Решение по дело №42/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 899
Дата: 8 май 2019 г. (в сила от 22 юли 2019 г.)
Съдия: Стояна Илиева Илиева Станева
Дело: 20193110200042
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 януари 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

                                                              

                                                           №899/8.5.2019г.

                                   Година 2019                             Град Варна

 

                                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                                 четиридесет и пети състав

На   седми май                                                    Година две хиляди и деветнадесета

В публично заседание в следния състав:

                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:СТОЯНА ИЛИЕВА

Секретар : Маргарита Стефанова

като разгледа докладваното от съдията

НАХД № 42 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано  по жалба на   М.К.Г. с ЕГН ********** в качеството му на управител на „ БИЛДИНГ ГРУП ЕУ СТАНДАРТ“ ЕООД, със седалище и адрес на управление ***-43/12.12.2018 год. на  Директор на РИОСВ-Варна, с което за извършено нарушение на чл.120,ал.1 от Закона за управление на отпадъците, на осн. чл.156,ал.1 от Закона за управление на отпадъците на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лв..

            В жалбата формално се обжалва НП, като се твърди, че същото е незаконосъобразно и несправедливо. Посочва се, че в съставения АУАН и НП са допуснати съществени процесуални нарушения, които ограничават правото на защита, като се твърди, че липсва описание на обстоятелствата, при които е осъществено административното нарушение – чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН; липсва извършена служебна справка от Областна дирекция на МВР звено "Пътна полиция" гр. Варна,дали въпросните две МПС имат прекратена регистрация, необходимо за констатиране на административно-наказателната отговорност, изразяващо се в това, че се съхраняват ИУМПС с цел разкомплектоване и предварително третиране на отпадъци. Излага се твърдението, че от събраните в хода на административно-наказателното производство доказателства не се установява посочените в НП два броя МПС- та да отговарят на условията като „ излязло от употреба МПС“ и „изоставено регистрирано МПС“ . Твърди се, че в  хода на извършената проверка по никакъв начин не се установява към момента на извършване на проверката и на съставяне на АУАН изрично посочените в констативния протокол два броя МПС да са били с прекратена регистрация; дали са били със знак за технически преглед, който не е бил заверен за повече от две години от определената му дата за следващ преглед. Не е било установено, че описаните в НП 2 броя МПС представляват „излязло от употреба МПС" по смисъла на § 1 от „Допълнителните разпоредби" на Наредбата за излезлите от употреба МПС.

Излага се твърдението, че АНО не е взел под внимание факта, че частите са закупени в цялост от чужбина и не подлежат на разглобяване с цел получаване на части, детайли и вещества с последяващото им съхраняване и/ или продажба.

В съдебно заседание дружеството,редовно призовано  се представлява от адв.Зв. М., ВАК, която моли НП да бъде отменено на основанията изложени в жалбата.

            Въззиваемата страна – РИОСВ, редовно призована се представлява от юк Костадинова, която моли НП да бъде потвърдено изцяло и по размер.

            Актосъставителят , редовно призован, взема становище по жалбата и поддържа направените констатации в съставения АУАН.

Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното наказание, прави следните изводи:

            От фактическа страна:

         С АУАН № **********/21.08.2018 год.  административния орган е приел за установено от фактическа страна, че  на 20.07.2018 г. в РИОСВ-Варна, гр. Варна, ул. "Ян Палах" № 4,  „БИЛДИНГ ГРУП ЕУ СТАНДАРТ“ ЕООД, не е изпълнило в срок до 19.07.2018 год. дадените в т.3 и т.4 предписания в Констативен протокол № 007598/12.07.2018 г.,а именно: т.3 от тях не са представени исканите удостоверения за техническа изправност на МПС – „Рено Меган“ и „Опел Вектра“, описани в горецитирания КП и т.4 изисканите документи, удостоверяващи произхода на наличните в автоморгата авточасти, описани подробно в  Констативен протокол № 007598/12.07.2018 г.

Съгласно извършената справка в деловодната програма на РИОСВ Варна“Акстър офис“ е установено, че до 19.07.2017 год. не са представени исканите за проверка документи в РИОСВ Варна. В т.3 удостоверение за техническа изправност на РЕНО МЕГАН и ОПЕЛ КОРСА, в.4 документи, удостоверяващи произхода на наличните в обекта авточасти – нарушение на чл..156,ал.1,вр.чл.120 от ЗУО.

Акта е съставен в присъствието на свидетел, присъствал при установяване на нарушението и управителя на дружеството,който в графата за бележки и възражения не направил такива.

В срока по чл.44 от ЗАНН  са направени възражение, че констатираното било първо за дружеството нарушение, както и че не са настъпили неблагоприятни, вредоносни последици.

АНО не приел направените възражения и въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в административно-наказателната преписка  издал НП № **********-43/12.12.2018 год., с който за извършено нарушение на чл.120,ал.1 от Закона за управление на отпадъците, на осн. чл.156,ал.1 от Закона за управление на отпадъците наложил на дружеството имуществена санкция в размер на 5000 лв..

Разпитан в хода на съдебното производство св.И.Д. посочва, че първата проверка е извършена на 12.07.2018 г., при която е съставен констативен протокол, като две от дадени предписания са в определен срок да представят документи, които да доказват произхода на авточастите – дали са закупени като авточасти, или са придобити от разкомплектоване на автомобили. Твърди, че при последващата проверка, която била направена в деловодната система на РИОСВ било установено, че тези две предписания не са били изпълнени. Твърди, че и към момента няма представени такива документи.

От показанията на св.В. се установява, че е присъствала при проверката, по повод на която е съставен и констативния протокол от 17.08.2018 г..Твърди, че при последваща проверка, направена в деловодната програма на РИОСВ Варна се установило, че дружеството е представило част от документите по дадените предписания, а друга част не е представени, за което и нарушение бил съставен АУАН.

Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на  показанията на свидетелите Д. и В., както и от приложените по делото писмени доказателства , прочетени и приети от съда по реда на чл.283 от НПК.

От правна страна:

Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана.

 АУАН и издаденото въз основа на него НП  са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН.

        Наказателното постановление е издадено в компетенциите на административно наказващият орган Директора на РИОСВ Варна на осн. чл.159 от ЗУО. Компетентността на актосъставителя Д. произтича от Заповед № 98/23.04.2018 год. на Директора на РИОСВ Варна в качеството и на държавен контролен орган – главен експерт РИОСВ Варна към момента на съставяне на акта.

            Състава на  съда намира, че в хода на административното производство е допуснато и съществено нарушение на процесуалните правила, което е накърнило правото на защита на санкционираното лице.

Съгласно  чл. 120 от ЗУО при извършване на проверките контролните органи по чл. 119, ал. 1 съставят констативни протоколи, като при констатирани нарушения те дават задължително предписание в констативния протокол с определен срок за тяхното отстраняване и/или съставят актове за установяване на административни нарушения.

Следователно, основната предпоставка за да възникне правомощие за контролния орган да даде задължително предписание е да бъде установено нарушение.

В процесния случай, фактическото и правното обвинение против дружеството нарушител, формулирано както в акта, така и в постановлението, се свежда до това, че не е изпълнило в срок до 19.07.2018 год. дадените в т.3 и т.4 предписания в Констативен протокол № 007598/12.07.2018 г.,а именно: т.3 от тях не са представени исканите удостоверения за техническа изправност на МПС – „Рено Меган“ и „Опел Вектра“, описани в горецитирания КП и т.4 изисканите документи, удостоверяващи произхода на наличните в автоморгата авточасти.

В така формулираното обвинение липсва констатирано нарушение. В съставения констативен протокол е описано какво представлява обекта, какво е намерено в него, направена е и констатацията, че в обекта няма документ по чл.35,ал.1 от ЗУО, която норма урежда изискванията свързани с извършване на дейностите по третиране на отпадъци, включително за дейности по рециклиране на кораби по смисъла на Регламент (ЕС) № 1257/2013, но дали това е установеното нарушение и във връзка с него са дадените предписания не е ясно.

Задължителното предписание по своята същност е указване на фактическите действия, които следва да предприеме проверявания субект за отстраняване на допуснати пропуски или нарушения.

Съставеният констативен протокол за извършена проверка № 007598/12.07.2018 г. не съдържа точно и ясно описание на констатирано при проверката нарушение и в този смисъл състава на съда намира, че НП следва да бъде отменено, тъй като  независимо от правилно определената в наказателното постановление санкционна норма на чл. 156, ал.1 от ЗУО, в АУАН е посочен само  чл. 120 от ЗУО, което е накърнило правото на защита на санкционираното дружество и е опорочило проведеното административно производство.

Липсата на пълно, точно и ясно описание на твърдяното нарушение, изложено по разбираемо за сочения нарушител начин, води до ограничаване правото на защита на жалбоподателя. Същият следва да е наясно и да знае всички факти от състава на нарушението, които е необходимо да са конкретно и безпротиворечиво вписани, за да се защити именно срещу тези факти. 

По изложените съображения, подадената жалба се явява основателна и следва да бъде уважена, а атакуваното с нея наказателно постановление, като незаконосъобразно – отменено.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът  

 

                                            Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ НП № **********-43/12.12.2018 год. на  Директор на РИОСВ-Варна, с което на „ БИЛДИНГ ГРУП ЕУ СТАНДАРТ“ ЕООД , ЕИК 204 695 793, със седалище и адрес на управление *** , представлявано от М.К.Г. с ЕГН ********** в качеството му на управител за извършено нарушение на чл.120,ал.1 от Закона за управление на отпадъците, на осн. чл.156,ал.1 от Закона за управление на отпадъците е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лв..

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр.Варна на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава 12 от АПК, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено.  

                                                                                                                                 

                                                                      

 

СЪДИЯ :