съдебно
заседание дружеството,редовно призовано
се представлява от адв.Зв. М., ВАК, която моли НП да бъде отменено на
основанията изложени в жалбата.
Въззиваемата
страна – РИОСВ, редовно призована се представлява от юк Костадинова, която моли
НП да бъде потвърдено изцяло и по размер.
Актосъставителят
, редовно призован, взема становище по жалбата и поддържа направените
констатации в съставения АУАН.
Съдът, въз
основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата
законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното наказание, прави
следните изводи:
От фактическа страна:
С АУАН № **********/21.08.2018
год. административния орган е приел за
установено от фактическа страна, че на
20.07.2018 г. в РИОСВ-Варна, гр. Варна, ул. "Ян Палах" № 4, „БИЛДИНГ ГРУП ЕУ СТАНДАРТ“ ЕООД, не е
изпълнило в срок до 19.07.2018 год. дадените в т.3 и т.4 предписания в
Констативен протокол № 007598/12.07.2018 г.,а именно: т.3 от тях не са
представени исканите удостоверения за техническа изправност на МПС – „Рено
Меган“ и „Опел Вектра“, описани в горецитирания КП и т.4 изисканите документи,
удостоверяващи произхода на наличните в автоморгата авточасти, описани подробно
в Констативен протокол №
007598/12.07.2018 г.
Съгласно
извършената справка в деловодната програма на РИОСВ Варна“Акстър офис“ е
установено, че до 19.07.2017 год. не са представени исканите за проверка
документи в РИОСВ Варна. В т.3 удостоверение за техническа изправност на РЕНО
МЕГАН и ОПЕЛ КОРСА, в.4 документи, удостоверяващи произхода на наличните в
обекта авточасти – нарушение на чл..156,ал.1,вр.чл.120 от ЗУО.
Акта е
съставен в присъствието на свидетел, присъствал при установяване на нарушението
и управителя на дружеството,който в графата за бележки и възражения не направил
такива.
В срока по
чл.44 от ЗАНН са направени възражение,
че констатираното било първо за дружеството нарушение, както и че не са
настъпили неблагоприятни, вредоносни последици.
АНО не приел направените възражения и въз
основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в
административно-наказателната преписка издал
НП
№ **********-43/12.12.2018 год., с който за извършено нарушение на чл.120,ал.1
от Закона за управление на отпадъците, на осн. чл.156,ал.1 от Закона за управление
на отпадъците наложил на дружеството имуществена санкция в размер на 5000 лв..
Разпитан в
хода на съдебното производство св.И.Д. посочва, че първата проверка е извършена
на 12.07.2018 г., при която е съставен констативен протокол, като две от дадени
предписания са в определен срок да представят документи, които да доказват
произхода на авточастите – дали са закупени като авточасти, или са придобити от
разкомплектоване на автомобили. Твърди, че при последващата проверка, която
била направена в деловодната система на РИОСВ било установено, че тези две
предписания не са били изпълнени. Твърди, че и към момента няма представени
такива документи.
От
показанията на св.В. се установява, че е присъствала при проверката, по повод
на която е съставен и констативния протокол от 17.08.2018 г..Твърди, че при
последваща проверка, направена в деловодната програма на РИОСВ Варна се
установило, че дружеството е представило част от документите по дадените
предписания, а друга част не е представени, за което и нарушение бил съставен
АУАН.
Описаната фактическа обстановка съдът
прие за установена, въз основа на показанията
на свидетелите Д. и В., както и от приложените по делото писмени доказателства
, прочетени и приети от съда по реда на чл.283 от НПК.
От
правна страна:
Жалбата е депозирана от надлежно
легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от
закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по
местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и
следва да бъде разгледана.
АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН.
Наказателното постановление е издадено
в компетенциите на административно наказващият орган Директора на РИОСВ Варна
на осн. чл.159 от ЗУО. Компетентността на актосъставителя Д. произтича от Заповед
№ 98/23.04.2018 год. на Директора на РИОСВ Варна в качеството и на държавен
контролен орган – главен експерт РИОСВ Варна към момента на съставяне на акта.
Състава на съда намира, че в хода на административното
производство е допуснато и съществено нарушение на процесуалните правила, което
е накърнило правото на защита на санкционираното лице.
Съгласно
чл. 120 от ЗУО при извършване на проверките контролните органи по чл.
119, ал. 1 съставят констативни протоколи, като при констатирани нарушения те
дават задължително предписание в констативния протокол с определен срок за
тяхното отстраняване и/или съставят актове за установяване на административни
нарушения.
Следователно, основната предпоставка за
да възникне правомощие за контролния орган да даде задължително предписание е
да бъде установено нарушение.
В процесния случай, фактическото и правното обвинение против дружеството
нарушител, формулирано както в акта, така и в постановлението, се свежда до
това, че не е изпълнило в срок до 19.07.2018 год. дадените в т.3 и т.4
предписания в Констативен протокол № 007598/12.07.2018 г.,а именно: т.3 от тях
не са представени исканите удостоверения за техническа изправност на МПС –
„Рено Меган“ и „Опел Вектра“, описани в горецитирания КП и т.4 изисканите
документи, удостоверяващи произхода на наличните в автоморгата авточасти.
В така формулираното обвинение липсва констатирано нарушение. В съставения констативен протокол е описано какво представлява обекта, какво е намерено в него, направена е и констатацията, че в обекта няма документ по чл.35,ал.1 от ЗУО, която норма урежда изискванията свързани с извършване на дейностите по третиране на отпадъци, включително за дейности по рециклиране на кораби по смисъла на Регламент (ЕС) № 1257/2013, но дали това е установеното нарушение и във връзка с него са дадените предписания не е ясно.
Задължителното
предписание по своята същност е указване на фактическите действия, които следва
да предприеме проверявания субект за отстраняване на допуснати пропуски или
нарушения.
Съставеният констативен протокол за извършена
проверка № 007598/12.07.2018 г. не съдържа точно и ясно описание на
констатирано при проверката нарушение и в този смисъл състава на съда намира, че НП
следва да бъде отменено, тъй като
независимо от правилно определената в наказателното постановление
санкционна норма на чл. 156, ал.1 от ЗУО, в АУАН е посочен само чл. 120 от ЗУО, което е накърнило правото на
защита на санкционираното дружество и е опорочило проведеното административно
производство.
Липсата на
пълно, точно и ясно описание на твърдяното нарушение, изложено по разбираемо за
сочения нарушител начин, води до ограничаване правото на защита на
жалбоподателя. Същият следва да е наясно и да знае всички факти от състава на
нарушението, които е необходимо да са конкретно и безпротиворечиво вписани, за
да се защити именно срещу тези факти.
По изложените
съображения, подадената жалба се явява основателна и следва да бъде уважена, а
атакуваното с нея наказателно постановление, като незаконосъобразно – отменено.
Водим от горното и на основание чл.63,
ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ НП № **********-43/12.12.2018
год. на Директор на РИОСВ-Варна, с което
на „ БИЛДИНГ ГРУП ЕУ СТАНДАРТ“ ЕООД , ЕИК 204 695 793, със седалище и адрес на
управление *** , представлявано от М.К.Г. с ЕГН ********** в качеството му на
управител за извършено нарушение на чл.120,ал.1 от Закона за управление на
отпадъците, на осн. чл.156,ал.1 от Закона за управление на отпадъците е
наложена имуществена санкция в размер на 5000 лв..
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд – гр.Варна на основанията, предвидени в НПК и по реда
на глава 12 от АПК, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, че е
изготвено.
СЪДИЯ :