Решение по дело №154/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 313
Дата: 14 юли 2022 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20227240700154
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№313                                         14.07.2022г.                              Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На двадесети юни 2022г.

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар: Ива Атанасова

        Като разгледа докладваното от съдия Дарина Драгнева административно дело №154 по описа за 2022г. и за да се произнесе взе предвид следното:

       Производството е по реда на чл.128 и сл. от АПК, образувано по жалбата на М. Д. м.в качеството му на ЕТ „МИРАД-М. М.“, представляван от редовно упълномощен адвокат, против Уведомително писмо № 02-240-2600/12759/09.12.2021г издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане в размер на 0лв. по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 за кампания 2019г., постановено по Заявление за плащане УИН 24/140619/14423 за кампания 2019г. мярка 11 „Биологично земеделие“. Общата оторизирана сума е изчислена, чрез ИСАК след извършване на задължителни административни проверки и/или проверки на място по чл.37 от ЗПЗП на данните в подаденото Заявление. Тези данни са сравнени с информацията, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, както и с предоставените данни от контролиращите лица във връзка с чл.49 от Наредба №4/24.02.2015г за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020г.

     За декларираните в заявлението за подпомагане за 2019г площи по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление БР12 „Биологично растениевъдство“, 2019г е пета година от последно поетия ангажимент по това направление. Неразделна част от Уведомителното писмо са таблица – Оторизирани суми и таблица – Извършени плащания в лева.  В Таблица за изчисление на финансово подпомагане по направление „Биологично растениевъдство“ е  вписано, че по БР 12 / направлението/ заявената за участие площ е 18.19ха, а установената е 13.23ха, над декларираната е 4.96ха, представляваща 37.49% от допустимата за подпомагане площ от 13.23ха, поради което се санкционира цялата площ по  чл.18 и чл.19 от Делегиран регламент ЕС №640/2014г. тоест не се оторизира плащане и за допустимата площ. Като последицата е следната: при ставка за БР 12 от 1089.3806лв , умножена по заявената за участие площ от 18.19ха се прилага санкция за над деклариране от 19 815.83лв и цялата искана сума на подпомагането се отказва.  В пояснение под тази таблица и за колона 3, в която са посочени установените 13.23ха от заявените общо 18.29ха, е вписано, че 13.23ха са площите, за които са изпълнени всички изисквания от правилата за отпускане на помощ и същата е изчислена по чл. 2 пар.1 т.23 буква Б от Делегиран регламент ЕС  №640/2014г., преди налагане на намаления за не спазени базови и други изисквания, различни от размера на площите, съгласно Наредба №4/24.02.2015г и Методика за намаляване и отказване на плащанията по мярка 11 от ПРСР 2014г-2020г. Видно от посоченото в колони 8, 9,10, 11,12, 13, не са налагани намаления за установени неспазвания на всички базови изисквания и тези по управление, засягащи над 50% от заявените за подпомагане площи през текущата година; нито намаления за не спазени базови и други изисквания, различни от размера на площите по Наредба №4/2015т и Методиката за намаляване. Съгласно определението в чл.2 пар.1 т.23 буква Б от Делегиран регламент ЕС 640/2014г  „установена площ“ за мерките за подпомагане за площ е площта на участъците или парцелите, идентифицирани посредством административни проверки или проверки на място. Това означава, че възможното фактическо основание за изчисляване на установената площ от 13.23ха е двойно заявени площи и площи, заявени за плащане, които не попадат в слоя, допустим за подпомагане и техния размер, а техния размер е посочен в колона 4 – 4.96ха от общо заявените 18.19ха не са включени в Специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“- при автоматизираните проверки на данни в Заявлението не е установено двойно заявяване на площи. 

     Със Заявление 24/140619/14423 от 01.05.2019г земеделския производител е заявил плащане по мярка 11 – Биологично растениевъдство за 16 парцела от общо 17 парцела, за които е подал и заявление за подпомагане по схеми за директни плащания на площ. Площите на заявените 16 парцела по мярка 11 са посочени отделни в Таблица на заявените площи по направления и дейности от мярката 11 „Биологично земеделие“, ПРСР 2014-202г на стр.51 по делото.    

         С жалбата се иска от съда да бъде отменен като незаконосъобразен оспорения административен акт поради липса на фактически основания за определяне на установената площ в колона 3, като жалбоподателя счита, че е санкциониран за неспазване на базови и други изисквания и спрямо него е приложена Методиката за намаляване и отказване на плащания по мярка 11 и Наредба №4/24.02.2015г. Иска се от съда да упражни служебния контрол за законосъобразност и на не посочени в жалбата основания, а именно да обяви и нищожността, дори да не е поискана изрично и да се реши спора по същество, съответно да се върне преписката за ново произнасяне в определен от съда срок с указания за оторизиране на исканите суми.  Претендира разноските по делото.

            Ответника Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ иска от съда да бъде отхвърлена жалбата в писмено становище, представено с преписката, в което поддържа над деклариране, поради заявяване на площи, извън Специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“, които онагледява по номер на заявен парцел и площ извън слоя в табличен вид  - това са резултатите от всички извършени административни проверки по чл.37 от ЗПЗП на заявените от кандидата парцели за плащане по Мярка 11 направление Биологично растениевъдство, които не са елемент от съдържанието на уведомителното писмо. За доказване на фактите посочени в таблицата на стр.2 от писменото становище / стр.34/ е поискано извършване на СТЕ, която е допусната от съда и заключението е прието с изслушване на вещото лице в открито съдебно заседание, което потвърждава констатациите относно размера на площите от конкретно заявени за подпомагане парцели, които не попадат в одобрения със Заповед № РД-09-228/28.02.2020г на Министъра на земеделието, храните и горите Специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“.  Ответника поддържа, че на Заявлението за подпомагане са извършени всички административни проверки по чл.37 от ЗПЗП, резултатите от които са детайлно представени в изпратеното на кандидата и оспорено Уведомително писмо от 09.12.2021г за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020г за кампания 2019г. След извършени кръстосани проверки от ИСАК на заявлението не са установени площи, заявени от повече от един земеделски стопанин. Изчисленията относно допустимостта на площите, са извършени въз основа на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ за кампания 2019г, а компетентен орган по създаването и поддържането му е Министъра на земеделието, храните и горите. Административните проверки са извършени въз основа на предоставената база данни след като са разгледани възраженията подадени по „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019г, одобрени със Заповед №РД-46-485/27.11.2019г на Министъра на земеделието, храните и горите. Окончателните данни за допустимост за подпомагане са предоставени със Заповед № РД-09-228/28.02.2020гна Министъра на земеделието храните и горите. Резултатите от специализирания слой са използвани за извършване на окончателна оторизация на всички заявления подадени за кампания 2019г. При изчисляване на финансовото подпомагане по мярка 11 „Биологично растениевъдство“ са взети предвид описаните данни в таблицата на стр. 34 по делото – към писменото становище, в следствие на което е установена над декларирана площ в размер на 4.96ха, която представлява 37.49% от заявената за подпомагане площ. Приложен е чл.19 от Делегиран Регламент /ЕС/ №640/2014г, според които при процентно отношение на недопустимата площ към установената площ в рамките на 20% до 50% - санкционираната площ е равна на 100% установената площ. В изпълнение на тази правна норма на кандидата е наложена административна санкция от 100% върху исканата сума за наддеклариране за дейност по направление „Биологично растениевъдство“ и е оторизирана сума от 0.00лв за кампания 2019г. Съгласно чл.12 ал.1 от Наредба І4/24.02.2015г финансовата помощ се предоставя за парцели, които са одобрени за участие и за които земеделските стопани са поели задължение да спазват всички изисквания и да изпълняват дейности по съответното направление за период от пет последователни години. Поддържа се становище отразено в Уведомителното писмо и не намира основание да го промени или оттегли.

          Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното: жалбата е подадена на 22.02.2022г / стр.25/ от лице, което е адресат на неблагоприятен за него административен акт, след връчването му на 08.02.2022г / стр.35/, поради което е допустима. Разгледана по същество се явява основателна. Уведомително писмо №02-240-2600/12579 от 09.12.2021г е издадено от компетентен административен орган –Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ със своя Заповед №03-РД/2891#2/16.06.2021г  е делегирал на Заместник изпълнителния директор /П. Д.С./ правомощията да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане на кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявление по реда на Наредба №5/27.02.2009г за условията и реда за подаване на заявления по схеми мерки за директни плащания. На 15.06.2017г с решение на УС на ДФ „Земеделие“ П. Д. е назначена за Заместник изпълнителен директор, с ресор на отговорност „Директни плащания на площ“ и „Информационни технологии“.

         Уведомително писмо № 02-240-2600/12579 от 09.12.2021г е постановено при липса на конкретно фактическо основание, което се заявява за първи път с писменото становище – таблицата за резултатите от административните проверки в ИСАК, извършени по чл.37 от ЗПЗП. Резултатите от тази проверка са подведени под чл.2 пар.1 т.23 буква „Б“ и под чл.19 от Делегиран регламент ЕС №640/2014г, като не се съдържат и в документите по административната преписка, по-специално в резултатите от извършените автоматизираните проверки на данните по заявлението. Тези автоматизирани проверки имат друга цел и се извършват в момент, който предхожда одобряване на Специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ за кампания 2019г, и въз основа на данните за слоя за предходната 2018г. 

       В настоящия случай откритите грешки и предупрежденията в резултатите от автоматизираните проверки и резултатите от проверките по чл.37 от ЗПЗП не са идентични, за да се приеме, че фактическите мотиви се съдържат в акта, като посочени в съдържанието на документ, който е част от административната преписка. Вид грешка: Заявените площи попадат във Физически блокове с НТП „Трайно неподходящи за подпомагане“ – 5 парцела 73451-84-1-1 / ред втори от таблица на използваните парцели през 2019г стр. 56/, 73541-97-11-1 / ред 8-ми от таблицата на стр.56/, 73451-97-13-1 / ред 10-ти стр. 57, същата таблица/, 73451-97-8-1 / ред 5-ти, таблица на стр.56/, 73451-97-9-1 / ред 6-ти таблица на стр. 56/.  В таблицата за резултати от проверките по чл.37 от ЗПЗП – данните от ИСАК за Специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ представена с писменото становище на ответника  е посочен само парцел 73451-97-8-1 като такъв, който не попада изцяло в слоя – от декларирани 1.22ха в слоя са 1.20ха, но не и останалите четири от всички пет парцела, които са във физически блокове с НТП „Трайно неподходящи за подпомагане“, които са изброени в резултатите от автоматичните проверки на данните в заявлението, извършени към 01.05.2019г. Според резултатите от проверките по чл.37 от ЗПЗП общо 8 от 16 заявени за плащане парцела по мярка 11 не попадат изцяло с декларираната си площ в специализирания слой площи, допустими за подпомагане. На този факт, органа се позовава за първи път с писменото си становище по делото, поради което не вярно е твърдението му, че тези резултати от задължителните административни проверки на декларираните данни спрямо данните в ИСАК са посочени в Уведомителното писмо. В него се съдържат правните последици на тези факти – определяне на установена площ по-малка от декларираната и прилагане на правилата за административна санкция по чл.19 от Делегиран регламент ЕС №640/2014г. Пет парцела от заявените за плащане по мярка 11 са изцяло извън слоя площи, допустими за подпомагане и те са различни от парцелите, за които резултата от автоматичната проверка е показал грешка – извън слоя. Петте парцела са 734351-336-6-1, 73451-336-7-1, 74351-336-8-1,74351-336-9-1 и 74351-336-10-1. Парцели 74351-337-1-1, 74351-97-12-1 и 74351-97-8-1 / който е показан на резултата от автоматизираната проверка/ попадат частично в Специализирания слой.

      Фактическите мотиви са задължителен елемент от съдържанието на административния акт, предпоставящ възможността за съдебен контрол за законосъобразност  по аргумент от чл.146 т.4  вр. с чл.168 ал.1 вр. с чл. 170 от АПК. Противоречието с материални правни разпоредби се установява спрямо посочените в административния акт факти, които могат да се съдържат и в преписката, което означава да са изложени до приключване на административната фаза на производство, включително и най-късно до административния контрол за законосъобразност, упражняван от по-горестоящия орган. След този момент страните са равнопоставени и допускането на мотивиране на акта след сезиране на съда означава, че адресата ще разбере причините за издаването му, ако упражни публичното си потестативно право на съдебно обжалване. Подобен подход е в разрез с основните принципи на АПК и най-вече правото на адресата да узнае причините, поради които за него ще настъпят неблагоприятни правни последици, за да се защити срещу тях. Съдът ще наруши и задължението си прецени законосъобразността на акта по смисъла на чл.146 т.4 от АПК въз основа на изложените в него факти, срещу съществуване на които адресата трябва да има възможност да организира защитата си. Резултатите от проверките по чл.37 от ЗПЗП както са показани на таблица в писменото становище биха могли да бъдат съобщени в мотивите към Уведомителното писмо, за да е възможно да се провери правилното приложение на материалния закон.

     В подкрепа на изложеното и по силата на чл.37 ал.2 ЗПЗП, РА извършва административни проверки на подадените заявления, чрез интегрираната информационна система, като съпоставя данните от заявленията с данните в регистрите. Административните проверки се извършват автоматизирано, като резултатите от тях се отразяват само в административния акт, с който се взема решение по чл. 11а, ал. 1, т. 1 по заявленията за подпомагане. Процесното Уведомителното писмо има характера на решение по чл.11а ал.1 т.1 от ЗПЗП по аргумент от чл. 10б ал.1 вр. с чл. 4 от Наредба № 5/27.02.2009г за условия и реда за подаване на заявление за схеми и мерки за директни плащания, тъй като има за предмет правото да се получи заявеното плащане по мярката, който въпрос органа разрешава, чрез разпореждането за изплащане или не, на претендираните суми.

         Мотивиран от изложеното и  на основание чл.173 ал.2 от АПК, АПК, Административен съд Стара Загора

 

РЕШИ

 

ОТМЕНЯ по  жалбата ЕТ „МИРАД-М. М.“ Уведомително писмо изх. №02-240-2600/12759/09.12.2021г на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

 ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на ЕТ „МИРАД-М. М.“ ЕИК ********* сумата от 750лв/седемстотин и петдесет/, представляваща разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от връчването му на страните пред ВАС на РБ.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: