Решение по дело №235/2022 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 април 2023 г.
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20227250700235
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 декември 2022 г.

Съдържание на акта

 

  

 Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер   44                         07.04.2023 година                                           град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен съд                                                                                    първи състав

На седми март                                                                                                   2023 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                               

Секретар: С. ИВАНОВА

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 235 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. АПК.

Образувано е по жалба  на Д.С.Д., ЕГН **********,***, чрез а.. Я.Т. против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР за периода 2014-2020 за кампания 2022 и за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/4311 от 20.10.2022 г. на зам.изп.директор на ДФ”Земеделие”  - В. К..  В жалбата са изложени подробни доводи за нищожност и незаконосъобразност на акта. Моли за отмяната му.  Претендира заплащане на деловодните разноски по производството.

В съдебно заседание по делото жалбоподателят, редовно призован,  не се явява  и не се представлява. Представя писмена защита.

Ответникът по жалбата – зам.изп.директор на ДФ”Земеделие”  - В. К., редовно призована  се представлява от гл. юрк.С., която оспорва жалбата. Претендира юрк.възнаграждение.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срок, от надлежна страна срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество тя се явява неоснователна по следните фактически и правни съображения:

Събраните писмени доказателства установяват следното:

Атакуваният акт е издаден на основание чл. 27, ал. 3, ал.5 и ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл. 162, ал. 2. т. 8 и т. 9 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, както и чл. 7, параграфи 1 и 2 от Регламент (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламенти на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие, в резултат на извършени административни проверки на основание чл. 46, ал. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за спазване на поет ангажимент. Установено е било следното:

Съгласно чл. 6 от НАРЕДБА № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020, биологичните направления се изпълняват за период от пет последователни години. Срокът по ал. 1, ал.4 и ал. 6 започва да тече от началото на годината на подаване и одобрение на "Заявлението за подпомагане", което през първата година на кандидатстване е и "Заявление за плащане". През всяка следваща година кандидатите за подпомагане подават "Заявление за плащане“. След приключване на периода на ангажимента по съответното направление същият може да бъде удължаван ежегодно, но не по-късно от кампания 2022 г.

Във връзка с чл. 15, ал. 3, т. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка11 „Биологично земеделие” от ПРСР 2014-2020 г. Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, едновременно прекратява ангажимента и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление съгласно условията на ал. 4, когато земеделските стопани не са подали заявлението за плащане по чл. 6, ал. 2 за одобрени площи, животни и/или пчелни семейства и не са заявили площи и/или животни и/или пчелни семейства със съответния биологичен код на извършваните дейности по приложение № 1.

Жалбоподателят е регистриран с Уникален регистрационен номер (УРН) 613515 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). Одобрен за участие по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР 2014-2020 г. с направление „Биологично пчеларство” през кампания 2020.

На основание чл. 37, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и във връзка с чл. 28. чл.29 и чл.32 от Регламент (ЕО) № 809/2014 па Комисията от 17 юли 2014 година, са извършени всички задължителни административни проверки и  проверки на място по заявлението и са изплатени следните суми по мярка11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г., с направление „Биологично пчеларство” :

- През първата  година от ангажимента:

- за заявление с УИН: 25/050620/15941 за кампания 2020: 7823.20 лв.

- През втората година от ангажимента:

- за заявление с УИН: 25/070621/20506 за кампания 2021: 5378.45 лв.

Общата изплатена сума по направление с „Биологично пчеларство”, представляваща сбор от изплатеното финансово подпомагане по направлението през годините, предхождащи годината на прекратяване на ангажимента, е в размер на 13201.05 лв.

Прието е, че в съответствие с чл. 15, ал. 4, т. 2. буква „а” от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. Д. следва да възстанови 100 % от 13201.65 лв., което се равнява на 13201.65 лв.

Прекратeн  e   ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР 2014 - 2020 за кампания 2022 и определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане по направление „Биологично пчеларство” за кампании 2020 -2021 във връзка с подадено   заявление за подпомагане с УИН 25/050620/15941, УИН 25/070621/20560 в размер на 13201.65 лв. (тринадесет хиляди двеста и един лева и шестдесет и пет стотинки), на основание, чл. 15, ал. 3, т. 4, и ал. 4, т. 2. буква „а“ от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на м. 11 „Биологично земеделие. 

С входящ № 02-250-6500/1511  от 28.06.2022 г. /л.180-181 от делото/ жалбоподателят е подал Заявление за доброволен отказ от/и прекратяване на поет многогодишен ангажимент по м. 11 „Биологично земеделие”, напр. Биологично пчеларство с правно основание: чл. 19 а, при условията на чл. 15, ал. 4 и б от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. Мотивирана  е обективна невъзможност да продължи ангажимента през 2022 г. поради събития от форсмажорно естество.

Заявлението е подадено, в качеството на одобрено лице по м. 11 „Биологично земеделие, направление „Биологично пчеларство” за участие по направлението - с Уведомително писмо Изх. № 02-250-6500/1511 от 26.12.2020 г., по заявление за подпомагане с УИН: 25/050620/15941. Кампания 2020 е била първата в изпълнение на поетия ангажимент. През 2021 г. също е успял да покрие изискванията по ангажимента. С датата на последната инспекция 23.08.2021 г. контролиращото лице е издало Сертификат № ВGIО-17-226-С-06 от 02.09.2021 г. за биологичен статус на произвежданата от стопанството   продукция - Пчелен мед, срок на валидност на сертификата 02.09.2021. до 02.09.2022 г. Дейността на стопанството „Биологично пчеларство” е под условията на контрол от 2016 г. обективирано с Договор за контрол и сертификация № 176/19.12.2016 г. с контролиращ орган   АБС ЕООД.

Заявени за кампания 2021 г. за подпомагане са 160 бр. пчелни семейства със статус биологични. Биологичното пчелно стопанство е регистрирано в ИСАК под номер на БЗС 00215-2815-4, номер на парцел от ИСАК 00215-2815-4-1 в село Алваново - това е заявено за к. 2021 сертификационното писмо към Сертификат № ВGIО- 17-226-С-06 от 02.09.2021 г. касае ЖО в с. Буйново, общ. Търговище, обл. Търговище 6882, идентификатор 7753-01- 02, за 210 бр. пчелни семейства със статус биологични, добиви за 2021 г. 3000 кг, биологични, като стопанството му общо в края на 2021 г. е завършило с  210 пчелни семейства.

В землището на с. Алваново, ЕКАТТЕ 00215, общ. Търговище, обл. Търговище - използвана земеделска земя, номер на имот 0018008, начин на трайно ползване ниви, форма на стопанисване - собствена земя, 1 ха площ, вид насаждение Слънчоглед /код 3018/ .

С. Буйново, ЕКАТТЕ 06882, общ. Търговище, обл. Търговище, регистриран ЖО с номер 7753-0102 - брой пчелни семейства 110 .

С. Длъжка поляна, ЕКАТТЕ 21275, общ. Антоново, обл. Търговище, регистриран ЖО под номер 7997-0025 е декларирал 50 бр. регистрирани пчелни семейства съгл. Опис към Приложение № 1 към т. 1- дата на описа 07.01.2022 г.

С писмо с изх. № 01-6500/4311 от 08.08.2022 г. ДФЗ-РА  /л.20-21 от делото/ кандидата е уведомен за откриване на административно производство по прекратяване на ангажимента и издаване на АУПДВ, съгласно чл. 26, ал.1 от АПК.

В писмото са изложени фактическите обстоятелства въз основа на които с прието, че са налице основания за прекратяване на ангажимента и издаване на АУПДВ. Дадена му е възможност да предостави допълнителна информация, в съответствие с чл. 34, ал. З от АПК или да възстанови доброволно сумата, за която с извършено недължимо плащане, в случай че приеме фактическите констатации за основателни. На 18.08.2022 г. е получено лично Уведомително писмо с Изх. № 01-6500/4311 от 08.08.2022 г. /л.20-21 от делото/, с което РА едновременно прекратява многогодишен ангажимент и пристъпва към възстановяване на получено финансово подпомагане.

Във връзка с тази констатация е обективирано Уведомително писмо Изх. № 01-6500/4311/08.08.2022 г., с което АО анонсира двойна санкция, включваща едновременно прекратяване на ангажимента и предприемане  на действия по възстановяване получената финансова помощ по съответното направление, съгласно условията на ал. 4, когато земеделските стопани не подадат „Заявление за плащане” по време на поетия ангажимент, като писмото се счита за уведомление за откриване административното производство на осн. чл. 26, ал. от АПК, а именно откриване производство по прекратяване ангажимента и издаване на акт за установяване публично държавно вземане.

На осн. чл. 37, ал.2 от ЗПЗП и във вр. с чл. 28, чл. 29 и чл. 32 от Регламент (ЕО) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 година, са извършени всички административни проверки и проверки на място по заявлението и са изплатени суми по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР 2014-2020 г., „Биологично пчеларство“. За 2022 г. липсва подадено „Заявление за плащане“.

Общата изплатена сума по направление „Биологично пчеларство” представляваща сбор от изплатеното финансово подпомагане по направлението през годините, предхождащи годината на прекратяване на ангажимента, е в размер на 13201,65 лв., която сума с Уведомителното писмо, административният орган указва 7-дневен срок за доброволно изпълнение да бъдат възстановени по банковата сметка на ДФ”Земеделие”- Разплащателна агенция.

С писмо с вх. № 01-6500/4311 от 25.08.2022 г. /л.33-36 от делото/  кандидатът  е възразил срещу откритото производство по издаване на АУПДВ като е изложил твърдения, че е имал обективна невъзможност да продължи ангажимента си през кампания 2022 поради събития от форсмажорно естество, а именно 100 % смъртност на пчелните семейства, но след извършена от ДФ „Земеделие“ административна проверка в ИИС на БАБХ - ВетИс е установено, че бенефициента разполага с регистрирани на негово име 160 бр. пчелни семейства. Възраженията са приети за неоснователни.

Приети като доказателства по делото са и:

Ветеринарномедицинско свидетелство за придвижване/транспортиране на животни, издадено от информационната система BG В02021-038871 за транспортиране на 50 бр. пчелни семейства от животновъден обект №*********(7753-0102) пчелин на Д.С.Д. ********** УПИ ХIII-66, ХII-66, 67 и УПИ ХI-66 кв. в кв. 12, с. Буйново, общ. Търговище, обл. Търговище - на обект /място на разтоварване/ ЖО **********(7997-0025) пчелин на Д. Ст. Д. ПИ с идентификатор № 21275.503.8, с. Длъжка поляна, общ. Антоново, обл. Търговище. Цел на преместването - смяна на пасище.  Издател на пътния лист ветеринарен лекар Пламен Христов Грозданов  от 10.09.2021 г./л.173-174 от делото/. Датата на преместване на пчелните кошери е на 10.09.2021 г.

Удостоверение за регистрация на Животновъден обект № 890/19.07.2021 г. за ЖО, находящ се в с. Длъжка поляна, пк 7997, общ. Антоново, обл. Търговище, част от ПИ с идентификатор №21275.503.8 ЕКАТТЕ 21275, с СРS координати: х43.0878600 , у 26.1195480, одобрен с протокол от 16.07.2021 г. от Комисия, назначена със заповед № РД-11-319/05.07.2021 г. на директора на ОДБХ - гр. Търговище и вписан в Регистър на ОДБХ Търговище и в ИИС на БАБХ. ВетИС с Ветеринарен регистрационен номер 7997-0025. Срок на валидност на удостоверението до 02.07.2026 г. /л.175 от делото/.

Удостоверение за регистрация на Животновъден обект № 305/17.06.2013 г. за ЖО, находящ се в землището на с. Буйново, пк 7753, общ. Търговище, обл. Търговище, УПИ № ХIII-66, УПИ ХII-66, 67, УПИ ХI-66 и всички в кв. 12 по плана на с. Буйново, общ. Търговище. СРS координати : х 43,366667 С, у 26,750000 И., Рег. №77530102. /л.176 от делото/.

Уведомление за погинали 50 бр. пчелни семейства в с. Длъжна поляна, ЖО № 7997-0025. 177-178 от 22.02.2022 г. /л.177 от делото/.

Становище на д-р Пл. Г. от 02.03.2022 г. обслужващ  ЖО 7997-0025 с местонахождение село Длъжка Поляна, общ. Антоново. Предоставено е със Заявлението за доброволен отказ с вх. № 02-250-6500/1511  от 28.06.2022 г. като приложение - дневник, в който ветеринарния лекар на пчелните семейства е отразявал мероприятията, свързани с превенцията срещу вароатоза и нозематоза./л.179 от делото/  смъртност от неизвестен произход.

Въз основа но изложеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Съгласно чл. 20а, ал.3 от ЗПЗП, изпълнителният директор може да делегира със заповед част от предоставените му от управителния съвет правомощия за вземане на решения и/или сключване на договори за финансово подпомагане на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Съгласно чл. 20а, ал.4 от същия, изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност. Със заповед № 03-РД/3088 от 22.08.2022 г. изп. директор е делегирал на зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ изрично посочените в нея правомощия.  С оглед на така изложеното съдът намира, че процесният адм. акт е издаден от компетентен административен орган в кръга на неговите правомощия.

По възражението за нищожност съдът приема, че същото не е налице в оспорения адм. акт.

Обжалваният адм. акт е издаден в предвидената от закона писмена форма. Не са допуснати съществени нарушения на относимите специални административно-производствени правила, регламентирани в Наредба № 4 за прилагане на мярка № 11“Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода от 2014-2020 г.

Съдът приема, че акта е постановен  при  правилно приложение на материалния закон.

Съгласно § 1, т. 9 от Допълнителни разпоредби от Наредба № 4 от 24 февруари 2015 г. за прилагане на мярка 1 „Биологично земеделие” от ПРСР за периода 2014 -2020 ,   форсмажорни или изключителни обстоятелства са смърт на подпомаганото лице, дългосрочна професионална нетрудоспособност на подпомаганото лице, отчуждаване на голяма част от стопанството, ако това не е могло да бъде предвидено в деня, в който е поет ангажиментът,  сериозно природно бедствие, което силно засяга земята на стопанството, разрушаване на оборите в стопанството в резултат на инцидент; епизодична болест, засягаща всички или част от животните в стопанството. Жалбоподателят не сочи конкретни форсмажорни или изключителни обстоятелства.

Случаите на форсмажорни или изключителни обстоятелства заедно със съответните доказателства (документи, издадени от компетентен административен орган) се съобщават в писмена форма на ДФЗ - РА от земеделския стопанин  или от друго упълномощено от него лице или от неговите правоприемници в рамките на 10 работни дни от датата, на която земеделският стопанин или упълномощеното от него лице или неговите правоприемници са в състояние да направят това.

В представеното заявление  е посочено, че не е заявено участие по мярка 1 „Биологично земеделие”, направление „Биологично пчеларство” за кампания 2022, поради 100% смъртност на пчелните семейства. При извършена административна проверка в ИИС на БАБХ - ВетИс е установено, че   разполага  с регистрирани 160 бр. пчелни семейства. Към подаденото на 23.05.2022 г. заявление за плащане с   УИН 25/300522/25257 за кампания 2022 в  таблица за описание на пчелните семейства в стопанството 2022  са отразени 160 бр. пчелни семейства.

Безспорен е факта, че  животновъдният обект в с. Длъжка поляна,  е бил   открит от жалбоподателя  и  същият е преместил пчелните си семейства, за да отговаря на условията. Първоначално е преместил 50 пчелни семейства. Това е изложено и в представената писмена защита.

Жалбоподателят обосновава форсмажорни спрямо него условия, независещи от него обстоятелства, които не е можел да управлява. Същият не попада в нито една от предвидените хипотези.

Предоставено е било към Заявление  с вх. № 02-250-6500/1511  от 28.06.2022 г. приложение - дневник, в който ветеринарния лекар на пчелните  семейства е отразявал мероприятията, свързани с превенцията срещу вароатоза и нозематоза.

В становището си ветеринарния лекар е обосновал неизвестни причини за погиването на пчелните семейства, заверил е извършените мероприятия за превенция срещу болестите по пчелите, допустими за биологичното пчеларство към периода месец март 2022 г. ред БАБХ и Министерство на земеделието съм декларирал горните обстоятелства на 07.03.2022 г.  

 „Непреодолима сила” по смисъла на първата хипотеза на чл. 64 т.2 от Регламент 1306, т.е. е налице безвиновната отговорност, която жалбоподателят счита, че с уведомлението, което е направил със Заявлението си на заинтересовано и задължено по силата на поело ангажимент по мярка 11 лице, е обосновавл по достатъчно „удовлетворителен за компетентния орган начин, че то (лицето) не носи отговорност за неспазването на задълженията, посочени в параграф 1, или ако компетентният орган установи по друг начин , че съответното лице няма вина.” ( чл.64, т.2 буква „г” от Регламент 1306).  Липсват каквито и да са данни  за тази смъртност-болести липса на достатъчно паша, лошите климатични условия или др. Това е потвърдено и в становището изготвено от ветеринарния лекар.  От събраните по делото писмени доказателства за фактори, които са обусловили загуба на пчелни семейства  не сочат непреодолима сила или извънредни обстоятелства. В разглеждания случай обстоятелствата, които са причинили погиването на пчелните семейства не могат да се определят като непредвидими и непреодолими. Липсват данни  и за тежко природно бедствие.

 Предвид изложеното съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в рамките на правомощията му, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в съответствие с материалните разпоредби и целта на закона, поради което не са налице основания за отмяната му по смисъла на чл. 146 АПК и подадената срещу същия жалба  е неоснователна.

По претенцията за разноски –  относно отговорността за разноски се прилагат правилата на чл. 143 АПК. Предвид изхода на делото – отхвърляне на жалбата, приложима в случая е разпоредбата на чл. 143 ал.3 АПК, съгласно която при отхвърляне на оспорването, ответникът има право на разноски, освен ако с поведението си е дал повод за завеждане на делото, включително юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 от Закона за правната помощ. В случая е налице направена от ответната страна, представлявана от юрисконсулт, претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер от 100 лева съгласно представен списък на разноските. Предвид препращането в чл. 37 ЗПП към НЗПП в случая е относима нормата на чл. 24 изр.първо от Наредбата за заплащането на правната помощ, съгласно която по административни дела възнаграждението за една инстанция е от 100 до 240 лв. Участието на юрисконсулта, представляващ ответната страна по делото, се е изразило в участие в проведените по делото съдебно дирене и устни състезания в рамките на две съдебни заседания. При тези данни и преценката им според заложените в чл. 37 от Закона за правната помощ критерии : вида и количеството на извършената дейност, настоящият състав намира, че в полза на ответника следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева. Въз основа на изложеното жалбоподателят  следва да бъде осъден да заплати  сумата в размер на 100 лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.  

Водим от горното и на основание чл. 172 ал.2 предл.посл. АПК съдът

                                     

 

Р    Е    Ш    И   :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата  на Д.С.Д., ЕГН **********,***, чрез а.. Я.Т. против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР за периода 2014-2020 за кампания 2022 и за установяване на публично държавно вземане № 01-6500/4311 от 20.10.2022 г. на зам.изп.директор на ДФ”Земеделие”  - Владислава Казакова, като неоснователна.

ОСЪЖДА Д.С.Д.,ЕГН **********,*** да заплати на  ДФ”Земеделие”   сумата в размер на 100 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението му пред Върховен административен съд.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: