Решение по дело №1952/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 декември 2022 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20227180701952
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

2281

гр. Пловдив,  05.12.2022 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, VI състав в публично заседание на двадесет и втори ноември през две хиляди двадесет и втора година в състав :                                                                                                                        

                                                                  СЪДИЯ : МАРИЯ НИКОЛОВА                                                                                                  

при секретаря ХРИСТИНА НИКОЛОВА, като разгледа докладваното от съдията адм. дело 1952 по описа за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК, вр. чл. 26б от Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците (ЗМДВИП), и Решение на Министерски съвет 947 от 18.12.2020г.

Образувано е по жалба на "АТАМАКС" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя С.С.К., против Заповед З-ЦУ-1093/16.06.2022г. на Изпълнителния директор на НАП, в частта относно размера на предоставената безвъзмездна финансова помощ, както и в частта относно срока, за който е предоставена безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност и неправилност на заповедта. Изразено е несъгласие с размера на предоставената БФП, както и с определения референтен период. В тази връзка е посочено в жалбата, че дружеството не е получило произнасяне за БФП по ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" по фаза 2 по същата програма. Твърди се, че на дружеството следва да бъде изплатена финансова помощ в размер на 20% от общия оборот от дейностите на обекта без ДДС за месец октомври 2020г., за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца. В тази връзка се сочи, че приложимите периода са: от 28.11.2020г. до 31.01.2021г. (според Заповеди РД-01-677/25.11.2020г. и РД-01-718/18.12.2020г. на министъра на здравеопазването) и от 01.02.2021г. до 28.02.2021г. (според Заповед РД-01-52/26.01.2021г. на министъра на здравеопазването). Изложени са доводи, че на дружеството следва да се изплати БФП в размер на 20% от оборота за месец октомври 2020г. на обекта без ДДС за референтния период 28.11.2020г.-28.02.2021г. (93 дни, в които е преустановена дейността на обекта), а не 4223,51 лв. които са отпуснати със Заповед З-ЦУ-1093/16.06.2022г. на Изпълнителния директор на НАП.

В с.з. процесуалния представител на жалбоподателя адв. А., поддържа жалбата. Претендира разноски.

Ответникът по жалбата – Изпълнителен директор на Националната агенция за приходите, чрез процесуалния представител юриск. А., оспорва жалбата и моли за нейното отхвърляне. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

По допустимостта:

Жалбата е подадено от лице с правен интерес – адресат на заповедта. Оспореният административен акт е изпратен на жалбоподателя чрез ИСУН на 16.07.2022г. (лист 81, справка от ИСУН), а жалбата е входирана в ТД на НАП Пловдив на 30.06.2022г. , т.е. в предвидения в чл.149, ал.1 от АПК, във вр. с чл.27, ал.1 от ЗУСЕФСУ (загл. изм. – ДВ, бр. 51 от 2022г., в сила от 1.07.2022г.) 14-дневен срок от съобщаването на акта. Изложеното налага извод за допустимост на жалбата.

Съдът намира за установено, следното от фактическа страна:

С Решение 947 от 18.12.2020 г. на Министерски съвет на Република България (лист 128), на основание чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, е дадено съгласие Министерството на икономиката със средства по ОПИК да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент - Националната агенция за приходите, като е определено че Националната агенция за приходите е администратор на помощта по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки". Посочено е, че целта на процедурата на директно предоставяне е да се осигурят средства за обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки". С решението са одобрени критерии и ред, подробно описани в Приложение към т. 3 от цитираното решение, по които НАП предоставя на микро-, малки и средните предприятия помощта. Според така одобрените критерии, като допустими са определени кандидатите, които са юридически лица или еднолични търговци, регистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите или юридически лица, регистрирани съгласно Закона за юридическите лица с нестопанска цел, не по-късно от 01.10.2020 г., отговарящи на изискванията за микро-, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия и които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на Заповеди РД-01-655/13.11.2020 г. и РД-01-677/25.11.2020 г. на Министъра на здравеопазването. Предвидено е подборът на предприятията да се основава на принципа на финансиране, основано на нуждите – съответствие с основните предизвикателства пред бизнеса/ икономиката, като за финансиране ще бъдат предложени заявленията, които съответстват на критериите, по реда на тяхното постъпване, до изчерпване на финансовия ресурс по схемата. Изпълнението на решението е възложено на Министъра на икономиката и на Изпълнителния директор на НАП.

В тази връзка, изпълнителният директор на НАП е одобрил Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16 RFOP002-2. 095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" (лист 139 и сл., както и на https://eumis2020.government.bg/bg/s/Procedure/InfoEnded/288fcf25-8f13-46c8-ae1e-441cf7977241), съдържащи подробни критерии и ред за предоставяне на помощта.

Според Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", целта на процедурата е осигуряване на оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, за преодоляване на икономическите последствия.

Условията за кандидатстване, утвърдени като част от документите по чл. 26, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ, загл. изм. ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г.), са влезли в сила и са задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Това следва и от разпоредбата на чл. 26б, ал. 2 ЗМДВИП, в която е налице препращане към критериите и реда за предоставяне на помощта. Следва да се отбележи, че в разглежданата процедура, основните критерии и ред са одобрени с т. 3 от цитираното по-горе решение на МС, като в последните е налице препращане към подробните критерии и ред, по които се предоставят средствата, заложени в схемата за набиране на заявления, а такива подробни критерии са именно Условията за кандидатстване, утвърдени от изпълнителния директор на НАП. Относно съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на съответствие с тях дружеството-жалбоподател е било предварително и надлежно запознато, като това се удостоверява с подписването на съответната декларация (виж. лист 28), задължително изискуема като приложение към проектното предложение.

Крайният срок за кандидатстване е 20.01.2021г. (https://eumis2020.government.bg/bg/s/Procedure/InfoEnded/288fcf25-8f13-46c8-ae1e-441cf7977241).

Няма спор по делото, че дружеството жалбоподател е подало в срок, чрез ИСУН 2020 Заявление рег. BG16RFOP002-2.095-5427 от 14.01.2021 г., с което е кандидатствало за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 20% по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", с код на икономическа дейност в сектор 56.3 "Дейност на питейни заведения", за обект Кафе-аперитив "Арена" с адрес: ***. Видно от заявлението, (придружено със съответни декларации, изискуеми съобразно разписаните в Условията за кандидатстване и за изплащане на помощта изисквания), е заявено подпомагане в размер на 20 % от оборота без ДДС от затворения обект, за който е посочено, че е в размер на 21117,57 лв.

По повод така постъпилото заявление в ИСУН 2020 На 11.03.2021 г. до "АТАМАКС" ЕООД е изпратено уведомление за установени несъответствия по проектното предложение, като в хода на извършена проверка е установено, че декларираният със заявлението код на основна дейност съгласно КИД - 2008 (приложение 3 към Условията) е код 56.30 „Дейност от питейни заведения“, а в годишните отчети за дейността, подадени от дружеството в НСИ кодът на осъществяваната през 2019 г. основна и допълнителна дейност е съответно: 47.25 „Търговия на дребно с напитки“ и 93.19 „Други дейности в областта на спорта“. На дружеството е предоставена възможност, в случай, че е допусната грешка в посочения код 56.30, същата да бъде коригирана и да се кандидатства, като се впише един от кодовете за основна или допълнителна дейност, посочен в НСИ за 2019 г.

На 15.03.2021 г., в отговор на уведомлението за установени несъответствия, дружеството заявява, че през периода 01.10.2019 г. - 31.12.2019 г. дружеството е осъществявало дейности в областта на спорта и търговия на дребно с напитки в обект под наем в ***, както е декларирано и в НСИ. Потвърждава, че кандидатства с КИД 56.30, тъй като от 07.05.2020 г. е започнало да осъществява тази дейност в обект – кафе-аперитив „Арена“, находящ се в ***.

Със Заповед З-ЦУ-1419/19.04.2021г. на "АТАМАКС" ЕООД е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение BG16RFOP002-2.095-5427 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 – 2020 г. Така издадената заповед е оспорена по съдебен ред и е отменена с Решение 2080 от 05.11.2021 г. на Административен съд – Пловдив по адм. дело 1249/2021 г., като преписката е изпратена за ново произнасяне на административния орган. Решението на ПАС е оставено в сила с Решение 4569 от 12.05.2022г. по адм.дело 1831/2022г. по описа на ВАС.

В изпълнение на Решението на ВАС е извършено ново разглеждане и произнасяне по подаденото от "АТАМАКС" ЕООД  заявление BG16RFOP002-2.095-5427.

Последвало е издаването на оспорената в настоящото производство Заповед З-ЦУ-1093/16.06.2022г. на Изпълнителния директор на НАП, с която на "АТАМАКС" ЕООД  е предоставена безвъзмездна финансова помощ в размер на 4223,51 лева по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", по Заявление с рег. BG16RFOP002-2.095-5427 в ИСУН 2020.

От страна на ответника по делото са представени Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на БФП по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 – 2020 г. , Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", както за Фаза 1 (лист 139 и сл.), така и за Фаза 2 (лист 156 и сл.). В тази връзка е необходимо да се отбележи, че съгласно т.6 "Цели на предоставената БФП" в обосновката според Условията за Фаза 1 са изброени следните заповеди на министъра на здравеопазването: №№ РД-01-626/27.10.2020г., РД-01-655/13.11.2020г., РД-01-677/25.11.2020г. и РД -01-718/18.12.2020г., а за Фаза 2 са освен посочените вече заповеди на министъра на здравеопазването са включени и следните: №№ РД-01-20/15.01.2021г., РД-01-52/26.01.2021г. и РД-01-132/26.02.2021г. Нужно е да се отбележи, че част от тези заповеди са  приложени по делото, но всички са публично достъпни на интернет страницата на министерство на здравеопазването и с тях се въвеждат противоепидемични мерки на територията на Република България, сред които и преустановяване на посещенията във всички заведения за хранене и развлечения по смисъла на чл.124 от Закона за туризма.

За промяна в условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 02.03.2021 е издадена Заповед З-ЦУ-372/02.03.2021 г. на Изпълнителния директор на НАП (публично достъпна на интернет страницата на НАП).

В т.9 от втората фаза на Условията за кандидатстване е посочено, че: максималният размер от 150 000 лв. е приложим за кандидати, преустановили дейност съгласно заповеди с РД-01-626/27.10.2020 г., РД-01-655/13.11.2020 г., РД-01-677/25.11.2020 г. и РД-01-718/18.12.2020 г., за периода до 31.01.2021 г. Изложено е още, че максималният размер от 300 000 лв. е приложим за кандидати, за които е продължен срокът на преустановяване на дейността, съгласно заповеди РД-01-20/15.01.2021 г., РД-01-52/26.01.2021 г. и РД-01-132/26.02.2021 г. на министъра на здравеопазването, като допълнителната сума от 150 000 лв. е максимален размер на БФП за период на преустановяване през периода от 01.02.2021 г. до 31.03.2021 г. Пак според втората фаза, в т.11.1 "Критерии за допустимост на кандидатите" е посочено, че допустими по тази процедура са единствено кандидати, чиито обекти са засегнатите вследствие на една или повече от ЗМЗ (Заповеди с РД-01-626/27.10.2020 г., РД-01-655/13.11.2020 г., РД-01-677/25.11.2020 г., РД-01-718/18.12.2020 г., РД-01-20/15.01.2021 г., РД-01-52/26.01.2021 г. и РД-01-132/26.02.2021 г.). По отношение на реда за подбор на заявленията в т.21 от Условията на втората фаза изрично се сочи, че: "С оглед измененията в чл.26б от ЗМДВИППП и Заповеди с РД-01-20/15.01.2021 г., РД-01-52/26.01.2021 г. и РД-01-132/26.02.2021 г. на министъра на здравеопазването, до кандидатите, засегнати от тях, се изпраща служебно от НАП чрез ИСУН 2020 уведомление за допълване на „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване.... За актуализиране размера на помощта за кандидатите-предприятия, на които се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за м. октомври 2020 г. (за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността), е необходимо всеки кандидат в срок от 7 работни дни след уведомяване, чрез ИСУН 2020 за допълване на „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване, да заяви съгласие за актуализиране на размера на помощта и да посочи целия период на преустановяване на дейността. За тези кандидати размерът на помощта ще бъде актуализиран служебно. На кандидатите, получили помощ в размер на 10% или 20% от оборота за м. октомври 2020 г., ще бъде изплатена допълнителна сума, представляваща разлика между полагащия се максимален размер на помощта съгласно т. 9 и изплатената сума."

В т.25."Краен срок за подаване на заявленията за подкрепа" в Условията за кандидатстване във втората фаза е посочено, че ще се прилага схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с един краен срок за кандидатстване, като крайният срок за подаване на заявленията за подкрепа/проектните предложения е 16:30 ч. на 20.01.2021 г. Т.е. това е крайният срок за подаване на заявленията по Фаза 1, като за Фаза 2 могат да участват само подалите заявление по Фаза 1, доколкото заповедта на изпълнителния директор на НАП за промяна в условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 02.03.2021 е издадена на 02.03.2021 г. (след крайния срок за подаване на заявления по Фаза 2). Изрично е посочено, че в рамките на настоящата схема кандидатите могат да подадат само едно заявление за подкрепа и в случай, че един кандидат е подал повече от едно заявление за подкрепа, се разглежда само първото постъпило заявление.

В интернет страницата на НАП, също е публикувана информация за Втората фаза на програма „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ (https://old.nra.bg/page?id=813). Там е посочено, че с продължаване на въведените временни противоепидемични мерки със Заповеди с РД-01-20/15.01.2021 г., РД-01-52/26.01.2021 г. и РД-01-132/26.02.2021 г. на министъра на здравеопазването и приетите промени в ЗМДВИППП (обн. ДВ брой 14 от 17.02.2021 г.), са актуализирани Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020 по схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. Подчертано е, че втората фаза на програмата е свързана с удължаване подпомагането със средства за оборотен капитал, но не и допускането на нови кандидати за безвъзмездно финансиране. Указано е, че всички кандидатствали до момента дружества, чиито заявления са били одобрени като допустими, получават съобщение от НАП (чрез системата ИСУН) в срок от 7 работни дни да подадат допълнителна информация за определяне на допълнително подпомагане, посочена в раздел „Е-декларации“ в ИСУН под BG16RFOP002-2.097 „Предоставяне на допълнителна информация във връзка с продължаване на подпомагането по процедура BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“.

Според публикацията, в 7-дневен срок след получаване на уведомлението от НАП, кандидатите следва да подадат еднократно информацията, посочена в раздел „Е-декларации“. В случай, че един кандидат е подал данни повече от един път, се разглеждат последно подадените данни в посочения срок.

По искане на жалбоподателя по делото е допусната и приета съдебно-счетоводна експертиза, изготвена от вещото лице И.С.. Според заключението размерът на помощта за един месец е в размер на 20% от оборота за месец 10.2020г. или 4223,51 лв. (= 21117,57лв.*20%). Така според вещото лице на дружеството жалбоподател се полага помощ, както следва: за месец декември 2020г. в размер на 4223,51 лв.; за месец януари 2021г. в размер на 4223,51 лв.; за месец февруари 2021г. в размер на 4223,51 лв. а за периода 28.11.2020г. до 30.11.2020г. в размер на 422,35 лв. (=4223,51:30дни по 3 дни). Или общо дължимата помощ за референтен период 28.11.2020г. до 28.02.2021г. е 13092,88лв.

Съдът кредитира заключението на вещото лице като компетентно и безпристрастно изготвено и неоспорено от страните.

 При така установеното от фактическа страна, съдът в настоящия си състав стига до следните правни изводи:

На първо място следва да се отбележи, че предмет на съдебен контрол е Заповед З-ЦУ-1093/16.06.2022г. на Изпълнителния директор на НАП, в частта относно размера на предоставената безвъзмездна финансова помощ, както и в частта относно срока, за който е предоставена безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 по Заявление с рег. BG16RFOP002-2.095-5427 в ИСУН 2020 на "АТАМАКС" ЕООД за времето на ограничаване дейността на обекта. Следва да се подчертае, че с оспорената заповед, Изпълнителния директор на НАП е предоставил БФП на дружеството жалбоподател в размер на 4223,51 лв., като не е посочено за какъв референтен период, но доколкото така определеният размер е равен на 20% от общия размер на приходите от продажби на обекта на дружеството за месец октомври 2020г. в размер на 21117,57 лв., то очевидно помощта е отпусната на дружеството само за един месец.

В жалбата е посочено, че на дружеството следва да се изплати БФП в размер на 20% от оборота за месец октомври 2020г. на обекта без ДДС за референтния период 28.11.2020г. - 28.02.2021г. (93 дни, в които е преустановена дейността на обекта), а не 4223,51 лв. които са отпуснати със Заповед З-ЦУ-1093/16.06.2022г. на Изпълнителния директор на НАП. В първото по делото с.з. процесуалният представител на жалбоподателя изрично уточни, че обжалва заповедта в частта й относно определения размер на предоставената БФП и в частта относно срока, за който е предоставена.

Съгласно чл.168, ал.1 от АПК, законосъобразността на оспорения административен акт се преценява на всички основания по чл.146 от АПК, а именно: дали актът е издаден от компетентен административен орган и в установената форма, спазени ли са административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби по издаването му, съобразен ли е актът с целта на закона.

С т. 1 от Решение 947 от 18.12.2020 г. Министерски съвет дава съгласие Министерството на икономиката със средства по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" в размер 156 000 000 лева да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент - Националната агенция за приходите. Както се посочи по-горе в мотивите на настоящото решение, целта на процедурата на директно предоставяне е да се осигурят средства за обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки", обявена и администрирана от Националната агенция за приходите. С т.3 от решението на МС са одобрени критерии и ред, съгласно приложението към Решение на МС, по които НАП предоставя на микро-, малки и средни предприятия помощта по т. 2, а за администратор на помощта по мярка "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" е определена Националната агенция за приходите. Изпълнението на решението е възложено на Министъра на икономиката и на Изпълнителния директор на НАП.

Съгласно чл. 26б от ЗМДВИП на микро-, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на Министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020 г., се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019 г. до 29 февруари 2020 г. включително, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността. За предприятия, които след 1 януари 2020 г. са започнали/възобновили дейност, която е преустановена в изпълнение на заповед на Министъра на здравеопазването, безвъзмездните средства са в размер на процент от оборота им без ДДС за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността. Средствата по предходното изречение се предоставят за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца. Съгласно ал.2, средствата по ал. 1 се предоставят на микро-, малки и средни предприятия, отговарящи на критерии и по ред, определени от Министерския съвет по предложение на Министъра на икономиката, като в процедура чрез подбор на проектни предложения може да участват и безвъзмездна финансова помощ може да бъде предоставена на лица, които нямат публични задължения по чл. 162, ал. 2, т. 1 и 7 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс преди 1 януари 2020 г., установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, или задълженията им са отсрочени, разсрочени или обезпечени, включително на лица, за които са налице основанията по чл. 54, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки. Според ал.3, средствата по ал. 1 се превеждат по платежна сметка на съответното предприятие от Националната агенция за приходите.

Следователно обжалваната заповед е издадена от компетентен орган – изпълнителния директор на НАП, определен от Министерския съвет с Решение 947/18.12.2020 г., съобразно чл. 26б, ал. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците. Относно компетентността на органа, издал оспорения административен акт не се формира спор между страните.

Заповедта е издадена във вид на електронен документ, подписан с валиден квалифициран електронен подпис (визуализиран в горния десен ъгъл на началната страница) от издателя й Р.С.- изпълнителен директор на НАП. За валидността на електронния подпис, съдът извърши проверка в публично достъпен сайт за проверка на удостоверение за електронен подпис и констатира, че към датата на подписване на оспорената заповед, електронният подпис е бил валиден.

Настоящият съдебен състав счита, че са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, водещи до незаконосъобразност на оспорената заповед.

Няма спор по делото, че дружеството жалбоподател е подало в срок заявление по първата фаза  програма „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. Както бе посочено по-горе по това заявление на "АТАМАКС" ЕООД е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение BG16RFOP002-2.095-5427 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 "Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 – 2020 г., което е станало със заповед З-ЦУ-1419/19.04.2021г. на Изпълнителния директор на НАП, която  заповед е отменена с Решение 2080 от 05.11.2021 г. на Административен съд – Пловдив по адм. дело 1249/2021 г., като преписката е изпратена за ново произнасяне на административния орган. Решението на ПАС е оставено в сила с Решение 4569 от 12.05.2022г. по адм.дело 1831/2022г. по описа на ВАС.

В изпълнение на Решението на ВАС е извършено ново разглеждане и произнасяне по подаденото от "АТАМАКС" ЕООД  заявление BG16RFOP002-2.095-5427. При новото разглеждане и произнасяне обаче ответният орган не е спазил процедурата, предвидена за втората фаза на програма „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ и така е издал незаконосъобразен административен акт.

На първо място следва да се отбележи, че разликата между първа и втора фаза на програма „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ е референтният период, за който се отпуска помощта, като според Условията за кандидатстване в т. 6 "Цели на предоставената БФП" в обосновката за Фаза 1 са изброени следните заповеди на министъра на здравеопазването: №№ РД-01-626/27.10.2020г., РД-01-655/13.11.2020г., РД-01-677/25.11.2020г. и РД -01-718/18.12.2020г., а за Фаза 2 са освен посочените заповеди на министъра на здравеопазването са включени и следните: №№ РД-01-20/15.01.2021г., РД-01-52/26.01.2021г. и РД-01-132/26.02.2021г. Т.е. със втората фаза референтният период за отпускане на помощта е до 28.02.2021г.

За яснота е необходимо да се отбележи, че със Заповед РД-01-677/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването са въведени временни противоепидемични мерки на територията на Република България, считано от 23.30 часа на 27.11.2020г. до 21.12.2020г., като една от тях е преустановяване на посещенията във всички заведения за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма. Със Заповед РД -01-718/18.12.2020г. министърът на здравеопазването е изменил Заповед РД-01-677 от 25.11.2020 г., като е удължил срока на въведените временни противоепидемични мерки на територията на Република България, считано от 22.12.2020 г. до 31.01.2021 г. С последваща Заповед РД-01-20/15.01.2021г. министърът на здравеопазването е изменил и допълнил Заповед РД-01-677 от 25.11.2020 г., изм. и доп. със Заповед РД-01-718 от 18.12.2020 г., като няма промяна по отношение забраната за посещения във всички заведения за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма. Със Заповед РД-01-52/26.01.2021г. министърът на здравеопазването е изменил и допълнил Заповед РД-01-677 от 25.11.2020 г., изм. и доп. със Заповед РД-01-718 от 18.12.2020 г. и Заповед РД-01-20 от 15.01.2021 г., като е удължил срока на въведените временни противоепидемични мерки на територията на Република България, считано от 1.02.2021 г. до 30.04.2021 г. С последваща Заповед РД-01-132/26.02.2021г. министърът на здравеопазването е изменил и допълнил  Заповед РД-01-677 от 25.11.2020 г., изм. и доп. със Заповед РД-01-718 от 18.12.2020 г., Заповед РД-01-20 от 15.01.2021 г., Заповед РД-01-52 от 26.01.2021 г. и Заповед РД-01-98 от 14.02.2021 г., като т.11 е изменена така: Посещенията в заведения за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, с изключение на дискотеки, бар-клубове, пиано-барове, бар-вариете и нощни барове, се допускат при използване на не повече от 50% от капацитета им, не повече от 6 човека на маса, носене на защитни маски за лице от персонала и при ограничено работно време в границите между 6.00 и 23.00 часа. От 1.04.2021 г. се допускат и посещенията в дискотеки, бар-клубове, пиано-барове, бар-вариете и нощни барове.“. Изрично е предвидено, че заповедта влиза в сила на 01.03.2021г.

От всичко изложено следва извода, че за периода от 28.11.2020г. до 28.02.2021г. обекта на жалбоподателя Кафе-аперитив "Арена" с адрес: ***, е преустановил своята дейност. Т.е. основанието за отпадане на въведеното преустановяване на дейността е именно Заповед РД-01-132/26.02.2021г. на министъра на здравеопазването, която влиза в сила на 01.03.2021г.

В случая ответният орган не е спазил реда за подбор на заявленията, доколкото в т.21 от Условията на втората фаза изрично се сочи, че с оглед измененията в чл.26б от ЗМДВИППП и Заповеди с РД-01-20/15.01.2021 г., РД-01-52/26.01.2021 г. и РД-01-132/26.02.2021 г. на министъра на здравеопазването, до кандидатите, засегнати от тях, се изпраща служебно от НАП чрез ИСУН 2020 уведомление за допълване на „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване.

Вярно е, че за актуализиране размера на помощта за кандидатите-предприятия, на които се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за м. октомври 2020 г. (за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността), е необходимо всеки кандидат да допълни „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване, да заяви съгласие за актуализиране на размера на помощта и да посочи целия период на преустановяване на дейността. Но това задължение е предвидено именно в срок от 7 работни дни след уведомяване от страна на НАП, чрез ИСУН 2020 (виж лист 167). В случая няма данни по делото, а и не се твърди от страна на ответника да е изпращано до жалбоподателя уведомление от НАП за допълване на „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване.

Несъстоятелно е твърдението на процесуалния представител на ответника, че след като делото е върнато от ВАС, то има произнасяне. Напротив след връщане на преписката на ответния орган същият е следвало да спази процедурата и по отношение на втората фаза, като изпрати уведомление на жалбоподателя за допълване на „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване. Като не е сторил това органът е постановил акта си, без да изясни всички относими за предмета на случая факти и обстоятелства, с което е нарушил чл. 35 АПК. В случая става въпрос за производство, по отношение на което с Решение на Министерския съвет 947 от 18.12.2020 г. са одобрени критерии и ред, съгласно приложението, по които НАП предоставя на микро-, малки и средни предприятия помощ по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. Т.е. със Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020 по схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП (както за фаза 1, така и за фаза 2), са регламентирани не само задълженията на кандидатите, но и задълженията на ответния орган, за който се установи, че не е спазил изрично предвидената процедура.

Не може само въз основа на това, че ответният орган е издал първоначално един незаконосъобразен административен акт, отменен по съдебен ред, да лиши дружеството жалбоподател от възможността да участва и по втората фаза по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. Независимо, че първоначално на дружеството жалбоподател е отказано предоставянето на БФП, то в случая имаме постановен съдебен акт на ВАС, с който този отказ е отменен и преписката е върната за ново разглеждане. Но при това ново разглеждане ответният орган е следвало да проведе дължимата процедура, както за всички кандидати подали първоначално заявление за първа фаза и да изпрати уведомление за допълване на „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване.

На следващо място следва да се отбележи, че в с.з. от 22.11.2022г. процесуалния представител на ответника заяви, че по указания, когато дружествата са подали първо заявление, не следва да подават второ заявление за отпускане на финансова помощ за останалите периоди до отпадане на основанието. Казаното от процесуалния представител на ответника, че не е необходимо подаване на второ заявление за втора фаза от процесната оперативна програма, е напълно в унисон с предвиденото в Условията за кандидатстване за втора фаза. В т.25."Краен срок за подаване на заявленията за подкрепа" в Условията за кандидатстване във втората фаза е посочено, че ще се прилага схема за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ с един краен срок за кандидатстване, като крайният срок за подаване на заявленията за подкрепа/проектните предложения е 16:30 ч. на 20.01.2021 г. Т.е. това е крайният срок за подаване на заявленията по Фаза 1, като така за Фаза 2 могат да участват само подалите заявление по Фаза 1, доколкото заповедта на изпълнителния директор на НАП за промяна в условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 02.03.2021 е издадена на 02.03.2021 г. (след крайния срок за подаване на заявления по Фаза 2). Изрично е посочено, че в рамките на настоящата схема кандидатите могат да подадат само едно заявление за подкрепа и в случай, че един кандидат е подал повече от едно заявление за подкрепа, се разглежда само първото постъпило заявление.

Относно допустимостта на заявената от "АТАМАКС" ЕООД дейност е постановено Решение 4569 от 12.05.2022г. по адм.дело 1831/2022г. по описа на ВАС.

За пълнота е необходимо да се отбележи, че макар и без да е посочил референтен период, с оспорения административен акт, очевидно ответният орган е предоставил безвъзмездна финансова помощ само за един месец. Според приетото по делото заключение, размерът на помощта за един месец е в размер на 20% от оборота за месец 10.2020г. или 4223,51 лв. (= 21117,57 лв.*20%). Така според вещото лице на дружеството жалбоподател се полага помощ, както следва: за месец декември 2020г. в размер на 4223,51 лв.; за месец януари 2021г. в размер на 4223,51 лв.; за месец февруари 2021г. в размер на 4223,51 лв. а за периода 28.11.2020г. до 30.11.2020г. в размер на 422,35 лв. (=4223,51:30дни по 3 дни). Или общо дължимата помощ за референтен период 28.11.2020г. до 28.02.2021г. е 13092,88лв.

В частично оспорения административен акт, липсват мотиви дали органа е констатирал липса на преустановяване на дейността на дружеството за конкретен период от време, нито за кой точно месец е приел, че дружеството е преустановило дейност, за да предостави БФП в размер на 4223,51 лв. Дори и да се е произнесъл само за първа фаза на програмата „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, то отново не става ясно кой е референтният период, за който се произнася органа. Тази липса на мотиви ограничава настоящия съдебен състав да извърши контрол за законосъобразност на издадената заповед, като провери дали правилно и за какъв период е определен размерът на БФП. Мотивирането на акта е една от гаранциите за неговата законосъобразност. С излагането на мотиви се довеждат до знанието на страните в административното производство съображенията, по които административният орган е издал или е отказал да издаде административния акт, което подпомага страните в избора им на защита, а от друга страна улеснява контрола върху законосъобразността и правилността на акта, който се обжалва. Ето защо липсата на мотиви винаги е съществен порок на акта и води до неговата отмяна.

Следва да се отбележи, че волята на административния орган не следва да бъде изяснявана в съдебното производство по оспорване на административния акт чрез въвеждане на фактически и правни основания – такива, които не са включени нито в акта, нито в преписката по издаването му, доколкото съдебното установяване е само за факти, приети за установени от административния орган.

Доколкото административен акт в оспорената част е издаден при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, като ответният орган не е изяснил пълно и точно всички факти и обстоятелства по казуса, не е подал уведомление до дружеството жалбоподател за допълване на „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване е постановил незаконосъобразен административен акт, който следва да бъде отменен.

Преписката следва да се върне на органа със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. При новото разглеждане на заявлението, административният орган следва да подаде уведомление до дружеството жалбоподател за допълване на „Е-Декларации“ от Формуляра за кандидатстване и ако в срок дружеството заяви съгласие за актуализиране размера на помощта и посочи целия период на преустановяване на дейността, едва тогава органът е длъжен да извърши проверка дали дейността на кандидата е ограничена в резултат на Заповеди с РД-01-626/27.10.2020 г., РД-01-655/13.11.2020 г., РД-01-677/25.11.2020 г., РД-01-718/18.12.2020 г., РД-01-20/15.01.2021 г., РД-01-52/26.01.2021 г. и РД-01-132/26.02.2021 г. на министъра на здравеопазването.

С оглед изхода на спора, претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноските по делото е основателна, поради което ответният орган следва да бъде осъден да заплати на оспорващото дружество разноски по делото в общ размер на 930 лева, от които 580 лв. - адвокатски хонорар (лист 186 - договор за правна защита и съдействие), 300 лв. - депозит за вещо лице (лист 126) и 50 лв. държавна такса.

         Ето защо, съдът  

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед З-ЦУ-1093/16.06.2022г. на Изпълнителния директор на НАП, в частта относно размера на предоставената безвъзмездна финансова помощ, както и в частта относно срока, за който е предоставена безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020.

ИЗПРАЩА преписката на административния орган за ново произнасяне съгласно дадените в решението задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОПРЕДЕЛЯ на основание чл.174 от АПК, двумесечен срок за произнасяне.

         ОСЪЖДА Национална агенция за приходите да заплати на "АТАМАКС" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя С.С.К., сумата от 930 /деветстотин и тридесет/ лева, разноски по делото.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщението.

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  /П/