Р Е Ш Е Н И Е
№
27.10.2020г.,
град ***
В ИМЕТО НА НАРОДА
***ски
районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на първи
септември през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар: ИГЛИКА ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД
№ 1130 по описа за 2020 - та година и на основание доказателствата по делото и Закона,
за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал.1 ЗАНН
С Наказателно
постановление № 35-0000038/28.01.2020 г. на *** на ОО „***” - ***, на *** е наложена
имуществена санкция в размер на 1 000 лв. /хиляда лева/ на основание чл.104а
от Закона за автомобилните превози, за извършено нарушение на чл.10 ал.1 ЗАП.
Срещу
така издаденото наказателно постановление (НП), санкционираното юридическо лице
е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ***. Счита,
че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила: Актът за установяване на административно
нарушение е съставен на 03.01.2020г., при положение, че твърдяното нарушение е
установено на 25.03.2019г., т.е. – след изтичане на срока по чл.34 ЗАНН; на
нарушителя не е дадена възможност за представяне на възражения срещу съставения
АУАН; случаят не е преценен като „маловажен“, въпреки че са били налице
предпоставките за това. На тази основа, моли за отмяна на Наказателното
постановление като незаконосъобразно, а алтернативно – за намаляване на размера
на наложената имуществена санкция.
В
съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се представлява.
За
ответната страна – ОО „***” - ***, представител не се явява.
Жалбата е подадена от оправомощена
страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН, поради което се явява допустима.
По нейната основателност, след като
задълбочено прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, Съдът намира следното:
Административнонаказателното
производство е започнало със съставяне на Акт за установяване на
административно нарушение (АУАН) бл.№ 272665/03.01.2020г. от страна на Д.Н.К. –
*** при ОО ***, в присъствието на свидетеля Н.Б.Ц., както и *** на ***. Съставен
е за това, че на 25.03.2019 г., около 09:00 часа в ОО ***, „П.А.“ ЕООД, притежаващо
лиценз на Общността за международен автомобилен превоз на товари № *** не
подава заявление за отразяване на промени в обстоятелствата, вписани в лиценза,
в 30-дневен срок от тяхното настъпване, а именно – промяна на седалището и
адреса на управление на фирмата – нарушение по чл.10 ал.1 ЗАП. Нарушителят не
се е ползвал от правото на възражения при съставяне на акта; такива не е
представил и по реда, и в срока по чл.44 ал.1 ЗАНН.
Описаната
по – горе фактическа обстановка е възприета изцяло от административнонаказващия
орган. На тази основа, издал обжалваното Наказателно постановление, с което на ***
е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лв. /хиляда лева/ на
основание чл.104а от Закона за автомобилните превози, за извършено нарушение на
чл.10 ал.1 ЗАП.
Актът за
установяване на административно нарушение е съставен, а Наказателното
постановление – издадено, от компетентни лица /л.12 – 13 от делото/. В хода на
административнонаказателното производство обаче, са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила.
На първо
място, следва да бъде посочено, че съобразно чл.10 ал.1 ЗАП – „При настъпване на промени в обстоятелствата,
вписани в лиценза за извършване на превоз на пътници или товари на територията
на Република България или в лиценза на Общността, извън случаите по ал. 2
превозвачът подава заявление за отразяването им в 30-дневен срок от тяхното
настъпване.“. Видно е, че е възложено задължение за подаване на заявление,
за отразяване на промени в обстоятелствата, вписани в лиценза за извършване на
превоз на пътници или товари на територията на Република България или в лиценза
на Общността /извън случаите по ал.2 ЗАП - които няма да бъдат обсъждани, тъй
като не се отнасят до процесния случай/, в срок от 30 дни, считано от настъпването
на промените. Оттук следва, че нарушаването на посоченото задължение се
изразява в бездействие, което продължава за срок от 30 дни и с изтичането на
който срок – е налице довършено нарушение, подлежащо на санкциониране съобразно
чл.104а ЗАП. В настоящия случай, нито АУАН, нито – издаденото НП съдържат
посочване на подобен тридесетдневен срок, а изтичането на такъв е единствено
декларативно отбелязано, наред с датата 25.03.2019г. Липсва яснота с какво
органите на административнонаказателното производство свързват тази дата, но
предвид изложеното по-горе е сигурно, че същата не може да представлява
надлежно посочване на времето на твърдяното административно нарушение.
Следователно, липсват надлежни реквизити по чл.42 т.3 и по чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН
и е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като
ограничава правото на защита на нарушителя и по-конкретно – правото му да узнае
въз основа на кои факти и обстоятелства е ангажирана административнонаказателна
отговорност.
На второ
място, отбелязаната по-горе неяснота във връзка с датата 25.03.2019г. има и
друго измерение. Така, жалбоподателят очевидно е възприел същата дата като
момент, в който е установено административното нарушение и неговият автор. В
случай, че това виждане е правилно – налага се извода, че АУАН е съставен след
изтичане на тримесечния срок от установяване на нарушителя, съгласно чл.34 ЗАНН.
Същевременно, липсват доказателства в опровержение на подобно виждане, тъй като
в очертаната насока /а и съвкупно преценено/, показанията на свидетелите Д.К. и
Н.Ц., са всичко друго, но не и подробни; налице са общи твърдения, включително
– че случаят е проверен от „главния ***“ – твърдение, което не следва да бъде
коментирано другояче, освен че е ирелевантно кой и по какъв начин е проверявал
случая, щом липсва яснота и конкретика в работата по същия. Във всеки случай,
организационните и други несъвършенства при работата на контролните органи, в
никакъв начин не могат да стават причина за утежняване административнонаказателното
третиране на нарушителя, поради което Съдът преценява, че датата 25.03.2019г. е
именно датата на установяване нарушението и неговия автор, т.е. - АУАН
действително е съставен след изтичане на тримесечния срок от установяване на
нарушителя, съгласно чл.34 ЗАНН
По
изложените дотук съображения, издаденото Наказателно постановление се явява
незаконосъобразно и като такова – следва да бъде отменено, без да бъде
разглеждан по същество правния спор. За пълнота на настоящия съдебен акт обаче,
нека бъде отбелязано, че НП се явява и неправилно. В тази връзка Съдът взе
предвид, че от представените в административнонаказателната преписка
доказателства и по-конкретно – извлечение от публичния сайт на ТР се
установява, че на 21.02.2019г. седалището и адреса на управление на санкционираното
дружество са променени от гр.*** – в гр.***. Следователно, считано от
21.02.2019г. е започнал да тече срока по чл.10 ал.1 ЗАП, който формално е
изтекъл на 23.03.2019г. – събота, т.е. в действителност се явява изтекъл в
първия следващ работен ден – 25.03.2019г. Ето защо, няма как на тази дата да е
извършено нарушение по чл.10 ал.1 ЗАП, а такова е извършено за времето от
21.02.2019г. до 25.03.2019г. включително, докато считано от 26.03.2019г. - е
налице довършено нарушение. Поради това, нарушение като описаното в АУАН/НП не
е било извършено от страна на „П.А.“ ЕООД - и обжалваното НП, независимо от
изложените по-горе съображения, е издадено и в нарушение на материалния закон.
Водим от
горното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН,
Съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно
постановление № 35-0000038/28.01.2020 г. на *** на ОО „***” - ***, с което на ***
е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лв. /хиляда лева/ на
основание чл.104а от Закона за автомобилните превози, за извършено нарушение на
чл.10 ал.1 ЗАП.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – ***, в 14 - дневен
срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: